Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

Läste på lite till,stämmer det att moderkortet bara klarar en pinne om man kör 2200G?

https://www.newegg.com/p/N82E16813157872

Nej a320 klarar alla processorer se CPU support lista dock är de inte rekommenderat att köra en processor starkare en 3600 på dessa

https://www.asrock.com/MB/AMD/A320M-HDV%20R4.0/index.asp#CPU

Vad menar du med en pinne?

Den klarar 2 ram minnen om de är de du menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri: En minnesmodul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

@sifri: En minnesmodul

Den klarar 2 st Samtidigt inget konstigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

Glömde skriva att det är viktigt att den är tyst också, de kompakta datorerna, är de verkligen tysta nog?

Ja, de är 70+ så att byta arbetssätt gillar de inte. De skulle klara sig med en Ipad Pro + molnlagring men nu har de haft stationärt i 20 år, de betalar räkningar tillsammans på den (jo jag vet att det går på enhet x också) osv så de vill ha samma funktion på samma sätt i samma rum som tidigare och ibland när de sitter båda vid datorer kan ena använda stationära datorn. De vill inte heller ha en laptop.

Som föregående talare skrev så vill de bara ha c:\ som tidigare och inte fler enheter alternativt är att köra 250gb M2 som start samt 1Tb "SSD" och då spegla om mina dokument (de sparar allt där) till d:\ och en 1tb disk. Det är kanske en acceptabel förändring.

Räcker proppen till eller skall man upp en smula? Räcker 8gb ram för framtiden eller 16gb som några förespråkar?

Jag tycker definitivt NUCen är att föredra, de kommer inte höra den. Tar ingen plats. 8GB räcker men personligen känns det underligt med en ny dator som bara har 8GB. En Galaxy Note 10+ har väl 12GB? Nucen kan du montera på baksidan av skärmen så har de en AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tycker definitivt NUCen är att föredra, de kommer inte höra den. Tar ingen plats. 8GB räcker men personligen känns det underligt med en ny dator som bara har 8GB. En Galaxy Note 10+ har väl 12GB? Nucen kan du montera på baksidan av skärmen så har de en AIO.

Den ja byggde ihop hade 16gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nackdelen med nuc är att ifall de tycker den låter för mycket så går det inte göra något. På en stationär kan man göra egna modifieringar och byta fläktar. Men jag tycker inte nuc låter så mycket och de har blivit tystare med åren när processorerna drar ännu mindre ström. De kommer inte belasta den hårt heller. Fördelen är storleken, det går att montera den bak på skärmen så får de ett rent och fint skrivbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Nackdelen med nuc är att ifall de tycker den låter för mycket så går det inte göra något. På en stationär kan man göra egna modifieringar och byta fläktar. Men jag tycker inte nuc låter så mycket och de har blivit tystare med åren när processorerna drar ännu mindre ström. De kommer inte belasta den hårt heller. Fördelen är storleken, det går att montera den bak på skärmen så får de ett rent och fint skrivbord.

Kniper det så kan du alltid lägga in NUC:en i en stationär. Sedan kan du ha vilka fläktar du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nackdelen med nuc är att ifall de tycker den låter för mycket så går det inte göra något. På en stationär kan man göra egna modifieringar och byta fläktar. Men jag tycker inte nuc låter så mycket och de har blivit tystare med åren när processorerna drar ännu mindre ström. De kommer inte belasta den hårt heller. Fördelen är storleken, det går att montera den bak på skärmen så får de ett rent och fint skrivbord.

Ljudnivån beror ju på vart den är monterad också, sitter den mer undangömd, exempelvis under skrivbordets bordsskiva så blir det tystare. Med en liten NUC så har man goda möjligheter att gömma undan den.

Har man behov av Office så kan man också välja Office 365 och flytta mapparna "Dokument", "Bilder" osv. till OneDrive. Aktiverar man filer på begäran så behöver man inte ha en så stor disk heller. Att ha allt på enbart en disk utan någon form av säkerhetskopiering låter riskabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Ljudnivån beror ju på vart den är monterad också, sitter den mer undangömd, exempelvis under skrivbordets bordsskiva så blir det tystare. Med en liten NUC så har man goda möjligheter att gömma undan den.

Har man behov av Office så kan man också välja Office 365 och flytta mapparna "Dokument", "Bilder" osv. till OneDrive. Aktiverar man filer på begäran så behöver man inte ha en så stor disk heller. Att ha allt på enbart en disk utan någon form av säkerhetskopiering låter riskabelt.

Jag rekommenderar Jottacloud för generell backup och Google Photos för bilder.

Permalänk
Permalänk

Tycker ditt bygge ser bra ut, men som så många andra skrivit, så hade jag fördelat över budget till RAM (16GB), eller ökat budget. Disken verkar dyr på en farfar-dator. Räcker det inte med 2.5"
SSD Samsung 860 EVO Series 1 TB, 1500 spänn nu Inet/netonnet med L/S +500mb/s för Office, räkningar och surf.
Tror du det ens de märker att det går i +3000Mb/s?

Permalänk
Medlem

Detta blev beställt i morse:

Moderkort Asrock A320M 534kr(ryzen 2000 redo och har m.2) Dxshop
Chassi zalman-zm-t2 332kr Dxshop
Frakt 69kr

CPU Ryzen 2200G 809kr (retur/ev skadad förpackning) Net-on-Net

Minne Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance 949 kr 1 st 949 kr Inet
PSU be quiet! Pure Power 11 300W 449 kr 1 st 449 kr (retur/ev skadad förpackning) Inet

SSD Kingston 1Tb A2000 1290kr Elgiganten

4432kr inkl frakter.

Chansar på två returnerade/inte uthämtade produkter från två leverantörer, kan bli dyrt men kan också bli smutt. Vi får se. Utifrån tidigare spec så blev det en "snik" SSD så man sparar en 1000-lapp på, sedan 100kr på propp och 949kr för 16Gb bra minne är väl inte så mycket att orda om samt att nätagget borde vara tyst å stabilt å 300W räcker för ovanstående produkter + ev några diskar/usb-enheter. Klarar alltså 4k-spärren med 8Gb ram och 3.5K spärren om man går ner i diskstorlek. Nu bara hitta billigt Windows så är jag hemma

Kan återkomma om intresse finns när/om jag får ihop maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

Detta blev beställt i morse:

Moderkort Asrock A320M 534kr(ryzen 2000 redo och har m.2) Dxshop
Chassi zalman-zm-t2 332kr Dxshop
Frakt 69kr

CPU Ryzen 2200G 809kr (retur/ev skadad förpackning) Net-on-Net

Minne Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance 949 kr 1 st 949 kr Inet
PSU be quiet! Pure Power 11 300W 449 kr 1 st 449 kr (retur/ev skadad förpackning) Inet

SSD Kingston 1Tb A2000 1290kr Elgiganten

4432kr inkl frakter.

Chansar på två returnerade/inte uthämtade produkter från två leverantörer, kan bli dyrt men kan också bli smutt. Vi får se. Utifrån tidigare spec så blev det en "snik" SSD så man sparar en 1000-lapp på, sedan 100kr på propp och 949kr för 16Gb bra minne är väl inte så mycket att orda om samt att nätagget borde vara tyst å stabilt å 300W räcker för ovanstående produkter + ev några diskar/usb-enheter. Klarar alltså 4k-spärren med 8Gb ram och 3.5K spärren om man går ner i diskstorlek. Nu bara hitta billigt Windows så är jag hemma

Kan återkomma om intresse finns när/om jag får ihop maskinen.

Varför körde du inte på minnena från Netonnet?
Tror inte a320m har xmp är dock lite osäker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@sifri: Bra fråga. Läste ju om en kille som haft problem med minnen och 2200G med det moderkortet. Det fanns en lista över okej minnen någonstans i flödet och där var nästan exakt dessa minnen med men inte ditt val fanns med alls på listan över kompatibla minnen till moderkortet (ja, jag vet att många andra _borde_ fungera), därför landade de där. Kan mycket väl bli 150kr i sjön men det får jag ta i så fall.

Permalänk
Medlem

@sifri: https://www.ebay.com/usr/advantgame?fbclid=IwAR25tb6AFA_OFM4R...

Funderar jag på att köpa Win 10 ifrån...

Edit: Haha, ser att det är samma user som du länkade till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

Haha Jag har tom köpt för 18kr som fungerar haha så de väl vilket som

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

@sifri: Bra fråga. Läste ju om en kille som haft problem med minnen och 2200G med det moderkortet. Det fanns en lista över okej minnen någonstans i flödet och där var nästan exakt dessa minnen med men inte ditt val fanns med alls på listan över kompatibla minnen till moderkortet (ja, jag vet att många andra _borde_ fungera), därför landade de där. Kan mycket väl bli 150kr i sjön men det får jag ta i så fall.

Haha btw du kommer va nöjd med prestanda jag vart förvånad hur snabb 2200g var för kontorsarbete.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Hahahahahahaa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Stefanp67: Om du visste hur nära sanningen det där är. De provade ett tag att köra 40" TV som skärm!

Permalänk
Inaktiv

Här är en annan variant med datorn inbyggd i skärmfoten, en Dell Optiplex 7070:

https://www.youtube.com/watch?v=1w-1XKRwRxc

Iofs mest riktad mot företagsanvändare men onekligen diskret. Om farfar inte lyckas klura ut var datorn sitter kan du säga att nu är datorn i molnet. Kanske funkar ...