Någon här som kör Resilio Sync på Linux?

Permalänk

Någon här som kör Resilio Sync på Linux?

Är ny i Linux (Raspbian) och efter mycket mycket pust och stånk lyckades jag få igång det. Jag fick köra som användaren root för att den skulle börja skriva till mappar som befinner sig på en mountad NTFS disk.

Något verkar fortfarande problemartat.
Fastän allting är synkat, så visar indikatorn pil upp eller ner, eller att procentsatsen inte är på 100% och dylika indikatorer som hävdar att det fortfarande finns filer att synka. Eller så kommer varningstriangeln upp och varnar om Sync Error.

Är det någon som känner igen detta?

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr. Men krast sagt. Köper man inte mjukvara för att få lite support på att skiten skall fungera?

Hela poängen med öppen källkod är ju att man kan om man vill ta en titt på hur det är tänkt att fungera. Alla är inte programmerare eller förstår sig på källkod, men det är oftast bränslet i kommunityn kring mjukvaror.

I proprietära fallen är det tillverkaren som valt att hålla magit bakom ridåerna och bör därmed även supporta skiten eller snarare i verkligheten lämna sina användare i sticket.

Permalänk
Medlem

För att kunna skriva till ntfs måste ntfs3g finnas installerad. Om linuxdatorn skall "äga" filerna är det bättre att använda ett filsystem som passar linux bättre, exempelvis ext4
Själv har jag nästan all data på en linux-server. Jag använder rsync för att skyffla data, eller ta backup.
På linuxservern har jag både ftp-server och samba-server igång. På så sätt når jag data från andra system (inklusive Windows och mobil).

Permalänk
Medlem

Använd inte NTFS på externa diskar via USB-kablar. - vart fall på data som du inte också har backup på annat håll samtidigt

NTFS är jätteskör i både avseende om man får glapp i USB-kablarna medans man använder filsystemet och att i kombination med vissa USB/SATA-kontrollers i dessa externa lådor (läs WD-book av den äldre generationen) gör en massa saker i samband med avmotering som i mitt fall resulterade att början av $MFT blev överskriven med slump och dessutom sökte upp $MFT_mir halvvägs in på disken och skrev sönder den också...

Två kluster överskrivna och all din data är inlåst och nyckeln bortkastad och i stort set omöjlig att få ut något vettigt även med kommersiella diskräddningsprogram då de bara kunde göra data-scrape när dessa inte kunde hitta $MFT längre - det visade sig att dessa program bygger alla sina aktiviteter på att $MFT går att hitta... - utan denna så kan programmen lika gärna kasta pil på datainnehållet och hoppas på att det träffar något användbart...

---

I dessa sammanhang får man ge upp tanken bakåtkompabiliteten att en windator skall kunna läsa disken senare och istället jobba på mer robust filsystem och just BTRFS har en del saker som är svårt att vara utan igen när man väl smakat på denna... (snapshot, reflink, COW, komprimerande filsystem, deduplikeringsprogram som både jobba på filbasis eller blockbasis) ... och inse att skall man hämta ut data från dessa lagringsdiskar senare och inte via RPI så får man använda en Linuxdator istället för en windows-dator.

Ext4 är väl det som anges som standard-alternativen - men jag skulle ge btrfs en chans på datalagringen då det har visat sig synnerligen robust även om man har glappande USB3-kabel mitt under full aktivitet, strömavbrott etc. under skrivning, Kort sagt det har alltid repat sig och vara monteringsbar och filerna kvar efter olika incidenter.

Permalänk

@Jim84 - om du med support syftar till företagets egna support, så ska jag absolut vända mig till dem efter att jag ser vad jag kan lära mig av det scenska communityt.

@Irre - jag kan skriva till NTFS, så allt är installerat. Men jag behöver bara kolla upp om min router, RT-AC86U, stödjer EXT4. Om jag sen ansluter disken till Windows torde det finnas många lösningar o läsa/skriva till detta filsystem.
Framför allt blir jag orolig för varningen från @xxargs för riskerna med USB och NTFS - vill absolut inte råka ut för något haveri!

Men tillbaka till frågan @Irre. Du menar att så länge man kör EXT4 så flyter det bra med Resilio Sync i linuxmiljö och du tror att de hiccups jag fått beror på NTFS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Framför allt blir jag orolig för varningen från @xxargs för riskerna med USB och NTFS - vill absolut inte råka ut för något haveri!

Om du oroar dig för det så måste du tänka om din backupstrategi - ren datalagringsmässigt så måste du räkna med att du kan förlora din lagringsenhet (oavsett om det är en USB-sticka/SSD med läsfel, extern USB-disk med logisk pajad NTFS eller en hel NAS med 8 diskar går åt skogen efter ett blixtnedslag) när som helst och ändå bara förlora minimum med data (helst inte någon alls men är svår att uppfylla)

Kan du inte ganska säkert säga att du klarar av det - så blir det att förbättra din backuphantering efterhand allt eftersom ekonomi tillåter - dock söla inte med det utan ha det prioriterat och står pengapåsen mellan en häftigt grafikkort och att köpa flera externa USB-snurrdiskar för backup - så är det snurrdiskarna för backup du köper fast det är hur tråkigt som helst.

Varför - ja det märker du om inte annat den dagen all din lagring är borta/förstörd/Ransomwarecrypterad och datat borta för alltid - då kan du ge din högra hand för den där extra USB-disken som kunde ha en oskadad backup kvar och nya grafikkortet totalt ointressant i det läget... - dock måste många ha hamnat i det här tråkiga läget minst en gång i livet innan man inser allvalet i detta - att det måste svida väldigt mycket innan man begriper det på riktigt, tyvärr...

Diskar med 40000-50000 timmar drifttid och inte har något alarmerande i SMART när de tas ur drift slänger man inte - de har man för långstidabackup och andra-kopia (tex. fysisk backup av en molnlagring i lång lagringsperspektiv) för data som man med stor sannolikhet inte tittar i ofta - OBS, detta gäller bara för snurrdiskar, inte avlagda SSD, speciellt inte från MLC och uppåt då de har dålig lagringsförmåga när de ligger strömlösa i långa perioder, och lagringstiden dessutom väldigt känslig för lagringstemperatur...

ext4 - ja det finns lösningar för att läsa ext4 i windows, men det går inte fort. Det går bättre och snabbare att läsa sagda diskar via en Raspberry Pie 4 anslutna till dess USB-portar (externa USB-diskar eller snurrdiskar via USB-diskdockor) över dess nätverksuttag via SMB/SAMBA... - krasst sett...

Man får släppa det att allt _måste_ kunna lösas via windows - använd rätt OS till rätt saker... och en ubuntu desktop är inte svår att vara nybörjare i.