Mitt gtx 1080 ti går upp och ner gpu och memory clock

Permalänk
Medlem

Mitt gtx 1080 ti går upp och ner gpu och memory clock

Hej

Jag har ett gtx 1080 ti , jag är en noob så jag är duktigt osäker på vad som är vad.
Jag kollar med msi afterburner och jag ser att gpu clock och memory clock går upp direkt till max så fort jag starta ett spel.
Är det meningen ?
Jag har avinstallerat drivrutin och installerat om i safemode.
Jag har ändra ström mode i nvidia controll.

Jag har en i7 8700 k 3.70 ghz
16 ram
Windows 10 kör på 1903

Mvh

Tommy

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

Hej

Jag har ett gtx 1080 ti , jag är en noob så jag är duktigt osäker på vad som är vad.
Jag kollar med msi afterburner och jag ser att gpu clock och memory clock går upp direkt till max så fort jag starta ett spel.
Är det meningen ?
Jag har avinstallerat drivrutin och installerat om i safemode.
Jag har ändra ström mode i nvidia controll.

Jag har en i7 8700 k 3.70 ghz
16 ram
Windows 10 kör på 1903

Mvh

Tommy

Vilket 1080 Ti har du specifikt och sen vilka tempraturer ligger den på när du spelar?

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

@Philip320:

Jag har ett Msi gtx 1080 ti 11 gb vet inte vad mer jag ska skriva där
tempen ligger på ca 60 grader när jag spelar

även när jag kollar på youtube så åker Gpu clock mellan 600- 1493
Och Memory clock 405 - 5536
Jag har inte klockat kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

@Philip320:

Jag har ett Msi gtx 1080 ti 11 gb vet inte vad mer jag ska skriva där
tempen ligger på ca 60 grader när jag spelar

även när jag kollar på youtube så åker Gpu clock mellan 600- 1493
Och Memory clock 405 - 5536
Jag har inte klockat kortet

Att dem clockar ner i Idle är inte direkt ett fel, det är normalt för att spara energi. I Nvidia kontrollpanelen i energiinställningar använder du dig av Optimal Kraft eller Föredrar Maximal prestanda. Optimal Kraft clockar ner i Idle medans Maximal prestanda håller frekvenserna uppe. Men det finns inte direkt någon anledning att ha klockfrekvenserna höga under idle, det är bättre att de clockar ner i de flesta fall.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Att dem clockar ner i Idle är inte direkt ett fel, det är normalt för att spara energi. I Nvidia kontrollpanelen i energiinställningar använder du dig av Optimal Kraft eller Föredrar Maximal prestanda. Optimal Kraft clockar ner i Idle medans Maximal prestanda håller frekvenserna uppe. Men det finns inte direkt någon anledning att ha klockfrekvenserna höga under idle, det är bättre att de clockar ner i de flesta fall.

Hej

Alltså jag har inte gjort nåt, det bara är på max när jag gör starta spel.
Jag har ändra till Optimal Kraft i nvidia. Och det är fortfarande konstigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcmannen:

Hej

Alltså jag har inte gjort nåt, det bara är på max när jag gör starta spel.
Jag har ändra till Optimal Kraft i nvidia. Och det är fortfarande konstigt

Vad är det som skulle vara konstigt att kortet svarar med all kraft när det gäller spelande?
Helt normalt beteende.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64:

Max Gpu Clock och memory clock när man tittar på youtube. är det normalt ?, även när jag inte ens har igång nåt så går det från 139 - 1440 upp och ner upp och ner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcmannen:

@Jalle64:

Max Gpu Clock och memory clock när man tittar på youtube. är det normalt ?, även när jag inte ens har igång nåt så går det från 139 - 1440 upp och ner upp och ner

Ja det är 100% normalt och förväntat beteende.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Ja det är 100% normalt och förväntat beteende.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha tack då vet jag