Bilvård, tvätt, polering, konservering etc

Permalänk
Medlem

Bilvård, tvätt, polering, konservering etc

Jag har senaste två åren gjort en grundlig tvätt på våren (avfettning, schampo, clay bar), och sen behandlat med Chemical Guys Jetseal. Då håller den sig blank och fin länge och blir väldigt lätt-tvättad. Sägs hålla effekten i ett år, men jag skulle nog säga att det avtar fort efter 6 mån.
Hört gott om Fusso coat från Soft99 så funderar på att testa den nästa gång.

Har en svart bil och jag ser att den har mycket mikrorepor efter biltvätt och annat, så den skulle nog gilla en liten polering. Det finns en miljard produkter på marknaden, en riktig djungel. Helst så enkelt som möjligt och inte för tidskrävande.
Har en sån här maskin som inte använts på 10 år.
https://www.biltema.se/bilvard/maskiner-for-bilvard/polermask... Kan den användas tro? Har ni några tips? Vad kör ni?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

https://www.clasohlson.com/se/Polermaskin-Cocraft-HPT-350/40-...
5 års garanti.
Ett tips är att bli medlem på Bilvård gruppen på facebook. Där har de bra kolla vad som gäller
https://www.facebook.com/groups/506623739358803/

Permalänk
Medlem

@glemmy: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/lack-och-kro...

Kombinerad rubbing och polering
kan läggas på för hand.
Kan STARKT rekomendera denna riktigt bra.
Köp en lite bättre mikrofiberduk att ha och torka av med, biltemas lite dyrare gör jobbet.

Kör hårt.

(du får fortfarande göra dom stegen du gjorde innan)

Permalänk
Medlem

Jag har själv både en HPV720 och en HPT350. HPT350 funkar, men är inte i närheten av lika smidig som en HPV720. Du har också mer kraft i en HPV720, för att kunna avverka lite mer (med rätt trissa). Dock rekommenderas det att du byter stödplattan på HPV720 då den medföljande inte är av någon vidare bra kvalitet.

Det finns bra enstegsprodukter idag, som klipper repor och lägger ett helt ok skydd. Exempel på dessa är Angelwax Enigma AIO samt Tac System Total One Essential. Om du vill grotta ner dig mer så rekommenderar jag att du tar en titt på https://bilvardsforum.se/ samt https://www.detailingworld.co.uk/ . Fusso har jag hört gott om, men inte testat själv. Däremot är Soft99 Ultra Glaco fenomenal för rutorna.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har alltid eftersträvat minst jobb för bästa resultat då jag inte har tillgång till någon tvätthall samt inte så mycket tid längre. När jag bytte bil senast så började jag med att lämna in den hos BVS på lackförsegling. Jag tog deras BVS Proline Extreme som är en keramisk behandling med flera lager. Det ända jag gör vid varje tvätt nu är en förtvätt med King Carthur control snow foam och använder sedan BVS egna shampoo för att underhålla skyddet. Skyddet känns oförändrat efter ett år och bilen ser nyvaxad ut varje gång. Sen är det bara fälgarna som behöver vax.

https://www.bvs.se/stad/V%C3%A4xj%C3%B6
autodude.se/produkt/fortvattsmedel_king_carthur_control_snow_foam/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Angelwax Enigma AIO verkar smidigt.
Behöver jag en ny maskin då?
Om inte, är det bara att inhandla några passande polertrissor och köra på? Vilka skulle rekommenderas och hur många går åt till en omgång? Kikat på dessa :
https://www.autodude.se/produkt/skumrondell_padboys_hex_gron_...
Sen tar man en omgång till med en finare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Knuffar upp denna tråden istället för att skapa en egen.

Någon som kan berätta för mig i vilken ordning man ska ta saker i tvättbåsen? De där med ett munstycke för allting, spolning, avfettning och vax osv.... Med en borste på andra sidan (eller bredvid beroende på mack).

Blir tossig på att inte lista ut ordning på allt. En del mackar säger att man ska börja med avfettning och sen tvätta bilen medans andra säger att mans ska spola först, sen avfettning med borste efter det.

Vad gäller vaxning och spolning efteråt drar jag blankt helt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Knuffar upp denna tråden istället för att skapa en egen.

Någon som kan berätta för mig i vilken ordning man ska ta saker i tvättbåsen? De där med ett munstycke för allting, spolning, avfettning och vax osv.... Med en borste på andra sidan (eller bredvid beroende på mack).

Blir tossig på att inte lista ut ordning på allt. En del mackar säger att man ska börja med avfettning och sen tvätta bilen medans andra säger att mans ska spola först, sen avfettning med borste efter det.

Vad gäller vaxning och spolning efteråt drar jag blankt helt.

Generellt är det såhär,

Det första du vill ta på bilen är kallavfettning de brukar nämligen inte ta lika bra när det är blött, antingen spolar man av efter det verkat ett tag, eller så lägger man ex en alkaliskt avfettning/foam på kallavfettningen och spolar sedan av det, nedifrån och upp när det gäller avfettning. Borste är du på en sådan utetvätt nu? (Genrellt råd är att undvika dessa på lacken de brukar vara rätt sletna och skitiga och repar rätt ofta) (Jag använder enbart de utetvättarna för att spola av snabbt). Men ska du använda det gör du det med schampot som kommer i dem ofta, sedan när det är klart spolar du av en sista gång.

*Edit detta var du inte intresserad av.
Sedan är det ofta något wax man kan lägga på samt renat vatten så man slipper kalkfläckarna. (Ut på motorväg så blåser mycket av).

Sedan skulle jag genrellt iallfal rekommendera att dra till tvätthall någon gång ibland och få den riktigt ren och lägga ett bra vax så släpper smutsen enklare även utan mekaniskt nötning.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Knuffar upp denna tråden istället för att skapa en egen.

Någon som kan berätta för mig i vilken ordning man ska ta saker i tvättbåsen? De där med ett munstycke för allting, spolning, avfettning och vax osv.... Med en borste på andra sidan (eller bredvid beroende på mack).

Blir tossig på att inte lista ut ordning på allt. En del mackar säger att man ska börja med avfettning och sen tvätta bilen medans andra säger att mans ska spola först, sen avfettning med borste efter det.

Vad gäller vaxning och spolning efteråt drar jag blankt helt.

Till att börja med:
Använd inte "tvättbås" som är utomhus. Det blir inte rent och använder du deras borstar så är det garanterat repor.
Använd heller inte mackarnas automattvättar. Blir inte rent. Med borste blir det ännu värre...

Kör till närmsta mack och boka tid i en gör-det-själv-hall. Brukar kosta 2kr/min eller liknande.

Köp med dig 2st tvätthinkar på biltema, sedan avfettning i någon butik, schampo, vax (flytande eller hård), mikrofiberdukar och ett par tvätthandskar. Mer än så behövs egentligen inte. Det finns tusentals olika märken och liknande men det där är grunden.

När du kör in bilen så fyller du upp båda tvätthinkarna med varmt/ljummet vatten. Den ena hinken häller du i schampoo efter vad det står på förpackningen och den andra hinken låter du vara.
Spraya på avfettning på nedre delen av bilen (om det behövs). Undvik fram- och baklyktor för de kan spricka och undvik eventuella lister på bilen som kan blekna.
Låt verka enligt förpackningen. Sedan spolar du bort det med högtryckstvätten. Gå inte för nära med den, tumregel ca 50cm bort. Klart du kan gå nära men du riskerar lacken om du har tunn. Beror på bilmärke osv osv osv. Mot fälgar kan du gå mycket närmare.

När det är klart är det dags för schamponering. Jag går inte in på förtvätt eller liknande nu, du får googla på det.
Du tar en tvätthandske och dunkar ner den i den hink du har schampo, sedan tar ur och tvättar en panel på bilen, när du känner att det är skitigt nog så dunkar du ner i hinken med BARA vatten och vrider ur den, sedan dunkar du i hinken med schampoo. Detta för att du vill inte skita ner schampovattnet i onödan.
Fortsätter så till bilen är schamponerad. Nu kan du välja att använda samma tvätthandske till fälgar och andra utrymmen som är mer skitiga eller så tar du en ny. Det viktiga är att du inte blandar så du tvättar fälgarna och det vattnet och sedan använder på övriga delar av bilen. Sen ta ut mattorna och spola av och sedan tvätta med schampo.

När du schamponerat klart så sköljer du bort schampot med högtryckstvätt.
Nu blåser du bort vattnet eller torkar bort med mikrofiberdukar så det är helt torrt och sedan applicerar vax. Vissa vaxer klarar även av en blöt bil. Följ instruktionerna på förpackningen.

Klart.

Som sagt, detta är en enkel tvätt. Finns hundratals olika vaxer och medel och jag vet inte allt.
Själv använder jag nästan bara foamlance med förtvätt då jag har PPF på bilen. Sedan en sprayvax på det. Brukar ta en timme ungefär om man vill göra det bra och grundligt.

Vax är ett skydd som gör att det blir lättare att få bort skit nästa gång och det piffar upp lacken lite så det skiner fint.
Schampo är tvättmedlet.
Avfettning är som ett tvättmedel som verkar bättre men som också kan skada lacken om det får stå och verka för länge.

Edit: Gällande spola av först eller inte när det kommer till avfettning. Beror på avfettning och vad förpackningen säger. Det medel jag använder ska man ej spola av innan. En torr bil. Däremot vet jag att andra medel står att man ska spola av först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Knuffar upp denna tråden istället för att skapa en egen.

Någon som kan berätta för mig i vilken ordning man ska ta saker i tvättbåsen? De där med ett munstycke för allting, spolning, avfettning och vax osv.... Med en borste på andra sidan (eller bredvid beroende på mack).

Blir tossig på att inte lista ut ordning på allt. En del mackar säger att man ska börja med avfettning och sen tvätta bilen medans andra säger att mans ska spola först, sen avfettning med borste efter det.

Vad gäller vaxning och spolning efteråt drar jag blankt helt.

Jag har gjort både och när det gäller avfettning men kommit fram till att jag får bäst effekt av att lägga på avfettningen på bilen när den är torr. Enda undantaget är om det sitter typ mycket löv eller riktiga lerkockor på då kommer inte medlet åt.

Kom ihåg att avfettningsmedlet skall sitta på några minuter åtminstone innan du spolar av och att man skall använda en annan typ av avfettning för fälgarna (tex Julas Wheel Clean kör jag själv med).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B