Köper du en Nintendo Switch Lite idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Köper den i Japan i November ist

Den har inga regionlås eller?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Go småländska Andreas har.. svårt att pinpointa exakt vilken.... är själv från Jönköping

Sen måste man ju bara gilla Emils hårfäste. Jobbar på nåt liknande, snart är jag lika cool

Visa signatur
Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Trigger:

Go småländska Andreas har.. svårt att pinpointa exakt vilken.... är själv från Jönköping

Sen måste man ju bara gilla Emils hårfäste. Jobbar på nåt liknande, snart är jag lika cool

Jag kommer faktiskt från Blekinges nordligaste skogar, men hembyn ligger 100 meter från smålandsgränsen så skillnaden är hårfin (höhö, referens till Emil-kommentar).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@dlq84: Jag hoppas verkligen inte det, vad jag tror... så har de inte de! någon som vill flika in?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@dlq84 @beardedpear Switch är i sig inte regionslåst, så man kan köpa spel från vilken region som helst. Däremot är den digitala spelbutiken på enheterna låst till innehållet i regionen man befinner sig i, så ett digitalt släpp i Japan eller USA behöver inte nödvändigtvis dyka upp i den europeiska butiken (även om det främst lär handla om japanska titlar som inte släpps i de västerländska butikerna). Jag köpte fysiskt Switch-spel när jag var i Japan!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Har faktiskt aldrig stött på det problemet.
De har dock uppdaterat kontrollstickorna.

Det tänkte jag med. Men de verkar vara ganska lika, om inte identiska, med de gamla.

https://www.youtube.com/watch?v=mF3hsaZviUU

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Det tänkte jag med. Men de verkar vara ganska lika, om inte identiska, med de gamla.

https://www.youtube.com/watch?v=mF3hsaZviUU

Verkar som det redan kommit rapporter om problem med kontrollerna om man får tro:

https://gizmodo.com/new-videos-suggest-the-nintendo-switch-li...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@loevet:

Hårfint där med småländskan alltså.. jag som var tvärsäker

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Trigger:

Go småländska Andreas har.. svårt att pinpointa exakt vilken.... är själv från Jönköping

Sen måste man ju bara gilla Emils hårfäste. Jobbar på nåt liknande, snart är jag lika cool

Ärvt av far min! Normalt har jag så kort hår att ert knappt syns, men nu.. ja, ibland blir det längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Det är väl bara Nintendo själva som satsar på sina gimick produkter. I min mening är det fullkomligt onödigt att tex göra vissa moves med rörelser i mariospelen som lättare kunnat assignas till en knapp. De känns mer som att dom krånglar till det bara för att sina spel inte skall fungera så bra att emulera.

Jag håller med om att gimmicks som att hoppa eller liknande med rörelser av kontrollen bara förstör. Det var inte bra i Donkey Kong Country Returns och det är inte bra i Mario Odyssey heller. Så det får dom gärna låta bli helt.

Däremot är det ju synd om det börjar slarvas med stöd för HD rumble eller att anpassa spel för multiplayer i soffan på samma TV (gärna med bara en joycon var också) och såna saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Verkar som det redan kommit rapporter om problem med kontrollerna om man får tro:

https://gizmodo.com/new-videos-suggest-the-nintendo-switch-li...

Han som gjorde den videon har redan gjort en ny video, och föga förvånande verkar det som att det bara är ett tillverkningsfel. Det ökända problemet med att kontrollerna driftar orsakas ju p.g.a. förslitningsskador, så det vore väldigt underligt om det problemet visade sig efter bara ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha ett alternativ med "Ja, funderar på det!"

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av perost:

Han som gjorde den videon har redan gjort en ny video, och föga förvånande verkar det som att det bara är ett tillverkningsfel. Det ökända problemet med att kontrollerna driftar orsakas ju p.g.a. förslitningsskador, så det vore väldigt underligt om det problemet visade sig efter bara ett par dagar.

Jag har inte upptäckt några tecken på drifting med min Switch Lite, och det har inte folk i min närhet heller rapporterat. Som med allting kan man få måndagsexemplar som har defekter från fabrik. Skulle det vara ett utbrett problem blir vi nog varse det inom den närmsta veckan/veckorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Relik 📜

iFixit har skruvat lite..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Köpte en Lite, det lite mindre formatet är trevligare för att spela handhållet tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hur är den och lira Zelda BoW som är behligt och spela på via TVn med stor skärm ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Toivo83: jag har inte testat den med BotW än, men med tanke på att det nya LP-DDR4X-minnet är aningens snabbare kanske det ger lite bättre prestanda i vissa situationer. Samtidigt går det ju inte att jämföra med den stationära upplevelsen eftersom ... well, Lite inte kan spelas stationärt. Men jag kan ploppa i BotW-kassetten när jag kommer hem och se hur jag upplever det!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Toivo83: jag har inte testat den med BotW än, men med tanke på att det nya LP-DDR4X-minnet är aningens snabbare kanske det ger lite bättre prestanda i vissa situationer. Samtidigt går det ju inte att jämföra med den stationära upplevelsen eftersom ... well, Lite inte kan spelas stationärt. Men jag kan ploppa i BotW-kassetten när jag kommer hem och se hur jag upplever det!

Nä, de vet jag
Men tanke på skärmen blir mindre så hur förändras upplevelsen.
Det vore schysst om du kunde göra det.

Tanke är att jag är kluven på vanliga eller LITE.
Men att sitta vid TVn kommer inte bli så ofta men tråkigt om upplevelsen blir stor
Samtidigt har ju vanliga handenheten större skärm med så man får ju upp ytan lite till där.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag håller med om att gimmicks som att hoppa eller liknande med rörelser av kontrollen bara förstör. Det var inte bra i Donkey Kong Country Returns och det är inte bra i Mario Odyssey heller. Så det får dom gärna låta bli helt.

Däremot är det ju synd om det börjar slarvas med stöd för HD rumble eller att anpassa spel för multiplayer i soffan på samma TV (gärna med bara en joycon var också) och såna saker.

Tror inte jag "upplevt" HD rumble ännu. Något som sägs vara revolutionerande i one two switch som jag har noll intresse för.
Finns det några spel ej gjord av Nintendo som använder det som jag borde uppleva och tillför det något bra till spelet?

Jag har Rumble i min Xbox One kontroller som jag kör på PC och blir lika förvånad när den kickar igång med den effekten, fast jag egentligen inte hade behövt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Tror inte jag "upplevt" HD rumble ännu. Något som sägs vara revolutionerande i one two switch som jag har noll intresse för.
Finns det några spel ej gjord av Nintendo som använder det som jag borde uppleva och tillför det något bra till spelet?

Jag har Rumble i min Xbox One kontroller som jag kör på PC och blir lika förvånad när den kickar igång med den effekten, fast jag egentligen inte hade behövt den.

Jag vet inte jag nämnde HD Rumble mer som något som skulle kunna vara intressant utan att förstöra. Var främst joycons för multiplayer jag tänkte på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Frågor till er som har en Switch lite och en vanliga Switch:
1) Hur hanterar ni sparfilerna? Verkar vara lite meckigt att manuellt behöva kopiera sparfiler om man byter enhet för det verkar inte göras automatiskt, eller? Jag har Nintendos onlinetjänst.
2) Om jag vill spela samma spel samtidigt på bägge konsollerna (t.ex. lira Mario Kart med barnen eller nått), det verkar inte gå med nerladdade spel (jag har MK köpt digitalt idag), behöver jag köpa spelet en gång till (och då är jag tvingad att köpa det fysiskt?).
Tack på förhand

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Toivo83: spelade in en kort sekvens med Zelda BotW på båda systemen. Här har jag mina två fysiska exemplar (ja jag är en spel-hoarder) igång på min vanliga Switch (originalmodellen) samt Switch Lite. Den senaste sparfilen har laddats ner till båda systemen, men det verkar som att det inte är exakt samma tidpunkt i spelet. Sprang runt lite för att visa hur det ser ut på de två skärmarna.

Jag kan konstatera två saker: BotW har förbättrats en hel del sedan jag senast spelade det hösten 2017, prestandaproblem är väldigt ovanliga nu, och spelet ser ut och fungerar mycket bra även på Switch Lite. Den högre pixeldensiteten gör till och med att spelet ser liiite skarpare ut på Switch Lite. Men, om du vill ha möjligheten att spela på en stor skärm är Switch Lite inte systemet för dig.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Toivo83: spelade in en kort sekvens med Zelda BotW på båda systemen. Här har jag mina två fysiska exemplar (ja jag är en spel-hoarder) igång på min vanliga Switch (originalmodellen) samt Switch Lite. Den senaste sparfilen har laddats ner till båda systemen, men det verkar som att det inte är exakt samma tidpunkt i spelet. Sprang runt lite för att visa hur det ser ut på de två skärmarna.

https://youtu.be/s3Bcd3fUfRM

Jag kan konstatera två saker: BotW har förbättrats en hel del sedan jag senast spelade det hösten 2017, prestandaproblem är väldigt ovanliga nu, och spelet ser ut och fungerar mycket bra även på Switch Lite. Den högre pixeldensiteten gör till och med att spelet ser liiite skarpare ut på Switch Lite. Men, om du vill ha möjligheten att spela på en stor skärm är Switch Lite inte systemet för dig.

Lysande.
Blir en LITE trots allt att skärmen är mindre.
var rädd att det skulle bli jobbigt å spela på mindre nämligen.
Men såg faktiskt bra ut ändå.

Samt den gula är ju så läcker med.
Blir i julklapp till en gul till mig och en annan till äldsta sonen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Toivo83: härligt att höra, det blir en trevlig speljul det! Ja verkligen, när jag tittade på bilderna tyckte jag nästan att den gula färgen var lite väl iögonfallande, men i verkliga livet är den faktiskt riktigt snygg. Och plastmaterialet har en härlig yta vars friktion gör Lite:n smidig att hålla i.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@oRBIT2002: Tjo!
1. Jodå, det är bara att ladda ner sparfilerna som synkats med ditt online-konto. När du har spelat på en konsol är det bara att gå in på inställningarna för spelet (tryck på +-knappen med spelet markerat) och tryck på sparfil-fliken för att uppdatera sparfilerna online. På den andra konsolen trycker du på samma sätt på +-knappen, och väljer sedan att ladda ner sparfilerna i fliken för sparfiler. Jag testade det med Zelda: BotW med videon jag spelade in för inlägget längre upp.
2. Jag har bara testat med fysiska kassetter, så jag vet inte hur det är med digitala kopior, men det borde vara möjligt att bara ladda ner spelet på din andra Switch också. Om det fungerar är det bara att upprepa metoden ovan för att ladda ner sparfilerna på den nya konsolen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Frågor till er som har en Switch lite och en vanliga Switch:
1) Hur hanterar ni sparfilerna? Verkar vara lite meckigt att manuellt behöva kopiera sparfiler om man byter enhet för det verkar inte göras automatiskt, eller? Jag har Nintendos onlinetjänst.
2) Om jag vill spela samma spel samtidigt på bägge konsollerna (t.ex. lira Mario Kart med barnen eller nått), det verkar inte gå med nerladdade spel (jag har MK köpt digitalt idag), behöver jag köpa spelet en gång till (och då är jag tvingad att köpa det fysiskt?).
Tack på förhand

1. Jag hanterar inte sparfilerna. Jag har bara installerat de spel jag vill spela i bärbart format på Switch Lite och så kör jag storspelen på Tvn som Mario Odissey, Zelda osv. På så vis får jag som två olika system att spela på. Jag finner liksom inte samma glädje att spela Zelda på bussen, då drar jag hellre genom Sonic Mania.

2. Kör på olika konton så fungerar det. På Primära konsolen har du en annan användare. Så länge du kör som annan användare på den primära konsolen så kommer du åt de nerladdade spelen. På konsolen som är icke primär så loggar du in på din användare och kan lira dina nerladdade spel men det krävs att du är online för att det skall känna igen spelen.

Permalänk
Skrivet av Lonian:

1. Jag hanterar inte sparfilerna. Jag har bara installerat de spel jag vill spela i bärbart format på Switch Lite och så kör jag storspelen på Tvn som Mario Odissey, Zelda osv. På så vis får jag som två olika system att spela på. Jag finner liksom inte samma glädje att spela Zelda på bussen, då drar jag hellre genom Sonic Mania.

2. Kör på olika konton så fungerar det. På Primära konsolen har du en annan användare. Så länge du kör som annan användare på den primära konsolen så kommer du åt de nerladdade spelen. På konsolen som är icke primär så loggar du in på din användare och kan lira dina nerladdade spel men det krävs att du är online för att det skall känna igen spelen.

Med ”annan användare” hur menar du då? Jag har ett Nintendo online-konto, behöver jag fler? Eller menar du användare under det kontot så att säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: Ja .

Du har ju ditt konto, och så skapar du bara en extra användare som du inte behöver binda till nätet.
På din primära konsol så kan alla underanvändare spela dina nerladdade spel. På den icke primära konsolen kan enbart din användare spela dina spel.