Vill sälja steamspel, domstol i Frankrike ska ta upp detta

Permalänk
Medlem

Alltid trott att jag äger kopian av spelet på steam.
Jag kan ju gå och köpa en fysisk kopia, t.ex en Collectors edition box, så om jag registrerar denna licens nyckeln på steam, så äger jag inte längre då mitt spel som jag köpt fysiskt? Utan steam äger det och jag hyr det helt plötsligt?

Edit: Ser många jämnför t.ex nytt spel vs begagnat.
Men se det så här, om du köpte ett spel när det var t.ex nytt kanske det kostade 600kr, nu senare kostar ju detta helt nytt kanske 150-200kr? priset har ju sjunkt, om jag köpte det för 600kr, och sedan 1 år senare vill sälja det. Är jag rätt säker på att jag aldrig skulle få tillbaka dessa 600kr även att spelet inte "repas" eller tagit skada.
Jag kanske då får ca 100kr för detta, jag får allså tillbaka en liten summa av det jag betalade, spel utvecklarna tjänade ändå på mig, mot om jag hade väntat 1 år att köpa det och bara betala 200kr för det.
Spel sjunker i värde efter åren, samma med begagnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ett steamspelnär ingen fysisk produkt.
Hoppas man inte kommer kunna sälja det vidare.
Då försvinner hela meningen att sälja spel på Steam eller liknande och vi kommer gå mot hyrtjänster som är imo icket önskvärd

Vill ni kunna sälja era spel begagnat så är det bara hoppa över på konsol och fysiska skivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag löper en hel del musikprogram och där kan man vanligen sälja vidare licenser och det verkar inte vara något större problem. Visst tar det bort en del nyförsäljning men samtidigt lever många mjukvarubolag på att sälja uppgraderingar, support mm så över tid jämnar det ut sig.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det påverkar svarta marknaden? Kanske konkurrerar detta ut tjänster såsom G2A när steam-användare kan köpa av varandra.
Eller kommer antal spel på G2A bli ännu större när säljare kan hacka konton för att sälja spel vidare där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Som sagt "Steam blockar ju detta helt så fort du kör något spel du äger".
Dela ut ditt bibliotek till dina barn. Låt dem spela något av spelen och starta sedan ett spel på din egen dator och se vad som händer.

Ja, man kan "lura" systemet genom att köra endast offline på barnets dator... men det visar bara hyr yxigt det hela är.

Så om du vill vara säker på att dina barn kan spela tre olika spel oavsett om någon annan spelar ett spel från ditt bibliotek samtidigt så måste du köpa tre separata kopior. Istället för hur det brukade vara, de gick och hämtade de tre olika spelen i hyllan och startade dem.

Ja, jag tycker det är uruselt som det är nu. Jag hoppades familjedelning skulle bli ett steg i rätt riktning men det känns bara hånfullt hur Valve utformade det.

Jämförelsevis kan man ju kika på streamingtjänster som Netflix, HBO, Viaplay m.m. där två användare får titta samtidigt, utan någon begränsning. Jag hade bara använt streamingtjänster tidvis om det vore lika begränsat som speltjänsterna.

Permalänk
Medlem

EU ska alltså slå undan benen för spelindustrin på kort sikt för att på lång sikt göra om spel till prenumerationstjänster. Hurra?

Det är en viss typ av människor som tror att andra lägger sig platt ner och självdör när staten sätter käppar i hjulen för företaget med sin övermakt, och att det kommer gynna konsumenterna att göra det ännu svårare att tjäna pengar på dataspel. Man tar sig för pannan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

EU ska alltså slå undan benen för spelindustrin på kort sikt för att på lång sikt göra om spel till prenumerationstjänster. Hurra?

Det är en viss typ av människor som tror att andra lägger sig platt ner och självdör när staten sätter käppar i hjulen för företaget med sin övermakt, och att det kommer gynna konsumenterna att göra det ännu svårare att tjäna pengar på dataspel. Man tar sig för pannan.

Det blir ju redan nu massa prenumerationstjänster. Och varför skulle det bli så svårt att tjäna pengar pga detta? Till konsoler har man ju kunnat göra det länge (med fysiska exemplar).
Och där tar väl dessutom de som gör konsolen en avgift per sålt spel eller har jag fått lära mig felaktigheter?

De som får det svårt är nog de som gör dåliga spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det blir ju redan nu massa prenumerationstjänster. Och varför skulle det bli så svårt att tjäna pengar pga detta? Till konsoler har man ju kunnat göra det länge (med fysiska exemplar).
Och där tar väl dessutom de som gör konsolen en avgift per sålt spel eller har jag fått lära mig felaktigheter?

De som får det svårt är nog de som gör dåliga spel.

Precis, det finns en anledning till att konsollspel kostar mycket mer och att prislappen håller i sig mycket längre, och varför spelutbudet är en piss i Atlanten i jämförelse med PC. Konsollifieringen kommer på sikt ta död på allt som är positivt med PC om det inte stoppas.

Det blir två huvudsakliga konsekvenser av detta, 1) konsumenter kommer att få betala mer och mer för 2) ett minskande spelutbud när det blir mer lönsamt att göra något annat av tiden än att utveckla och sälja spel.

Konsumentskydd på samma sätt som björnen som hjälpte till att slå ihjäl flugan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

What? Så för att en fysisk kopia KAN förstöras så skall den vid försäljningstillfället räknas annorlunda? Du kan glömma koden till ditt Steamkonto och således tappa all access till spelen där också... eller? Jag kommer tex inte in på min yngsta sons Epic konto och de hjälper inte till så de kopiorna är "borta".

Då det du köper är en evig licens till din kopia av ett spel (oavsett om det är en fysisk skiva eller online) så kan kopian i sig vara lättare att slå sönder med hammare om den är fysisk, men en kopia är fortfarande en kopia.

Om hela ekvationen förut vid fysisk försäljning byggde på att "en del kopior kommer gå sönder" så är det inte direkt en hållbar affärsstrategi.

Suck, det är alltid samma visa, folk ska attackera konsumenter och säga att, men deras rättigheter måste stå tillbaka. Helt utan att tänka på att de själva faktiskt är konsumenter, det är lagar vi talar om och att en marknad bör vila på en grund som är hållbar även om konsumenters rättigheter följs.

Att utvecklare skulle drabbas stämmer lika väl som hur de drabbats innan vi hade digital distribution. Skillnaden idag är att mindre utvecklare med relativ enkelhet kan distribuera sina egna spel och således få ännu större del av priset själva. Digital distribution såldes in som något som skulle ge oss allt vi redan hade men som även skulle ge utvecklarna mer pengar, spelen lägre priser osv.
Idag tar stora bolag den större delen av kakan, sedan tar distributören en stor del, spelen kostar många gånger över 1000kr med sina olika editions, som sedan är fulla med in-game-purchases. Ofta för saker som tidigare var gratis i form av en cheat code... Så njae... det känns inte som att konsumenterna är de som skall anpassa sig mer för att marknaden skall fungera utan att det är dags för marknaden att idka självrannsakan och se över hur man jobbar.

Nej jag sa inte att den skall, men att det är möjligt att försäljning av begagnat ökar väldigt mycket då en anledning till att många inte köper begagnade spel till konsol exempelvis är delvis för att det är risk att produkten är skadad. En annan anledning är att det är inte lika lätt tillgängligt heller (du måste få den skickad till dig eller hämta den). Men digitalt begagnade spel skulle ju vara nästintill lika tillgängliga som nya, beroende på hur många som vill sälja sina spel.

Problemet med att man försöker gå in och reglera i marknader är att man ofta förstör för dom små aktörerna, även om syftet var att ge sig på de större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det blir ju redan nu massa prenumerationstjänster. Och varför skulle det bli så svårt att tjäna pengar pga detta? Till konsoler har man ju kunnat göra det länge (med fysiska exemplar).
Och där tar väl dessutom de som gör konsolen en avgift per sålt spel eller har jag fått lära mig felaktigheter?

De som får det svårt är nog de som gör dåliga spel.

Frågan är om vi kommer ha mindre val i framtiden i så fall? Kanske vill dom inte sälja spel alls längre utan bara hyra ut för en månads/årskostnad? Se bara på hur du inte kan köpa Adobe program längre (med vissa undantag, Elements går väl) utan MÅSTE hyra. I längden blir det dyrt för oss som bara vill ha något kul att pilla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Frågan är om vi kommer ha mindre val i framtiden i så fall? Kanske vill dom inte sälja spel alls längre utan bara hyra ut för en månads/årskostnad? Se bara på hur du inte kan köpa Adobe program längre (med vissa undantag, Elements går väl) utan MÅSTE hyra. I längden blir det dyrt för oss som bara vill ha något kul att pilla med.

Grejen är ju just att Adobe-programmen kostar en skitsumma för den som försörjer sig eller jobbar professionellt med dem, medan de flesta andra exkluderas på det sättet. Dataspel är en ren konsumentgrej, det finns ytterst få som har något som kan kallas försörjning av dataspel, och de som har det baserar det på att vanliga dödliga kan spela och uppleva samma spel utan några större kostnader.

Om det blir svårare att tjäna mer pengar så kommer vi bara se alternativa metoder (t.ex. prenumeration) för att säkra förtjänsterna, vilket kommer att bli mycket sämre för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Grejen är ju just att Adobe-programmen kostar en skitsumma för den som försörjer sig eller jobbar professionellt med dem, medan de flesta andra exkluderas på det sättet. Dataspel är en ren konsumentgrej, det finns ytterst få som har något som kan kallas försörjning av dataspel, och de som har det baserar det på att vanliga dödliga kan spela och uppleva samma spel utan några större kostnader.

Om det blir svårare att tjäna mer pengar så kommer vi bara se alternativa metoder (t.ex. prenumeration) för att säkra förtjänsterna, vilket kommer att bli mycket sämre för alla.

Exakt, mindre val för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

EU ska alltså slå undan benen för spelindustrin på kort sikt för att på lång sikt göra om spel till prenumerationstjänster. Hurra?

Det är en viss typ av människor som tror att andra lägger sig platt ner och självdör när staten sätter käppar i hjulen för företaget med sin övermakt, och att det kommer gynna konsumenterna att göra det ännu svårare att tjäna pengar på dataspel. Man tar sig för pannan.

Så du menar att spel industrin inte har haft några ben då? Då man kunnat sälja beggade spel sedan spel kom till?

Permalänk
Medlem

Imho befängt att kunna äga något som egentligen inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Så du menar att spel industrin inte har haft några ben då? Då man kunnat sälja beggade spel sedan spel kom till?

Jag drar slutsatsen att du registrerade ditt konto när du var väldigt liten, eftersom du inte verkar ha hängt med i hur spelindustrin har utvecklats, men digital distribution är de nya fötterna. Mycket av förlusterna från piratkopieringens glansdagar är borta tack vare att man hittat sätt att göra spel tillgängliga till en lägre kostnad, vilket lett till att vi aldrig haft fler och tekniskt bättre dataspel att välja på än vi har nu.

Det är dessa ben som angrips här. Inget gott kan komma ur det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jag drar slutsatsen att du registrerade ditt konto när du var väldigt liten, eftersom du inte verkar ha hängt med i hur spelindustrin har utvecklats, men digital distribution är de nya fötterna. Mycket av förlusterna från piratkopieringens glansdagar är borta tack vare att man hittat sätt att göra spel tillgängliga till en lägre kostnad, vilket lett till att vi aldrig haft fler och tekniskt bättre dataspel att välja på än vi har nu.

Det är dessa ben som angrips här. Inget gott kan komma ur det.

Det som är gott är att de som tillverkar dåliga spel inte kommer få något sålt. Anledningen till att piratkopieringen har sjunkit kan man sia om. Du köper en licens för att få lira spelet. Den borde du få överlåta. Som det var på diskett-tiden. Jag tycker inte att spelen har blivit billigare jämfört med förr. Då fick man en kartong och en manual. Vad får du idag? Dessutom så kan man inte försvara att det säljs boxar med en steamkod i. Distributionskostnad osv. Det fanns mer innovation förr och idag är det stora drakar som Blizzard, EA, Ubisoft som måste svara inför sina aktieägare och då ska det ju säljas en massa massa exemplar för att kalkylen ska gå ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Taskman:

Du är inte ensam. Generella uppfattningen att att du licensierar rätten att spela spelet och äger ingenting.
Blir dock intressant att följa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå generella?

Man "äger" ju spelet, men "hyr" eller "lånar" deras bibliotek.

Om du går och köper ett spel på GameStop som innehåller en CD-nyckel till Steam. Anser du dig inte "äga" det spelet då?

Steam står ju endast för distribution samt DRM. Om Steam konkat imorgon hade jag sett det som en självklarhet att mina spel varit spelbara utanför plattformen, eller så hade jag stämt spelutvecklaren. Allt de skulle behöva göra är att släppa en enkel patch.

Permalänk
Medlem

Hur kan det tänkas bli med in-app-purchases?

Jag säljer några spel på Tradera (exempel). Inga spelbolag får några pengar, men en levande begagnatmarknad gör kanske att man köper nya spel oftare, om man vet att man kan kränga vid behov. Plötsligt kan man sälja digitala spel. På Steambay (fiktivt) byggs en snygg store upp, där alla priser är mycket lägre än på Steam, Uplay, Epic, och allt vad de nu heter. Varför skulle jag då köpa på Steam, om jag inte vill ha ett extremt nysläppt spel?

Jag ser handel med digitala kopior potentiellt som ett snäpp värre än att dra hem något som torrent från piratebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, det finns en anledning till att konsollspel kostar mycket mer och att prislappen håller i sig mycket längre, och varför spelutbudet är en piss i Atlanten i jämförelse med PC. Konsollifieringen kommer på sikt ta död på allt som är positivt med PC om det inte stoppas.

Det blir två huvudsakliga konsekvenser av detta, 1) konsumenter kommer att få betala mer och mer för 2) ett minskande spelutbud när det blir mer lönsamt att göra något annat av tiden än att utveckla och sälja spel.

Konsumentskydd på samma sätt som björnen som hjälpte till att slå ihjäl flugan...

Att fler spel finns till PC har ju mer anledningar än så. Ex att startegispel passar dåligt med handkontroll eller att spel ofta inte går köra mellan två olika generationer av konsolerna.

Men om lösningen blir ex såhär. De som vill kunna sälja sina spel får köpa spelet och betala en extraavgift på 50-100kr för möjligheten. Och de som vill ha det som idag slipper detta. Då skulle de flesta välja det billigare alternativet och vi som gillar att sälja spel som man är färdig med får möjlighet till det.
Tror du det skulle funka?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

Hur kan det tänkas bli med in-app-purchases?

Jag säljer några spel på Tradera (exempel). Inga spelbolag får några pengar, men en levande begagnatmarknad gör kanske att man köper nya spel oftare, om man vet att man kan kränga vid behov. Plötsligt kan man sälja digitala spel. På Steambay (fiktivt) byggs en snygg store upp, där alla priser är mycket lägre än på Steam, Uplay, Epic, och allt vad de nu heter. Varför skulle jag då köpa på Steam, om jag inte vill ha ett extremt nysläppt spel?

Jag ser handel med digitala kopior potentiellt som ett snäpp värre än att dra hem något som torrent från piratebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Marknaden saneras helt enkelt. Företagen överlevde eran med fysisk lagringsmedia. Digital kopior är ju rena drömmen för utvecklarna. Skalningen från ett ex till 10 miljoner ex är superenkelt. Redan där har de en fördel, jämfört med att en producent ska skala upp från att producera en Billys bokhylla till 10 miljoner. Ta spelet Minecraft. Skulle begagnat marknaden ta död på spelet? Nej, det är ju extremt innovativt och folk älskar spelet och självklart säljer man inte sin licens. Några kanske gör det för att de ogillar det. Så funkar det i den riktiga världen. Dags att konsumenterna får tillbaka lite rättigheter som de har gett bort alldeles för lättvindigt.

Permalänk
Medlem

Är det inte ganska uppenbart?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Men det är ju så det fungerar med produkter, oavsett om vi pratar spel eller inte. Är det rimligt att Audi ska få kompensation när jag säljer min bil till någon annan? Den personen som köpte min bil kunde ju köpt en ny Audi och nu får stackars Audi inga pengar för det. Buhu?

Nej, tycker inte spelutvecklare och distributörer är några snowflakes som ska spela med egna regler. Men det är ju min åsikt.

Ganska stor skillnad eftersom bilar slits och tappar värde. Ett spel är identiskt från dag 1 och framåt. Antagligen blir det t.o.m bättre med tiden om utvecklaren lägger mer tid och pengar på att förbättra spelet. Dessutom extrem prisskillnad i en HELT annat produktsegment, att jämföra med just bilar.

Nja, alltså det var ett jätteproblem för mindre utvecklare innan Steam var stort. Andrahandsförsäljning via ex Gamestop gjorde att vissa utvecklare i princip gick på knäna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag tycker inte att spelen har blivit billigare jämfört med förr. Då fick man en kartong och en manual.

Det kanske är för att du bortser ifrån hur mycket SEK har tappat i värde de senaste decennierna? De allra flesta bryr sig inte om att betala för en box, och i än mindre utsträckning en tryckt manual.

Din upplevda nostalgi styr helt enkelt inte vad man får för pengarna när man köper ett dataspel.

Skrivet av darkshippo:

Det fanns mer innovation förr

Ehh... nämn ETT exempel på detta. En uppkopplad värld är en mer innovativ värld, det finns massor av exempel på hur uppfinningar och vetenskapliga upptäckter av alla slag utvecklas allt snabbare idag.

Skrivet av anon2110:

Dags att konsumenterna får tillbaka lite rättigheter som de har gett bort alldeles för lättvindigt.

Till vilket pris? Att en stor del av utbudet försvinner medan resten blir prenumerationstjänster?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ness:

Ganska stor skillnad eftersom bilar slits och tappar värde. Ett spel är identiskt från dag 1 och framåt. Antagligen blir det t.o.m bättre med tiden om utvecklaren lägger mer tid och pengar på att förbättra spelet. Dessutom extrem prisskillnad i en HELT annat produktsegment, att jämföra med just bilar.

Nja, alltså det var ett jätteproblem för mindre utvecklare innan Steam var stort. Andrahandsförsäljning via ex Gamestop gjorde att vissa utvecklare i princip gick på knäna.

Så du menar att en guldtacka som man förvarar i kassaskåpet som inte slits osv inte ska få säljas? Det är snarare regel än undantag att spelen patxhas vid släpp pga buggar. Argumentationen om något slits eller inte, eller tappar värde ska avgöra om det får säljas vidare eller inte är rent av märklig.

Ta tex en Billys bokhylla från IKEA, ska den få säljas vidare? Även om den är ouppackad, i mint condition?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tycka det är trist att man måste ha Steam eller liknande för att spela dina köpta spel.
borde vara ett val.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att fler spel finns till PC har ju mer anledningar än så. Ex att startegispel passar dåligt med handkontroll eller att spel ofta inte går köra mellan två olika generationer av konsolerna.

Men om lösningen blir ex såhär. De som vill kunna sälja sina spel får köpa spelet och betala en extraavgift på 50-100kr för möjligheten. Och de som vill ha det som idag slipper detta. Då skulle de flesta välja det billigare alternativet och vi som gillar att sälja spel som man är färdig med får möjlighet till det.
Tror du det skulle funka?

Jag skulle tro att de som försöker driva igenom detta kommer aldrig att acceptera att det finns några kostnader eller villkor som begränsar rätten att sälja digitala licenser i efterhand, alltså finns det inga pengar att driva in på det sättet. De spel som inte blir prenumerationstjänster och abonnemang kommer att bli totalt nedlusade av mikrotransaktioner och få patchar i form av DLCs folk får betala en slant för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@M-atri-X: Klart att andra handsföräljning ger 0 kr till utvecklaren på samma sätt som allt annat du säljer i andra hand inte ger någon som helst inkomst för utvecklare eller den som producerar det.

Om det skulle vara en dålig idé på grund av detta, då är ju blocket och allt annan andrahandsföräljning en dålig idé. Vi bör ju då förbjuda dig att sälja din bil, att sälja din dator, sälja dina gamla kläder och allt annat du kan tänkas sälja.

Hela vårat ekonomiska system bygger på en öppen marknad, utan den kommer systemet total bryta samman, och då kan man inte försöka skydda enstaka markander från att utsättas för detta. Det som speltillverkare får gör att att göra spel som folk vi spela länge så att de inte säljer dem vidare. Det kanske får sluta ta extra betalt för DLC för att istället håll kvar sina spelare så att de inte säljer vidare. Detta är en del av vårat kapitisitiska system.

Finns inga som helst konstigheter med detta utan så här fungerar allt i världen förutom på det digitala spectrumet. Du kan sälja dina DVD, CD skivor vidare, alla dina fysiska kopior på spel.

Men egentligen är den ända skillanden att i det digitala spektrumet tjänar företagen som säljer produkterna mera då de inte behöver någon tillverkning av skivor, manualer, förpakningar med mera. Det betyder inte att de har rätten att välja och vraka vilka lagar de skall följa eller inte.

Allt du jämför med är saker som försämras med tiden. Eller anser du att det är samma sak att köpa en splitterny Audi och en från 1980? Antagligen inte va? Det finns dessutom massor av saker som inte går att sälja i andrahand. Jag vet inte varför du fått för dig att ALLT går att sälja, för det stämmer helt enkelt inte.

Extra betalt för DLC? Ja det låter ju som en grym idé. Du inser att OM vi börjar tillåta andrahandsförsäljning av spel på digitala plattformar som Steam så kommer det BARA bli sämre för oss konsumenter? Dyrare spel, färre reor osv. Spelmarknaden som den är nu har fasen aldrig varit bättre. Folk har aldrig haft så sjuukt mycket och billiga spel, jämför du priserna mot konsolmarknaden där det fortfarande är mycket fysisk försäljning så är priserna långt högre än PC.

Men visst, är du för en framtid där spel är dyra och utvecklare börjar komma med icke-konsumentvänliga lösningar för att hindra dig från att sälja i andrahand så visst, heja heja! Så länge du kan kränga iväg ett nått gammalt spel för en hunka så är allt guld va?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Kan tycka det är trist att man måste ha Steam eller liknande för att spela dina köpta spel.
borde vara ett val.

Det är ett val. Speltillverkaren väljer plattformen, du väljer att köpa spelet eller avstå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Det kanske är för att du bortser ifrån hur mycket SEK har tappat i värde de senaste decennierna? De allra flesta bryr sig inte om att betala för en box, och i än mindre utsträckning en tryckt manual.

Din upplevda nostalgi styr helt enkelt inte vad man får för pengarna när man köper ett dataspel.
Ehh... nämn ETT exempel på detta. En uppkopplad värld är en mer innovativ värld, det finns massor av exempel på hur uppfinningar och vetenskapliga upptäckter av alla slag utvecklas allt snabbare idag.
Till vilket pris? Att en stor del av utbudet försvinner medan resten blir prenumerationstjänster?

SEK har tappat i värde och spelen prissätts i USD. Jag kan sakna spelen från Lucas Arts, Day of the tentacle, Tie Fighter, Chaos Engine osv. Att med små medel och begränsad datakraft ändå kunna producera guldkorn.

Säg till en som samlar på regrospel att kartong och manual inte spelar nån roll för värdet och personen i fråga kommer undra om har tappat det helt och hållet.

Det där med uppkopplad värld är ju innovativt. Det måste jag ge dig rätt, men frågan är om världen är bättre nu med all dynga som läggs upp på de sociala medierna? Jag kan längta tillbaka till när nördarna hade access till Internet.

Är.det någon som saknar tillverkaren Facit med sina mekaniska räknare? De tappade marknaden när de elektroniska miniräknarna från Japan kom. Producerar man tjänster och varar som ingen vill köpa. Då är det helt enkelt inte meningen att man ska hålla på med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Så du menar att en guldtacka som man förvarar i kassaskåpet som inte slits osv inte ska få säljas? Det är snarare regel än undantag att spelen patxhas vid släpp pga buggar. Argumentationen om något slits eller inte, eller tappar värde ska avgöra om det får säljas vidare eller inte är rent av märklig.

Ta tex en Billys bokhylla från IKEA, ska den få säljas vidare? Även om den är ouppackad, i mint condition?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte alls speciellt märkligt, nästan allt fysiskt material tappar i värde med tiden av en eller annan anledning.
Du får ju tycka vad du vill såklart. Intressant att du ignorerar det jag sa om att mindre utgivare gick på knäna tidigare när andrahandsförsäljningen gick varm på spelmarknaden. Det visar ju bara på att du bestämt dig och skiter i fakta.

Du har fått för dig att du skulle tjäna på andrahandsförsäljning av spel, när verkligheten är att du skulle förlora så sjukt mycket. Nästan så jag hoppas det blir av, bara så att du vaknar en dag och inser att "oj, vi hade det visst jävligt bra tidigare". ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:
Ett konsolspel kostar väl inte mer vid lansering eller?

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti