Datorn startar inte efter installation av extra intern hårddisk

Permalänk

Datorn startar inte efter installation av extra intern hårddisk

Hej alla vänliga!

Disclaimer: Jag är fullkomligt grön på allt vad datorer och hårdvara heter. Jag uppskattar er hjälp, men skippa gärna lingot och förklara som om jag vore 5 år.

Jag köpte en stationär dator på Inet för två år sedan, deras Vox-modell. Jag kan inte specen helt och hållet. Jag vet att datorn har följande:

Operativsystem: Windows 10
Processor: Intel Core i7
Hårddisk: 1 st. SSD 250 GB.
Grafikkort: MSi, oklar spec.
Övrigt okänt.

Jag har aldrig haft några problem med datorn.

Härom dagen skulle jag sätta in en nyköpt extrahårddisk: Seagate BarraCuda 4TB 7200 RPM.

Jag stänger av datorn på normalt vis. Jag bryter strömmen och kopplar ur samtliga sladdar.

Dätefter monterar jag in den nya extrahårddisken. Jag kopplar i den enda sladden som passar till hårddisken (jag vet inte vad den sladden / uttaget kallas). Efter detta kan jag inte starta upp datorn igen. Jag har provat att koppla ur hårddisken och starta om, men får samma återkommande problem.

Jag sätter i alla sladdar och startar upp datorn. Skärmen är då svart med en vit text i mitten där det står:
">>>Checking media presence.....
>>>Media present.....
>>>Start PXE over IPv4...."

Det står så kanske en minut. Så sedan dyker samma text upp fast med IPv6 istället.

Efter detta kommer jag in i BIOS till ett Asus-gränssnitt, "ASUS UEFI BIOS Utility - EZ Mode".

Följande information syns!

Information
PRIME B250M-A BIOS Ver. 0612
Intel(R) Core(TM) i7 VPU @3.60GHz
Speed: 3600 MHz
Memory: 16384 MB (DDR4 2400MHz)

DRAM Status
DIMM_A1: N/A
DIMM_A2: Corsair 8192MB 2133MHz
DIMM_B1: N/A
DIMM_B2: Corsair 8192MB 2133MHz

X.M.P.
Profile#1 XMP DDR4-2400 14-16-16-31-1.20V

FAN Profile
CPU FAN 900-1000 RPM
CHA1 FAN 900-1000 RPM
CHA2 FAN 900-1000 RPM

SATA Information
SATA6G_1: N/A
SATA6G_2: N/A
SATA6G_3: N/A
SATA6G_4: N/A
SATA6G_5: DRW-24D5MT ATAPI
SATA6G_6: N/A

Intel Rapid Storage Technology
On | Off

EZ System Tuning
Click the icon to specify your preffered system setting for a power-saving system environment.
Quiet
Performance
Energy Saving

Boot Priority
SATA6G_5: DRW-24D5MT
UEFI: IP4 Realtek PCIe GBE Family Controller
UEFI: IP6 Realtek PCIe GBE Family Controller

Denna informationen visas oavsett om jag har hårddisken i- eller urkopplad.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få. Hur ska jag göra för att kunna boota upp Windows igen?

Jag har provat att, utan att göra några förändringar i BIOS, trycka på Save & Exit (F10) men då sker samma procedur som ovan beskrivet.

Jag har även provat att, utan att göra några förändringar i BIOS, trycka på Default(F5) men då sker samma procedur som ovan beskrivet.

Permalänk
Medlem

Det ser inte ut som att BIOS känner av din gamla hårddisk längre. Det mest sannolika är att du kommit åt någon av kablarna till den så att den inte längre är ansluten ordentligt, så börja med att kolla att båda SATA- och strömkabeln sitter i ordentligt.

Detta antar förstås att det faktiskt är en 2.5"/3.5" disk du har, och inte en M.2 eftersom M.2-diskar inte ansluts med kabel utan sitter direkt på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det ser inte ut som att BIOS känner av din gamla hårddisk längre. Det mest sannolika är att du kommit åt någon av kablarna till den så att den inte längre är ansluten ordentligt, så börja med att kolla att båda SATA- och strömkabeln sitter i ordentligt.

Detta antar förstås att det faktiskt är en 2.5"/3.5" disk du har, och inte en M.2 eftersom M.2-diskar inte ansluts med kabel utan sitter direkt på moderkortet.

Snyggt jobbat!

En sladd till SSDn satt lös. Vid närmare undersökning ser jag att ett litet metallbläck i uttaget fått sig en smäll, förmodligen från när jag försökt installera den andra hårddisken där sladdarna kommit i kläm.

Metallbäcket har rättats till och nu startar datorn.

Nu kommer nästa utmaning.
1. Återställa diskhållarens position utan att sladden åker ur ellet att metallbläcket förflyttar sig.
2. Få ned den nya disken bland tusen sladdar som är i vägen utan att komma åt sladden till SSDn.
3. Aldrig mer öppna locket på datorn igen med risk för att paja någonting.

Stort tack för en snabb analys som dessutom var spot on!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paul McShet:

Hej alla vänliga!
Jag kopplar i den enda sladden som passar till hårddisken (jag vet inte vad den sladden / uttaget kallas).

Hej på dig också
En vanlig hårddisk anslut via 2 kablar, en ska till nätdelen och den andra till nån sata port på moderkortet.
Har du bara anslutit en kabel så är det nån av kablarna som saknas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hej på dig också
En vanlig hårddisk anslut via 2 kablar, en ska till nätdelen och den andra till nån sata port på moderkortet.
Har du bara anslutit en kabel så är det nån av kablarna som saknas.

Det är uppfattat!

Nu startar Windows, men den nya hårddisken syns inte. Det här beror mest sannolikt på att, precis som du nämner, endast en kabel är ansluten. Jag har letat efter en liknande kabel som sitter till SSDn, men det verkar endast finns en styck sådan. Således verkar det som att min dator med nuvarande uppsättning inte tillåter fler lagringsenheter.

Det får bli en retur på den hårddisken då jag inte kan använda den.

Jag tackar ödmjukast för er hjälp! Huvudsaken är att datorn går igång igen, vilket den gör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paul McShet:

Det är uppfattat!

Nu startar Windows, men den nya hårddisken syns inte. Det här beror mest sannolikt på att, precis som du nämner, endast en kabel är ansluten. Jag har letat efter en liknande kabel som sitter till SSDn, men det verkar endast finns en styck sådan. Således verkar det som att min dator med nuvarande uppsättning inte tillåter fler lagringsenheter.

Det får bli en retur på den hårddisken då jag inte kan använda den.

Jag tackar ödmjukast för er hjälp! Huvudsaken är att datorn går igång igen, vilket den gör.

Kablar följer inte med lagringsenheterna utan strömkablarna kommer med nätdelen och datakablar skickas med moderkorten, jag tvivlar på att du bara fått med kablar för att ansluta en lagringsenhet för även budgetmoderkort brukar levereras med åtminstone 2 satakablar och nätdelen har minst 4 anslutningar för sata.
Skulle du ha tappat bort kablarna så säljs de också löst.
Eftersom du har kopplat in en ssd och en kabel i hddn så har du nog anslutit strömmen till hddn och då behöver du leta reda på datakabeln eller köpa en, från 29kr >
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kablar följer inte med lagringsenheterna utan strömkablarna kommer med nätdelen och datakablar skickas med moderkorten, jag tvivlar på att du bara fått med kablar för att ansluta en lagringsenhet för även budgetmoderkort brukar levereras med åtminstone 2 satakablar och nätdelen har minst 4 anslutningar för sata.
Skulle du ha tappat bort kablarna så säljs de också löst.
Eftersom du har kopplat in en ssd och en kabel i hddn så har du nog anslutit strömmen till hddn och då behöver du leta reda på datakabeln eller köpa en, från 29kr >
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Jag köpte datorn från Inet färdigmonterad, så jag har inte satt ihop ett dugg av den faktiskt.

Jag letade efter just en sådant kabel som du länkade, men kunde inte finna någon sådan mer än till den som sitter i SSDn. Kabeldragningarna var otroligt välstrukturerade innan jag började rota runt, så jag kan säga med all säkerhet att det endast fanns en styck sata-kabel, om det var så den kallades.

Jag ska undersöka om det är värt att jag ska köpa en kabel och försöka montera på egen hand eller om jag får nöja mig med endast SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paul McShet:

Jag köpte datorn från Inet färdigmonterad, så jag har inte satt ihop ett dugg av den faktiskt.

Jag letade efter just en sådant kabel som du länkade, men kunde inte finna någon sådan mer än till den som sitter i SSDn. Kabeldragningarna var otroligt välstrukturerade innan jag började rota runt, så jag kan säga med all säkerhet att det endast fanns en styck sata-kabel, om det var så den kallades.

Jag ska undersöka om det är värt att jag ska köpa en kabel och försöka montera på egen hand eller om jag får nöja mig med endast SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Kabeln har nog aldrig suttit i datorn utan följt med utanför i nån kartong med delarna man brukar få med om man köper nån färdigbyggd icke märkesdator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kabeln har nog aldrig suttit i datorn utan följt med utanför i nån kartong med delarna man brukar få med om man köper nån färdigbyggd icke märkesdator.

Jag kikade i lådan där datorn kom. Jag fann massa skruv som jag dels kan använda för att fästa nya hårddiskar. Dock avsaknad av ytterligare kablage.

Ska ska köpa en sata-kabel imorgon och se om det hjälper, annars får hårddisken snällt fraktas genom landet igen för att senare finna en ny konsument.

Jag är otroligt tacksam för din vänlighet, ditt tålamod och att du tagit dig tid till att svara på mina basala frågor. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul McShet:

Ska ska köpa en sata-kabel imorgon och se om det hjälper, annars får hårddisken snällt fraktas genom landet igen för att senare finna en ny konsument.

Ja, om du inte kopplat in disken med en SATA-kabel så borde det hjälpa att skaffa en sån, det är ju den som disken kommunicerar via.

Något att tänka på är att det är bra att välja en kabel med lås-clips, typ en sån här, särskilt till en mekanisk disk som vibrerar och har sig. Om kabeln marknadsförs som en 3Gb/s eller 6Gb/s-kabel behöver du inte bry dig om, det har ingen betydelse i praktiken eftersom alla kablar ändå klarar 6Gb/s.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, om du inte kopplat in disken med en SATA-kabel så borde det hjälpa att skaffa en sån, det är ju den som disken kommunicerar via.

Något att tänka på är att det är bra att välja en kabel med lås-clips, typ en sån här, särskilt till en mekanisk disk som vibrerar och har sig. Om kabeln marknadsförs som en 3Gb/s eller 6Gb/s-kabel behöver du inte bry dig om, det har ingen betydelse i praktiken eftersom alla kablar ändå klarar 6Gb/s.

Myxlet bra input!

Jag skall nog köpa en sådan till SSDn också då den kabeln verkar släppa ganska lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kabeln har nog aldrig suttit i datorn utan följt med utanför i nån kartong med delarna man brukar få med om man köper nån färdigbyggd icke märkesdator.

Skrivet av perost:

Ja, om du inte kopplat in disken med en SATA-kabel så borde det hjälpa att skaffa en sån, det är ju den som disken kommunicerar via.

UPPDATERING:

Alright.

Idag köpte två nya SATA-kablar med clip-funktion så de sitter fast ordentligt.

Kabeln till SSDn hade gått sönder och det lilla metallbläcket som jag tidigare nämnt var clip-delen som klickar fast kabeln.

Ut med det gamla, in med det nya.

Båda diskarna sitter på plats. Båda diskarna har både ström och sata-koppling.

Windows startar. Check, SSDn fungerar.

Den nyinstallerade hårddisken syns fortfarande inte.

Jag har kollat på moderkortet där jag kunnat hitta fyra stycken sata-portar. Jag har provat resterade två utan resultat.

Finns det någonting mer jag kan göra?

Permalänk
Medlem

@Paul McShet: Menar du att den nya disken inte syns ens i diskhanteraren? Du kanske bara behöver partitionera den annars, se denna guide.

Permalänk
Skrivet av perost:

@Paul McShet: Menar du att den nya disken inte syns ens i diskhanteraren? Du kanske bara behöver partitionera den annars, se denna guide.

Det är korrekt.

Jag fick hjälp via fjärr av en IT-tekniker som var tillgänglig. Han visade mig hur man initierar- och formaterar disken i cmd och diskpart, som gör exakt det som den guiden du länkade till gör.

Nu fungerar det! Jag hade aldrig kunnat lista ut allt detta utan er hjälp. Jag är hemskt tacksam för den tiden ni tagit er för att hjälpa mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Paul McShet: Attans! Jag som precis skulle ge dig samma råd! Visst är det bra med så många nördar på samma plats

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Rekordmedlem

Ja man saknar ju bruksanvisningarna som de gamla datorerna hade, böckerna som följde med var ju trevliga men idag får man knappt ens nån dokumentation på en ingående delkomponent i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.