Intel Core i9-9900KS med 5,0 GHz över alla åtta kärnor får 127 W TDP

Permalänk
Medlem

En överklockat 9900k :S Man kan väl iof hoppas att KS går att få högre än en vanlig k...

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

är det inte så att nära nog 100% av 9900K-prollarna når 5.0Ghz och mer därtill utan några som helst problem vid manuell OC utan några som helst problem?

30% enligt Siliconlotterys statistik.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Går åt fel håll? Då har du nog missat Sweclockers energimätningstabell i CPU-testerna.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17914?key=eb2e87f1c4e1a0f2f1e7b9530ad10bb5

Min HTPC är en 4790K som kör 5.0Ghz på alla 4 kärnor på 1.4V - Riktig energislukare. Värmer också upp hela vardagsrummet

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

30% enligt Siliconlotterys statistik.

Känns ju som folk här på Sweclockers har haft tur då. Men Silicon lottery kanske har lite högre krav på hur stabilt "stabilt" skall vara jämfört med medelSwecaren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min åsikt är att det är en överflödig produkt som de släpper bara för att det ska se någonting ut på Benchmarks. Nu har jag inte ägt ett Intel-system sedan 1997 så ni får rätta mig om jag har fel, men är det inte så att nära nog 100% av 9900K-prollarna når 5.0Ghz och mer därtill utan några som helst problem vid manuell OC utan några som helst problem? Så vad skall man då med "KS" till... Det är väl "Keep Spending", som någon sa är anledningen...

Sedan kanske det blir så att dessa har bättre kisel än 9900K och klarar 5.5-6.0Ghz vid manuell OC, och då kan jag absolut se en poäng och tycker att det är lite coolt, men om det bara är en "Fabriksöverklockad 9900K" så är det en meningslös produkt enligt mig.

Siffror säljer, det räcker ju och kika runt lite i trådar när folk ska köpa ram så märker man ju det.

Finns en mening som är återkommande i många kurser i skolan och det är "basera beslut på fakta" och det passar ju fint även när man köper datordelar och står inför ett val.

Personligen ser jag denna processorn lite mer som en lyxmodell för människor där pengar finns i överflöd.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du kikat på de strömsnåla CPUerna? Det är rätt sjukt låga mängder ström som behövs för dem. 4.5W eller 15W beroende på modell, båda med inbyggd GPU.
High end kommer alltid att dra mycket ström då de ska kräma ut enorm mängd prestanda.

Effekt och ström är dock inte samma sak.
Det är möjligt att tillverka en krets som förbrukar 15W och som samtidigt förbrukar mindre ström än en krets som förbrukar 5W. Fast det är väl ganska vanligt att man i ordspråk använder ström när vi egentligen menar effekt.
För det är ju för effekten vi betalar. (Eller ja effekten * tid)
Nu får vi se ifall jag framstår som skitnödig eller om det var roligt att lära sig något nytt.

Skrivet av aToria:

För en som inte hängt med på CPU fronten så länge. Hur vanligt är det att Intel/AMD släpper binnade proppar med ett nytt suffix i slutet av produktens livcykel? Tycker inte att jag känner igen det.

Påminner lite om 8086k, inget nytt suffix dock men de tog en befintlig processor och höjde klockfrekvenserna lite.
(Kan ha blandat ihop det med en annan processor men jag har för mig det var 8086k)
https://m.sweclockers.com/test/25864-intel-core-i7-8086k-jubi...
Hittade en länk till sweclockers om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det är väl hur bra kylare man behöver som Intel specificerar med deras TDP värde för att inte trottla vid normal användning?

Jo det är det, men det jag syftade på är att tolkat av vad de flesta skrev ovanför mig så verkar de flesta tro att CPUn drar 127W vid 5 GHz och har inte läst hela nyhetsartikeln.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min åsikt är att det är en överflödig produkt som de släpper bara för att det ska se någonting ut på Benchmarks. Nu har jag inte ägt ett Intel-system sedan 1997 så ni får rätta mig om jag har fel, men är det inte så att nära nog 100% av 9900K-prollarna når 5.0Ghz och mer därtill utan några som helst problem vid manuell OC utan några som helst problem? Så vad skall man då med "KS" till... Det är väl "Keep Spending", som någon sa är anledningen...

Sedan kanske det blir så att dessa har bättre kisel än 9900K och klarar 5.5-6.0Ghz vid manuell OC, och då kan jag absolut se en poäng och tycker att det är lite coolt, men om det bara är en "Fabriksöverklockad 9900K" så är det en meningslös produkt enligt mig.

Är det inte ganska många processorer som i så fall är meningslösa? Både Amd och Intel har väl en hel del som är helt lika, förrutom frekvens. Ryzen, 17, 17x, 18, 18x och Intel 9900k, 9900KS etc? Då får vi inte väldans mycket att välja mellan?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är det inte ganska många processorer som i så fall är meningslösa? Både Amd och Intel har väl en hel del som är helt lika, förrutom frekvens. Ryzen, 17, 17x, 18, 18x och Intel 9900k, 9900KS etc? Då får vi inte väldans mycket att välja mellan?

Som sagt så beror det ju på hur de kommer vara binnade. Just Ryzen går ju inte överklocka jättebra med manuell överklockning, så vill man åt högre single-core så kan det vara värt att betala mer, men med Intel så brukar man ju minst komma upp i turbofrekvensen vid manuell OC så därför känns denna meningslös, om det nu inte är så som som skrev att det kan vara värt det om man kommer högre med 9900KS än vanliga 9900K vid manuell OC, för då är det ju ganska coolt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som sagt så beror det ju på hur de kommer vara binnade. Just Ryzen går ju inte överklocka jättebra med manuell överklockning, så vill man åt högre single-core så kan det vara värt att betala mer, men med Intel så brukar man ju minst komma upp i turbofrekvensen vid manuell OC så därför känns denna meningslös, om det nu inte är så som som skrev att det kan vara värt det om man kommer högre med 9900KS än vanliga 9900K vid manuell OC, för då är det ju ganska coolt.

Är ju nice för folk som inte vill överklocka också oavsett hur lätt det är. Att slippa vara inne i BIOS och sedan behöva stresstesta och ha sig utan det är bara att kunna koppla in datorn och ösa på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som sagt så beror det ju på hur de kommer vara binnade. Just Ryzen går ju inte överklocka jättebra med manuell överklockning, så vill man åt högre single-core så kan det vara värt att betala mer, men med Intel så brukar man ju minst komma upp i turbofrekvensen vid manuell OC så därför känns denna meningslös, om det nu inte är så som som skrev att det kan vara värt det om man kommer högre med 9900KS än vanliga 9900K vid manuell OC, för då är det ju ganska coolt.

Sorry, men det var det märkligaste resonemang jag hört. Skulle det vara meningslöst med den ena borde det ju vara det med den andra.

Nu är jag 99% säker på att det är andra skillnader, såsom tätning av säkerhetshål. För en del ger bara det en viss prestandaökning, även om de sista biosen har negligerat den sänkning av prestandan som var.

Att gå i från 9900k till 9900ks är ju självklart meningslöst för dom flesta. Jag hade gjort det bara för att få bygga om, det är ju trots allt en hobby.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Påminner lite om 8086k, inget nytt suffix dock men de tog en befintlig processor och höjde klockfrekvenserna lite.
(Kan ha blandat ihop det med en annan processor men jag har för mig det var 8086k)
https://m.sweclockers.com/test/25864-intel-core-i7-8086k-jubi...
Hittade en länk till sweclockers om den.

Just ja den hade jag glömt, det är ju lite samma sak ja!

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Sorry, men det var det märkligaste resonemang jag hört. Skulle det vara meningslöst med den ena borde det ju vara det med den andra.

Nu är jag 99% säker på att det är andra skillnader, såsom tätning av säkerhetshål. För en del ger bara det en viss prestandaökning, även om de sista biosen har negligerat den sänkning av prestandan som var.

Att gå i från 9900k till 9900ks är ju självklart meningslöst för dom flesta. Jag hade gjort det bara för att få bygga om, det är ju trots allt en hobby.

Menar du tätning av säkerhetshål? I kislet? Kommer inte hända då det fortfarande är coffee lake refresh så det är 100% säkert att den enda skillnaden är fabriksinställda klockfrekvenser och absolut inget annat. Det intressanta för mig är om den klockar bättre än 9900K (vilket då gör det till en meningsfull produkt enligt mig), eller om den klockar exakt som 9900K (vilket då gör det till en meningslös produkt enligt mig), så jag tror du missuppfattade mig helt här. Jag har inte påstått att 9900K är en meningslösprodukt, och det är klart att det är självklart att 9900KS's eventuella meningslöshet inte påverkar huruvida 9900K är meningsfull eller meningslös.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Får vi aldrig veta då de inte ens klarar av det som står på kartongen (sorry, kunde inte låta bli)

Den kommentaren åldrades snabbt

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P