finns det något värde i lp spelare/ gamla högtalare?

Permalänk
Medlem

finns det något värde i lp spelare/ gamla högtalare?

typ 30+ år gamla och låter väldigt bra, märke technics

Permalänk
Medlem

Om de finns något samlarvärde i dem kanske men annars tror jag inte det, finns mycket ny-retro saker men du kan ju kolla runt på lite forum som har med just ljud att göra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vad är det för grejer? Tillverkades ju skräp även för 30 år sedan, men en SL-1200 och liknande finns det nog intresse för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: technics ljud anläggning, 3 delar + vinyl snurra(+) sen 2 stora högtalare, typ 1,20 höga av märket Jamo

Permalänk
Medlem

Krävs som sagt modellnummer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använd google. Sök på namn och modell och pris
Självklart på engelska med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ami123:

@Nioreh83: technics ljud anläggning, 3 delar + vinyl snurra(+) sen 2 stora högtalare, typ 1,20 höga av märket Jamo

Technics har gjort allt från billigt skit till Hi-Fi genom sina tider så det kastar rätt mycket i kvalité vad deras produkter är eller kan vara värda.
Du får dra ut dem från väggen och säga hela namnet på dem.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: model sl-b202 automatic turntable system, ena loggan säger: SFNNB22S01, ANDRA: SFNZB33S01

model no. rs-m215

dom 2 sista delarna har serienummer: aa1507b363/ model no. ST-Z11. serienummer: ge1702b261/ model no. SU-z22

Permalänk
Skrivet av ami123:

@Niivpzi: model sl-b202 automatic turntable system, ena loggan säger: SFNNB22S01, ANDRA: SFNZB33S01

model no. rs-m215

dom 2 sista delarna har serienummer: aa1507b363/ model no. ST-Z11. serienummer: ge1702b261/ model no. SU-z22

Det finns inget värde i dessa prylar. Det handlar om Technics, vilket inte är ett särskilt eftertraktat märke överlag, och du har deras allra billigaste dussinprodukter från sin tid. Ett par hundralappar kanske du kan få. Jamo-högtalare har inget värde heller. Sorry!

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro Puter:

Det finns inget värde i dessa prylar. Det handlar om Technics, vilket inte är ett särskilt eftertraktat märke överlag, och du har deras allra billigaste dussinprodukter från sin tid. Ett par hundralappar kanske du kan få. Jamo-högtalare har inget värde heller. Sorry!

I och för sig är det sant att prylarna inte är värda några stora summor, men är de i bra skick går det säkert att få något för dem.

Technics är inte per definition värdelöst däremot. Det finns prylar som mycket väl går att få pengar för, i vissa fall hyfsat bra betalt i bra skick, bl a de bättre skivspelarna och drivverken avseende för separat tonarm.

För övrigt har moderbolaget Panasonic/f.d. Matsushita börjat tillverka Technics igen efter några års frånvaro. Det är inga dåliga lågprisprylar, tvärtom.

Permalänk
Medlem

Ibland så är märken som "Thorens" sålda under ett annat namn, bl.a. Tandberg. Dessa är värda att hålla koll på.

Permalänk
Medlem

Jag blev närmast chockad när jag sålde gammalt som jag tänkt slänga. 2000kr för för mig värdelös kamera. Över tusen för gamla Tandbergare och hundratals rullband. Högtalare slängde jag dumt nog. Har lenco skivspelare med fjäderbelastad pickup. Och en massa bra skivor. Kanske dumt att sälja. Jag har känsliga öron och tål inte mp3-ljud. Analogt skall det vara, lite brus och rasp har ingen dött av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Det är nog bara SL1200 som är eftertraktade eftersom de var de eftertraktade DJ-spelarna från back in the days.

Ett vanlig consumer-stereo är inte mycket värd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Finns alltid nån som är i behov av skivspelare. Resten kanske inte är så super-eftertraktat men i fint skick är det säkert nån som vill ha.
Själv gillar jag Jamo.. låter bättre än mina JWS

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Rekordmedlem

Delarna är inte helt värdelösa om de fungerar men det är inte nått upphetsande heller men typ 200 kr per del är nog ett rimligt pris, skivspelaren behöver troligen service, drivrem och pickup bör bytas så matchar den dagens billiga (2000kr) spelare, tuner och förstärkare endera fungerar eller inte men de kanske behöver en rengöring, kasettdäcket är kanske den del som är "bäst" om det är i bra skick men gummidelarna i det kan ju också vara dåliga och behöva bytas men Technics gjorde ganska bra kasettdäck och även de små var bra för sin klass även om de inte har några av de störres roligare funktioner.

Högtalarna däremot är jag mest skeptisk till, dels har jamo gjort väldigt få vettig högtalare dessutom har de kanske skumkanter som behöver bytas och det kostar troligen mer än högtalarna är värda även efter en renovering

Skrivet av ehsnils:

Ibland så är märken som "Thorens" sålda under ett annat namn, bl.a. Tandberg. Dessa är värda att hålla koll på.

Skrivet av Irre:

Jag blev närmast chockad när jag sålde gammalt som jag tänkt slänga. 2000kr för för mig värdelös kamera. Över tusen för gamla Tandbergare och hundratals rullband. Högtalare slängde jag dumt nog. Har lenco skivspelare med fjäderbelastad pickup. Och en massa bra skivor. Kanske dumt att sälja. Jag har känsliga öron och tål inte mp3-ljud. Analogt skall det vara, lite brus och rasp har ingen dött av.

Skickades från m.sweclockers.com

Tandberg har inte bara gjort skolbandspelarna utan även gjort oerhört bra prylar och tidvis har de hållit på med delar med high end prestanda.
Deras bästa kasettdäck krigade med Nakamichi om titeln som bäst när kasettdäck var det man använde hemma, rullband var aldrig särskilt vanligt.
Jag har haft ett sånt här diskret litet kasettdäck en gång i tiden

Men hade nog hellre velat ha en >

Men så slutade man att spela in på kassett för att man fick hifivideo och cd brännare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Technics SL-b202

@ami123: En tysk försäljare har just uppe en auktion på en sådan . Utgångsbud 50 euro, vilket jag tycker den kan vara värd.

Om man får någon att betala detta är en annan sak, men fungerar den så och inga andra skavanker så !

SL 1200 med avläggare som fungerar och är i bra skick är något annat , multiplicera 50 euro med 4 !

Permalänk
Medlem

rullbandspelare

@mrqaffe: techmoan (youtube) har hur ska man säga stor kärlek för rullbandspelare men jag kan
verkligen förstå honom.
Rullband med dess olika hastigheter är det dyraste ljudformatet som finns men är även det som har absolut högst dynamik !

https://youtu.be/5KHSz9Gi-II?t=619 , var försiktig med volymen, under snutten är något som låter som flera kanonskott,
som inte skräller det allra minsta (förutom en mistlur och annat...)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SOES:

@mrqaffe: techmoan (youtube) har hur ska man säga stor kärlek för rullbandspelare men jag kan
verkligen förstå honom.
Rullband med dess olika hastigheter är det dyraste ljudformatet som finns men är även det som har absolut högst dynamik !

https://youtu.be/5KHSz9Gi-II?t=619 , var försiktig med volymen, under snutten är något som låter som flera kanonskott,
som inte skräller det allra minsta (förutom en mistlur och annat...)

Rullband är väldigt bra och det var därför man använde dem i studios men bäst dynamik vet jag inte om jag håller med om då flera format slår i fysikaliska gränser så de får samma dynamik för det är inte lagringen av data utan saker runtomkring som sätter gränserna, däremot så är ju rullband det bästa analoga formatet men digitala format är inte sämre men inte heller direkt bättre för elektroniken runt lagringen sätter gränserna tex är det väldigt svårt att öka dynamiken mer pga termiskt brus som sätter lägstanivån och att öka nivån är inte heller vettigt, formaten i sig själva kombinerat med den bästa elektronik man kan bygga överträffar ju redan hörselsinnets upplösning så vi behöver inga ljudmässigt bättre format innan hörselsinnet ändras.
Jag tycker i stället att det är mer tragiskt att många lyssnar via mobilens högtalare eller via nån "blåtandshögtalare" som inte bara är i mono utan verkligen låter skit som majoriteten av den typen av prylar gör.

Vill du höra på kanonskott så kan du lyssna på nån bra version av 1812 för det ingår kanoner i instrumenteringen av orkestern och tex Telarcs inspelning är bra.
Men det kan ju vara roligt även med en militärmusikkår utomhus, för verket kan vara olämpligt att framföra inomhus eller om man har grannar i alla riktningar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

TS skriver ju inte var han bor (mycket enklare att hitta en lokal köpare i Stockholm än i tex Vagnaryd), så man måste ju tänka på kostnaden för att frakta elektroniken, det är inte precis lätta och små saker.

Permalänk

Nästan alltid värt att lägga upp på tradera och låta marknaden bestämma 😊

Skickades från m.sweclockers.com