Brottstatus.se - Buggar och förbättringar

Permalänk

Brottstatus.se - Buggar och förbättringar

Länk till Webbsidan

Hej!

Slängde ihop ytligare ett hobbyprojekt.
Har länge känt en frustration över den mediasituation vi har i Sverige.

Jag känner att det blir väldigt svårt som medborgare att veta vilken journalist/nyhetsbolag som är helt opartisk och inte försöker vinkla nyheter till höger eller vänster samt mörka obehagliga nyheter.

Det blir ytligare besvärligt när dem flesta nyhetsbolag inför betalväggar och dylikt. Detta gör att om man som privatperson vill jämföra källor i olika tidningar så måste man ha flera dyra prenumerationer. Dem flesta vill inte lägga den typen av pengar vilket kan göra att det blir svårt att få en rättvis neutral bild i den information man läser.

Mitt svar på detta blev https://brottstatus.se

Syfte : Syftet är att hämta in information från polisens öppna api om dem rapporterade brotten som skett i Sverige. Polisen returnerar 500 rapporter om olika brott som skett runt om i landet. Denna data hämtar jag in och manipulerar så att den blir filteringsbar utifrån Brott & Län eller båda samt även dynamiskt bygger upp ett enkelt överskådlig gränssnitt. Gränssnittet har en definierad hierarki med både färger och styling som representerar allvarligheten i brottet. För mer information klicka på knappen "information" på hemsidan.

Mål: Målet är att kunna förmedla opartisk neutral samhällsinformation rapporterad direkt av rättsväsendet och eliminera den politiska aspekten i nyheterna som sprids idag.
Bara ren fakta där man inte har tagit med någon politisk agenda eller tagit hänsyn till att viss information kan gynna eller missgynna ett visst parti.

Hur kan jag säkerställa opartiska nyheter?
Enkelt kan jag inte det, men så som jag har förstått det hela så består mycket av journalisternas insamling av information till deras nyhetsartiklar ett samtal till polisens presstalesperson eller dylikt. Om polisen med (hyfsad neutralitet) redan för intervjuer och skriver polisrapporter om en viss händelse varför inte skära bort journalisten tänkte jag. Då finns det ju liten risk för politiska agendor eller mörkare av detaljer. Det kan ju iallafall inte bli värre än vad journalisten med såväl politiska och ekonomiska motiv tänkt publicera. .

Är polisen helt neutrala?
Egentligen kan man aldrig hävda att en person är neutral, oavsett vad så tenderar alla i sin rapportering att svänga mot sin politiska läggning. MEN det är ju det som är det fina, informationen på brottstatus är inte skriven av en journalist utan den information man får är det som finns i polisrapporten. Sen vet man att det finns en viss tystnadskultur inom Polisen, förhoppningsvis kan en transparens i deras arbete genomsyra en förändring där.

Målet med denna tråd :
Målet med denna tråd är att föra en dialog om framtiden för brottstatus , det kan t.ex vara vilka funktioner saknas? , Är det något som är svåranvänt?, ect ect..
Sen vore det väldigt kul att få in rapporter från så många som möjligt om eventuella buggar och dylikt för att hjälpa till att göra sidan så pålitlig och professionell som möjligt.

Nuvarande funktioner:

Sortera efter brottstyp och län

Exportering av händelse till PNG *Beta*

Informations modal med beskrivning av hierarki och annan viktig information.

Valmöjlighet för hur många rapporter man vill hämta in via dropdown lista , default 10.

Cache modul där all data hämtas in en gång var 15 min och sedan sker filtrering på den datan för att minska påfrestning på server och Api samt minska laddtider avsevärt.

Uppkommande fixar / buggfixar.

Lägga till uppbyggnad av query parametrar istället för sessionsvariabler för valen av filtrering. Alltså ska användaren kunna länka en händelse eller en filtrering. Det kan t.ex se ut så här

https//:brottstatus.se?plats=stockholm&brottstyp=misshandel/

https://brottstatus.se/rapportid (För att länka till en specifik händelse.

Feedback: Tar gärna emot konstruktiv feedback och buggrapporter. Kontaktinformation finns på webbsidan om man klickar på knappen "information" alternativt om man skriver ett pm här på SweClockers.

Finns också en grupp på FB där senaste informationen om webbplatsen publiceras, den heter "Brottstatus".

Slutligen detta är ett hobbyprojekt som i dagsläget inte drar in några inkomster.

Tack på förhand!

/David

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Opartiska nyheter är inget makthavarna gillar, se till att du förblir anonym.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det helt uppenbara.
En polisanmälan innebär inte att ett brott har begåtts.
Att det inte finns en polisanmälan innebär inte att ett brott inte begåtts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Opartiska nyheter är inget makthavarna gillar, se till att du förblir anonym.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är öppen data från polisen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Opartiska nyheter är inget makthavarna gillar, se till att du förblir anonym.

Skickades från m.sweclockers.com

Om så vore fallet skulle de väl inte låta Polisen rapportera alls eller?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Det helt uppenbara.
En polisanmälan innebär inte att ett brott har begåtts.
Att det inte finns en polisanmälan innebär inte att ett brott inte begåtts.

Självklart är det så.
Men till att börja med om det uppkommer rapporter om samma typ av brott i samma eller liknande område så kan man ju börja se ett mönster.

Du får gärna rätta mig om jag har fel men gör inte pressen exakt samma sak? .
Rapporterar om att polisen fått in / upprättat en anmälan om brott? .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av Irre:

Opartiska nyheter är inget makthavarna gillar, se till att du förblir anonym.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vart det lite väl foliehatt tycker jag 😄.
Den fördjupade rapporten kommer ju från deras egna webbplats. Om något ska dem väl bara vara glad att jag genererar trafik till deras rapporter ,(som annars kan vara svåröverskådligt och svårnavigerat ) 😁.

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Nu vart det lite väl foliehatt tycker jag 😄.
Den fördjupade rapporten kommer ju från deras egna webbplats. Om något ska dem väl bara vara glad att jag genererar trafik till deras rapporter ,(som annars kan vara svåröverskådligt och svårnavigerat ) 😁.

Det var det jag menade. Lätttillgänglig statistik passar kanske inte en statsminister som tycker att alla kurvor pekar åt rätt håll nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Lätttillgänglig statistik passar kanske inte en statsminister som tycker att alla kurvor pekar åt rätt håll nu.

Vilken tur då att exempelvis BRÅ publicerar just denna statistik på ett ytterst lättförståeligt och tillgängligt sätt. Både löpande och med sammanfattande artiklar över dagsläget.

https://www.bra.se/statistik.html

https://www.bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2019-07...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vilken tur då att exempelvis BRÅ publicerar just denna statistik på ett ytterst lättförståeligt och tillgängligt sätt. Både löpande och med sammanfattande artiklar över dagsläget.

https://www.bra.se/statistik.html

https://www.bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2019-07...

Vänta bara, snart så kommer BRÅ:s generaldirektör hitta ett hästhuvud i sängen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

propaganda pressen

Inga planer på att vara opartisk alltså?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Inga planer på att vara opartisk alltså?

1. Menar du att det inte existerar mediabolag som är partiska ? .
2. Nämde jag någon vid namn ? .

Edit: Så att @filbunke inte uppfattar mig som partisk så har jag editerat till bara "pressen" .

/ David

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Inaktiv

Första steget i vilken desinformationskampanj som helst är att sprida misstro mot etablerad media, så att trådskaparen inleder med att göra just det gör att varningsklockorna ringer högljutt.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Första steget i vilken desinformationskampanj som helst är att sprida misstro mot etablerad media, så att trådskaparen inleder med att göra just det gör att varningsklockorna ringer högljutt.

Nu får vi rycka ur detta från sandlådan.

1. Detta är ingen politisk tråd, om ni vill ha sånt och diskutera så kanske FB lämpar sig bättre.
2. Att forumulera sig med uttrycket "propaganda pressen" är att identifiera att det finns partiska medier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Nu får vi rycka ur detta från sandlådan.
1. Detta är ingen politisk tråd, om ni vill ha sånt och diskutera så kanske FB lämpar sig bättre.

Du själv har, redan i första inlägget, initierat detta som en politiskt inspirerad tråd.

"frustration över den mediasituation vi har i Sverige"
"helt opartisk och inte försöker vinkla nyheter till höger eller vänster samt mörka obehagliga nyheter"
"svårt att få en rättvis neutral bild i den information man läser"

Och så vidare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du själv har, redan i första inlägget, initerat detta som en politiskt inspirerad tråd.

"frustration över den mediasituation vi har i Sverige"
"helt opartisk och inte försöker vinkla nyheter till höger eller vänster samt mörka obehagliga nyheter"
"svårt att få en rättvis neutral bild i den information man läser"

Och så vidare.

Lite vinklad beskrivning håller jag med om, det hade kanske räckt med "Nyliga händelser från polisens öppna händelseregister - utan filtrering av media" för tror de flesta är ense om att de flesta medier har någon form av agenda, ibland uttalad i en ledare, ibland ej. Det är näst intill ifrånkomligt att viss vinkling sker då de flesta journalister inte bara kopierar en polisrapport och säger goddag. Tidningar består inte av bara texter från polisens öppna händelseregister, alltså fyller trådskaparens sida ett syfte.

Rent tekniskt har jag inte sett någon annan användning av polisens öppna api heller, visste inte ens om att det fanns, kul!

En större sak jag inte kan låta bli att önska efter är en karta Man får lat/lon och ortnamn med varje händelse. Kanske kan regga för topowebb: https://opendata.lantmateriet.se/#apis?api=OpenDataWMTS&versi...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av twit:

Du själv har, redan i första inlägget, initerat detta som en politiskt inspirerad tråd.

"frustration över den mediasituation vi har i Sverige"
"helt opartisk och inte försöker vinkla nyheter till höger eller vänster samt mörka obehagliga nyheter"
"svårt att få en rättvis neutral bild i den information man läser"

Och så vidare.

Jo jag anser att vi har makter inom media där man inte alltid fokuserar på att hålla en neutral rapportering . Detta är ju faktiskt inte en konspirationsteori utan väldokumenterat.
Men jag har ju rätt till min åsikt, om du inte håller med om detta så har du självklart rätt till din åsikt.
Om jag hade bedrivit en smutskastningskampanj så hade jag ju inkluderat mot vilka. Med tanke på att jag inte nämnt något om några mediabolag så har jag svårt att se det argumentet.

Med all respekt så vill inte jag diskutera detta mer då syftet med denna tråd är att främja utveckling och buggfixar. Det finns andra forum för sånt här...

Trevlig kväll
/ David

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk

Heter det inte i så fall 'brottsstatus', förtydligande: brotts (flertal) status.
Jag är inte beläst, och jag kan också vara offer för lokal dialekt, men jag saknar ett s.

Lycka till.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Du får fixa din "plats meny", är väldigt rörig just nu.
Att blanda län och städer som du gör nu gör det svårt att hitta. Antingen dela upp det var för sig, eller så lägger du varje stad efter tillhörande län, och se till att de är i bokstavsordning.

Sen kan det ju vara bra med en liten översikt över vad de olika ramarnas färg och design betyder någonstans också.

Vet att de i lokaltidningen brukade ha en kolumn med polisrapporterna som hade hänt i kommunen sedan veckan innan.
Detta blir ju som ett steg till, så man kan se i resten av Sverige.

Permalänk
Medlem

Nåt fel på https://brottsplatskartan.se/ och liknande?
Finns även på Twitter: https://twitter.com/brottsplatser

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheNewsV2:

Självklart är det så.
Men till att börja med om det uppkommer rapporter om samma typ av brott i samma eller liknande område så kan man ju börja se ett mönster.

Du får gärna rätta mig om jag har fel men gör inte pressen exakt samma sak? .
Rapporterar om att polisen fått in / upprättat en anmälan om brott? .

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en nyhetsbyrå som matar nyhetsmedia med liknade uppgifter, lite bredare men "blåljusnyheter" https://siren.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Om så vore fallet skulle de väl inte låta Polisen rapportera alls eller?

Har du inte förundrat dig över polisens pixlade bilder på efterlyst folk.. Eller de vaga signalementen tex "byxor och lila tröja".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Har du inte förundrat dig över polisens pixlade bilder på efterlyst folk.. Eller de vaga signalementen tex "byxor och lila tröja".

Nej, det är för att vi i Sverige generellt sett ser till integriteten framför häxjakter, det är sedan inte polisen som gör utan pressen som regel och det gäller oavsett.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Heter det inte i så fall 'brottsstatus', förtydligande: brotts (flertal) status.
Jag är inte beläst, och jag kan också vara offer för lokal dialekt, men jag saknar ett s.

Lycka till.

Haha hade faktiskt en diskussion med sambon om just detta innan jag köpte domänen. Men vi kom fram till att brottstatus lät bäst 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av loefet:

Du får fixa din "plats meny", är väldigt rörig just nu.
Att blanda län och städer som du gör nu gör det svårt att hitta. Antingen dela upp det var för sig, eller så lägger du varje stad efter tillhörande län, och se till att de är i bokstavsordning.

Sen kan det ju vara bra med en liten översikt över vad de olika ramarnas färg och design betyder någonstans också.

Vet att de i lokaltidningen brukade ha en kolumn med polisrapporterna som hade hänt i kommunen sedan veckan innan.
Detta blir ju som ett steg till, så man kan se i resten av Sverige.

Tack för bra feedback.
Jag tänker att till nästa uppdatering av sidan så har jag implementerat en multi level dropdown istället där man hovrar över län och sedan ort. .
Alltså -> Län -> Ort
Exempel .

När det kommer till heriakin på webbsidan så har du den beskriven om du klickar på knappen "Information" 👍🙂.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Nåt fel på https://brottsplatskartan.se/ och liknande?
Finns även på Twitter: https://twitter.com/brottsplatser

Kan du sortera på plats och få en lika bra överblick över alla händelser med färg och styling ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en nyhetsbyrå som matar nyhetsmedia med liknade uppgifter, lite bredare men "blåljusnyheter" https://siren.se/

Hade svårt att se någon likhet alls.
Var finns alla händelser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Lite vinklad beskrivning håller jag med om, det hade kanske räckt med "Nyliga händelser från polisens öppna händelseregister - utan filtrering av media" för tror de flesta är ense om att de flesta medier har någon form av agenda, ibland uttalad i en ledare, ibland ej. Det är näst intill ifrånkomligt att viss vinkling sker då de flesta journalister inte bara kopierar en polisrapport och säger goddag. Tidningar består inte av bara texter från polisens öppna händelseregister, alltså fyller trådskaparens sida ett syfte.

Rent tekniskt har jag inte sett någon annan användning av polisens öppna api heller, visste inte ens om att det fanns, kul!

En större sak jag inte kan låta bli att önska efter är en karta Man får lat/lon och ortnamn med varje händelse. Kanske kan regga för topowebb: https://opendata.lantmateriet.se/#apis?api=OpenDataWMTS&versi...

Karta fanns tidigare 😁, men sen fick jag reda på att den lat long position som kommer från polisen oftast är placerat centralt på staden. T.ex om brottet skett i Stockholm så finns en markering på Stockholms stad . För att den informationen inte då tillför något mervärde så kommenterades den funktionen bort. Jag upplevde att den skapade mer förvirring än nytta.

/ David

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheNewsV2:

Hade svårt att se någon likhet alls.
Var finns alla händelser?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en nyhetsbyrå och inte en nyhetssida, de sammanställer och säljer nyheter till media som i sin tur säljer det till konsumenten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är en nyhetsbyrå och inte en nyhetssida, de sammanställer och säljer nyheter till media som i sin tur säljer det till konsumenten.

Jag förstår 😄,
My bad 🖐️.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]