Permalänk
Medlem

FreeNAS uppsätning

Hej,
Jag har planer på att bygga en egen NAS. Jag tittar på FreeNAS, främst för 'file share' men även lite enklare virtualiseringar.
Alla trådar jag kan hitta är om gamla moderkort som inte går att få tag längre eller uppsättningar overkill för mina behov.

Kravspec
4 diskar
2 NIC

Lösa specar
OS på M.2. 16 GB RAM och Intel i3.

Jag lyckas inte hitta något prisvärt moderkort med fyra SATA och två NIC. Funderar på Fractal Design Node 304, men det beror på moderkort givetvis.

För att få lite inspiration, ni som har uppsättningar liknade min kravbild. Vad kör ni för moderkort, processor, låda?

Permalänk
Medlem

Kanske en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4747194 ?
4 SATA och 2 NICs.

Du behöver inte installera FreeNAS på NVME, skulle rekommendera att installera den på ett USB-minne

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Tack, perfekt moderkort.

Varför USB och inte NVME?

Permalänk
Medlem
Skrivet av most:

Tack, perfekt moderkort.

Varför USB och inte NVME?

Du sparar in hundratals kronor och en plats i datorn.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

En sak som jag lärde mig efter installationen av FreeNAS var att disken du installerar på inte kan partitioneras ytterligare eller användas till något annat. Fråga mig inte varför, men att installera på något större än typ 16GB är bara att kasta lagring i sjön. Annat än vid uppstarten så spelar det inte så stor roll om du har en M.2 eller USB, så spara dina snabba diskar för VMs och jails istället om du inte vill använda dem till lagring av data. Går dessutom att enkelt spegla USB-minnen vid installationen så att du får redundans om ett skulle dö. Värt att nämna dock är att FreeNAS är lite petigt när det gäller exakta storlekar på USB-minnen vid spegling, så för att undvika problem så skulle jag rekommendera att du köper 2 (eller fler) exakt likadana minnen så att det inte skulle variera med några byte mellan 2 olika sorters "16GB" minnen eller vad du nu väljer. Själv köpte jag 3st små SanDisk 16GB stickor för under typ 250kr som har fungerat bra hittills.

Också värt att nämna är att FreeNAS/ZFS starkt rekommenderar att du har ECC minne. Jag vet inte hur mycket av det som är foliehattvarning, men ZFS gillar att utnyttja minne vilket ska medföra att minnesproblem kan orsaka skador. Vissa påstår att det är rent av farligt att inte använda ECC.