World of Tanks får ray tracing-stöd för alla DirectX 11-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

World of Tanks får ray tracing-stöd för alla DirectX 11-grafikkort

Utvecklaren bakom spelet World of Tanks meddelar under en tillställning att de arbetat med Intel på att lägga till stöd för ray tracing. Stödet gäller alla DirectX 11-kompatibla grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då ser vi fram emot ert test av detta

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ray Tracing technology will work on all graphics cards that support DirectX 11 API and higher, but only for intact vehicles that are in direct sunlight

Tycker att det här låter rätt intressant. Det borde innebära att fler utvecklare kan lägga till en fattigmans raytracing i andra spel också och att det kanske t.om kan bli en förbättring jämfört med nu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Lite reflektioner i vattenpölar!? Guh va nice!

Permalänk
Medlem

Får dom till det så är det nais men ett bakslag för nvidia RTX kort men bra för alla spelare.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Får dom till det så är det nais men ett bakslag för nvidia RTX kort men bra för alla spelare.

Varför skulle det vara ett bakslag för Nvidia? Tvärtom så visar det ju att användningen av raytracing ökar.

Permalänk

Tack men nej tack kör utan, testa och slå på low på mitt 1070 kort i battlefield och det blev ju totalt ospelbart.
Men om 3-4 år då kan det kanske bli intressant när det finns hårdvara som klarar det till vettigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Tack men nej tack kör utan, testa och slå på low på mitt 1070 kort i battlefield och det blev ju totalt ospelbart.
Men om 3-4 år då kan det kanske bli intressant när det finns hårdvara som klarar det till vettigt pris.

Jag gillar liknelsen eftersom World of Tanks och Battlefield är exakt lika krävande, och deras Ray Tracing implementationer är 100% lika också. 10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Tack men nej tack kör utan, testa och slå på low på mitt 1070 kort i battlefield och det blev ju totalt ospelbart.
Men om 3-4 år då kan det kanske bli intressant när det finns hårdvara som klarar det till vettigt pris.

Fick sänka till 1600x900 för att kunna köra BF5 på High med DXR RayTrace Reflection på ultra och de flöt på helt ok, förväntade mig sämpre fps och prestanda med ett vanligt kort än vad jag fick med ett GTX 1070

Permalänk
Medlem

Förstår jag rätt i att detta då INTE kommer att nyttja nvidias RT-kärnor och därför ge ungefär samma prestandaförlust för turing som för andra grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir mycket intressant att följa utvecklingen av Raytraysing, särskilt då vilken väg Amd (för GPUer samt konsoler) och Intel kommer att välja. Det måste ju komma till en standard som alla följer, om inte annat så borde spelutvecklarna önska/kräva detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NutCracker:

Blir mycket intressant att följa utvecklingen av Raytraysing, särskilt då vilken väg Amd (för GPUer samt konsoler) och Intel kommer att välja. Det måste ju komma till en standard som alla följer, om inte annat så borde spelutvecklarna önska/kräva detta.

Skickades från m.sweclockers.com

En standard för raytracing finns redan. I DirectX 12.
Det är denna standard som används i BF5, Control, Metro exodus och shadow of the tomb raider.

Endast nvidia har kort ute på marknaden just nu som har hårdvarustöd för att göra raytracingen så snabb att det fungerar. Men tekniken är inte bunden till nvidia.

Men standarden som även AMD och intel kan använda är alltså redan på plast.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@tankjunior: Wargaming nämner inget om exakt hur deras RT-implementation är utformad, men eftersom den stöder alla DirectX 11-grafikkort nyttjar den inte Nvidias RT-kärnor nej. Stödet i World of Tanks är begränsat till mer detaljerade och realistiska skuggor, och lär därmed inte vara lika prestandamässigt tungt som speltitlar som beräknar en kombination av ljussättning och skuggor.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En standard för raytracing finns redan. I DirectX 12.
Det är denna standard som används i BF5, Control, Metro exodus och shadow of the tomb raider.

Endast nvidia har kort ute på marknaden just nu som har hårdvarustöd för att göra raytracingen så snabb att det fungerar. Men tekniken är inte bunden till nvidia.

Men standarden som även AMD och intel kan använda är alltså redan på plast.

Jo jag känner till det, men tar DX12 ingen hänsyn till om RT processas i dedicerade kärnor eller i CPUn/GPUn? Är det kanske så att respektive grafikkorts drivrutin löser den saken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jo jag känner till det, men tar DX12 ingen hänsyn till om RT processas i dedicerade kärnor eller i CPUn/GPUn? Är det kanske så att respektive grafikkorts drivrutin löser den saken?

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia la till det för Pascal via en drivrutin.
https://www.sweclockers.com/nyhet/27352-nvidia-slapper-drivru...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ok, tack för info:) Så mao att " kortet har stöd för parallell exekvering av hel- och flyttal " är lite som en nyckel till om RT kommer fungera bra på kort utan dedikerade RT-kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att spelet är riktigt med pay to win och så vidare. Dock fick jag ha det roligt i några tusen rundor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Crytek Noir-demot som visades för några månader sedan visade ju också en strålspårning som rundade DX12 och funkade på AMD-kort om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Varför skulle det vara ett bakslag för Nvidia? Tvärtom så visar det ju att användningen av raytracing ökar.

Dom vill att alla ska köpa RXT korten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Dom vill att alla ska köpa RXT korten

Utan att ta ställning i märkesfrågan, men det vill väl varje tillverkare, att man skall välja just deras produkt - eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter 30sek stängde jag av...
Och..
Började lyssna på The Offspring

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Varför skulle det vara ett bakslag för Nvidia? Tvärtom så visar det ju att användningen av raytracing ökar.

Men vad om hela försäljnings punkten för RTX seriens kort? Med den här uppdateringen tycks det ju kvitta om man har ett RTX grafikkort eller inte.

Eller så iallafall ser jag på det hela.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZothOmmog:

Men vad om hela försäljnings punkten för RTX seriens kort? Med den här uppdateringen tycks det ju kvitta om man har ett RTX grafikkort eller inte.

Eller så iallafall ser jag på det hela.

Njaaäääe. Det skulle jag nog inte säga. Eller det är för tidigt att säga bu eller bä.
Men alltså raytracing är inget nytt. Det har funnits i... ja över 20 år.
Så att det går att utföra raytracingberäkningar är inte förvånande i sig.

Det som spelar roll är väl hur mycket beräkningar korten kan tänkas av att klara av.
RTXkorten kan inte bara göra beräkningar på raytracing, det kan alla kort. Nä det RTXkorten erbjuder är hårdvara som är specialanpassad för ändamålet. De är mycket bättre på att göra dessa beräkningar än kort som inte har RTkärnor.
Ett bra exempel på det här är att det där raytracingdemot som kördes i quake2 fungerar på både 2080 och 1080Ti och dessa två kort är ganska likvärdiga i prestanda i övrigt. Men med raytracing i DX12 är 2080kortet med deras dedikerade hårdvara MYCKET starkare på att rita upp raytracingdelarna.

Men det här world of tanks-spelet som kör i DX11 då? Det verkar kunna klara av att rita upp raytracing helt i mjukvaran ju.
Yes!
Men nivån och komplexiteten lär väl inte ligga på samma nivå av raytracing som man får i exempelvis BF5. Utan specialiserat hårdvarustöd lär korten inte klara av samma nivå av komplexa raytracingberäkningar.
Det blir antagligen en lightversion av raytacing helt enkelt.
Exempelvis då att det bara används för skuggsättning medan raytracing inte används på allehanda ytor för reflektioner eller ljussättning.

Det såg ju ungefär likadant ut för bland annat tesselering när det kom. Det gick att göra även utan kort som hade oficiellt stöd för det - men med ordentligt lägre throughtput på beräkningarna.

Obs.
I det här fallet med world of tanks så kommer RTkärnorna i RTXkorten inte kunna användas. DX11 and all that. På så vis har du helt rätt i att RTXkorten inte har någon edge. Men det handlar här om att spelmotorn inte klarar av att använda hårdvaruaccelererad beräkning av raytracing. En motor som har stöd den delen drar stor nytta av att det finns dedikerad hårdvara för dessa beräkningar.

Med det sagt så är det super att fler spel anammar RT. Ju fler som sätter igång med det här på olika nivåer desto snabbare kommer det bli standard.

Det är vad jag tror om det här iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men alltså raytracing är inget nytt. Det har funnits i... ja över 20 år.

Att ray tracing funnits i över 20 år är väl förvisso korrekt, men något av en underdrift Ray tracing som datoralgoritm kom mot slutet av 60-talet, medan ray tracing som idé har funnits sen åtminstone 1500-talet enligt Wikipedia. Det enda som är nytt är som du är inne på att hårdvaran blivit så pass stark att det går att använda ray tracing till effekter som tidigare varit ouppnåeliga.

NVIDIA hade nog förstås föredragit fler spel som använder deras RT-kärnor, men i deras ögon är nog mer ray tracing bra oavsett. Det för utvecklingen framåt i den riktning de verkar vara intresserade av, och gör ray tracing mer accepterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Synd att spelet är riktigt med pay to win och så vidare. Dock fick jag ha det roligt i några tusen rundor.

Skickades från m.sweclockers.com

True, lirade mycket förr. När man kom upp till en viss tier så hade man inte längre råd att reparera och köpa ammo utan att grinda lite. Gjorde att jag lade spelet på hyllan.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2