Wifi 6-standarden med tre gånger högre hastigheter färdigställs

Permalänk
Melding Plague

Wifi 6-standarden med tre gånger högre hastigheter färdigställs

Trots att produkter redan finns ute i butiker färdigställs Wifi 6 först nu och de första enheterna certifieras. Framstegen innefattar högre hastigheter och effektivitet jämfört med Wifi 5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer Wifi 6 också lida av stora begränsningar i avstånd likt 5Ghz? I så fall är det ganska orelevant för min del, hade föredragit bättre räckvid med bibehållen hastighet, jag behöver inte mer än 10 Mb/s på telefonen ändå.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av RazaBlada:

Det var en av mina första tankar även, och den andra tanken är om dessa frekvenser som körs är lika farliga som 5G är på mobilsidan.

Frekvenserna är inte farliga. Strålningen från mobil datakommunikation är icke-joniserande och kan därmed inte påverka dina celler på annat vis än extremt svag uppvärmning. Annan icke-joniserande strålning är den från vanliga ugnar, glödlampor, bildskärmar och elektriska element med mera. Samtliga med tiofaldigt högre styrka än 5G. Om du sitter under en vanlig glödlampa en timme har du mottagit mer strålning än vad en 5G eller Wifi6 antenn skulle ge dig fasttejpad på ansiktet under ett helt dygn.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Kommer Wifi 6 också lida av stora begränsningar i avstånd likt 5Ghz? I så fall är det ganska orelevant för min del, hade föredragit bättre räckvid med bibehållen hastighet, jag behöver inte mer än 10 Mb/s på telefonen ändå.

Det beror på vilken frekvens du tänkt använda. Wifi 6 använder 2,4ghz-bandet och även 5ghz-bandet. Det som är nytt är inte frekvensomfånget utan det är hur sändare och mottagare hanterar kommunikationen och kommer överens med andra enheter om att fördela frekvensutrymmet som ökar på hastigheten.
Så kör du på 5ghz med wifi6 så kommer signalen fortfarande ha lite svårare med räckvidden om det står saker i vägen jämfört med om du sätter upp 2,4ghznätverk med wifi6

Men!
En trevlig grej nyhet är att just 2,4ghz-bandet är inkluderat i standarden. Wifi 5 gällde väl bara för 5ghz-nätet som jag förstått det. Det innebär (väl antagligen då iaf) att 2,4ghz-nätet kommer få en större positiv knuff av wifi6 eftersom det inte hände så mycket där förra generationen.

Skrivet av RazaBlada:

Det var en av mina första tankar även, och den andra tanken är om dessa frekvenser som körs är lika farliga som 5G är på mobilsidan.

Som jag tog upp ovan så har det inte skett några ändringar i frekvensbanden. Det är fortfarande 2,4ghz och 5ghz som används precis som tidigare. Det är inte samma frekvensband som mobilernas 5G använder.
Men viktigast av allt. Ja det är väl lika farligt. Vilket då fortsatt innebär att det är ofarligt ;).
Någon reell fara har inte kunnat påvisas trots määängder av tester.

Kurzgesagt har en förträfflig video kring det här
https://www.youtube.com/watch?v=FfgT6zx4k3Q

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Baxtex: Precis som @Söderbäck skriver kommer Wifi 6 inte lösa några av de "fysiska" begränsningar som finns runt radiofrekvenser. Precis som att 5 GHz har begränsad räckvidd och är mer känsligt jämfört med 2,4 Ghz har 60 GHz väsentligt begränsad räckvidd jämfört med 5 GHz, men också rejält mycket bättre bandbredd.

Det Wifi 6 kommer göra är att sända och ta emot data betydligt mer effektivt över alla radiofrekvenser som används. Om du har en dator eller telefon som kommunicerar med en Wifi 6-bestyckad router kommer den kunna kommunicera betydligt mer effektivt över både 2,4 GHz och 5 Ghz även när huset är smockfullt med Wifi 6-enheter. Dagens Wifi 5-utrustade enheter stöter på patrull när det är för många trådlösa nätverk som tävlar om utrymme i samma frekvensband, och det är är effektiviteten i Wifi 6 kommer in.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazaBlada:

Det var en av mina första tankar även, och den andra tanken är om dessa frekvenser som körs är lika farliga som 5G är på mobilsidan.

Du måste upp i 1 miljon Ghz (1 Petahertz) innan radiovågor kan börja bli skadlig för människor. Då skulle det knappt vara skadligt, men i början till att bli.
Du kan vara rätt lugn på att 30, 60 och även 500 Ghz är säkert.

Människor är rätt nojjiga när det kommer till strålning, men 5G-våglängder är fortfarande millimeterlånga. _LÅNGT_ mycket större än kroppens celler.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Wall of text

Skrivet av loevet:

Wall of text

Där ser man, ja då hoppar jag gärna på uppgraderingståget.

Skulle man i teorin kunna gå lägre än 2.4Ghz och på så sätt få längre räckvidd eller finns det andra saker som sätter käppar i hjulet för det? Det vore rätt skönt att kunna ha hyfsad anslutning när man är i trägården t ex utan att behöva montera extra accesspunkter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Baxtex:

Kommer Wifi 6 också lida av stora begränsningar i avstånd likt 5Ghz? I så fall är det ganska orelevant för min del, hade föredragit bättre räckvid med bibehållen hastighet, jag behöver inte mer än 10 Mb/s på telefonen ändå.

SweClockers har skrivit om Wifi 6 tidigare

Inte direkt det du frågar efter här, men inom Wifi 6 finns teknik just för att kunna nå större avstånd, nämns i sista sektionen i länken ovan. Vad jag kunde få fram kring det var att just den tekniken riktar sig primärt till punkt-till-punkt-länkar som sammanbinder två LAN. I det fallet offrar man just bandbredd för att nå längre.

Annars är den stora nyheten primärt att Wifi 6 kan ge lägre latens samt långt bättre hantera nätverk med väldigt stort antal anslutna enheter. Latensen kan kanske vara intressant ur ett konsumentperspektiv, att ansluta väldigt många enheter är kanske mer relevant för flygplatser, tågstationer och liknande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Baxtex: I teorin, absolut. Mobila nätverk jobbar i en rad olika frekvenser, typiskt från 700 MHz till 3,8 GHz för LTE/4G, med olika tillhörande egenskaper. Nätverk i 700-900 Mhz täcker väldigt stora ytor, men har klen bandbredd, vilket gör att dessa används ute i glesbygd där stor yta behöver täckas och relativt få delar på bandbredden. Dessa frekvensutrymmen hade inte räckt till i tätort då de erbjuder klen bandbredd per användare, och skulle tusentals dela på en basstations bandbredd skulle uppkopplingen kännas fräsch anno slutet av 90-talet.

Wifi 6 skulle alltså kunna jobba över lägre frekvensband om Wifi Alliance standardiserade runt dessa, men Wifi-nätverken behöver i regel inte täcka så stora ytor att avkallet på bandbredd och den ökade latensen kan motiveras. Men rent tekniskt finns det inget som hindrar att använda lägre frekvensband.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Där ser man, ja då hoppar jag gärna på uppgraderingståget.

Skulle man i teorin kunna gå lägre än 2.4Ghz och på så sätt få längre räckvidd eller finns det andra saker som sätter käppar i hjulet för det? Det vore rätt skönt att kunna ha hyfsad anslutning när man är i trägården t ex utan att behöva montera extra accesspunkter.

@Loevet skrev ett mycket bra svar för varför det inte skulle vara ett hinder rent teknisk, men det finns problem som gör att det är just 2.4 och 5GHz som används. Hela det "användbara" spektrumet är uppdelat i bitar för olika syften, och du kan inte bara börja använda delar av det hur som helst eftersom saker börja störa varandra. 2.4 och 5GHz är licensfritt (för svaga sändare) i hela världen, därför används det för WiFi, bluetooth, Zigbee och Zwave etc. Det finns ett licensfritt i 443MHz i europa, med det gäller inte i hela världen. USA använder runt 800 för samma syfte. Det är detta som garageöppnare och andra enkla radiosändare använder.

Vill vi använda WiFi vid andra frekvenser så behöver man använda ett där det är tillåten, eller frigöra spektrum (dvs flytta något annat). Vilket inte är lätt, det är trångt

https://en.wikipedia.org/wiki/ISM_band
https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_allocation

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

@Loevet skrev ett mycket bra svar för varför det inte skulle vara ett hinder rent teknisk, men det finns problem som gör att det är just 2.4 och 5GHz som används. Hela det "användbara" spektrumet är uppdelat i bitar för olika syften, och du kan inte bara börja använda delar av det hur som helst eftersom saker börja störa varandra. 2.4 och 5GHz är licensfritt (för svaga sändare) i hela världen, därför används det för WiFi, bluetooth, Zigbee och Zwave etc. Det finns ett licensfritt i 443MHz i europa, med det gäller inte i hela världen. USA använder runt 800 för samma syfte. Det är detta som garageöppnare och andra enkla radiosändare använder.

Vill vi använda WiFi vid andra frekvenser så behöver man använda ett där det är tillåten, eller frigöra spektrum (dvs flytta något annat). Vilket inte är lätt, det är trångt

https://en.wikipedia.org/wiki/ISM_band
https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_allocation

Rättelse: Z-Wave använder 868.42 MHz i Europa och 908.42 MHz I USA

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@cheben: bra poäng där. Regionala regelverk för frekvensutrymmen har även legat till grund för en del av den problematik med frekvensband för 4G och 5G, där exempelvis 700 MHz-bandet funnits tillgängligt i USA medan det varit uppbundet för IP-TV i Sverige (det har ju dock frigjorts för 5G-auktionen sedan dess).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Kommer man ha nytta av wi-fi 6 om det finns blandade enheter med äldre versioner? Eller är det först när alla kör wi-fi 6 som det är bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Kommer man ha nytta av wi-fi 6 om det finns blandade enheter med äldre versioner? Eller är det först när alla kör wi-fi 6 som det är bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag har förstått det rätt så är den främsta nyttan i scenarion där antingen:

1) Alla enheter kör 802.11ax (WIFI 6) och du är rätt så ensam där så du kan använda 160Mhz bandbredd till fullo
2) Väldigt överbefolkade platser vad gäller access-punkter där då helst dessa ska använda 802.11ax-standarden (men kanske inte enheterna som ansluter till dem behöver ha det alltid). I dessa fallen kan jag tänka mig att den modernare hanteringen av det delade radiospektrumet kan ge märkbara resultat för alla, även om de flesta enheter som ansluter är av 802.11ac eller äldre.

Min rekommendation hade varit att sitta lugnt i båten än så länge för det kommer ta ett tag för tillverkarna att bena ut barnsjukdomar och kompatibilitetsproblem nu när standarden fastställts och sedan uppgradera allteftersom. För tillfället verkar inte 802.ax ge några märkbara förbättringar i hastighet m.m. om du inte kan köra 160Mhz även om jag inte sett några tester för fall där väldigt många nät existerar på en liten begränsad yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men!
En trevlig grej nyhet är att just 2,4ghz-bandet är inkluderat i standarden. Wifi 5 gällde väl bara för 5ghz-nätet som jag förstått det. Det innebär (väl antagligen då iaf) att 2,4ghz-nätet kommer få en större positiv knuff av wifi6 eftersom det inte hände så mycket där förra generationen.

Hade för mig det var Wifi 4 (802.11n) som var bara 2,4Ghz inkluderat och valfritt 5Ghz nät.

Vet att hade du samma SSID på ett N nätverk på 5Ghz som 2,4Ghz så "hoppade" utrustningen mellan lite när som och tappade anslutning pga det var 2 olika sändare och inget samarbete. (tror de bättra detta mot slutet dock)

AC gen 2 och senare iaf vet jag du kan ha samma SSID på utan bråk (så länge du inte har äldre utrustning då).

Detta är ju också varför AC har 866, 1200Mhz osv... det är totala bandbredden över båda frekvenserna tillsammans.

https://www.fixanatet.se/tradlost/wi-fi-standarder/
"Men 802.11n innehåller också ett valfritt tilläggsstöd för 5GHz bandet och är i sådana fall också bakåtkompatibel med 802.11a standarden."
"Men där 802.11n bara behövde ha stöd för 2.4GHz bandet så måste alla 802.11ac enheter stödja även 5GHz kommunikation och Simultaneous Dual Band."

Vilket också matchade detta jag hitta.
Sen ja, kan tänka mig att Wifi 6 kan bättra på 2,4Ghz tekniken en hel del.

Skrivet av jan-banan:

Kommer man ha nytta av wi-fi 6 om det finns blandade enheter med äldre versioner? Eller är det först när alla kör wi-fi 6 som det är bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tro att så länge det finns "G" och "N" nätverk med i bilden har du alltid störande element. Nån som har en gammal mac/pc laptop, eller en budget lur så kommer det finnas "störningar".

Moderna N och AC ska dock inte störa varandra så mycket, så länge de båda stöder dual-band korrekt. Och skulle tro att AC och AX kan samexistera rätt bra. Sen känns det lite "meh" att få ut 10-11% mer prestanda för en ny dyr leksak i perfekt miljö, så skulle tro att det är inte värt det i dagsläge. AC gen 2 (Wifi 5) eller bättre är helt klart värt det dock vs allt tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att Wifi6 kommer utmärka sig mest där det är många användare.
Tror inte det finns behov att uppgradera från AC i hemma miljö iaf.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W