Zen 3 blir effektivare än Ice Lake enligt AMD

Permalänk
Melding Plague

Zen 3 blir effektivare än Ice Lake enligt AMD

Kort efter att Zen 2 släppts för konsumenter och servrar talar AMD redan om nästa steg – Zen 3. Med den arkitekturen lovar bolaget bättre energieffektivitet än Intels 10-nanometersprodukter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant 😊

Då kan det bli en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Bättre energieffektivitet och lägre tillverkningskostnader låter ändå som en stor win i sammanhanget. Billigare inköp av serverpark och en lägre driftkostnad i el/kyla känns som ett bra försäljningsargument.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är när detta kommer ut på mobilsidan där energieffektivitet är viktigt. Hittills har vi sett AMD släppa deras nyaste arkitekturer på skrivbord och server först, och på mobil först typ ett år senare.

Vi har inte ens Zen2 på mobil än och förmodligen inte förrän nästa år...

Skulle inte tippa Zen3 på mobila sidan förrän typ senare delen av 2021 alltså om AMD fortsätter på samma mönster, och då lär Intel ha något ännu bättre.

Men vem vet, AMD kanske lägger om sin strategi kring mobil?

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är ju för tillfället om Zen 3 kommer att använda AM4, och om nuvarande moderkort stöds... Då blir det nog en uppgradering till 4600 eller 4700X

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kan låta trist, men känns som det är läge att hålla an med uppgraderingar så länge det går, eller tills någon av jättarna tappar greppet igen, och det hela faller tillbaka i tröttlunket med högst marginella förbättringar per processorgeneration, som Intel kom undan med under alla år som AMD inte hade något att komma med.

Min gamla i7 3770k känns fortfarande helt okej. Extremt stabil och välfungerande plattform om inte annat. Knappt tre år till, så fyller den tio. Ska den orka med tills dess?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Shots have been fired, eller? Hoppas att båda företagen gör bra saker till oss slutkonsumenter!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan låta trist, men känns som det är läge att hålla an med uppgraderingar så länge det går, eller tills någon av jättarna tappar greppet igen, och det hela faller tillbaka i tröttlunket med högst marginella förbättringar per processorgeneration, som Intel kom undan med under alla år som AMD inte hade något att komma med.

Min gamla i7 3770k känns fortfarande helt okej. Extremt stabil och välfungerande plattform om inte annat. Knappt tre år till, så fyller den tio. Ska den orka med tills dess?

Sitter på en i5-3570k sjäv, klart den ska få uppleva tio år i bruk. Men till vintern, sannolikt kring black friday, tror jag den förpassas till ett "gästsystem".

Permalänk
Medlem

Sandlådenivå att jämföra sin produkt mot konkurrentens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Sitter på en i5-3570k sjäv, klart den ska få uppleva tio år i bruk. Men till vintern, sannolikt kring black friday, tror jag den förpassas till ett "gästsystem".

Hehe, blir det gästsystem av den räknas den inte, det ska vara primärdator

Tänkte väl att min skulle få bli dedikerad XP-burk när det beger sig, blir ett riktigt monster. IB är sista generationen med officiell support

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Zen 3 kanske blir den generation som ersätter min 6700K. Hoppas dock på USB4, annars väntar jag lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan låta trist, men känns som det är läge att hålla an med uppgraderingar så länge det går, eller tills någon av jättarna tappar greppet igen, och det hela faller tillbaka i tröttlunket med högst marginella förbättringar per processorgeneration, som Intel kom undan med under alla år som AMD inte hade något att komma med.

Min gamla i7 3770k känns fortfarande helt okej. Extremt stabil och välfungerande plattform om inte annat. Knappt tre år till, så fyller den tio. Ska den orka med tills dess?

Gör den kanske nog men Quad Core lever ju än pga intel tyckte om att mjölka sina gamla Quad Core processorer så länge som de gjorde
Jag tackar intel för att min gamla 920 fortfarande tuffar på bra i nyare spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Gör den kanske nog men Quad Core lever ju än pga intel tyckte om att mjölka sina gamla Quad Core processorer så länge som de gjorde
Jag tackar intel för att min gamla 920 fortfarande tuffar på bra i nyare spel

Ja men precis. På sitt sätt är det förstås bra, men samtidigt är det också betydligt roligare nu när det blivit lite fart på marknaden igen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja men precis. På sitt sätt är det förstås bra, men samtidigt är det också betydligt roligare nu när det blivit lite fart på marknaden igen

Haha det är klart, jag tycker det är skit kul att driva med någon i battlefield 5 som säger att man ej har "hög" fps när dem pratar om fps ingame men samtidigt så tycker jag att det är roligt när en gammal sleten 920 driver dagens spel riktigt bra ändå, även om det inte är 144fps på max settings så är det ju fortfarande smått kul att det ens funkar med tanke på åldern. Jag vill egentligen att Quad Cores dör ut så alla spel kräver fler kärnor men det tar ju lite tid när så många sitter med dem än idag och när intel varit lata

Fixade stavfel från telefonen... Autocorrect...
Permalänk
Medlem

Hade planer på att uppgradera till Ryzen 3x00 men det börjar kännas som man kanske lika gärna kan avvakta till nästa generation.
Blir nästan lite Osborne-effekten när de hela tiden tillkännager något nytt och bättre. Samtidigt är det ju kul att det händer saker på processormarknaden. Min CPU från 2017 känns nästan "gammal" medan det knappt hände något under 5-6 år när Intel var dominerande.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hoppas AMDs nästa steg är 16 core i ett chip så Ryzen har ett istället för tre chip, sänker processorns latency till Intels nivå och integrerad låg-latency-grafik med liknande Intel Quick Sync-encodning. Monsterprocessorer för DAW. Då har AMD verkligen tagit klivet förbi Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan låta trist, men känns som det är läge att hålla an med uppgraderingar så länge det går, eller tills någon av jättarna tappar greppet igen, och det hela faller tillbaka i tröttlunket med högst marginella förbättringar per processorgeneration, som Intel kom undan med under alla år som AMD inte hade något att komma med.

Min gamla i7 3770k känns fortfarande helt okej. Extremt stabil och välfungerande plattform om inte annat. Knappt tre år till, så fyller den tio. Ska den orka med tills dess?

Sitter med samma processor, och drar samma slutsats. Det säljs ingenting som är mer än 50% snabbare nu, och eftersom jag mest spelar på min PC-burk, kommer grafikkortet i vilket fall som helst att spela störst roll prestandamässigt. Ser ingen anledning att byta plattform förrän möjligen då DDR5 är mainstream, och vi har periferienheter som ansluter till USB4.

Men det händer inte imorgon.

(Det finns en övertro på multi-core prestanda i den här tråden. Hur många program utöver benchmarks är trivialt parallelliserbara, och gör massor av beräkningar, men bara på det data-set som befinner sig i lokal cache, och är dessutom load-balanced så att alla kärnor belastas högt?
En anledning till att Intel inte ökade på antalet kärnor till konsumenter var att det är liten poäng. Och en anledning att AMD tryckte in flera i sina produkter var att det var den metod de hade att alls kunna konkurrera prestandamässigt i tester.)

Permalänk
Medlem

Spännande! Jag uppgraderar om mitt moderkort får fortsatt stöd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Zen 2 kanske jag hoppar över, men Zen 3 tycker jag just nu känns spännande.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det mest intressanta är ju för tillfället om Zen 3 kommer att använda AM4, och om nuvarande moderkort stöds... Då blir det nog en uppgradering till 4600 eller 4700X

Hoppas hoppas. Skulle vara superkul att kunna uppgradera CPU utan att behöva byta mobo/ram. Kommer nog egentligen vara lite onödigt att ta klivet från en 3600 men men.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan låta trist, men känns som det är läge att hålla an med uppgraderingar så länge det går, eller tills någon av jättarna tappar greppet igen, och det hela faller tillbaka i tröttlunket med högst marginella förbättringar per processorgeneration, som Intel kom undan med under alla år som AMD inte hade något att komma med.

Min gamla i7 3770k känns fortfarande helt okej. Extremt stabil och välfungerande plattform om inte annat. Knappt tre år till, så fyller den tio. Ska den orka med tills dess?

Beställde 3700X i helgen... Dags för min knappt tvååriga 7700k att hitta ett nytt hem.

Hoppas verkligen att 570 korten får stöd för ryzen 3, vore riktigt nice att bara kunna köpa en ny processor. Med lite önsketänkande kan man föreställa sig att AMD drar linjen först när DDR5 börjar komma ut på allvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hoppas hoppas. Skulle vara superkul att kunna uppgradera CPU utan att behöva byta mobo/ram. Kommer nog egentligen vara lite onödigt att ta klivet från en 3600 men men.

Inte självklart att RAM stöds även om moderkortet gör det. Hade ECC-minnen i ett B450, men iom uppdatering till BIOS med ZEN2-stöd så försvann det stödet (för ALLA processorgenerationer!). Det har lärt mig att kolla väldigt noga i fortsättningen innan jag gör en BIOS-uppdatering. De olika processorgenerationerna ger ju stöd för olika modeller RAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan låta trist, men känns som det är läge att hålla an med uppgraderingar så länge det går, eller tills någon av jättarna tappar greppet igen, och det hela faller tillbaka i tröttlunket med högst marginella förbättringar per processorgeneration, som Intel kom undan med under alla år som AMD inte hade något att komma med.

Min gamla i7 3770k känns fortfarande helt okej. Extremt stabil och välfungerande plattform om inte annat. Knappt tre år till, så fyller den tio. Ska den orka med tills dess?

Jag som köpte en begagnad 2600K av en trevlig Sweclockare. Funkar utmärkt till Divinity: Original Sin 2 med ett gammalt 7870 jag rotade fram ur en kartong! Hade ju en 2500K i 7 år innan så värsta uppgraderingen dessutom! 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Haha det är klart, jag tycker det är skit kul att driva med någon i battlefield 5 som säger att man ej har "hög" fps

Märks ju direkt på flytet när man hamnar under 110fps
Jag kör på Low settings så det konstant ligger mellan 100-160fps (165hz skärm).
Ryzen 3000 är helt klart värt uppgraderingen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Sitter med samma processor, och drar samma slutsats. Det säljs ingenting som är mer än 50% snabbare nu, och eftersom jag mest spelar på min PC-burk, kommer grafikkortet i vilket fall som helst att spela störst roll prestandamässigt. Ser ingen anledning att byta plattform förrän möjligen då DDR5 är mainstream, och vi har periferienheter som ansluter till USB4.

Men det händer inte imorgon.

Du kan byta till en 9900k eller en 3800 idag och säkerligen på 10-20% få fler FPS eftersom timings blir bätte. Gick från en uppklockad 3570k till 2700x och såg stora förbättringar.

Skrivet av EntropyQ3:

(Det finns en övertro på multi-core prestanda i den här tråden. Hur många program utöver benchmarks är trivialt parallelliserbara, och gör massor av beräkningar, men bara på det data-set som befinner sig i lokal cache, och är dessutom load-balanced så att alla kärnor belastas högt?
En anledning till att Intel inte ökade på antalet kärnor till konsumenter var att det är liten poäng. Och en anledning att AMD tryckte in flera i sina produkter var att det var den metod de hade att alls kunna konkurrera prestandamässigt i tester.)

Det kanske är viktigt för dig med multicore, men det är det för mig. Lasten som inte är kopplad till spelen kan läggas ut på andra kärnor som inte är belastade. Sen så har jag ganska mycket skit körandes på samma gång. Många instanser av visual studio, sql-server, etc. Och ändå kan jag spela med bra FPS.

Jag tror det snarare är så att AMD strävade mot det här håller eftersom deras arkitektur var designad för att just ha chiplet-styrkan och kunna trycka in en jäkla massa kärnor. Att inte vara begränsad av en monolitisk design som de själva och Intel (för det mesta) har kört på så länge. De valde att utvecklas åt ett av hållen inom x86. Frågan är nu vad som händer när ARM tar stor mark. MS och Apple vill ju båda köra med ARM.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hoppas hoppas. Skulle vara superkul att kunna uppgradera CPU utan att behöva byta mobo/ram. Kommer nog egentligen vara lite onödigt att ta klivet från en 3600 men men.

Jag köpte 3600 med gott samvete eftersom jag vet att jag kan byta till 8/12/16 kärnor när jag vill. Och jag hoppas veeerkligen att Zen 3 körs på AM4 också, för då blir det definitivt en uppgradering Inte ens nått att fundera på ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Märks ju direkt på flytet när man hamnar under 110fps
Jag kör på Low settings så det konstant ligger mellan 100-160fps (165hz skärm).
Ryzen 3000 är helt klart värt uppgraderingen

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar antingen med en 4K 60 Hz skärm eller 1080p 240Hz dock så är jag ganska van efter att jag har bytt skärm fram och tillbaks så jag märker inte skillnaden för ens det blir 60fps och lägre då jag har bytter skärm ofta men innan jag gjorde det så tog det mig 1-2 veckor att vänja mig vid lägre Hz

Edit: Men jag håller med i det du säger och att ska man välja mellan en gammal X58 och en Ryzen 3000 om man har budgeten för ett helt nytt system så är det ju klart att man tar Ryzen eller Intels nya men sitter man på en X58 och inte vill ha eller behöver mer än säg 100fps om man kör allt på max så klarar man ju sig ett tag till med ett lite och nyare grafikkort endast

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Jag köpte 3600 med gott samvete eftersom jag vet att jag kan byta till 8/12/16 kärnor när jag vill. Och jag hoppas veeerkligen att Zen 3 körs på AM4 också, för då blir det definitivt en uppgradering Inte ens nått att fundera på ju

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lyckades köpa en 3700x skattefritt för 3290kr från netonnet (fyndvara som var slut så de skickade en helt ny istället), men sålde den då jag insåg att den är overkill för det jag gör. Blir knappt någon bättre spelprestanda jämfört med 3600 så.

Men skulle vara riktigt kul om de är snälla nog o ger zen3 till am4 socket med. Har en x470-f mobo så kommer förhoppningsvis kunna återanvända.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hoppas hoppas. Skulle vara superkul att kunna uppgradera CPU utan att behöva byta mobo/ram. Kommer nog egentligen vara lite onödigt att ta klivet från en 3600 men men.

Tja, det återstår ju att se. Men oftast är det ju inte värt pengarna att gå från en "nivå" i en serie till samma nivå i nästa. Själv sitter jag på en 2700X, men skulle gärna byta upp till 4600 om det innebär högre IPC och bättre energieffektivitet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Sitter med samma processor, och drar samma slutsats. Det säljs ingenting som är mer än 50% snabbare nu, och eftersom jag mest spelar på min PC-burk, kommer grafikkortet i vilket fall som helst att spela störst roll prestandamässigt. Ser ingen anledning att byta plattform förrän möjligen då DDR5 är mainstream, och vi har periferienheter som ansluter till USB4.

Men det händer inte imorgon.

(Det finns en övertro på multi-core prestanda i den här tråden. Hur många program utöver benchmarks är trivialt parallelliserbara, och gör massor av beräkningar, men bara på det data-set som befinner sig i lokal cache, och är dessutom load-balanced så att alla kärnor belastas högt?
En anledning till att Intel inte ökade på antalet kärnor till konsumenter var att det är liten poäng. Och en anledning att AMD tryckte in flera i sina produkter var att det var den metod de hade att alls kunna konkurrera prestandamässigt i tester.)

Kolla de senaste processortesterna här på sweclockers, 9700k har upp till dubbelt så hög minimum FPS mot 4790k, så jo det säljs CPUer som är mer än 50% snabbare än en 3770k i spel. Sen kan man såklart sitta på en annan flaskhalls, men det hade ju även vart fallet även om singeltrådsprestandan hade vart 4x högre på dagens cpuer.

Jag sitter på en 4770k @ 4Ghz och känner inte heller att jag har så stor motivering att uppgradera, men det är ju mer för att jag inte behöver prestandan, snarare än att utbudet inte är snabbt nog.