Surfplatta man kan skriva på med penna

Permalänk
Avstängd

Surfplatta man kan skriva på med penna

Hej, såg igår en person som hade en surfplatta men ett tangentbord. Hon kunde ta loss själva skärmen från tangentbordet och hade sedan en väldigt speciell penna som hon använde för att skriva på plattan med. Någon som vet vad dessa apparater kallas samt någon som har en rekommendation om en sådan i premiumsegmentet. Det ska finnas en riktigt bra app som man kan rita och skriva i. En dröm vore att kunna skrota pappersblock och istället använda en platta som fungerar till allt.

Permalänk
Medlem

Sambons iPad pro gör det här väldigt bra faktiskt, hon antecknar för hand, lägger till bilder/foton och zoomar in/ut i själva anteckningen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kossamu:

Hej, såg igår en person som hade en surfplatta men ett tangentbord. Hon kunde ta loss själva skärmen från tangentbordet och hade sedan en väldigt speciell penna som hon använde för att skriva på plattan med. Någon som vet vad dessa apparater kallas samt någon som har en rekommendation om en sådan i premiumsegmentet. Det ska finnas en riktigt bra app som man kan rita och skriva i. En dröm vore att kunna skrota pappersblock och istället använda en platta som fungerar till allt.

Ska du kunna rita? Ta gärna en titt på Microsoft Surface, Ipad Pro och ex. Samsung Tab S4 eller bättre.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ska du rita är iPad Pro överlägsen allt annat på marknaden. Hur den är för anteckningar och dylikt vet jag inte då jag aldrig nyttjat den till det, men har svårt att tänka mig den skulle vara mycket sämre där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ska du rita är iPad Pro överlägsen allt annat på marknaden. Hur den är för anteckningar och dylikt vet jag inte då jag aldrig nyttjat den till det, men har svårt att tänka mig den skulle vara mycket sämre där.

Apple får motta en hel del kritik gällande sin prissättning osv. men i fallet med iPad så tycker åtminstone jag att de är värda varenda krona och man behöver inte heller ha den absolut senaste och dyraste modellen för att få stöd för stylus/penna, har för mig att till och med instegsmodellen stöder detta nu för tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

@DasIch: Ok tack. Den ska vara "ganska" stor och man ska kunna göra så att den bara reagerar på pennan och inte på fingrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Apple får motta en hel del kritik gällande sin prissättning osv. men i fallet med iPad så tycker åtminstone jag att de är värda varenda krona och man behöver inte heller ha den absolut senaste och dyraste modellen för att få stöd för stylus/penna, har för mig att till och med instegsmodellen stöder detta nu för tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Första två generationerna var hade riktigt bra pris. Senaste har fortfarande okej pris, framförallt om man ska ha den som ritplatta - där saknar den ju motstycke. För andra ändamål ligger ju även Surface runt ett liknande pris.

Skrivet av Kossamu:

@DasIch: Ok tack. Den ska vara "ganska" stor och man ska kunna göra så att den bara reagerar på pennan och inte på fingrar

Vad exakt syftar du på? Är det så att du vill ha bra palm-rejection? Det funkar i så fall utmärkt på iPad Pro, men det beror också på apparna man kör. Jag har aldrig haft behovet av att stänga av touch helt men jag tror det ska gå i vissa appar.

Är det så att du vill navigera endast med pennan? Det går inte att stänga av touchen men det går att navigera med pennan. Efter att ha testat i 5 min kommer du dock inte vilja göra det längre.

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om en Samsung P580.

Jag köpte en sån. Pennan sitter i paddan och det blir naturligt att den följer med överallt.

P580 har några år på nacken men fungerar bra.

köpte på amazon.co.uk

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kossamu:

@DasIch: Ok tack. Den ska vara "ganska" stor och man ska kunna göra så att den bara reagerar på pennan och inte på fingrar

Vissa iOS-appar, till exempel Notability som jag använder, fungerar så att du bara ritar med pennan, inte med fingrarna.

Angående val av platta är iPad Pro helt överlägsen, framförallt (men inte bara) tack vare sin 120 Hz-skärm. Välj storlek efter behov; kläm och känn gärna på olika varianter i butik först.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Första två generationerna var hade riktigt bra pris. Senaste har fortfarande okej pris, framförallt om man ska ha den som ritplatta - där saknar den ju motstycke. För andra ändamål ligger ju även Surface runt ett liknande pris.

Vad exakt syftar du på? Är det så att du vill ha bra palm-rejection? Det funkar i så fall utmärkt på iPad Pro, men det beror också på apparna man kör. Jag har aldrig haft behovet av att stänga av touch helt men jag tror det ska gå i vissa appar.

Är det så att du vill navigera endast med pennan? Det går inte att stänga av touchen men det går att navigera med pennan. Efter att ha testat i 5 min kommer du dock inte vilja göra det längre.

Skrivet av Simoneriksson:

Jag kan tipsa om en Samsung P580.

Jag köpte en sån. Pennan sitter i paddan och det blir naturligt att den följer med överallt.

P580 har några år på nacken men fungerar bra.

köpte på amazon.co.uk

Skrivet av Alling:

Vissa iOS-appar, till exempel Notability som jag använder, fungerar så att du bara ritar med pennan, inte med fingrarna.

Angående val av platta är iPad Pro helt överlägsen, framförallt (men inte bara) tack vare sin 120 Hz-skärm. Välj storlek efter behov; kläm och känn gärna på olika varianter i butik först.

Vad tror folket om Galaxy Pad S6? Där ingår pennan och tangentbordet man kan köpa till verkar vara väldigt bra, så man kan göra mer än bara anteckna.

Permalänk
Avstängd

@DasIch: Jag tänkte mer att man ska kunna skriva och rita bilder som på ett vanligt block, samt att när man drar handen över skärmen så ska den inte reagera på det överhuvudtaget. Jag tänkte mer att man ska kunna disabla fingertryckningar men en enkel setting och sedan kunna sätta på det igen när man vill använda den som vanligt.

Permalänk
Medlem

Köp en Surface Pro generation 4 eller senare. Köp till tangentbord och senaste generationen penna.

Då får du en riktig dator med Windows 10 och inte Ipad OS eller så med alla dess begränsningar.
Du kan alltså köra desktop grejer på den. Spela lättare spel, köra Linux, koda, vad som helst.

Sedan så kör du med OneNote vilket är riktigt bra för att föra anteckningar. Vad jag själv använder för plugget. Ersätter anteckningsblock helt och hållet. Och för att annotera pdf:er kan du använda Drawboard PDF.

Permalänk
Medlem

tycker mer att dina ändamål passar bättre ihop med en reMarkable. gör visserligen inget annat än fungera som ett digitalt ritblock, men den gör det riktigt bra.
https://remarkable.com/

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@DasIch: Jag tänkte mer att man ska kunna skriva och rita bilder som på ett vanligt block, samt att när man drar handen över skärmen så ska den inte reagera på det överhuvudtaget. Jag tänkte mer att man ska kunna disabla fingertryckningar men en enkel setting och sedan kunna sätta på det igen när man vill använda den som vanligt.

Det är inget som behövs utan iOS och appar som implementerat det bra känner av ifall du använder pennan, och de känner av ifall du skriver/ritar och vilar handen mot skärmen eller om du använder gester. När jag ritar är det t.ex. inget problem om handen rör vid skärmen, samtidigt som jag kan zooma och rotera med gester (eller ett lite längre tryck för att få fram color pickern). Att hålla på att växla mellan penna och touch skulle bara bli jobbigt, helt i onödan.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kossamu:

Vad tror folket om Galaxy Pad Tab S6? Där ingår pennan och tangentbordet man kan köpa till verkar vara väldigt bra, så man kan göra mer än bara anteckna.

60 Hz.

Räkna med PenTile också, men det kunde inte Google bekräfta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Testa att rita/skriva på ett par olika, jag upplever att det är rätt stor skillnad i hur det känns.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag microsofts penna är trevligare att använda än apples penna.
Microsoft pennan kan du köpa till olika spesar beroende på vilken känsla du vill ha mot skärmen. HB eller B eller Tusch etc.

Permalänk
Medlem

Apples penna gör sig bäst med ett matt skärmskydd som ger papperslik textur. Därutöver är den fri från jitter och har bäst respons av alla pennor på marknaden, och på iPad Pro som har laminerade skärmar finns inte heller någon parallax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Apples penna gör sig bäst med ett matt skärmskydd som ger papperslik textur. Därutöver är den fri från jitter och har bäst respons av alla pennor på marknaden, och på iPad Pro som har laminerade skärmar finns inte heller någon parallax.

Lite offtopic, Har du något tips på bra skärmskydd till iPad Pro? Jag har spanat lite på PaperLike men har inte slagit till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lite offtopic, Har du något tips på bra skärmskydd till iPad Pro? Jag har spanat lite på PaperLike men har inte slagit till.

SuperShieldz om du vill ha minst reduktion i bildkvalitet. Tror jag. SuperShieldz till tredje generationens iPad Pro var iaf mycket bättre än de jag använt till tidigare generationer. Kan dock vara så att de är tunnare överlag till tredje generationen. Jag vet inte säkert. De ger dock inte jättemycket textur, men det gör skillnad ändå.

Tech Armor körde jag på tidigare paddor. Mer textur men också mer inverkan på bilden. Finns ingen anledning att prova något annat om du vill ha papperslik textur. Du kommer bara få betala mer för samma resultat, eller rentav sämre. Tech Armor finns billigt på Amazon och levereras till Sverige.

SuperShieldz är lite billigare och man kan få jaga runt på Amazon, men inte allt för svåra att få tag i. Dock stor risk att de kommer med veck i sig då de förpackas dåligt. Jag fick returnera första beställningen. Annars är de vad jag tyckt bäst om, just för att de inte ger riktigt samma grynighet som Tech Armor (även om man snabbt accepterar den om man gillar att rita på skärmen).

Permalänk
Medlem

@DasIch: tack för tipsen.