Macbook pro 2018 touchbar vs Macbook pro 2019

Permalänk
Medlem

Macbook pro 2018 touchbar vs Macbook pro 2019

Tjo, funderar på att köpa en macbook pro 13 ". Har en budget runt 18-20k. Om jag köper Macbook pro 2018 med touchbar kan jag köpa en med 256gb med 2,3GHz i5 processor däremot om jag köper 2019 modellen så får jag 256gb med 1,4GHz processor i5. Är det stor skillnad på de processorerna, förstår att 2019 processorn lär vara bättre med samma klockning men eftersom 2019 varianten har 1,4GHz klockning (till samma pris) gör att den kanske inte är bättre. Vilken dator är bäst?

2018 modellen: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

2019 modellen: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

2,3Ghz och 1,4Ghz är basklockningen. i3:an ”boostar” vid behov upp till 3,8 och i5:an upp till 3,9.

Om inget ändrats så brukar däremot i5:or ha mer trådar vilket kan ge lite mer prestanda. Huruvida du behöver det beror på vad du använder datorn till.

Med det sagt så bör du tänka både en och två gånger innan du köper en mbp, speciellt med så lite. Tydligen har de börjat löda fast hårddisk och ram så att användaren inte kan byta ut dom när de går sönder eller behöver uppdateras. De som du tittar på har bara 8gb ram och medan det duger för de flesta så är det ganska lågt i dagens mått. Jag skulle aldrig köpa något mindre än 16 för att vara någorlunda framtidssäker, speciellt när man inte kan uppgradera minnet själv.

Jag har själv en mbp från 2012 som jag är grymt nöjd med men jag kommer inte köpa en ny förrän Apple tillåter mig att skruva i datorn vid behov.

Permalänk
Medlem

@Jimi84: Vadå felskrivning? bas modellen på 2019 modellen har 1,4 GHz

Permalänk
Medlem

@Trunk: Okej, menar du att 1,4 GHz och 2,3 inte är så stor skillnad. Då den ändå "boostar" till ungefär samma? Båda har ju en i5:a

Permalänk
Medlem

@Riipze: Aha, Matchar väldigt dåligt med Intel CPUer, antingen har de en OEM modell eller så klockar de ner den.

i7-8557U, i5-8257U matchar grafiken.