MSI 2080 Gaming Trio X vs 2080 Ventus OC Super

Permalänk
Medlem

MSI 2080 Gaming Trio X vs 2080 Ventus OC Super

Elgiganten kör Gaming Trio X för 8200kr och Ventus OC Super kan man köpa för runt 8600kr.

Vilket är det bättre köpet av dom två korten? Kan tillägga att jag har 2080 Ventus idag som jag kommer returnera på öppet köp, då fläktarna låter konstigt vid 70-100% och är väl inte helt nöjd med kylaren. Super varianten verkar dock ha en mer tilltagen kylare, dock så ser kylaren på Trio X ännu bättre ut på pappret åtminstone. Pris/prestanda känns ovärt för Trio X Super. 12-13% dyrare för drygt 5% mer prestanda.

Ventus kortet lär ju ge lite mer prestanda, men frågan är om det är värt det på bekostnad av en sämre kylare och ett högre pris?

Permalänk
Medlem

Kan bara prata för Trio X kylaren.
Kör med den på mitt 2080 Super och är riktigt nöjd! Tyst och prestera bra
Väldigt stort kort dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Skulle kört på MSI 2080 Trio X av de för klarar inte av dåliga kylare. Har dock aldrig testat ett Ventus kort så vet ej om jag skulle vara nöjd med den kylaren också. Men den låter ju lite B med tanke på din beskrivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Kan bara prata för Trio X kylaren.
Kör med den på mitt 2080 Super och är riktigt nöjd! Tyst och prestera bra
Väldigt stort kort dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft ett hemma, det gav dock WHEA errors och var köpt som fyndvara på NetonNet och deras förslag på utbyte var full mellanskillnad mot ett 2080 Super av samma variant, då non Super utgått.

Skrivet av reaperishere:

Skulle kört på MSI 2080 Trio X av de för klarar inte av dåliga kylare. Har dock aldrig testat ett Ventus kort så vet ej om jag skulle vara nöjd med den kylaren också. Men den låter ju lite B med tanke på din beskrivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror dock det är fel på fläktarna, det låter nästan som missljud när dom varvar upp/ner. Och läser man spec på MSI's hemsida så har Super varianten ca 200gr till i adderad vikt och 8mm tjockare kort, så dom har nog biffat upp kylaren lite. Dock så är det 1 fläkt mindre än Trio X, vilket gör att man förmodligen får köra dom i högre RPM ändå.

Permalänk
Medlem

Ventus är allmänt känt som en av de sämre kylarlösningarna och det är inte heller den extra prestandan man betalar för hos tredjepartskort utan snarare andra egenskaper som ljudnivå och temperatur. Om du lyckats köpa ett Trio X till fyndpris och dessutom blivit erbjuden att byta upp det till ett 2080S Trio X utan kostnad är det inte ens någon diskussion.

Jag förstår dock inte riktigt hur Ventus kommer in i bilden men du kanske gav mer för ditt Trio X när det inhandlades och att du jämför nettokostnaden vilket blir lite skevt ändå eftersom prisbilden ser annorlunda ut idag. Samtidigt skriver du att du redan har båda dessa kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz