Permalänk
Medlem

Ny setup för 30k, USEL grafik!

Tjohoo. Efter att ha vänt ut o in på google så får det här bli nästa alternativ.

Just nu är jag insnöad på fortnite, men min förra dator pallade inte trycket så det fick bli en uppgradering.
Jag monterade ihop datorn och allt verkade va frid och frörjd. men jag börjar fan tveka på skiten då det bara är irriterande att spela såhär
köpte till o med Asus XG248Q 240hz skärm men då blev det tamifan värre.

Det jag satte ihop var då:

Chassi: Thermal take Core P5
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F
Processor: Intel i9-9900K @ 3.60Ghz
Grafikkort: Nvidia Geforce RTX 2070
Hårddisk: Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB
Nätagg: Corsair CX750
RAM: 32GB, 4st 8gb Ballistix
sen 240hz skärmen, Asus XG248Q.
har 100/100 mbit telia fiber på det ifall det skulle ha betydelse.

Grafiken är så otroligt kantig, det är så kantigt att det typ blir blurrigt.
Såhär ser det ut i lobbyn på fortnite: https://imgur.com/a/3RsnlJm
Och såhär ser det ut ingame: https://imgur.com/a/euYSP0W
Det är som att skärpan är på 2000% haha, det är så kantigt, trubbigt liksom.

Det här är mina Nvidia intällningar: https://imgur.com/a/dowdoiG

Någon som vet vad det är som spökar för mig?
Är ingen höjdare på datorer så har säkert glömt lägga till men dropppa en kommentar isf bara.

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kantutjämning styrs av "antialiasing", du hittar inställningar för sådant inne i spelet.

Permalänk
Medlem

Inte relaterat till kanterna (som har med antialiasing att göra), men har du aktiverad 240 hz? Kan göras genom att högerklicka på skrivbordet > NVIDIAs kontrollpanel > Bildskärm > Ändra upplösning > Uppdateringsfrekvens > 240 Hz.

Permalänk

Låg upplösning och låg AA. Höj AA och kör i skärmens tänkta upplösning så blir det bra!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Se til att spelet körs på rätt upplösning också!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

En gissning: Din gamla skärm hade bättre upplösning än 1080p och/eller mindre skärmyta?

Stor skärmyta + låg upplösning = pixligt

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Och, ändra inställningarna i spelet,. inte i Nvidias inställningspanel. : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@dlq84: mjo men det blir bara suddigt ju högre anti-aliasing jag använder :/ (?)

Permalänk
Skrivet av idizen:

@dlq84: mjo men det blir bara suddigt ju högre anti-aliasing jag använde :/ (?)

Vad står det i för upplösning, och vilken typ av aa kör du? Skillnad på typ av aa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@Dance: Nej faktiskt inte, den andra skärmen är en 24" 120hz, denna är 24" men 240hz.
Känner mig bara jävligt vilsen, har testat allt känns det som.
En sak som gjorde det lite bättre var att sätta på V-sync på Fast, aldrig använt vsync innan så blev rätt förvånad att det blev skillnad.
Därav känns det som det är någon liknande "tricky" inställing som man bara måste rota fram :@

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Vad står det i för upplösning, och vilken typ av aa kör du? Skillnad på typ av aa.

Skickades från m.sweclockers.com

vad menar du nu med typ av aa? har testat allt från low-ultra i Fortnites Anti-Aliasing inställning. Likadant med Nvidia's kontrollpanel oxå, känns som ja testat varenda jävla alternativ som finns där...
jag kör 1920x1080 native i windows och likadant i fortnite, körde stretched resolution förut men det blir bara en pixelshow då haha -.-

Permalänk
Inaktiv

Testa utan native

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av idizen:

vad menar du nu med typ av aa?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Efter lite googling så verkar andra som har haft samma problem löst det genom att stänga av "Dynamic Resolution" som skall vara en inställning i spelet.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Skrivet av HiGrip:

Efter lite googling så verkar andra som har haft samma problem löst det genom att stänga av "Dynamic Resolution" som skall vara en inställning i spelet.

Uppskalning. Klart det ställde till det...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Haha sorry grappar nu stör ja er igen, tack för alla svar också!
men jag får fan inte ordning på det här. försökt med så sjukt många metoder utan resultat.
Såhär ser det liksom ut, cappade 240hz till 180hz och fps ingamet ill 180 för det ligger jag konstant på. https://imgur.com/a/WDPG5g6
När jag flyttar musen så flimrar alla dom där vita linjerna så man blir helt spyfärdig

Hur aktiverar jag TSSAA (8TX)? jag vill få det till som på bilden ovanför med det.
min adhd'n kommer snart ta över och ut skräpet genom fönstret :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av idizen:

Haha sorry grappar nu stör ja er igen, tack för alla svar också!
men jag får fan inte ordning på det här. försökt med så sjukt många metoder utan resultat.
Såhär ser det liksom ut, cappade 240hz till 180hz och fps ingamet ill 180 för det ligger jag konstant på. https://imgur.com/a/WDPG5g6
När jag flyttar musen så flimrar alla dom där vita linjerna så man blir helt spyfärdig

Hur aktiverar jag TSSAA (8TX)? jag vill få det till som på bilden ovanför med det.
min adhd'n kommer snart ta över och ut skräpet genom fönstret :')

Det är inte säkert att fortnite har TSSAA. De kanske bara kör med MSAA t.ex. Det är olika tekniker bara på AA. Langa ett screencap på alla inställnignar i spelet. Kolla även nvidia control panel att dynamic super resolution inte är igång.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane