Permalänk

VPN tunnel mellan två datorer?

Hej. Jag har en dator hemma som är min jobbdator likaså. Vi kallar den för "Monstret". Denna är ansluten till internet via en Asus RT-AC87u och sedan fiber 250/250 ut i fria världen.

Hemma hos mina föräldrar är tanken att ställa in min andra burk i deras källare. Vi kallar den för "server". Denna skulle då också anslutas till internet via en RT-AC87u och sedan fiber 100/100 ut i fria världen.

Nu vill jag kunna ha en säker anslutning mellan dessa två datorer så att jag kan överföra arbetsmaterial (jobbar med foto/film) mellan datorerna. Ganska stora datamängder alltså. Men mitt andra alternativ är ju att ha dator 2 ("server") i mitt hus men då är det ju ingen riktig backuplösning vid t.ex. åsknedslag eller brand eller stöld då ju allt troligtvis pajjar eller försvinner samtidigt.

Så hur gör man detta enklast? Jag tänker ju om det går att sätta upp en VPN tunnel på något sätt mellan mina två datorer? Datorn "server" behöver bara kunna nås av min dator och behöver inte ha kontakt med resten av internetet. Däremot så vill jag ju att min hemma/kontor dator "monstret" ska kunna surfa fritt på min 250mbit lina som vanligt.

Är det ens lösbart när man inte är nätverkstekniker? Hur gör man? OpenVPN klient på båda burkarna? Kan jag köra RDP via VPN tunneln då eller hur "styr" jag servern från mitt hem?

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Vila i frid

Det är görligt. Men du lär nog läsa lite i ämnet för att inte vara helt lost bland olika termer.

Ställ föräldrarnas RT-AC87u att köras som OpenVPN-server och ställ in din egen att vara OpenVPN-klient. Ställ in DDNS i föräldrarnas router så att du får ett domännamn att ansluta till. Tips, desto lägre antal krypterings-bitar desto snabbare går det. Du bör ha olika subnät på LAN, t.ex. 10.10.10.10.x hos dig och 10.20.20.x hos dina föräldrar för att undvika förväxlingar med IP-adresser hit och dit.

Permalänk

Ett annat sätt och nästan löjligt enkelt sätt är klassiska Hamachi
* Du behöver inte ta hänsyn till at IP-adressen byts
* Behöver endast ha igång hamachi på burkarna
* Ingen config på routrarna.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Zerotier kan göra det du vill på ett smidigt sätt, det är som Hamachi fast open source och gratis.