Permalänk
Medlem

Hjälp med Sim-rig!

Hej,

Tänkte bygga nåt för lite mer seriös racing träning, har budget på ca 30-40.000:-
Vad har ni för ideér kring detta? Har inget i dagsläget mer än en PS4.

Mvh

Permalänk
Medlem

VR är trevligt, men om du siktar på en seriös ratt, säte med ram, lagom högupplöst VR-kit och en dator som kan driva kalaset så kanske budgeten på 40k är för klen.

Budget mellan tummen och pekfingret (OBS! Bara ett exempel):

Dator (bygg själv) ~20k
VR-kit (exempelvis HTC Vive Pro, har ingen prisuppgift på nya modellerna) ~15k
Ratt & pedaler (Fanatec) ~15k
Säte/ram ~5k
---------
Summa: ~55k

Självklart kan du ta genvägar, hitta budgetalternativ och som man säger "börja smått", så ta inte dessa siffror allt för hårt.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

VR är trevligt, men om du siktar på en seriös ratt, säte med ram, lagom högupplöst VR-kit och en dator som kan driva kalaset så kanske budgeten på 40k är för klen.

Budget mellan tummen och pekfingret (OBS! Bara ett exempel):

Dator (bygg själv) ~20k
VR-kit (exempelvis HTC Vive Pro, har ingen prisuppgift på nya modellerna) ~15k
Ratt & pedaler (Fanatec) ~15k
Säte/ram ~5k
---------
Summa: ~55k

Självklart kan du ta genvägar, hitta budgetalternativ och som man säger "börja smått", så ta inte dessa siffror allt för hårt.

Jag vet att du bara höftade men det går att komma undan billigare, mycket billigare.
En dator för ~12000 (3600+5700xt eller 2060 super om man måste ha Nvidia)
En rift s duger ~5500
En t300 + fanatec pedaler ~5500
En cockpit kan du få för ~3000 med både ram och säte

Det känns lite overkill att köra på en dd bas det första man gör liksom Bättre då att köpa good enough och sedan uppgradera om intresset stannar kvar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte min T300 var riktigt bra i de fem dagar jag använde den innan den returnerades. Inväntar med spänning en ny.

Kvalitetskontrollen är skit på dessa, så om jag hade budgeten skulle jag övervägt Fanatec istället.

Permalänk
Medlem

Det finns flera alternativ beroende på vilka simulatorer du ska köra, hur mycket plats du har för utrustningen, VR vs skärmar, PC vs Konsol.

För PC.
VR kan vara helt fantastiskt, men det kan ta tid innan man vänjer sig, alla simulatorer har inte stöd för VR och kanske inte supernice att köra en 3h endurance-stint med VR. Så kanske En skärm + Oculus Rift S för ha båda delarna.
Vill du bara köra skärmar och har plats, är det "bästa" att köra 3st skärmar alternativt en Ultrawide.
Men stor skärm/ar, hög upplösning och hög framerate (hz) är något man vill satsa på.

Konsol.
Alternativen och utbudet blir tyvärr snabbt smalt när det kommer till konsol, men det går fortfarande om man vill vänta med PC-köp och kan nöja sig med de, i jämförelse, fåtal spel som finns. Man kan dock satsa på en bra skärm.
Gällande Cockpit och Ratt&Pedaler kan du köra samma oavsett platform, men såklart får man kolla att dem stödjer just din konsol.

Själv kör jag Fanatec CSL Elite+ och Fanatec ClubSport V3 Pedals och nästa inköp blir Next Level Racing F-GT cockpit och Oculus Rift S, sitter på en 32" 1440p 75hz skärm nu och kommer använda både VR och skärm.

Det kommer en drös nya simulatorer framöver och alla är redan idag väldigt grafikkrävande, så ska du skaffa PC så snåla inte på grafikkortet!

Här är några alternativ nedan.

Cockpit: Next Level Racing F-GT 4718:- inkl.frakt
Ratt: Fanatec CSL Elite+ 499.95€ plus frakt
Pedaler alt1: Fanatec CSL Elite Pedals Load Cell 229.90€ plus frakt
Pedaler alt2: Fanatec ClubSport Pedals V3 Load Cell 359.95€ plus frakt
Växelspak: Fanatec ClubSport Shifter SQ V1.5 259.95€ plus frakt
Oculus Rift S: 449 Euro på hemsidan inkl.frakt.
Skärm: Stor skärm, Hög upplösning, Hög framrate (hz) är att föredra.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag satsa på en https://www.swedishrigdesigns.com och börja med ett vanligt bilsäte.

Sen som någon sa satsa inte för hårt i början på ratt. Pedaler är betydligt viktigare för simracing. Visst en DD är utan konkurrens men då ryker minst 15000:- bara där...

Visa signatur
Permalänk

@ClintBeastwood:
Helt rätt, detta är den väg jag hade gått. Det är betydligt bättre än en PS4 idag och man behöver absolut inte senaste av det senaste för att ha en fet racingrigg. Rift S är klockren för det endamålet. 1080Ti duger gott även det. Sen är det upp till op att bestämma hur lyxiga racingprylar han vill lägga pengarna på.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Det är dyrt med racing-rigg om man också ska ha ratt, pedaler och PC till. Själv skulle jag rekommendera att stegvis investera i kvalitetsgrejor som man kommer att ha väldigt länge (i slutändan blir det en större kostnad då man vill uppgradera till bättre grejor under tiden), men det är ju svårt när man vill ha allt på en gång och vill få ner inledningsvisa kostnader för att börja med simracing (då man inte kan återvända någonting som man redan har).

Om man vill ha en setup för seriös racing, och man vill verkligen gå in för det, skulle jag rekommendera en direktstyrd ratt, och börja därifrån. Väldigt dyr inledningskostnad dock, runt 16-18k SEK tror jag (tycker det är viktigt att särskilja kostnaderna mellan dator och simracing-utrustning, då jag ser datorutrustning som en löpande kostnad med åren, och simracing-utrustning som en engångsutgift om man satsar på kvalité).

Dessutom som @Henkepenke skrev så duger ett 1080Ti än så länge, iallafall om man kör Raceroom, RFactor 2 eller iRacing. Vet inte hur det är med ACC eller Project Cars, eftersom jag inte kör dom racingsimmarna, om man kan kan kalla dom för det... det ryktas om att R3E kanske kommer att uppgraderas till UE4 motorn...men just nu föredrar jag RFactor 2 och sen Raceroom. iRacing är inte min grej känns det som.

Simracing är skitkul tycker jag, och har investerat i en del grejor, och har börjat köra en del multiplayer-events i communitys med rF2 och R3E, t.e.x. hos RaceDepartment där motståndarna är riktigt schyssta och det är förvånadsvärt ren racing (att köra på öppna servar får en bara att ge upp och gråta). Självklart måste man lära sig att köra ren racing också, hellre att man förlorar en plats än att förstöra rejset för motståndaren, eller t.o.m. för sig själv. Man har alltid möjlighet att kämpa om man platsen återigen.

Min setup är just nu:
* Simucube 2 Pro, förkortat SC2 Pro (direktstyrd ratt-bas utvecklad av våra finska bröder), valde den över Fanatec, och finns också i Sport variant och Ultimate variant.
* Ascher Racing F28-SC (en dyr ratt som trådlöst kopplar ihop sig med SC2 basen). Finns andra märken som är lite billigare också, så länge dom finns på lager, t.e.x. hos Simtechracing eller Augury. Går ju också att försöka bygga ihop sin egen ratt och koppla ihop med USB-sladd om man vill komma billigare undan. Är själv sugen på att skaffa en till ratt i framtiden som är rundad.
* Fanatec Pedals V3. Är dock sugen på att skaffa ännu bättre pedaler på marknaden, men just nu är jag rätt nöjd och det får vänta.
* Simlabs P1 rigg, kostar en del också. Men riktigt stabil konstruktion och deras racingstol (man kan sätta dit andra också) är perfekt för mig (inte för liten och rätt bekväm när man inte vill bara rejsa). Skaffade den riggen eftersom den är ett ramverk som är lätt att bygga på, t.e.x. om man vill göra den till en motion-rigg (t.e.x. SFX-100 som är DoItYourself) eller fästa lite grejor på.

Själv började jag för längesedan med en gammal rigg och gammal remstyrd ratt, men uppgraderade till en direkstyrd ratt, och senare till en Simlabs P1 rigg, sen har det spårat ur. X) Så för mig dock har det varigt en stegvis kostnad.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Min rigg

Här är min rigg.

Det är vad allt kostar

Xbox series x 5700kr
Skärm 4990kr
Extra skärm 3000kr
Racing säte 7000kr
Pedaler 2600kr
Växellåda 2100kr
Handbroms 3000kr
Ratt 3800kr
Tm sim hub 1495kr
Stativ för skärm 499kr
Extra armar och addons för fästning av fler racing prylar 749kr
Totalt 34933kr
Obs att detta är en amatör simulator med mediokra delar och tillbehör, ska man ha riktiga grejer får du hosta upp över 150k tex motion och sväng motion , tror next level racing motion 3 kostar 30k och sidemotion addonen ligger på 70k sedan säte pedaler skärm dator osv osv
Bild
https://www.bildtagg.se/file/s9lmpbh8tgi3oa8c88tuf3hmhttps://www.bildtagg.se/file/s9lmpbh8tgi3oa8c88tuf3hm

La till text