Gå bakom kulisserna på klassiska spelbanor

Permalänk
Melding Plague

Gå bakom kulisserna på klassiska spelbanor

Vad döljer sig egentligen strax utanför bild i dina gamla favoritspel? Webbplatsen Noclip bjuder på en interaktiv resa som besvarar just detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sjusovarn

Det handlar alltså inte om en 20-30 minuters dokumentär utan om ett "interaktivt spel"? (Edit: Hur kommer det sig att PS2 är emulerbart men inte Xbox? Förväntade mig att se Halo och GoW)

Permalänk
Medlem

Kul att zooma runt i Metroid Prime igen, även om det inte var hela spelet de dokumenterat.

Permalänk
Medlem

Kul, finns även kanalen Boundary Break som gör liknande sak med en hel drös av olika spel

https://www.youtube.com/channel/UCHTnEwQKNwm49CQeCVZogMw

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
99:e percentilen

Ja, det här var ju faktiskt hur fräckt som helst! Häftigt att kunna skapa sig en sådan överblick över banorna i gamla hederliga Mario Kart: Double Dash!! Däremot saknas vissa lite sådär halvt viktiga element på t ex DK Mountain. (Delningslänk tas enkelt fram via menyerna till vänster, så man behöver inte krångla med screenshots.)

Hur är det dock med copyright och sånt? Kommer denna sajt få vara kvar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Alling:

Hur är det dock med copyright och sånt? Kommer denna sajt få vara kvar?

Han resonerar faktiskt kring det i FAQ (där finns även svar på lite andra saker, typ varför det är så "få" spel eller varför vissa element fattas/är konstiga). Den går inte att länka direkt till, men ligger i vänstermenyn under frågetecknet/about.

Are you afraid of being taken down?

Less than you might think. Companies take down fan projects when they're competing with their in-house projects. I don't see noclip.website as competing with any game out there — it's more of a museum, not a game. The worlds on display are incredible and I hope they encourage you to go out and buy a copy of the game itself.

That said, I have enormous respect for the developers and dev teams and if I received a take-down request, I would honor it. It is their work on display, after all.

Developers are only able to make these fantastic worlds if we collectively support them. noclip would not exist without their hard work and dedication. To ensure that they remain healthy, please try to buy games instead of pirating them. I also put in extra effort to ensure that all assets available on this site cannot be used to pirate the game itself.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tack så mycket... Nu måste jag hitta mitt GameCube och Wii.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Verkar inte fungera i Firefox mobile. Går att välja spel men sedan händer inget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Det handlar alltså inte om en 20-30 minuters dokumentär utan om ett "interaktivt spel"? (Edit: Hur kommer det sig att PS2 är emulerbart men inte Xbox? Förväntade mig att se Halo och GoW)

Ej emulator, det är som artikeln beskriver snarare exporterade assets.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fick inte Metroid Prime att fungera. :/
Men det var kul att kika igenom gamla Mario Kart banor.

Skickades från m.sweclockers.com