Personalbil(leasing), Är ni nöjda?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag kapar en gammal tråd istället för att skapa en ny!
Har en fråga - jag har aldrig leasat en bil förut bara köpt begagnade. Står nu inför ett stundade byte av arbetsplats och de erbjuder personalbil.

I mina efterforskningar så behöver inte detta vara ett allt för förmånlig deal att göra i och med förlusten av pensionsgrundande inkomst, rätta mig om jag har fel!

Personalbil verkar ju vara nästan vara identiskt med privatleasing bara det att man även förmånsbeskattas. Stämmer detta? I så fall kan det väl faktiskt bli dyrare med personalbil än privatleasing?

Ursäkta röran vi bygger om!

Permalänk
Skrivet av Implor:

Haft 70 000kr bil en gång. På 3 år var det 2 service á 3000kr. 6 besök på verkstan (läckage i oljetråget, turbofel, spruktna lister, sträckt kamkjedja, parkeringskada) totalt kostnad 35000kr+service.

FYI var det en 1.4TSI GOLF MK5 2008 (köpt 2013).

Nu är det extremt och en jäkla otur men lackade ur att man inte visste om bilden skulle starta på morgonen eller inte.

Så nu ska en bil jag köper vara max 3år och gått under 6000 mil ;).

Är du nöjd med den förmånsbilen du har?

Har mest haft begagnade bilar och 2016 köpte jag mig en sprillans Kia Sportage för att garantierna lät herrans bra och för att en ny bil inte skulle skapa en massa problem med reparationer. Jag skruvar mycket med mina äldre bilar själv och gör service/byte av slitagedelar när så behövs. Kian servades dock enlig plan pga. garantin som man trodde skulle vara bra.

Kia´n såldes efter 2 år och 3000 mil eftersom jag hade mer problem med den än min gamla Volvo S80 från -01 med 30.000 mil på mätaren. En massa småfel mest hela tiden och verkstaden/Kia vägrade att i vissa fall åtgärda problem som borde ha gått på garantin. Bilen hade efter 2 år börjat rosta invändig i svetsfogar och Kia slog ifrån sig det vilket gjorde att jag sålde bilen. Nu kör jag även en Polo från 2016 och är supernöjd. Den har betydligt mer kvalitetskänsla än Kia.

Summa summarum. Att köpa/äga en gammal bil har för mig varit betydligt mer lönsamt än att köpa ny där man förlorar halva värdet på ett par år.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

@Aqua_HeaD: Lätt begagnade är bäst

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronokel:

Hej,

Jag kapar en gammal tråd istället för att skapa en ny!
Har en fråga - jag har aldrig leasat en bil förut bara köpt begagnade. Står nu inför ett stundade byte av arbetsplats och de erbjuder personalbil.

I mina efterforskningar så behöver inte detta vara ett allt för förmånlig deal att göra i och med förlusten av pensionsgrundande inkomst, rätta mig om jag har fel!

Personalbil verkar ju vara nästan vara identiskt med privatleasing bara det att man även förmånsbeskattas. Stämmer detta? I så fall kan det väl faktiskt bli dyrare med personalbil än privatleasing?

Ursäkta röran vi bygger om!

Det beror på massvis med saker, vad du har för lön, vad för bil är det, hur avtalet för tjänstepension ser ut osv. Du behöver också ha en pensionsgrundande inkomst på minst 44 892 kr/mån för att få full allmän pension. Dvs behöver lön efter bruttolöneavdrag+förmånsvärdet vara minst 44 892.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronokel:

Hej,

Jag kapar en gammal tråd istället för att skapa en ny!
Har en fråga - jag har aldrig leasat en bil förut bara köpt begagnade. Står nu inför ett stundade byte av arbetsplats och de erbjuder personalbil.

I mina efterforskningar så behöver inte detta vara ett allt för förmånlig deal att göra i och med förlusten av pensionsgrundande inkomst, rätta mig om jag har fel!

Personalbil verkar ju vara nästan vara identiskt med privatleasing bara det att man även förmånsbeskattas. Stämmer detta? I så fall kan det väl faktiskt bli dyrare med personalbil än privatleasing?

Ursäkta röran vi bygger om!

Lite komplicerat är det hela- ja det förmånsbeskattas, i mitt fall drogs leasingkostnaden på lönen innan skatt, och jag kunde dra nytta av företagets rabatt från VW (i mitt fall skoda) så blev lite billigare i månaden i slutänden.

Man skulle då kunna tro att jag skulle rekommendera det hela, men inte så inte.

Åkte dit på annat tjafs när jag skulle lämna tillbaka min octavia där bilhandlaren som den skulle ha tillbaka till hade en "skötsel och vårdguide" som uppdaterades från och till (och varav jag inte kunde hitta någon version som gällde det datum vi tecknade avtalet) och som specifierade minst 6mm mönsterdjup när man lämnade tillbaka den (eller 5mm, minns ej) vilket resulterade i att de krävde nya däck av mig trots att de var lagliga. De försökte även tvinga mig att betala service trots att jag inte uppnått mil för nästa service då de ansåg att de inte skulla hinna sälja bil innan nästa tids-baserade servicetillfälle (en månad bort) och tyckte att jag skulle stå för den, varpå jag till slut vart tvungen att åka dit och gräla med den ursprungliga säljaren på plats innan de gav sig.

Problemet här är att jag litade på den chef jag hade då avtalet signerades, som hade gjort mycket affärer med dem på bilfirman tidigare, borde jag inte ha gjort då han tydligen skrev på ett avtal som var bra för dem och för företaget men inte för mig som brukare.

Nästa bil jag hade var en e-Niro, den eftersökta elbilen med stort batteri- en bilarna från första batchen som togs in i sverige. När jag fick den körde jag mycket och kunde ladda på jobbet, därmed vart det sjukt bra med en bil som i sig var dyr men inte kostade något att köra. När jag sedan dessvärre flyttade till 2km från kontoret och bytte till en helt kontorsbaserad post utan fältarbete så lönade det sig inte alls. Det visade sig då att denna extremt eftersökta bil som gick för typ 50.000kr över nypris på begagnatmarknaden skulle kosta ca 65.000kr av lämna tillbaka tidigt på grund av värdenedgång, enligt leasingfirman.
Min chef erbjöd då att vi kunde köpa ut bilen för kvarvarande restpris + de citerade 65k (notera att leasingfirman tog supermiljöbilspremien i egen ficka, den skulle de få behålla oavsett) och sedan sälja den på KVD eller dylikt, vilket borde gå nära jämnt ut då bilen var så eftertraktad- leasingfirman dröjde ett par dagar och meddelade sedan att de inte var intresserade av att lösa ut bilen, så det vara att betala dem 65k mot att de behöll bil och premie, eller ingenting.

Fick till slut vänta tills någon blev anställd som var intresserad att ta över den, vilket som tur är för mig hände inom ett par månader.

TL;DR: Var säker på att du ska bruka bilen i den tid du skrive på för och att kostnaden är något du kan leva med under hela tiden, lita inte på din arbetsgivares motivation att fixa ett bra avtal åt dig, lita absolut aldrig på en leasingfirma.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200