Testpilot: Phanteks Eclipse P400A – mesh är det nya svarta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Påstår testpiloten att denne inte tror på att en front fylld av hål hjälper luftflödet dramatiskt över en stängd design eller vad menas med detta?

Jag läser det som att de ganska små hålen hindrar ett fritt luftflöde mer än de hindrar damm.

Vill man optimera luftflödet krävs större hål, och vill man stoppa damm ska hålen vara mindre, eller ännu hellre vara ett tredimensionellt gytter (se HEPA-filter). Här är det en halvmesyr som varken ger ett bra flöde eller stoppar damm.

Skrivet av Dumbullen:

Gamers Nexus har hela tabeller där det tydligt syns att mesh / stora öppningar är klart fördelaktigt både för ljud och temperatur...

Skrivet av Dumbullen:

Normaliserat efter temperatur så låter stängda chassin mer. Alternativt normaliserat efter ljudnivå så går stängda chassin varmare.

(Non)audiofilerna på SPCR har klart visat att vad som är bäst öppet/stängt vid acceptabel temperaturnivå tydligt beror på datorns effektförbrukning.
Bygger du en speldator som drar ungefär 200W vid normal belastning (spel) så är en mer sluten lösning att föredra, men om den ligger på runt 400W är en öppen lösning bättre (Antec 1200 är där ett föredöme).

För Dinomans test tror jag bästa alternativet för kylning vore att:
1. Montera radiatorn i fronten.
2. Montera två fläktar för insug i toppen.
3. Tejpa igen den bakre fläktplatsen.
4. Ta bort ett eller två av täcklocken för expansionsplatserna under grafikkortet.
Då går all luft in i front/tak och passerar grafikkortets kylare på sin väg ut ur lådan. Den nedåtriktade luftströmmen hjälper till att kyla VRM på moderkortet. Eventuellt kan man tillverka en enkel "tratt" som riktar inkommande luft uppifrån mot moderkortet.

Borde inte heller vara så svårt att montera en radiator på toppen om man bygger vattenkylning i delar. Bara att borra två hål för slanggenomföringen och sätta radiatorn på utsidan, med fläktarna kvar på insidan.

Den enda konstruktiva kritik jag har att komma med gällande recensionen är att bilderna på den monterade datorn gärna kunde få vara lite ljusare. Nu är det svårt att se komponenterna i den svarta interiören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För Dinomans test tror jag bästa alternativet för kylning vore att:
1. Montera radiatorn i fronten.
2. Montera två fläktar för insug i toppen.
3. Tejpa igen den bakre fläktplatsen.
4. Ta bort ett eller två av täcklocken för expansionsplatserna under grafikkortet.
Då går all luft in i front/tak och passerar grafikkortets kylare på sin väg ut ur lådan. Den nedåtriktade luftströmmen hjälper till att kyla VRM på moderkortet. Eventuellt kan man tillverka en enkel "tratt" som riktar inkommande luft uppifrån mot moderkortet.

Radikalt att föreslå en lösning som ingen använder, antagligen för att man också vill ha möjligheten att köra passivt och låta värmen stiga.

Däremot blir din lösning ganska självklar om man inverterar moderkortet,
1. Två fläktars insug i botten för övertryck och flöde direkt över VRM'er
2. Radiatorn för cpu'n drar ut luft i fronten.
3. Grafikkortet har fritt flöde uppåt.

Enda haken är väl vifta-runt-konstruktionen på vanliga grafikkort som inte tillåter ett riktat flöde.
Helst vill man ju mata fläktarna på GPU'n med frisk luft och låta den varma flöda ut ur chassit uppåt, kanske till och med en separat kammare mot CPU'n.
En AIO löser iofs delvis problemet då man kan placera den i luftflödet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Radikalt att föreslå en lösning som ingen använder, antagligen för att man också vill ha möjligheten att köra passivt och låta värmen stiga.

Men givet lådans konstruktion och de tillgängliga komponenterna känns det självklart, utan att för den del förhindra andra lösningar om man har andra komponenter. Med en AIO som kyler CPU behövs sannolikt ett forcerat flöde på VRM.
Därtill behövs också ett forcerat flöde som passerar grafikkortet, helst på längden.
Att trycka luften uppifrån neråt och framifrån bakåt, i båda fallen mot grafikkortet med utlopp under/bakom, blir den uppenbara lösningen.

Fenomenet att varm luft stiger uppåt är (vid de här temperaturerna) ett par magnituder svagare än den minsta fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För Dinomans test tror jag bästa alternativet för kylning vore att:
1. Montera radiatorn i fronten.
2. Montera två fläktar för insug i toppen.
3. Tejpa igen den bakre fläktplatsen.
4. Ta bort ett eller två av täcklocken för expansionsplatserna under grafikkortet.

I går kväll gjorde jag exakt det här arrangemanget i min sons dator, med Define C.
Utöver det ovan så:
* Tejpade igen alla glipor runt radiatorn i fronten.
* Tejpade de delar av toppgallret som inte hade fläkt under sig.
* Tejpade övre halvan av gallret bredvid expansionsplatserna.

Enda stället där luft kan smita ut nu är hålen på baksidan nedanför grafikkortet.

Permalänk

Sorry om jag bumpar en gammal tråd!
Men någon som vet Max längd på GPU om man vill köra push / pull lösning med 360mm radiator i fronten?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kalleteodor:

Sorry om jag bumpar en gammal tråd!
Men någon som vet Max längd på GPU om man vill köra push / pull lösning med 360mm radiator i fronten?

Beror på tjockleken på radiatorn såklart men om du tänker dig en standard AIO-lösning med en 20 mm tjock radiator så skulle jag säga att du har cirka 330 mm till godo ungefär.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Sorry om jag bumpar en gammal tråd!
Men någon som vet Max längd på GPU om man vill köra push / pull lösning med 360mm radiator i fronten?

Står 420mm som maxlängd på grafikkort på phanteks hemsida. Bara att dra av tjocklek på fläktar och radiator.
Antar push/pull med 25mm fläktar och en 30mm radiator:
420 - 2*25 - 30 = 340mm

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Beror på tjockleken på radiatorn såklart men om du tänker dig en standard AIO-lösning med en 20 mm tjock radiator så skulle jag säga att du har cirka 330 mm till godo ungefär.

Skrivet av adzer:

Står 420mm som maxlängd på grafikkort på phanteks hemsida. Bara att dra av tjocklek på fläktar och radiator.
Antar push/pull med 25mm fläktar och en 30mm radiator:
420 - 2*25 - 30 = 340mm

Det hade jag ju kunnat räknat ut själv om jag hade tänkt lite, haha!
Tack för hjälpen boys 👌