Testpilot: Phanteks Eclipse P400A – mesh är det nya svarta

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Eclipse P400A – mesh är det nya svarta

Välkända Phanteks tar omtyckta Eclipse P400 och uppdaterar denna med RGB-fläktar samt perforerad front. Testpiloten Daniel "Dinoman" Ördén tittar närmare på nya Eclipse P400A.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det som tillverkaren själv lyfter fram är mesh-designen med en hel front i finmaskigt perforerad metall. Designen skall enligt uppgift förbättra luftflödet och även om det förmodligen stämmer så ställer jag mig ändå något skeptisk till om det egentligen gör någon dramatisk skillnad i slutändan. För mig blir det mer av en designfråga.

Påstår testpiloten att denne inte tror på att en front fylld av hål hjälper luftflödet dramatiskt över en stängd design eller vad menas med detta?

Även underligt påstående i slutet att på grund av att detta är ett chassi med möjlighet till mycket kylning - pga perforering både i front och topp - så är det inte ett tyst chassi?

Det kommer gå betydligt mycket tystare och svalare än ett likvärdigt chassi med stängda sidor, detta säger sig självt. Om det inte bra anpassat för radiator så kan du bara påpeka det men ju fler öppningar desto bättre.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir lite småsugen på att bygga i den RGB-fria versionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Synd att alla moderna lådor har sån otroligt dålig ljuddämpning. Mesh hjälper verkligen inte.

Tragiskt hur äldre lådor var tystare och hade bättre luftflöde suck

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dumbullen:

Påstår testpiloten att denne inte tror på att en front fylld av hål hjälper luftflödet dramatiskt över en stängd design eller vad menas med detta?

Jag kanske var lite oklar i mitt uttalande där men det jag säger är enbart att även om det är en självklarhet att luftflödet förbättras så tror jag inte skillnaden är dramatisk mot en mer stängd design. Om fronten hade varit helt befriad från öppningar så säger det ju sig självt att luftflödet försämras. Majoriteten av all chassin på marknaden har håligheter någonstans i fronten. Den vanliga Eclipse P400 har det i botten och toppen av fronten till exempel. Det jag försöker säga här att jag inte tror att skillnaden är dramatisk mot den traditionella designen.

Citat:

Även underligt påstående i slutet att på grund av att detta är ett chassi med möjlighet till mycket kylning - pga perforering både i front och topp - så är det inte ett tyst chassi?

Det kommer gå betydligt mycket tystare och svalare än ett likvärdigt chassi med stängda sidor, detta säger sig självt. Om det inte bra anpassat för radiator så kan du bara påpeka det men ju fler öppningar desto bättre.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser faktiskt inte vad som är underligt med det påståendet. Ju mindre som obstruerar ljudet desto mer kommer det höras.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av trattgunnar:

Blir lite småsugen på att bygga i den RGB-fria versionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du inte intresserad av en RGB-kontroller så skulle jag rekommendera den modellen istället eftersom den kommer med en fläktkontroller vilket vissa nog skulle anse vara mer användbart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Påstår testpiloten att denne inte tror på att en front fylld av hål hjälper luftflödet dramatiskt över en stängd design eller vad menas med detta?

Håller med!

Skrivet av Dinoman:

Jag kanske var lite oklar i mitt uttalande där men det jag säger är enbart att även om det är en självklarhet att luftflödet förbättras så tror jag inte skillnaden är dramatisk mot en mer stängd design.

Där har du helt fel och att du inte tittar på detta närmare gör den här "recensionen" bland de sämre jag läst på Swec, tyvärr.
Lite mer research nästa gång. Hela poängen med 400A är just luftflödet...

Gamers Nexus har testat detta.
Nya P400A chassit men med den mer stängda gamla P400-fronten och resultatet är dramatiskt.

https://youtu.be/ZfXQQZtD_SI?t=623

Permalänk
Medlem

Håller med de ovanstående om luftflödet med Mesh.

Huvudpunkten bara knuffades undan utan tanke och research. Mesh fronten var det nya med chassit!

Hade sett Gamers Nexus test tidigare och detta test i jämförelse är i bottenskrap. Har sett att kvalitén och intresset på Swec dalat ganska mycket.
Verkar som det mesta tagits upp tidigare och bättre annanstans före det dyker upp på denna sida och dess tester som oftast.

Permalänk
Medlem

Jag gillar mitt P400S. Problemet med det är att luftflödet är så kasst att jag blivit tvungen att plocka bort fronten för att chassit inte ska utklassa en redig oljeradiator på värmefronten. Skulle gärna vilja kunna köpa bara meshfronten i denna nya iteration, då jag inte är ett fan av härdat glas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jag gillar mitt P400S. Problemet med det är att luftflödet är så kasst att jag blivit tvungen att plocka bort fronten för att chassit inte ska utklassa en redig oljeradiator på värmefronten. Skulle gärna vilja kunna köpa bara meshfronten i denna nya iteration, då jag inte är ett fan av härdat glas.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Har gjort ett hål på sidan av fronten för att få in lite mer luft. Hoppas också på att fronten går att köpa löst för den borde väl passa p400s?

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Har ett vanligt P400 till en av mina riggar, fungerar bra. Har ett Cooler Master med Mesh-front till 3700X-riggen, fungerar också bra men där fick jag byta till tystare fläktar. Två Noctua och en Fractal fram, en Fractal bak och två Fractal i toppen. Det vanliga P400 är dock fortfarande tystare. Dels är original fläktarna riktigt tysta, samt att det sitter en NH-D14 i, och två Nidec Gentle Typhoon i Toppen. Bara SSD-diskar i den så den är galet tyst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ok, det stycket i min testpilot har visat sig vara olyckligt och jag gör en pudel här. Särskilt efter att ha sett det klippet som @Falcon delade. De påvisar en stor skillnad mot originalmodellen. Eftersom jag inte äger originalmodellen så har jag inte resurserna att kunna jämföra mot den.

Sen vill jag klargöra att som testpilot så är jag en privatperson som får en produkt skickad till mig. Jag har inte utrustningen och komponenterna som Gamers Nexus har eller kompetensen för den delen heller, det kan jag villigt erkänna. Tyvärr hade jag missat videon av GN, jag tittade bland annat på en video av Science Studio där skillnaden var minimal och i kombination med mina tidigare erfarenheter så skrev jag det stycket. Det skulle jag låtit bli, och antaganden hör inte hemma i en testpilot heller. Jag har bett redaktionen att rätta den delen i piloten.

@Nighthog RGB var också en stor ny sak med chassit som jag hoppas jag lyckades täcka bättre men det är tråkigt att höra att du anser att min testpilot vara bottenskrap och min intention är verkligen att försöka ge en så bra överblick av produkten som jag bara kan, inom ramen för min resurser jag har här hemma. Jag skrev ett dåligt stycke text baserat på dålig information och antaganden och det skulle jag inte gjort.

Jag vill inte vara orsaken till att ni tycker kvalitén på Sweclockers dras ner och hoppas att ni kanske kan dela några konstruktiva idéer kring hur jag skall hantera detta på ett bättre sätt i framtiden. Jag vill att ni ska känna att en testpilot är meningsfull och intressant att läsa och i detta fallet har jag uppenbarligen misslyckats.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag ser faktiskt inte vad som är underligt med det påståendet. Ju mindre som obstruerar ljudet desto mer kommer det höras.

Fast ju bättre luftflöde desto bättre kylning = tystare
Ett helt stängt chassi kommer kräva mer fart på fläktarna och låta mer

Edit: Jag förstår att du är en privatperson utan resurserna och jag har själv varit lite väl hård i tonen historiskt när jag inte hållit med testpiloter så jag hoppas du inte tagit för illa åt dig från mitt håll iallafall!
Gamers Nexus har hela tabeller där det tydligt syns att mesh / stora öppningar är klart fördelaktigt både för ljud och temperatur. Deras tabeller är dessutom anpassade med kontrollerade variabler för både ljudet och temperatur i rummet
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Fast ju bättre luftflöde desto bättre kylning = tystare
Ett helt stängt chassi kommer kräva mer fart på fläktarna och låta mer

Edit: Jag förstår att du är en privatperson utan resurserna och jag har själv varit lite väl hård i tonen historiskt när jag inte hållit med testpiloter så jag hoppas du inte tagit för illa åt dig från mitt håll iallafall!
Gamers Nexus har hela tabeller där det tydligt syns att mesh / stora öppningar är klart fördelaktigt både för ljud och temperatur. Deras tabeller är dessutom anpassade med kontrollerade variabler för både ljudet och temperatur i rummet
Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev i tidgare inlägg, jag har båda typerna av chassi, i ungefär samma storlek. Inget snack om att Mesh låter mer, jag skrev ju att jag fick kompensera det med bättre fläktar. Som alltid, är det en avvägning av för och nackdelar. Sk silent lådor brukar tex gå mycket varma.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Som jag skrev i tidgare inlägg, jag har båda typerna av chassi, i ungefär samma storlek. Inget snack om att Mesh låter mer, jag skrev ju att jag fick kompensera det med bättre fläktar. Som alltid, är det en avvägning av för och nackdelar. Sk silent lådor brukar tex gå mycket varma.

Normaliserat efter temperatur så låter stängda chassin mer. Alternativt normaliserat efter ljudnivå så går stängda chassin varmare.
Kan man acceptera att dra tillbaka på någon av delarna så ja, då har du rätt. Men ska man gå efter samma variabler så är öppna chassin bättre på alla punkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Fast ju bättre luftflöde desto bättre kylning = tystare
Ett helt stängt chassi kommer kräva mer fart på fläktarna och låta mer

Skrivet av Dumbullen:

Normaliserat efter temperatur så låter stängda chassin mer. Alternativt normaliserat efter ljudnivå så går stängda chassin varmare.
Kan man acceptera att dra tillbaka på någon av delarna så ja, då har du rätt. Men ska man gå efter samma variabler så är öppna chassin bättre på alla punkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara intressant och se någon källa för era påstående. Man kan även argumentera för vilken väg ljudvågen tar mot dina öron, dessutom är det inte endast fläktar som låter i en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Skulle vara intressant och se någon källa för era påstående. Man kan även argumentera för vilken väg ljudvågen tar mot dina öron, dessutom är det inte endast fläktar som låter i en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det i en dator, förutom fläktar, som låter? HDDs i vissa fall men det är inte lika extremt eller vanligt som för ett antal år sedan
Många datorer säljs helt utan det idag.
Pump förutsatt att du har vattenkylning men om den låter för mycket är frågan hur kvaliten på den är.

Jag förstår inte riktigt varför du behöver en källa på att fritt luftflöde kyler bättre än begränsat luftflöde och eftersom kylningen är beroende av luftflödet så betyder det per automatik att fläktarna kommer behöva jobba mindre.
Jag har redan hänvisat till Gamers Nexus som verkar vara de enda som faktiskt testar chassin på prestandanivå men för all del kan jag länka till två av deras artiklar.

https://www.gamersnexus.net/guides/3477-case-fan-standardizat...
https://www.gamersnexus.net/guides/3397-best-and-worst-pc-cas...

Edit: en tredje artikel som pratar om hur mesh eller "öppna" chassin får bättre temperaturer vid normaliserad ljudnivå - med undantag för vissa extremfall.
https://www.gamersnexus.net/guides/3391-airflow-vs-silent-cas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Vad är det i en dator, förutom fläktar, som låter? HDDs i vissa fall men det är inte lika extremt eller vanligt som för ett antal år sedan
Många datorer säljs helt utan det idag.
Pump förutsatt att du har vattenkylning men om den låter för mycket är frågan hur kvaliten på den är.

Jag förstår inte riktigt varför du behöver en källa på att fritt luftflöde kyler bättre än begränsat luftflöde och eftersom kylningen är beroende av luftflödet så betyder det per automatik att fläktarna kommer behöva jobba mindre.
Jag har redan hänvisat till Gamers Nexus som verkar vara de enda som faktiskt testar chassin på prestandanivå men för all del kan jag länka till två av deras artiklar.

https://www.gamersnexus.net/guides/3477-case-fan-standardizat...
https://www.gamersnexus.net/guides/3397-best-and-worst-pc-cas...

Edit: en tredje artikel som pratar om hur mesh eller "öppna" chassin får bättre temperaturer vid normaliserad ljudnivå - med undantag för vissa extremfall.
https://www.gamersnexus.net/guides/3391-airflow-vs-silent-cas...

Citat från din egen länk

"but we noted that there’s still an important market for quiet cases. That market is primarily for the ultra-silent – when a lower noise floor is needed than can be achieved in an airflow case – or in instances where the user doesn’t want to play with fan profiles. Noise-damped cases can also assist in mitigating high-frequency noises like coil whine, using thick foam paneling like in the Silent Base 601 to break-up short wavelength sound waves. Thick paneling, like that used in the Dark Base Pro 900 Rev 2, can be used to help diminish the impact of longer wavelength, low-frequency hums."

Så får du automatiskt svar på din fråga samtidigt också.
"Vad är det i en dator, förutom fläktar, som låter?"
(Citat från Dumbullen)

Mitt ifrågasättande var inte mot temperaturer utan mot ljudnivå.
"Ett helt stängt chassi kommer kräva mer fart på fläktarna och låta mer." (Citat från Dumbullen)

Tack för bra länkar
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Citat från din egen länk

"but we noted that there’s still an important market for quiet cases. That market is primarily for the ultra-silent – when a lower noise floor is needed than can be achieved in an airflow case – or in instances where the user doesn’t want to play with fan profiles. Noise-damped cases can also assist in mitigating high-frequency noises like coil whine, using thick foam paneling like in the Silent Base 601 to break-up short wavelength sound waves. Thick paneling, like that used in the Dark Base Pro 900 Rev 2, can be used to help diminish the impact of longer wavelength, low-frequency hums."

Så får du automatiskt svar på din fråga samtidigt också.
"Vad är det i en dator, förutom fläktar, som låter?"
(Citat från Dumbullen)

Mitt ifrågasättande var inte mot temperaturer utan mot ljudnivå.
"Ett helt stängt chassi kommer kräva mer fart på fläktarna och låta mer." (Citat från Dumbullen)

Tack för bra länkar
Skickades från m.sweclockers.com

Från samma länk:
"For Best Noise Levels, our charts indicate that, unmodified and while still running usable thermals" dvs ej normaliserad temperatur.
Alltså håller mitt argument fortfarande om att öppet är bättre så länge vi jämför äpplen mot äpplen.

Varsågod! GN gör bra tester

Permalänk
Medlem

Någonting många glömmer är att ljuddämpning också fungerar som värmeisolering precis som det vi har hemma i väggarna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Någonting många glömmer är att ljuddämpning också fungerar som värmeisolering precis som det vi har hemma i väggarna.

Synd bara att värmen inte isoleras till chassit, istället sitter man med ett rum som kan dubbla som bastu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Kanske missade det men hur mycket utrymme finns det för luftkylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ziltharon:

Kanske missade det men hur mycket utrymme finns det för luftkylare?

Skickades från m.sweclockers.com

160 mm enligt tillverkaren.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom jag har en AIO-kylare från Corsair på 280 mm så hade jag inget annat val än att sätta den i fronten då den inte platsar någon annanstans. Vidare såg jag inte mycket till val än att sätta två av fläktarna i toppen och den sista som utblås bak. Inte helt optimalt att ända källan till friskluft går genom CPU-kylaren i fronten.

Detta gör att luften värms upp redan på vägen in i chassit, i kombination med mitt Asus Geforce ROG Strix 1080 Ti som har tre stycken fläktar, vilka i princip bara vispar runt all luft i chassit. Så valde jag att låta de två fläktarna i toppen blåsa ned frisk luft över moderkortet och sedan vidare till grafikkortet. Med denna setup så har jag enbart en fläkt som blåser ut luft ur chassit och det är en 120 mm-fläkt i bakkant. Jag är medveten om att detta inte är en optimal setup men jag hade inte mycket till val tyvärr.

Vill bara påpeka att ha AIO:n i fronten på insugssidan faktiskt är den bättre lösningen (om man har plats) då det endast värmer inkommande luft med ett par grader medans den kyler din CPU väsentligt mer effektivt än att ha den på utblåssidan eftersom luften inuti datorn är mycket högre än rumstemperatur. Tester som bl.a Jay2c och Bitwit med gjort med frontmonterad AIO visar att CPU:n går ca 10 grader kallare medans GPU:n och övriga komponenter bara går någon grad varmare.

Sen förstår jag inte riktigt varför du ansåg dig inte ha något annat val än att vända 120mm fläktarna i toppen inåt då detta motverkar det tänkta luftflödet i chassit. 2x140mm in och 3x120mm ut hade troligtvis varit ok om du bara satt en något högre fläktkurva på 140-fläktarna och en något lägre på 120-fläktarna lite beroende på respektive modells varvtal och flöde.

I övrigt, bra recension! Jag är helt enig med dig att mesh inte ersätter ett bra dammfilter. Har haft chassin med enbart mesh som behöver göras rent inuti oftare än de med bra filter.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag vill inte vara orsaken till att ni tycker kvalitén på Sweclockers dras ner och hoppas att ni kanske kan dela några konstruktiva idéer kring hur jag skall hantera detta på ett bättre sätt i framtiden

Inga problem, du erkänner ditt misstag och det hedrar dig. Cred.

Borde kanske lägga till detta i recensionen?
Synd om Phantek annars, som faktiskt har gjort ett bra jobb med detta chassi.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dance:

Vill bara påpeka att ha AIO:n i fronten på insugssidan faktiskt är den bättre lösningen (om man har plats) då det endast värmer inkommande luft med ett par grader medans den kyler din CPU väsentligt mer effektivt än att ha den på utblåssidan eftersom luften inuti datorn är mycket högre än rumstemperatur. Tester som bl.a Jay2c och Bitwit med gjort med frontmonterad AIO visar att CPU:n går ca 10 grader kallare medans GPU:n och övriga komponenter bara går någon grad varmare.

Sen förstår jag inte riktigt varför du ansåg dig inte ha något annat val än att vända 120mm fläktarna i toppen inåt då detta motverkar det tänkta luftflödet i chassit. 2x140mm in och 3x120mm ut hade troligtvis varit ok om du bara satt en något högre fläktkurva på 140-fläktarna och en något lägre på 120-fläktarna lite beroende på respektive modells varvtal och flöde.

I övrigt, bra recension! Jag är helt enig med dig att mesh inte ersätter ett bra dammfilter. Har haft chassin med enbart mesh som behöver göras rent inuti oftare än de med bra filter.

Jag håller med, CPU-kylningen funkade utmärkt, mitt "problem" eller det var egentligen inget större problem eftersom grafikkortet funkade utmärkt ändå, var att grafikkortet och chassit sig själv blev extremt varmt efter en lång spelsession. Jag ansåg att detta inte var helt optimalt för att mitt grafikkort gick så väldigt varmt och glassidan samt överdelen av chassitoppen blev så varmt att jag nästan brände mig när jag rörde vid den. Det blev väldigt dålig cirkulation nere vid grafikkortet eftersom mina 140 mm-fläktar inte blåser på tillräckligt fort för att få bra cirkulation i chassit.

Jag hade kunnat köra en profilkurvva som var kopplad till grafikkortet för att minska problemet men även när jag körde spel som belastar CPU och GPU fullt, vilket innebär att mina två 140 mm-fläktar går för fullt ös så blir det fortfarande extremt varmt. Därför valde jag att sätta de två i toppen för att blåsa neråt istället.

Till syvende och sist så blev detta testet lite problematiskt då jag egentligen skulle haft en luftkylare att testa med. Jag funderar på att skaffa mig en till nästa test för att undvika att hamna i en sådan situation som jag gjorde denna gången. Att jag inte kan testa chassits fulla potential. Jag hade personligen valt en luftkylare till detta chassit för att få det tre 120 mm-fläktarna i fronten för full cirkulation in i chassit. Då hade jag gjort som du sa och låtit de två i toppen blåsa ut luft.

Hoppas detta belyste mina tankebanor lite bättre.

Tack för positiv feedback!

Skrivet av Falcon:

Inga problem, du erkänner ditt misstag och det hedrar dig. Cred.

Borde kanske lägga till detta i recensionen?
Synd om Phantek annars, som faktiskt har gjort ett bra jobb med detta chassi.

Jag lär mig så länge jag lever, din feedback var inte oskälig så ingen anledning för mig att kasta den åt sidan.

Jag ska be redaktionen att göra ett klargörande kring detta, när jag har lite tid över. Det jag gjorde ganska omgående var att ta bort det första olyckliga uttalandet, det bästa jag kan göra för tillfället.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Tack för förtydligandet, då förstår jag bättre! Det låter ju inte bra att chassit gick såpass varmt trots 2x140mm på insugssidan. Kanske borde stå som en nackdel? Mitt gamla chassi hade en 140mm fläkt på insug med en överklockad 2600k och ett överklockat GTX980 och jag hade aldrig sådana temperaturer du beskriver.

Jag håller inte med dem som jämför testpilotrecensionerna med "proffsrecensionerna". Man kan omöjligt testa på samma sätt när man kör med sin egen setup i en ett annat chassi.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Vill bara påpeka att ha AIO:n i fronten på insugssidan faktiskt är den bättre lösningen (om man har plats) då det endast värmer inkommande luft med ett par grader medans den kyler din CPU väsentligt mer effektivt än att ha den på utblåssidan eftersom luften inuti datorn är mycket högre än rumstemperatur. Tester som bl.a Jay2c och Bitwit med gjort med frontmonterad AIO visar att CPU:n går ca 10 grader kallare medans GPU:n och övriga komponenter bara går någon grad varmare.

Måste kolla på dessa videos då det för mig känns något orimligt. Scenario 1, AIOn sitter i fronten och det luftkylda grafikkortet matas endast med varm luft och borde bli väldigt varmt, däremot håller sig CPUn av naturliga skäl kall. Scenario 2, grafikkortet matas med kall luft från fronten men spyr ut varm luft, däremot matar toppfläkten kall luft mot AIOn blandat med den varma luften från GPUn, alltså borde inte göra någon enorm skillnad på CPU temperaturen?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Måste kolla på dessa videos då det för mig känns något orimligt. Scenario 1, AIOn sitter i fronten och det luftkylda grafikkortet matas endast med varm luft och borde bli väldigt varmt, däremot håller sig CPUn av naturliga skäl kall. Scenario 2, grafikkortet matas med kall luft från fronten men spyr ut varm luft, däremot matar toppfläkten kall luft mot AIOn blandat med den varma luften från GPUn, alltså borde inte göra någon enorm skillnad på CPU temperaturen?

Det finns naturligtvis många variabler såsom kylare, fläktar, lådkonstruktion och vilken hårdvara du har i som gör att det kanske inte går att säga att det är sant i precis varenda fall men om du har en frontmonterad AIO som är rätt dimensionerad så den inte går varm så kommer den endast värma insugsluften ett par grader. Så grafikkortet kommer inte bli "väldigt varmt" utan endast ett någon grad varmare.

Har man däremot en toppmonterad AIO i samma låda som tar varm luft ur lådan, blandat med ny insugsluft, och blåser ut så är luften som passerar genom radiatorn mycket varmare är rumstemperatur vilket resulterar i en högre höjning av CPU-temperaturen än vad GPU-temperaturen steg vid frontmonterad AIO.

Så det beror naturligtvis lite på vad man prioriterar, ligger man på gränsen och klockar GPU:n hårdare än CPU:n så kan toppmonterad AIO vara ett bättre val.

Sedan är det stor skillnad om man har ett grafikkort som dumpar värmen i lådan eller ett som blåser ut. Bitwit fick 10 grader lägre CPU-temp med ett grafikkort som dumpar värmen inuti lådan med frontmonterad AIO:
https://www.youtube.com/watch?v=YCZ5iP5cu8g

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Det finns naturligtvis många variabler såsom kylare, fläktar, lådkonstruktion och vilken hårdvara du har i som gör att det kanske inte går att säga att det är sant i precis varenda fall men om du har en frontmonterad AIO som är rätt dimensionerad så den inte går varm så kommer den endast värma insugsluften ett par grader. Så grafikkortet kommer inte bli "väldigt varmt" utan endast ett någon grad varmare.

Har man däremot en toppmonterad AIO i samma låda som tar varm luft ur lådan, blandat med ny insugsluft, och blåser ut så är luften som passerar genom radiatorn mycket varmare är rumstemperatur vilket resulterar i en högre höjning av CPU-temperaturen än vad GPU-temperaturen steg vid frontmonterad AIO.

Så det beror naturligtvis lite på vad man prioriterar, ligger man på gränsen och klockar GPU:n hårdare än CPU:n så kan toppmonterad AIO vara ett bättre val.

Sedan är det stor skillnad om man har ett grafikkort som dumpar värmen i lådan eller ett som blåser ut. Bitwit fick 10 grader lägre CPU-temp med ett grafikkort som dumpar värmen inuti lådan med frontmonterad AIO:
https://www.youtube.com/watch?v=YCZ5iP5cu8g

Det du säger stämmer säkert. Har testat flera chassin med glas men aldrig lyckats få en lyckad GPU temperatur vilket för mig är det viktigaste. Kanske borde testat ännu fler konfigurationer men efter ett tag blir man helt enkelt trött på att montera in/ut allting. Nu sitter jag med ett chassi som ibland vibrerar hemskt (eller så är det fläktarna) men pallar inte att pilla med detta mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9