Permalänk

Hjälp med mount och FSTAB

Jag har med framgång mountat sökvägar på detta vis:

sudo mount -t cifs //192.168.1.1/Filer /media/pi/Filer -o username=root,password=***,vers=1.0

Hur gör jag i /etc/fstab-filen för att automatiskt mounta vid uppstart?
Kör RPI med Raspbian9 Stretch

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

I länken ska köra med

//SERVER/sharename /mnt/mountpoint cifs username=myuser,password=mypass 0 0

Det funkar tyvärr heller inte.

Permalänk

Jag testade med Webmin, samma problem där

mount error(112): Host is down Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)

I den här tråden: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=210311 fick jag ihop rätt sträng för att mounta från kommandoraden. Men jag vet inte hur jag "omvandlar" den till något jag kan använda i fstab.

Så här står det

Citat:

Adding these options to the fstab line made a formerly disappeared host work for me:

sec=ntlm,noserverino,vers=2.0

I have no idea why these worked.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

@Haider of Sweden:

Noterade du detta i wiki?
Note: You may need to enable systemd-networkd-wait-online.service or NetworkManager-wait-online.service (depending on your setup) to proper enable booting on start-up.

Testa

sudo systemctl enable systemd-networkd-wait-online

Och sedan i fstab:

//192.168.1.1/Filer /media/pi/Filer cifs username=root,password=***,vers=1.0 0 0

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av noMad17:

@Haider of Sweden:

Noterade du detta i wiki?
Note: You may need to enable systemd-networkd-wait-online.service or NetworkManager-wait-online.service (depending on your setup) to proper enable booting on start-up.

Tack!
Nu satt jag o jobbade samtidigt som jag fick ditt svar. Stötte dels på det du refferrerade till, men även andra med samma princip, att vänta på nätverket.
Hittade en inställning i RPi Config, Network at Boot: Wait for network, som visade sig vara avgörande.

Jag förstår att Linux erbjuder många vägar till samma resultat. Det blir lite förvirrande för en linux-nybörjare. Jag vet alltså inte om systemd-networkd-wait-online.service är samma sak som inställningen i RPi Config, har samma effekt eller inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Tack!
Nu satt jag o jobbade samtidigt som jag fick ditt svar. Stötte dels på det du refferrerade till, men även andra med samma princip, att vänta på nätverket.
Hittade en inställning i RPi Config, Network at Boot: Wait for network, som visade sig vara avgörande.

Jag förstår att Linux erbjuder många vägar till samma resultat. Det blir lite förvirrande för en linux-nybörjare. Jag vet alltså inte om systemd-networkd-wait-online.service är samma sak som inställningen i RPi Config, har samma effekt eller inte alls.

Jag har aldrig behövt hålla på med något "systemd-networkd". Min rad i min fstab har du här:

//192.168.1.4/HDD0 /media/HDD0 cifs credentials=/home/johan/.smbcredentials,exec,uid=1000,gid=1000 0 0

Filen `~/.smbcredentials` innehåller detta (och har rättigheterna `600`):

username=johan password=*** domain=WORKGROUP

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Haider of Sweden måste fråga varför envisas du med att använda "samba" Det står inte stavelse om ng Os i dina inlägg som kräver ha det installerat för dina behov ?, själva använder vi använder NFS & vi monterar vid behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@Haider of Sweden måste fråga varför envisas du med att använda "samba" Det står inte stavelse om ng Os i dina inlägg som kräver ha det installerat för dina behov ?, själva använder vi använder NFS & vi monterar vid behov

Jag kör också med Samba i ett nätverk med bara Linux. Jag gör det för att det är löjligt enkelt och det bara fungerar. NFS kräver en massa handpåläggning och arbete för att man ska få igång det och sedan har vi ju biten med säkerheten också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund det är inga probs med säkerheten, vi använder Vpn(OpenVPN) över internet när vi ska komma åt saker i vårt hemmanätverk på ett säkert sätt

Måste erkänna det är hummor när en linuxanvändare som inte allt för länge sedan fördrog Arch klagar på att "NFS kräver en massa handpåläggning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@Hund det är inga probs med säkerheten, vi använder Vpn(OpenVPN) över internet när vi ska komma åt saker i vårt hemmanätverk på ett säkert sätt

Måste erkänna det är hummor när en linuxanvändare som inte allt för länge sedan fördrog Arch klagar på att "NFS kräver en massa handpåläggning"

Jag använder SSH om jag behöver komma åt något över Internet, det är säkerheten på det lokala nätverket som NFS inte övertygar mig.

Äsch, jag använder Gentoo nu. Men det är fel typ av handpåläggning ju!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund trevligt att ha dig på tråden, alltid intressant att lära sig ng nytt men måste fråga dig varför du tycker att säkerheten i NFS inte övertygar dig i ”Lokala Hemmanätverk för privatpersoner” ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@Hund trevligt att ha dig på tråden, alltid intressant att lära sig ng nytt men måste fråga dig varför du tycker att säkerheten i NFS inte övertygar dig i ”Lokala Hemmanätverk för privatpersoner” ?

Det är säkerligen baserat på okunskap, jag har aldrig hittat hur man gör det säkert?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det är säkerligen baserat på okunskap, jag har aldrig hittat hur man gör det säkert?

@Hund det finns inget som 100% säkert i världen, det är upp till var & en om att ta ansvar för de beslut som tas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det är säkerligen baserat på okunskap, jag har aldrig hittat hur man gör det säkert?

NFSv4 + Kerberos så har du en lösning som är minst lika säker som CIFS.

Den enda goda ursäkten, om du frågar mig, att inte hålla sig till NFS (om man nu anser att NFS och CIFS är de enda alternativen, och på hemanvändar- och amatörnivå så får jag väl medhålla att så är fallet) är om man inte behärskar att sätta upp en vettig autentiseringslösning (vilket är löjligt lätt med FreeIPA) eller om man har windowsburkar i miljön.

Men ja, jag reserverar mig för bristande kunskap, utbildning och omdöme då jag inte har jobbat nämnvärt med storagelösningar (och än mindre moderna sådana ).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

@It-nisse - du har rätt att jag missade att nämna vilket sammanhang detta kommer användas. Jag kör en ASUS router (RT-AC86U) och jag vet ärligt talat inte vilka fler protokoll och filstöd den har utöver Samba och NTFS som man kan vänta sig av alldagliga Windows-konsumenter.

Jag lyssnar dock på ditt förslag om NFS, men undrar samtidigt om det kommer innebära komplikationer för mig.

Upplägget är så här:
Jag har en router till vilken jag anslutit en extern disk. Denna disk kommer jag åt via min Windows-dator, men även min Nvidia Shield.
Jag har även en Raspberry Pi, därav min _linuxfråga_, som ska ha anslutning till den, eftersom jag har några program där som ska kunna komma åt lagringen. Det är där problemen uppstod. Hade jag kört en Windows-server av något slag skulle jag bara kunna köra \\Asus\.. eller mappa en sökväg till lagringen som är ansluten till routern.

@Hund - tack för din FSTAB-rad, ska undersöka snarast. En fråga om credidentials-filen. Varför har man en extern sådan istället för att knappa in lösenordet direkt i FSTAB? Och varför alls ange lösenet, om lösenet ändå är sparat i systemet. Jag tänker alltså, kan inte FSTAB-filen "skapas av" eller "köras av" root, och få det överstökat så man aldrig mer behöver ange credidentials i efterhand? (var jag tydlig?)
Jag kan för övrigt också bekräfta att jag inte heller behövt använda mig av Systemd, men mitt nyfikna jag undrar förstås om det är två sidor av samma mynt eller om de har olika effekt (bättre kontra sämre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

@It-nisse - du har rätt att jag missade att nämna vilket sammanhang detta kommer användas. Jag kör en ASUS router (RT-AC86U) och jag vet ärligt talat inte vilka fler protokoll och filstöd den har utöver Samba och NTFS som man kan vänta sig av alldagliga Windows-konsumenter.

Jag lyssnar dock på ditt förslag om NFS, men undrar samtidigt om det kommer innebära komplikationer för mig.

Upplägget är så här:
Jag har en router till vilken jag anslutit en extern disk. Denna disk kommer jag åt via min Windows-dator, men även min Nvidia Shield.
Jag har även en Raspberry Pi, därav min _linuxfråga_, som ska ha anslutning till den, eftersom jag har några program där som ska kunna komma åt lagringen. Det är där problemen uppstod. Hade jag kört en Windows-server av något slag skulle jag bara kunna köra \\Asus\.. eller mappa en sökväg till lagringen som är ansluten till routern.

@Hund - tack för din FSTAB-rad, ska undersöka snarast. En fråga om credidentials-filen. Varför har man en extern sådan istället för att knappa in lösenordet direkt i FSTAB? Och varför alls ange lösenet, om lösenet ändå är sparat i systemet. Jag tänker alltså, kan inte FSTAB-filen "skapas av" eller "köras av" root, och få det överstökat så man aldrig mer behöver ange credidentials i efterhand? (var jag tydlig?)
Jag kan för övrigt också bekräfta att jag inte heller behövt använda mig av Systemd, men mitt nyfikna jag undrar förstås om det är två sidor av samma mynt eller om de har olika effekt (bättre kontra sämre).

Det går att strama åt säkerheten yttepytte med en extern fil som bara root kan läsa (men som förvisso lagras i klartext). Alla kan nämligen läsa fstab-filen. Det är absolut inte en ideal lösning, men det är bättre än inget och jag antar att om någon illvillig har tillgång till root-kontot på ens dator har man nog större huvudvärk ändå.

Du behöver inte ange dina uppgifter om du sparar dem i antingen fstab eller i en fil som fstab läser. Eller förstod jag dig fel?

Jag tänker inte försöka färga dig gällande init-system. Vissa bryr sig inte, några föredrar X men använder Y, andra hatar Y och hyllar Z och så vidare. Jag personligen använder OpenRC och SysVInit för att det är två system som för *mig* fungerat bättre över tid. Och nej, de är inte perfekta, men jag ser inte poängen med att ersätta dem med något som jag anser vara sämre.

Jag har kör med systemd sedan Arch Linux gick över till det för många herran år sedan och det har alltid varit något som krånglat för mig. Jag personligen tyckte att Arch Linux fungerade mycket bättre innan.

[sarkasm]Men om det fungerar för dig och du är okej med att ha ett operativsystem som init-system, för all del fortsätt använda det! [/sarkasm]

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

@It-nisse - du har rätt att jag missade att nämna vilket sammanhang detta kommer användas. Jag kör en ASUS router (RT-AC86U) och jag vet ärligt talat inte vilka fler protokoll och filstöd den har utöver Samba och NTFS som man kan vänta sig av alldagliga Windows-konsumenter.

Jag lyssnar dock på ditt förslag om NFS, men undrar samtidigt om det kommer innebära komplikationer för mig.

Upplägget är så här:
Jag har en router till vilken jag anslutit en extern disk. Denna disk kommer jag åt via min Windows-dator, men även min Nvidia Shield.
Jag har även en Raspberry Pi, därav min _linuxfråga_, som ska ha anslutning till den, eftersom jag har några program där som ska kunna komma åt lagringen. Det är där problemen uppstod. Hade jag kört en Windows-server av något slag skulle jag bara kunna köra \\Asus\.. eller mappa en sökväg till lagringen som är ansluten till routern.

@Haider of Sweden jag tycker @Crazy Ferret belyser situation på ett vettigt sätt,jag skulle bara vilja tillägga att det finns några Windows versioner som har stöd för NFS,dock så finns det Ej stöd för NFS i den version som vanligtvis är installerad när typ "Svensson"köper en dator på Elgiganten om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem

samba vs nfs och nät

@Hund:

Jag har själv inte något som helst problem med att köra NFS4 (eller smb) via internet om man
använder kerberos-autentisering (med kryptering av nättrafiken) via internet !

vpn är iofs enklare !

Permalänk
Medlem

disk till en router

@Haider of Sweden: varför ansluter man en disk till en router ?
Du får uppfostra mig ... eller är det router/media-server ?

Annars windows 10 har "services for NFS" .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SOES:

@Haider of Sweden: varför ansluter man en disk till en router ?
Du får uppfostra mig ... eller är det router/media-server ?

Annars windows 10 har "services for NFS" .

Koppla en disk till en router har man väl kunnat i många år på massor av routrar. Det är väl smidigt om man inte har en server som är på 24/7 vilket de flesta inte har. En router står ju och går jämt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable