Permalänk
Inaktiv

PRTG "ping fail" efter byte av router

EDIT1: Nevermind. Lyckades hitta felet precis efter jag posta tråden.

Tydligen har något ändrats när den nya routern ersatte den gamle, så att det inte gick att köra med hostname.localdomain i PRTG längre. De enheter som var inlagda i PRTG med bara hostname fungerade, och de med tillägget ".localdomain" fungerade icke. Så efter att jag tog bort .localdomain så fungerade även dessa enheter i PRTG.

EDIT2: Fungerade inte på switchar osv. där fick jag istället ändra till IP.

EDIT3: Och några enheter tyckte tydligen att det var ett nytt nätverk. Så fick tillåta antingen att kunna komma åt datorn i nätverket så att säga. Eller att tillåta bara ping igen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bytte router igår natt från en Ubiquiti Unifi Security Gateway 3P till en Pro-version.
När bytet var klart så såg jag att PRTG rapporterade att ett par av servrarna inte svarade på ping. Och övriga sensorer på de enheterna var då automatiskt pausade "by dependency".

Det är inget fel på dessa servrar. De är igång och svarar fint. Alla tjänster på servern rullar osv.
Men PRTG vägrar släppa att de inte svarar på ping.

jag har självklart testat att scanna enheterna i PRTG manuellt igen.
Har även testat att starta om servrarna som PRTG rullar på (japp, problemet är alltså på två olika PRTG-installationer)
Och har dessutom testat att starta om ett par av enheterna som inte svara på ping, enligt PRTG alltså.

Ingenting har ju ändrats i router/nätverk, förutom att routern är en ny modell. Så är alltså varenda inställning precis som innan (den sparas i controllern och läggs på när den nya routern adoptas. men har självklart dubbelkollat)

Någon som varit med om detta? Vad kan vara fel i PRTG som skapar detta problem?

av 9 nätverksenheter (router, switch, AP osv) så är det 3st som inte svara på ping enligt PRTG. Men alla funkar hur bra som helst "i verkligheten".

av 18 servrar/enheter så är det 3 servrar, en skrivare och en basstation som inte svarar på ping enligt PRTG.

Men återigen, de fungerar hur bra som helst.

inget fel på WMi eller SNMP på enheterna och allt som behövs är tillåtet i brandväggen (precis som det var innan, återigen INGENTING har ändrats med enheterna förutom routerbyte).