Mekaniskt tangentbord har börjat trycka två gånger ibland på vissa tangenter

Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord har börjat trycka två gånger ibland på vissa tangenter

Så jag märkte detta häromdan, trodde först det var spelets fel. Men det har hänt i webbläsare, CS:GO, Satisfactory och mer. Har ett Corsair K65 med röda switchar. Det känns som det händer mest när jag tycker långsamt/håller ned tangenten länge men är inte alls säker.

Är detta något jag kan fixa eller är det dags för nytt tangentbord? Det är relativt gammalt, uppe i 4 år snart tror jag.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Cranzle:

Så jag märkte detta häromdan, trodde först det var spelets fel. Men det har hänt i webbläsare, CS:GO, Satisfactory och mer. Har ett Corsair K65 med röda switchar. Det känns som det händer mest när jag tycker långsamt/håller ned tangenten länge men är inte alls säker.

Är detta något jag kan fixa eller är det dags för nytt tangentbord? Det är relativt gammalt, uppe i 4 år snart tror jag.

Hur menar du med att trycka två gånger? Det finns ju en inställning i Windows som ställer in fördröjning på när en tangent skall upprepa sig om det hålls in.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Låter som smuts i tangentbordet. Prova ta bort tangenterna och blås rent med en burk tryckluft. Man brukar hitta hårrester, hudfragment. Nagelrester etc. Är du en sann dator-nörd hittar du självklart Jolt-cola också.

Tangenterna kan du passa på att handdiska med lite handskmedel, grönsåpa eller flytande tvål.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

@Cranzle:
Ripsters Guide för rengöring av tangentbord.
(4 år är ingen ålder på ett mekaniskt tangentbord)

Permalänk

Om den börjat trycka dubbelt finns det risk att antingen hela tangenten glappar mot kretskortet eller att det är dålig kontakt i brytaren.

Dålig kontakt kan ev bero på att brytarens kontaktytor börjar bli skitiga eller korrodera speciellt med 4 år i drift kan det mycket väl vara möjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag har faktiskt inte tvättat det på ett tag, dock har jag gått längre perioder utan att tvätta det innan så jag övervägde inte att det kanske är det. Jag ska göra det nu nån dag och se hur det blir!