Windows 10 External Hårddisk

Permalänk
Medlem

Windows 10 External Hårddisk

Hallå!
Efter att har suttit och googlat och slitit en del av håret så vänder jag mig till er Mac kunniga människor.
Jag är relativ ny inom Mac området, men har ändå tänkt ge mig in att använda MacOS. Har ändå en fundering angående Windows. Jag har i dagsläget installerat Windows 10 på external SSD som jag då använder av att borta till Windows om jag behöver göra nånting där.

Min frågan är, som jag ser det så har jag Windows To Go och den stöder inte DirectX. Kan man installera Windows 10 Pro eller icke Windows To Go version på en External hårddisk? Eller blir Windows automatisk WTG när man installera på extern hårddisk?

Hoppas att ni förstod vad jag menade, vet inte riktig hur jag ska förklara och hittar inte heller riktig konkreta svar.

MVH

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Hallå!
Efter att har suttit och googlat och slitit en del av håret så vänder jag mig till er Mac kunniga människor.
Jag är relativ ny inom Mac området, men har ändå tänkt ge mig in att använda MacOS. Har ändå en fundering angående Windows. Jag har i dagsläget installerat Windows 10 på external SSD som jag då använder av att borta till Windows om jag behöver göra nånting där.

Min frågan är, som jag ser det så har jag Windows To Go och den stöder inte DirectX. Kan man installera Windows 10 Pro eller icke Windows To Go version på en External hårddisk? Eller blir Windows automatisk WTG när man installera på extern hårddisk?

Hoppas att ni förstod vad jag menade, vet inte riktig hur jag ska förklara och hittar inte heller riktig konkreta svar.

MVH

Prestandan kommer bli hemsk från en extern hårddisk.

Varför kör du inte bootcamp?

Alternativt kör Parallels eller VMware för att virtualisera en Windows 10 installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Prestandan kommer bli hemsk från en extern hårddisk.

Varför kör du inte bootcamp?

Alternativt kör Parallels eller VMware för att virtualisera en Windows 10 installation.

Jag har använt nu Bootcamp via extern som är NVMe SSD och tycker prestanda är bra. Har inte märkt att det skulle gå långsamt. Har kört spel från de också tex Diablo 3 osv. Men spel som kräver DirectX från Steam installeras inte eller startar inte. Microsoft Store fungerar också utmärkt. Har inte märkt några sämre fps än om jag skulle köra i MacOS.

Varför jag inte kör Bootcamp direkt från interna disken är att jag vill spara utrymme just till MacOS eftersom jag bara har 128GB SSD. Det går inte att uppgradera, annars hade jag gjort de.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ska du ansluta den externa enheten ?
Vanlig usb är inte snabbt men e sata eller Thunderbolt ger samma prestanda som en internt monterad enhet.
https://macpatric.com/products/newertech-maxpower-6g-pcie-esa...
https://macpatric.com/products/mercury-elite-pro-dual-usb3-1-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur ska du ansluta den externa enheten ?
Vanlig usb är inte snabbt men e sata eller Thunderbolt ger samma prestanda som en internt monterad enhet.
https://macpatric.com/products/newertech-maxpower-6g-pcie-esa...
https://macpatric.com/products/mercury-elite-pro-dual-usb3-1-...

Sata 3 6Gbit/s (750MB/s)
USB 3 5Gbit/s (625MB/s)

Tveksamt om det går att säga skillnaden i ett blindtest knappt inte äns sata SSD diskar når upp till gränsen för USB3 äns de ligger ju normalt på typ 500-550MB/s skriv/läs.

har själv en vanlig mekanisk extern disk till spel på min laptop och har inget bekymmer att köra det direkt från den ingen skillnad mot den mekaniska som sitter inbyggd i laptopen.

ser mer eller mindre exakt samma hastigheter på bägge diskarna sen kanske SSD blir något nedslöad av USB 3 då den ju har en lägre teoretisk maxhastighet än via sata men tror det även där troligen är ganska marginellt.

sen kan väl eventuellt svarstiderna bli något sämre iom att usb 3 är halv duplex om jag inte mins fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows