Garantin täcks ej om man öppnar ett asus 2080ti se hit e du snäll.

Permalänk
Medlem

Garantin täcks ej om man öppnar ett asus 2080ti se hit e du snäll.

Tjenare, vissa säger att om du öppnar ett asus 2080ti o installerar ett vattenblock så gäller ej garantin, men vissa har ändå fått igenom garantin. Mitt kort dog efter av naturliga skäl efter ett år. Vill nu installera original kylaren, men minns ej vilka skruvar de var samt hur många och vart kylpaddorna satt. Är de någon vänlig skäl som kan ge bilder på ett fabrikats nytt ser ut om om man öppnar de, 2080ti oc hittar ej så mycket online eller om ni har en smart lösning

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

Tjenare, vissa säger att om du öppnar ett asus 2080ti o installerar ett vattenblock så gäller ej garantin, men vissa har ändå fått igenom garantin. Mitt kort dog efter av naturliga skäl efter ett år. Vill nu installera original kylaren, men minns ej vilka skruvar de var samt hur många och vart kylpaddorna satt. Är de någon vänlig skäl som kan ge bilder på ett fabrikats nytt ser ut om om man öppnar de, 2080ti oc hittar ej så mycket online eller om ni har en smart lösning

Ska inte svära högt och lågt, men tror att garantin försvinner när du börjar skruva bort delar av ett GPU som t.ex. kylning, heatpads etc och skruver dit något som tillverkaren inte har godkänt ska skruvas dit. Det är rätt logiskt egentligen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Effs: Denna video borde ju kunna hjälpa dig.
Isärmontering Asus 2080 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

@Effs: Denna video borde ju kunna hjälpa dig.
Isärmontering Asus 2080 TI

De inte ett sådant kort ja har.. Har 2080ti oc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

Finns ju frabriks byggda grafikkort med vattenblock då har man full garanti
MSI har för RTX 2080ti och det finns fler tillverkare som har färdiga grafikkort med vattenblock..
Är ofta inte dyrare än när man gör det själv..

Risken är stor att dom nekar garantin när du har skruvat på kortet.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Klart du inte har garanti på nåt du har skruvat isär och byggt om.

"vissa säger"?
Fråga butiken/tillverkaren, så berättar dom nog gärna vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Ska inte svära högt och lågt, men tror att garantin försvinner när du börjar skruva bort delar av ett GPU som t.ex. kylning, heatpads etc och skruver dit något som tillverkaren inte har godkänt ska skruvas dit. Det är rätt logiskt egentligen.

EVGA är så vitt jag vet det enda undantaget där man tillåter demontering av kylaren och montering av vattenblock utan att det påverkar garantin vilket gör dem till ett populärt val i dessa kretsar. Annars finns som sagt även ett par färdiga lösningar som EVGA hybrid, MSI Seahawk och Gigabyte Waterforce.

Men rent generellt så borde garantin rimligtvis ryka om man börjar plocka isär grejerna. Är man väldigt försiktig och lyckas montera tillbaka delarna utan åverkan och servicecentret inte upptäcker det är så klart möjligt att man kanske får igenom ärendet ändå men det innebär inte att garantin är giltig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Klart du inte har garanti på nåt du har skruvat isär och byggt om.

"vissa säger"?
Fråga butiken/tillverkaren, så berättar dom nog gärna vad som gäller.

I civiliserade länder är den en rättighet att få lov att reparera/demontera saker man köpt . Nu är Sverige lite efterblivet och Asus kan neka ts garantin. Fast detta är något jag inte tror kommer hända så länge kortet ser ut som det gjorde vid inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Även _om_ garantin inte längre skulle sluta gälla så har du har fortfarande rätt att reklamera kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

EVGA är så vitt jag vet det enda undantaget där man tillåter demontering av kylaren och montering av vattenblock utan att det påverkar garantin vilket gör dem till ett populärt val i dessa kretsar. Annars finns som sagt även ett par färdiga lösningar som EVGA hybrid, MSI Seahawk och Gigabyte Waterforce.

Rätt säker att MSI också tillåter en att montera på vattenblock utan att det påverkar garantin, om inte jag missminner mig eller det har ändrats. Har för mig att en MSI representant svarade på den frågan här på Sweclockers. Ser de att stickers för skruvarna är borta så gör de en PCB granskning vid garanti ärenden, men de nekar inte pga det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Även _om_ garantin inte längre skulle sluta gälla så har du har fortfarande rätt att reklamera kortet.

Fast det blir kanske lite svårt svårt för TS att bevisa att felet inte beror på ESD-skador/felaktig hantering så i praktiken är situationen densamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

I civiliserade länder är den en rättighet att få lov att reparera/demontera saker man köpt . Nu är Sverige lite efterblivet och Asus kan neka ts garantin. Fast detta är något jag inte tror kommer hända så länge kortet ser ut som det gjorde vid inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är ganska mycket bullshit om du frågar mig..
Jag kan hålla med om att tillverkaren borde kunna bistå med delar så att man kan reparera något själv men för mig så är det en självklarhet att garantin rycker om du skruvar isär något hemma.
Varför ska tillverkaren betala om något går sönder när "du" skruvat isär den hemma i köket?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det här är ganska mycket bullshit om du frågar mig..
Jag kan hålla med om att tillverkaren borde kunna bistå med delar så att man kan reparera något själv men för mig så är det en självklarhet att garantin rycker om du skruvar isär något hemma.
Varför ska tillverkaren betala om något går sönder när "du" skruvat isär den hemma i köket?

Ts grafikkort gick inte sönder vid demontering heller montering ditt inlägg är bara svammel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det här är ganska mycket bullshit om du frågar mig..
Jag kan hålla med om att tillverkaren borde kunna bistå med delar så att man kan reparera något själv men för mig så är det en självklarhet att garantin rycker om du skruvar isär något hemma.
Varför ska tillverkaren betala om något går sönder när "du" skruvat isär den hemma i köket?

Beror ju på vad man har gjort. Man köper en hurts på ikea som du borrar hål i för hjul, tre månader senare så går ett handtag sönder, självklart skall ju garantin fortfarande gälla för handtaget. Ett par byxor vars ben man förkortar men där en sömn inte visar sig vara särskilt välgjord. Osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Ts grafikkort gick inte sönder vid demontering heller montering ditt inlägg är bara svammel.

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur ska vi kunna veta att felet inte beror på ESD och/eller felaktig hantering? Vill TS reklamera istället för att nyttja garantin ligger bevisbördan för att det varit ett ursprungligt fel hos just TS och om man då har hanterat produkten på ett sätt som inte godkänns av tillverkaren blir det rätt svårt att bevisa att man inte råkat orsaka felet själv, oavsett om man faktiskt gjort det eller ej.

Skrivet av filbunke:

Beror ju på vad man har gjort. Man köper en hurts på ikea som du borrar hål i för hjul, tre månader senare så går ett handtag sönder, självklart skall ju garantin fortfarande gälla för handtaget. Ett par byxor vars ben man förkortar men där en sömn inte visar sig vara särskilt välgjord. Osv.

Skillnaden här är väl att grafikkortet är enormt mycket känsligare och kan gå sönder bara av att du råkar röra den på fel sätt eller placerade den på fel underlag, något som troligtvis inte gäller en hurts.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Fast det blir kanske lite svårt svårt för TS att bevisa att felet inte beror på ESD-skador/felaktig hantering så i praktiken är situationen densamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Köparens bevisbörda vid en reklamation efter sex månader är inte så hård, annars så skulle man ju lika gärna kunna slopa de sista 30 månaderna av reklamationsrätten. Jämför att säljaren skall under de första sex månaderna skall kunna bevisa att kunden har orsakat skadan med att kunden under de sista 30 månaderna skall bevisa att de _inte_ har gjort det, det är något svårare och kunden är ju inte precis expert i området.

Vill man vara säker här, så när man ägnar sig åt att modifiera ett grafikkort så kan det ju vara bra att dokumentera det hela och att använda sig esd-armband och matta, det är ju en mindre kostnad sett till vad grafikkortet kostar, och något man bör göra det i vilket fall som helst.

Man kan ju också argumentera att någon som bygger ihop en egen dator också kan anses ha kunskapen att byta ut fläkten på ett grafikkort mot ett kylblock, lite beroende på vilka moment som ingår.

De sagt, så tar jag inget ansvar för några som helst råd jag ger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Ts grafikkort gick inte sönder vid demontering heller montering ditt inlägg är bara svammel.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet du det?
Kan lika gärna vara en ESD, för jag antar att TS inte har ett kontrollerat ESD område hemma?

Skrivet av filbunke:

Beror ju på vad man har gjort. Man köper en hurts på ikea som du borrar hål i för hjul, tre månader senare så går ett handtag sönder, självklart skall ju garantin fortfarande gälla för handtaget. Ett par byxor vars ben man förkortar men där en sömn inte visar sig vara särskilt välgjord. Osv.

Undantag finns det alltid Men jag syftade mer på just elektronik.(men det skrev jag ju inte)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Skillnaden här är väl att grafikkortet är enormt mycket känsligare och kan gå sönder bara av att du råkar röra den på fel sätt eller placerade den på fel underlag, något som troligtvis inte gäller en hurts.

Samma sak gäller ju tex processorer, men din garanti gäller ju trots allt även trots att du monterar dessa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Samma sak gäller ju tex processorer, men din garanti gäller ju trots allt även trots att du monterar dessa själv.

Montering ja, men att byta till vattenblock är väl lite mer likvärdigt att delida en CPU?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Montering ja, men att byta till vattenblock är väl lite mer likvärdigt att delida en CPU?

Nej. Att delida en cpu är ju något helt annat.

Gäller det att skruva bort en fläkt, rengöra gpu:n, lägga på ny kylpasta, och skruva dit ett kylblock istället så skiljer det sig inte mycket mot att montera en cpu och cpukylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Köparens bevisbörda vid en reklamation efter sex månader är inte så hård, annars så skulle man ju lika gärna kunna slopa de sista 30 månaderna av reklamationsrätten. Jämför att säljaren skall under de första sex månaderna skall kunna bevisa att kunden har orsakat skadan med att kunden under de sista 30 månaderna skall bevisa att de _inte_ har gjort det, det är något svårare och kunden är ju inte precis expert i området.

Vill man vara säker här, så när man ägnar sig åt att modifiera ett grafikkort så kan det ju vara bra att dokumentera det hela och att använda sig esd-armband och matta, det är ju en mindre kostnad sett till vad grafikkortet kostar, och något man bör göra det i vilket fall som helst.

Man kan ju också argumentera att någon som bygger ihop en egen dator också kan anses ha kunskapen att byta ut fläkten på ett grafikkort mot ett kylblock, lite beroende på vilka moment som ingår.

De sagt, så tar jag inget ansvar för några som helst råd jag ger

Problemet med det här argumentet är att skadan inte bedöms av en oberoende part utan av ÅF/tillverkare och oavsett om du vill nyttja garantin eller göra en reklamation så kan man i vilket fall hänvisa till felaktig hantering om man kan påvisa att kunden hanterat produkten på ett otillåtet sätt i de fall tillverkaren inte tillåter modifiering av kylaren.

Att man skulle ha goda kunskaper bara för att man lyckats följa bilderna i moderkortsmanualen och få ihop en dator är inte heller nödvändigtvis sant. Se bara på detta forum som t.o.m. är en samlingsplats för entusiaster och hur många missuppfattningar som förekommer kring ESD, trådar om diverse klantiga fel osv.

Asus låter ÅF sköta felsökning av deras produkter (i de fall de har möjlighet till det, om inte används troligtvis ett servicecenter) och man kommer sannolikt att koppla in grafikkortet, konstatera att det är defekt (förutsatt att det inte bär synliga spår av modifiering) och byta ut det mot ett nytt kort men det förändrar egentligen inte faktan kring garantivillkoren osv.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Problemet med det här argumentet är att skadan inte bedöms av en oberoende part utan av ÅF/tillverkare och oavsett om du vill nyttja garantin eller göra en reklamation så kan man i vilket fall hänvisa till felaktig hantering om man kan påvisa att kunden hanterat produkten på ett otillåtet sätt i de fall tillverkaren inte tillåter modifiering av kylaren.

Att man skulle ha goda kunskaper bara för att man lyckats följa bilderna i moderkortsmanualen och få ihop en dator är inte heller nödvändigtvis sant. Se bara på detta forum som t.o.m. är en samlingsplats för entusiaster och hur många missuppfattningar som förekommer kring ESD, trådar om diverse klantiga fel osv.

Asus låter ÅF sköta felsökning av deras produkter (i de fall de har möjlighet till det, om inte används troligtvis ett servicecenter) och man kommer sannolikt att koppla in grafikkortet, konstatera att det är defekt (förutsatt att det inte bär synliga spår av modifiering) och byta ut det mot ett nytt kort men det förändrar egentligen inte faktan kring garantivillkoren osv.

Kommer du ihåg de där klisterlapparna som inte lät kunden öppna ett chassi får då skulle inte garantin gälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej. Att delida en cpu är ju något helt annat.

Gäller det att skruva bort en fläkt, rengöra gpu:n, lägga på ny kylpasta, och skruva dit ett kylblock istället så skiljer det sig inte mycket mot att montera en cpu och cpukylare.

Det är väl ändå en ganska bra jämförelse? Hos en CPU så tar du isär den, applicerar kylpasta och monterar ihop den igen. För ett grafikkort så tar du isär den, applicerar kylpasta och monterar ihop den igen. Enda skillnaden är att man i fallet med grafikkortet även tar bort ett par dubbelhäftande kuddar och att kortet troligtvis går att få isär utan att man måste skära upp det men det gör det inte mer tillåtet för det. Med reservation för mina närmast obefintliga kunskaper inom deliding.

Jämförelsen med CPU-kylare känns inte heller helt relevant då det är något som samtliga aktörer låter dig göra utan att bryta mot deras vilkor även om man kan tycka att förfarandet är liknande. Risken att råka skada komponenterna i fråga är dessutom betydligt större än med ett kopparblock och en relativt tålig CPU och vid byte av CPU-kylare hanterar du inte heller de inre delarna av produkten, de är tillverkade just för att du ska kunna applicera kylare, byta kylpasta osv. utan att kunna skada komponenterna.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med datorer och om kortet går sönder av naturliga skäl även vid vattenkylning så kan man faktiskt fp ut ett nytt utan större problem det beror helt vad som hänt med kortet vilket asus kan ta reda på också. Sen om man lyckas sätta ihop kortet utan att de syns att man inte pillat av de så kan de faktiskt gå igenom. Förstår inte varför så många människor som uttalar sig om något de inte vet. O varför skulle jag ej testa mina chanser era idioter 😅 jag bad om bild på hur ett rtx 2080strix oc kort ser ut isärmonterat inte era keffa förslag om att ingenting går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

Jag jobbar med datorer och om kortet går sönder av naturliga skäl även vid vattenkylning så kan man faktiskt fp ut ett nytt utan större problem det beror helt vad som hänt med kortet vilket asus kan ta reda på också. Sen om man lyckas sätta ihop kortet utan att de syns att man inte pillat av de så kan de faktiskt gå igenom. Förstår inte varför så många människor som uttalar sig om något de inte vet. O varför skulle jag ej testa mina chanser era idioter 😅 jag bad om bild på hur ett rtx 2080strix oc kort ser ut isärmonterat inte era keffa förslag om att ingenting går.

Skickades från m.sweclockers.com

Om vi nu ska vara petiga så var det faktiskt exakt vad jag skrev, att det säkert går igenom så länge det inte syns att du skruvat isär kortet men det var lite intressant att även diskutera själva garantivillkoren m.m. vilket gjorde att det stack iväg, ber om ursäkt för det.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Administrativ avgift

@Effs: Tog mig några sekunder o googla https://www.youtube.com/watch?v=y-fXkNcQUW0 - där bör du ha allt du behöver , du har förbrukat garantin men inte reklamationsrätten. Men din butik kommer kolla kortet noggrant och så kan de påpeka att ja du har en repa där eller skruv X har skruvmärken du har gjort det.

Till nästa gång om du skriver ut exakta modelnamn och sedan exakt vad du söker så kommer det att gå enklare. Håll en trevlig ton , sen kan ju jag tycka att om du nu jobbar med datorer varför klarade du inte av en enkel google sökning?

Och för att förtydliga - att du skruvar isär kortet räknas som yttre påverkan vad du än säger om X eller Y

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Effs: Tog mig några sekunder o googla https://www.youtube.com/watch?v=y-fXkNcQUW0 - där bör du ha allt du behöver , du har förbrukat garantin men inte reklamationsrätten. Men din butik kommer kolla kortet noggrant och så kan de påpeka att ja du har en repa där eller skruv X har skruvmärken du har gjort det.

Till nästa gång om du skriver ut exakta modelnamn och sedan exakt vad du söker så kommer gå enklare. Håll en trevlig ton , sen kan ju jag tycka att om du nu jobbar med datorer varför klarade du inte av en enkel google sökning?

Och för att förtydliga - att du skruvar isär kortet räknas som yttre påverkan vad du än säger om X eller Y

Det där har han längre upp i tråden sagt nej till då han har ett 2080ti OC.

@Effs: Varför skulle jag vilja hjälpa en idiot som själv inte tagit kort på vart skruvarna ska vara när du plockade isär det?

Nu vet jag inte exakt vilket kort du har eftersom du inte har länkat till dit kort men det jag får fram på google vid sökning av "Asus 2080 TI OC" är denna video: https://www.youtube.com/watch?v=3w3_g20ECFM

Men precis som Ågren så ber jag om ursäkt för sidospåret

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Effs: Tror nog inte det är så stor skillnad i varken montering eller kylare mellan Asus olika 2080ti versionerna men här är en som iaf har OC i namnet. Svårt att få fram något exaktare när Asus 2080ti OC inte är exakt info om namnet på grafikkortet.
Isärmonterat kort asus-geforce-rtx-2080-ti-strix-oc

Permalänk
Hjälpsam

Inte ovanligt att folk brickar kort genom att skruva på en kylare som kyler GPU:n mycket bättre än original, vad de inte tänker på är att även VRMr och minnen behöver bra kylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

dom kommer bara neka garanti om de ser någon fysisk åverkan, det kan finnas en liten klisterlapp på en av skruvarna som säger att garantin är bruten ifall lappen är bruten, det stämmer inte utan tillverkaren kommer bara kolla kortet jättenoga efter fysisk åverkan men hittar de inget så går det på garanti.