Första datorn till en 9-åring

Permalänk
Medlem

Första datorn till en 9-åring

Hej,

Jag försöker hjälpa en vän med en dator till sin son som är 9.

Just nu spelas det Minecraft men han vill börja spela Fortnite, önskemålet är ju som alltid, så billigt som möjligt men utan att vara dumsnål, dessa spel ska spelas laggfritt i 1080p och 60hz.

Tankar just nu är en i5 9600k, 8gb ram, en liten ssd.
När de kommer till grafikkort, är man dum om man köper 1060/rx580? Dom har ju några år på nacken men steget upp till 2060/rx5700 är ju ganska stort om man tänker pris.

Har ni några bra tankar på komplett dator?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Tja beroende på budget så är nedan min rekommendation detta är med montering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej,

Jag försöker hjälpa en vän med en dator till sin son som är 9.

Just nu spelas det Minecraft men han vill börja spela Fortnite, önskemålet är ju som alltid, så billigt som möjligt men utan att vara dumsnål, dessa spel ska spelas laggfritt i 1080p och 60hz.

Tankar just nu är en i5 9600k, 8gb ram, en liten ssd.
När de kommer till grafikkort, är man dum om man köper 1060/rx580? Dom har ju några år på nacken men steget upp till 2060/rx5700 är ju ganska stort om man tänker pris.

Har ni några bra tankar på komplett dator?

Vad är högsta budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej,

Jag försöker hjälpa en vän med en dator till sin son som är 9.

Just nu spelas det Minecraft men han vill börja spela Fortnite, önskemålet är ju som alltid, så billigt som möjligt men utan att vara dumsnål, dessa spel ska spelas laggfritt i 1080p och 60hz.

Tankar just nu är en i5 9600k, 8gb ram, en liten ssd.
När de kommer till grafikkort, är man dum om man köper 1060/rx580? Dom har ju några år på nacken men steget upp till 2060/rx5700 är ju ganska stort om man tänker pris.

Har ni några bra tankar på komplett dator?

Här är billigaste om du bygger själv kör gärna på 1660 ti alternativ är att gå upp på Vega 56.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri: det finns ingen högsta budget på så sätt, det ska vara okej prylar men inte overkill för användningsområdet samt inte behöva uppgraderas om 1-2 år.
Och det ska vara intel
Jag sa att intel fortfarande har övertag med några få fps men att jag skulle rekommendera en amd. Men då det bara sks spelas tyckte han att intel blir bäst

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@sifri: det finns ingen högsta budget på så sätt, det ska vara okej prylar men inte overkill för användningsområdet samt inte behöva uppgraderas om 1-2 år.
Och det ska vara intel
Jag sa att intel fortfarande har övertag med några få fps men att jag skulle rekommendera en amd. Men då det bara sks spelas tyckte han att intel blir bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alternativt med en 2060 dock får ram uppgraderas till 16
https://www.komplett.se/product/975187/datorutrustning/datork...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

trevligt!
jag tycker att jag ofta hårdvarusurfar, men vad är kolink? är de "bra" saker? aldrig hört talats om

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

trevligt!
jag tycker att jag ofta hårdvarusurfar, men vad är kolink? är de "bra" saker? aldrig hört talats om

Hyffsat nytt märke har ok kvalité inte de bästa men de fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/302906-Lenovo-IdeaCentre...

Hyffsat bra behöver dock 8gb ram till dock har den färdig Windows installerat men de kostar ju bara 20-40kr på Ebay annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Hyffsat nytt märke har ok kvalité inte de bästa men de fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju annars köpa begagnat?

Permalänk
Medlem

Här har prispressare till max vilket jag inte tycker är bra man förlorar kvalitet dock 200-300kr billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

@sifri: det finns ingen högsta budget på så sätt, det ska vara okej prylar men inte overkill för användningsområdet samt inte behöva uppgraderas om 1-2 år.
Och det ska vara intel
Jag sa att intel fortfarande har övertag med några få fps men att jag skulle rekommendera en amd. Men då det bara sks spelas tyckte han att intel blir bäst

Skulle nog säga att Intel behöver uppgraderas fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Skulle nog säga att Intel behöver uppgraderas fortare.

Håller med 2600 mäter sig lätt med 9400f haha han ville ha Intel så ja byggde

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det måste vara Intel så skulle jag ha gjort så här

Ett grafikkort med 2 fläktar som kommer vara mer tystare än ett grafikkort med en fläkt, sen en psu från ett välkänt märke, sen ett Z390 moderkort så att du kommer kunna uppgradera processorn till en bla en 9700k i framtiden.
Dock skulle jag ha gått med amd personligen här har du en amd build för ca 9k så du kan se skillnaden mellan byggderna:

För att spara lite pengar kan du köra med kylaren som kommer med processorn dock kommer det låta mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@issue: Först, bara för att jämföra litet: Yngsta grabben har några år kört på en enkel Intel Pentium G4560 och ett GTX 1060 3GB, med 1080 o 60Hz. Fungerar bra. Jag har testat den mot en 144Hz skärm och CPUn hänger inte riktigt med då, FPS dippar ner mot 100-130 har jag för mig. En fyrkärnig i3-9100F ihop med ett 1060 fungerar bra med 144Hz skärm (vilket kanske kommer som krav efter ett tag). Så ska det bli billigt och Intel så kanske detta kan vara en lägsta nivå att lägga sig på:
https://komponentkoll.se/bygg/uDQKb/

Med det sagt, då är det inte bara FPS som gäller, utan även smoothness, och det är bra med många trådar då. Så även om Ryzen är lite långsammare så kan spelupplevelsen, i alla fall i lite mer CPU-krävande spel, bli bättre med exempelvis AMD Ryzen 5 3600's 12 trådar jämfört med Intels snabbare 6-kärniga/6-trådiga.

Bäst prestanda/pris är AMD Ryzen 5 3600. Och det säger en som bara har Intel hemma

Så varför har jag Intel? Ryzen 3xxx hade inte kommit, och så gillar jag många GHz och kan Intels överklockningar etc. Ja det finns så mycket att lägga in i ett val så...

Här är ett Ryzensystem med större SSD och guldaggregat, för att kanske visa på en prisnivå högre: https://komponentkoll.se/bygg/oImWX/

EDIT: såg precis Dundajs förslag, de är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Om det måste vara Intel så skulle jag ha gjort så här https://komponentkoll.se/bild/uKjEX.png
Ett grafikkort med 2 fläktar som kommer vara mer tystare än ett grafikkort med en fläkt, sen en psu från ett välkänt märke, sen ett Z390 moderkort så att du kommer kunna uppgradera processorn till en bla en 9700k i framtiden.
Dock skulle jag ha gått med amd personligen här har du en amd build för ca 9k så du kan se skillnaden mellan byggderna:
https://komponentkoll.se/bild/TVmgr.png
För att spara lite pengar kan du köra med kylaren som kommer med processorn dock kommer det låta mer

Skickades från m.sweclockers.com

Själva poängen var ingen uppgradering ingen överklockning haha så z390 är onödigt och stock kylaren är hemska med Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Själva poängen var ingen uppgradering ingen överklockning haha så z390 är onödigt och stock kylaren är hemska med Intel

När jag menade med stock kylaren medade jag med amd bygget är fult medveten om att Intels stock kylare suger.

Sen vet man inte i framtiden om han vill uppgradera processorn i dator och då har han redan ett bra moderkort för att kunna överclocka processorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

När jag menade med stock kylaren medade jag med amd bygget är fult medveten om att Intels stock kylare suger.

Sen vet man inte i framtiden om han vill uppgradera processorn i dator och då har han redan ett bra moderkort för att kunna överclocka processorn

Skickades från m.sweclockers.com

B360 klarar i7 utan problem plus att det kommer nya socket varje år med Intel man har ingen garanti att uppgradering kommer vara möjlig

Permalänk
Medlem

Nu har jag pratat med honom igen, som sagt, något speciell budget finns inte, det ska vara rimligt för en 9-åring, jag rekommenderade återigen ett r5 3600 system och han gick med på det.

allt kommer köpas från komplett för där fanns det rabatt. ett 1660 grafikkort känns rimligt att gå på, likaså ett b450 moderkort.. hur vet man att dom är ryzen 3000 kompatibla? och är 3000 serien fortfarande lika känsliga med vilka minnen man stoppar i?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Inaktiv

Ska det spelas till största del skulle jag valt ett Intel system för högre fps.

Komplett har några fina Intel cpuer under demovaror till bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu har jag pratat med honom igen, som sagt, något speciell budget finns inte, det ska vara rimligt för en 9-åring, jag rekommenderade återigen ett r5 3600 system och han gick med på det.

allt kommer köpas från komplett för där fanns det rabatt. ett 1660 grafikkort känns rimligt att gå på, likaså ett b450 moderkort.. hur vet man att dom är ryzen 3000 kompatibla? och är 3000 serien fortfarande lika känsliga med vilka minnen man stoppar i?

https://www.komplett.se/wishlist/shared/514c1a97-1c8b-42b3-99...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använd kod asus220 för 220kr rabatt

Och moderkortet står som ryzen 3000 kompatibel.

AMD 3000 har inte samma problem med minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ska det spelas till största del skulle jag valt ett Intel system för högre fps.

Komplett har några fina Intel cpuer under demovaror till bra pris.

Han sa ju att det ska spelas i 1080p 60 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coyote93:

Han sa ju att det ska spelas i 1080p 60 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

@coyote93

Han sa inte att det ska spelas i 60FPS, utan 60Hz

Är det 60Hz skärm kan man ändå köra på 400fps för bättre flyt, dumt att låsa fps till 60.

Och ska det bara köras i 1080p är ju Intel ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@coyote93

Han sa inte att det ska spelas i 60FPS, utan 60Hz

Är det 60Hz skärm kan man ändå köra på 400fps för bättre flyt, dumt att låsa fps till 60.

Och ska det bara köras i 1080p är ju Intel ännu bättre.

Klart det ska låsas till 60 fps för 60Hz skärm. Att köra 400 fps är ju totalt onödigt om din skärm kan endast uppdatera bilden 60 gånger per sekund. Det betyder att du producerar 340 bilder per sekund som du inte har använding för och flytet kommer att bero på uppdateringsfrekvensen i det här fallet. Och du kan ju få en så kallad screen tearing om du kör med en annan fps än hz som skärmen klarar av att producera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coyote93:

Klart det ska låsas till 60 fps för 60Hz skärm. Att köra 400 fps är ju totalt onödigt om din skärm kan endast uppdatera bilden 60 gånger per sekund. Det betyder att du producerar 340 bilder per sekund som du inte har använding för och flytet kommer att bero på uppdateringsfrekvensen i det här fallet. Och du kan ju få en så kallad screen tearing om du kör med en annan fps än hz som skärmen klarar av att producera.

Skickades från m.sweclockers.com

@coyote93

Tyvärr funkar det inte så, har du mer fps än skärmens Hz så blir flytet bättre än om du låser fps till 60.

Varför tror du alla jagar så hög fps som möjligt fast man kanske bara sitter på 144Hz skärm.

Rekommenderar att du läser på lite här.
"Higher frame rates gives you less lag, even on a 60 Hz monitor!"
https://www.blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

@coyote93

Tyvärr funkar det inte så, har du mer fps än skärmens Hz så blir flytet bättre än om du låser fps till 60.

Varför tror du alla jagar så hög fps som möjligt fast man kanske bara sitter på 144Hz skärm.

Rekommenderar att du läser på lite här.
"Higher frame rates gives you less lag, even on a 60 Hz monitor!"
https://www.blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-...

Verkar vara så i ETT spel, ja.
Andra saker som nämns är rena lögner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Verkar vara så i ETT spel, ja.
Andra saker som nämns är rena lögner.

Funkar i de flesta spel där man jagar hög fps.
Det står i artikeln och du kan prova själv ochså, det har jag gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@coyote93

Tyvärr funkar det inte så, har du mer fps än skärmens Hz så blir flytet bättre än om du låser fps till 60.

Varför tror du alla jagar så hög fps som möjligt fast man kanske bara sitter på 144Hz skärm.

Rekommenderar att du läser på lite här.
"Higher frame rates gives you less lag, even on a 60 Hz monitor!"
https://www.blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-...

"Advantage 2: Each Frame Is Still Partially Visible
During the “VSYNC OFF” setting, you can still see fragments of the same frame even at frame rates far higher than refresh rates. Here is a diagram of 432 fps at 144 Hz:"
Det här är exakt vad screen tearing är. Det är definitivt inte en "advantage" som Det artikeln säger.
En mycket bättre artikel som beskriver saken:

https://www.avadirect.com/blog/frame-rate-fps-vs-hz-refresh-r...

Skickades från m.sweclockers.com