Steams rekommendationer användaranpassas vidare efter sjunkande försäljning

Permalänk
Melding Plague

Steams rekommendationer användaranpassas vidare efter sjunkande försäljning

Steam-butikens utbud är så stort att det genomsnittliga spelet säljer upp till 70 procent sämre än i fjol. Nu justerar Valve rekommendationerna mot att fokusera på spelarens smak.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Steam är som Amazon. Dom allt från det bästa till det som är rent skit. Om man ska skylla det på steam är en annan fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

rekommendera mig ännu en generic indie metrovania side scrolling action rpg monster taming city building management titel***, snälla

* kan innehålla spår av survival
** multiplayer planerat!!
*** alpha sedan 2013

Permalänk
Medlem

Genomsnitt känns som ett väldigt skevt mått även om jag kan hålla med om problemet.

Har det skett en explosion i undermåliga spel så kommer det av naturliga skäl sänka genomsnittsintäkterna även om man sorterar bort extremerna på båda sidor. Det innebär inte per automatik att hyfsade spel drar in mindre, bara att där är mer skräp på Steam.

Permalänk
Medlem

Han skriver i en uppföljning att han bara tittade på "the top 20% of games", eftersom resterande 80% knappt tjänade några pengar.

Permalänk
Medlem

2019 har inte varit ett jättebra spelår heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Steam är som Amazon. Dom allt från det bästa till det som är rent skit. Om man ska skylla det på steam är en annan fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

En bättre jämförelse är nog Android och ios appar. Mängder med appar som inte tjänar pengar och nästan inga laddar ner och ett fåtal som drar in ordentligt med pengar.

Permalänk
Medlem

Visste inte att Steam hade rekommendationer faktiskt troligen nått som man klickat bort lika fort som det dykt upp.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Steam är som Amazon. Dom allt från det bästa till det som är rent skit. Om man ska skylla det på steam är en annan fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att det är bra att set finns ren skit på steam. Jag sorterar hellre själv än låter någon annan bestämma vad som är bra eller dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Analysen landar i att det genomsnittliga spelet sålde 70 procent sämre i år jämfört med samma månad under 2018. Den genomsnittliga försäljningen av ett spel bedöms sjunkit med 47 procent. Steam har inte svarat på Mike Roses analys, men justeringen av rekommendationssystemet är sannolikt ett svar på sjunkande försäljning för det genomsnittliga Steam-spelet.

Genomsnittet är medelvärdet, Mike Ross jämför medianvärdet, dvs det värde som delar värdena i två lika stora delar.

Varför han använder sig av medianvärdet är ju klart från presentationen, medelvärdet blir ju väldigt skevt.

----

Sen är det något oklart om man jämförde försäljningen mellan 5 juli och 6 augusti i år med samma period förra året eller med hela 2018. Det senare blir ju lite fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Visste inte att Steam hade rekommendationer faktiskt troligen nått som man klickat bort lika fort som det dykt upp.

Finns många olika rekommendationer som används på steam, bland annat första sidan som anpassas samt nya släpp och kommande sidorna, men nyheten i sig handlar om "more like this" sektionen du finner på varje's spels butik sida om man scrollar ner.

T.ex. just nu för Witcher 3
https://store.steampowered.com/recommended/morelike/app/29203...

Innan vart dessa inte alls kundanpassade utan listade bara top spel, men nu ska dessa vara mer kund anpassade, inte för att jag ser stor skillnad :p, de borde bland annat visa färre spel man äger t.ex.

Dold text
Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

2019 har inte varit ett jättebra spelår heller...

2019 har varit ett grymt spelår och de kommer bli bättre!

Resident Evil 2, Sekiro, Division 2, Control, Apex Legends, Anno 1800 och en massa bra remastered på äldre spel som Wow och AoE2. Storspel som Doom Eternal, CoD:MW, Ghost Recon är runt hörnet.

Permalänk
Medlem

Någon som faktiskt köpt något spel som ni fått via rekommendation från Steam?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Någon som faktiskt köpt något spel som ni fått via rekommendation från Steam?

Många gånger.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BooliBoo: jag har köpt PC-versionen av ett JRPG som hade en jädra sunkig PC-portning när det lanserades. Det dök upp i en rekommendation och när jag gick in på sidan hade några kommenterat att de faktiskt fixat till det värsta av portningen. Då hade det funnits i butiken länge och kom från en stor utgivare, så det handlade inte om att jag köpte rekommenderade spel från en stackars kämpade indieutvecklare.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

2019 har varit ett grymt spelår och de kommer bli bättre!

Resident Evil 2, Sekiro, Division 2, Control, Apex Legends, Anno 1800 och en massa bra remastered på äldre spel som Wow och AoE2. Storspel som Doom Eternal, CoD:MW, Ghost Recon är runt hörnet.

Absolut finns det enstaka bra spel, men över lag har spel sålt dåligt. Många ev de stora spelföretagen som står för den största delen av omsättningen av spelindustrin har rasat i börsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Någon som faktiskt köpt något spel som ni fått via rekommendation från Steam?

Kanske jag, tror det i alla fall ... har öfr mig det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ser ut som väldigt selektiv statistik man går ut med.

Genomsnittet av hur mycket pengar ett spel drar in, istället för genomsnittet av hur mycket spelare lägger ut på spel eller hur stora pengar som går in i absoluta siffror? Vem är det man riktar sig mot när det handlar om att dra upp just genomsnittet? För mig ser det ut som det handlar om att värna om de små utvecklarna, men vad är bakgrunden till detta?

Att rekommendera endast de mest populära spelen låter som en strategi för att snabbt mätta marknaden. Hur många AAA-shooters, sandbox och strategispel behöver du per år? Någonstans måste man gå över till mer nischade rekommendationer, räcker med att snegla över på youtube för att begripa det.

Vågar man rekommendera mindre spel finns det också större utrymme för kreativitet och nyskapande, något som åtminstone för mig blivit allt mer viktigare när det känns som man redan spelat allt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Ser ut som väldigt selektiv statistik man går ut med.

Genomsnittet av hur mycket pengar ett spel drar in, istället för genomsnittet av hur mycket spelare lägger ut på spel eller hur stora pengar som går in i absoluta siffror? Vem är det man riktar sig mot när det handlar om att dra upp just genomsnittet? För mig ser det ut som det handlar om att värna om de små utvecklarna, men vad är bakgrunden till detta?

Han fokuserar på medianvärdet, inte genomsnittet.

Han har inte tillgång till information om vad varje kund lägger ut.

Absoluta siffror eller genomsnittet blir väldigt skevt eftersom vissa spel drar in väldigt mycket.

Han är en idieutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Någon som faktiskt köpt något spel som ni fått via rekommendation från Steam?

Gissar att en tredjedel av spelen jag köper nuförtiden hittar jag genom Steams personliga förslag och discovery-kö.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Intressant att så många kör via rekommendation, har själv aldrig gjort det. Brukar lägga in de jag är intresserad av och när de är tillräckligt billiga köper jag dem.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Steam-butikens utbud är så stort att det genomsnittliga spelet säljer upp till 70 procent sämre än i fjol. Nu justerar Valve rekommendationerna mot att fokusera på spelarens smak.

Läs hela artikeln här

Han e partisk, ni har inte kontrollerat källa å därmed brustit i källkritik!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte som att det är något fel på Steam, utan bara att marknaden svämmat över och konkurrensen hårdnat.

Steam brukade vara som en gata med 10 restauranger på; eftersom det finns ett bra urval så går många kunder dit för att käka mat, (och eftersom det är en populär gata så blir det höga hyror för restaurangägarna - men det är en annan topic).

Idag är det 100 restauranger på samma gata - utbudet har växt snabbare än kundbasen så att varje enskild restaurang tjänar mindre blir ju oundvikligt.

Det bästa för Steam och utvecklarna vore om de kunde få kundbasen att växa snabbare än utbudet.
...men det känns totalt orealistiskt.

Deras nuvarande lösning går ut på att få existerande kunder att öppna plånboken mer, men folk brukar köpa en bunt spel och sedan ta en paus från köpandet för att spela spelen de köpt. Tillgänglig fritid blir den begränsande faktor som gör att kunden som inte ser poängen med att köpa mer spel än man hinner spela. Så på kort sikt förväntar jag mig en synbar bump i Steam's försäljning, men den långsiktiga effekten bör landa på ljummet positiv.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

2019 har varit ett grymt spelår och de kommer bli bättre!

Resident Evil 2, Sekiro, Division 2, Control, Apex Legends, Anno 1800 och en massa bra remastered på äldre spel som Wow och AoE2. Storspel som Doom Eternal, CoD:MW, Ghost Recon är runt hörnet.

Ett kass spelår helt enkelt, en balja FPS spel, ett strategispel som är så slött att man får krupp på det och 2 omgjorda spel. Noll kreativitet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ett kass spelår helt enkelt, en balja FPS spel, ett strategispel som är så slött att man får krupp på det och 2 omgjorda spel. Noll kreativitet.

Skulle gärna vilja veta vilka spelsläpp DU anser är kreativa.

Själv tycker och upplever jag att det klagas oerhört mycket från men stor skara personer på att SP-spel blir mindre och mindre men när de väl kommer riktigt bra SP-spel som Sekiro, A Plauge Tale och Metro så köper man inte dessa. Utan man spelar hellre sina äldre spel samt kör gratisspel samtidigt som man klagar på att AAA-företagen bara satsar på MP-spel.

Permalänk
Medlem

Steam överlag är skräp. Använder det enbart för att starta spel jag redan äger numer.

Det är hur svårt som helst att hitta något spel man vill ha där. Mest spel man inte är ett dugg intresserad av.
Sökfunktionen är helt kass den med.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ett kass spelår helt enkelt, en balja FPS spel, ett strategispel som är så slött att man får krupp på det och 2 omgjorda spel. Noll kreativitet.

Som tidigare nämndes:

  • Resident Evil 2

  • Sekiro

  • Division 2

  • Control

  • Apex Legends

  • Anno 1800

Sedan kan jag tillägga titlar jag själv gillar eller ser fram emot:

  • Borderlands 3 (när det kommer till Steam)

  • Metro Exodus (när det kommer till Steam)

  • Kingdom Hearts III

  • Doom Eternal

  • Pokémon Sword and Shield

  • Shenmue III

  • Ace Combat 7

  • Zelda: Link's Awakening

  • Luigi's Mansion 3

  • Devil May Cry 5

  • Greedfall

  • A plague tale: innocence

  • TOTAL WAR: THREE KINGDOMS

  • Monster Hunter World: Iceborn (super DLC)

  • -- Sedan en bunt med JRPG's (som jag samlar på)

Kan inte påstå att det varit ett dåligt år. Sure, förväntar man sig Cyberpunk 2077 eller Elder Scrolls 6 då kanske man är lite besviken. Men tycker det finns en stort spel eller 2 inom alla kategorier som håller måttet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som tidigare nämndes:

  • Resident Evil 2

  • Sekiro

  • Division 2

  • Control

  • Apex Legends

  • Anno 1800

Sedan kan jag tillägga titlar jag själv gillar eller ser fram emot:

  • Borderlands 3 (när det kommer till Steam)

  • Metro Exodus (när det kommer till Steam)

  • Kingdom Hearts III

  • Doom Eternal

  • Pokémon Sword and Shield

  • Shenmue III

  • Ace Combat 7

  • Zelda: Link's Awakening

  • Luigi's Mansion 3

  • Devil May Cry 5

  • Greedfall

  • A plague tale: innocence

  • TOTAL WAR: THREE KINGDOMS

  • Monster Hunter World: Iceborn (super DLC)

  • -- Sedan en bunt med JRPG's (som jag samlar på)

Kan inte påstå att det varit ett dåligt år. Sure, förväntar man sig Cyberpunk 2077 eller Elder Scrolls 6 då kanske man är lite besviken. Men tycker det finns en stort spel eller 2 inom alla kategorier som håller måttet

Lägg till Gears 5

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

En sak jag undrar över. Många som köper spel direkt på Steam? Eller kör genom såna sidor som säljer keys?

Menar ofta är det 2 eller 3 gånger billigare att köpa därigenom och spelen blir ju på Steam iaf.

Nu menar jag legit sidor men finns sjukt många legit som funkar bra imo.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Skulle gärna vilja veta vilka spelsläpp DU anser är kreativa.

Själv tycker och upplever jag att det klagas oerhört mycket från men stor skara personer på att SP-spel blir mindre och mindre men när de väl kommer riktigt bra SP-spel som Sekiro, A Plauge Tale och Metro så köper man inte dessa. Utan man spelar hellre sina äldre spel samt kör gratisspel samtidigt som man klagar på att AAA-företagen bara satsar på MP-spel.

Ok, här har vi några som varit nyskapande:
Half-Life, TES: Morrowind, Grim Fandango, Diablo II, Civilisation IV, Age of Conan, Hitman, Minecraft, Warcraft, Europa universalis 3, Command & conquer, The Sims, World of Goo, Spore.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.