Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.9.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl precis det som är problemet med RIS just nu? Funkar ju bara med Navi-kort.

Om du tänker på integer baserad skalning är finns det ju en stor risk att AMD kommer göra samma sak, dvs att bara ha stödet på kort som kan hårdvaruaccelera det.

Njae... Radeon Image Sharpening fungerar ju på RX 470, RX 480, RX 570, RX 580, Radeon RX 590 och Radeon RX 5700.
Sedan kan man hoppas fler API:er läggs till.

Men man minns när Nvidia liksom låste möjligheten att ta screenshots via deras Ansel (som inte alls är special hw sauce utan en sw lösning) till endast de nya korten. Jag som satt med förre generations kort kliade mig lite i huvudet
Är man random Joe så fattar jag att Nvidia (och andra) kommer undan med mycket. Men jobbar man med mjukvaruutveckling osv så blir sådana saker lite för uppenbara och man undrar "är de dumma i h*vudet?" (pardon my french)

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Njae... Radeon Image Sharpening fungerar ju på RX 470, RX 480, RX 570, RX 580, Radeon RX 590 och Radeon RX 5700.
Sedan kan man hoppas fler API:er läggs till.

Men man minns när Nvidia liksom låste möjligheten att ta screenshots via deras Ansel (som inte alls är special hw sauce utan en sw lösning) till endast de nya korten. Jag som satt med förre generations kort kliade mig lite i huvudet
Är man random Joe så fattar jag att Nvidia (och andra) kommer undan med mycket. Men jobbar man med mjukvaruutveckling osv så blir sådana saker lite för uppenbara och man undrar "är de dumma i h*vudet?" (pardon my french)

Vådda njae? Det stämmer ju fortfarande. Freestyle kan du använda på alla grafikkort från Nvidia som kör Geforce Experience.

Ansel stöds ju dessutom av dessa kort: https://www.geforce.com/hardware/technology/ansel/supported-g...

Att dom sedan lade till stödet efter release till deras aktuella kort är ju exakt samma situation som RIS.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vådda njae? Det stämmer ju fortfarande. Freestyle kan du använda på alla grafikkort från Nvidia som kör Geforce Experience.

Ansel stöds ju dessutom av dessa kort: https://www.geforce.com/hardware/technology/ansel/supported-g...

Att dom sedan lade till stödet efter release till deras aktuella kort är ju exakt samma situation som RIS.

Du säger "Det är väl precis det som är problemet med RIS just nu? Funkar ju bara med Navi-kort." och det stämmer ju inte vilket var vad jag visade. Så, nej... det "stämmer inte fortfarande". Det är "fortfarande fel" möjligen. Ja, stödet saknades på flera av dessa korten i någon månad eller så men det implementerades rätt fort och jag tycker det var bra av dem att göra.

Gällande Nvidia så är Ansel bara ett exempel där de lanserade det som en ny feature på en ny generation kort precis som att det var magisk hw-sås som fick det att funka. Allt var dock i mjukvara och efter påtryckningar från konsumenter med mera så låste de upp stöd för 600-serien. Detta tog ett tag också innan det skedde. Det komiska är att de exakt lika gärna hade kunnat stödja 500-serien.

Värre är hur Nvidia historiskt tex först motarbetat lösningar som gjorde att PhysX fungerade finfint i OpenCL och således kunde köras på andra kort (även att Nvidia försökt hävda att det inte gick och CUDA var det enda som kunde lösa uppgiften). Hade man här på något sätt använd skyddad mjukvara från Nvidia för lösningen så hade Nvidia kunnat ha ett ben att stå på, men det man skapade var en wrapper runt de officiella drivrutinerna som funkade fint. Men detta slog Nvidia ner på. Så man kan inte hävda något olagligt, men med risk för att det är lite gråzon så kan man förstå dem från ett företagsperspektiv. De ville ha monopol på PhysX.

Sedan börjar folk köpa ÄKTA Nvidia kort, kör dem som sekundära kort i sitt system och kör AMD för grafiken, fungerar utmärkt. Men efter ett tag låser Nvidia ner möjligheten till detta i sin mjukvara. Deras drivrutiner kollar alltså om du har ett AMD kort som du kör som primärt grafikkort och vägrar då låta dig använda ditt Nvidia kort som du köpt och betalat för för att driva PhysX.

Det finns många fler liknande historier och sett till en helhet så känns AMD mer öppet och inriktat på lösningar som kan föra upplevelsen framåt för alla. De släppte till och med sin lösning för RIS, som flera testare höjde över DLSS osv vid släpp, open source... så till och med Nvidia fick tillgång att titta på det. Känns som en väldigt annorlunda inställning kontra bolaget som har sin svarta låda "GameWorks" och släpper egna proprietära lösningar istället för att arbeta med standardiseringsorgan.

Och då tilläggs att jag kör ett 1080ti så det är inget jag behöver känns för att försvara min egen rigg.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P