Intel Lynnfield fyller 10 år – Core i5-750 tar Nehalem till massorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

#18065644

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag misstänker att detta är en relik från första testerna där just i7-920 hade en lite annan testmetodik, var första retrotestet. Jag tror dock att du gör helt rätt i att se denna som en outlier som bör förkastas. Jag litar dock på SweC-läsarna att de kan dra den slutsatsen själva istället för att jag gömmer vissa utvalda resultat. Planer finns på att testa om dessa men så pass långt har jag inte hunnit än!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande kvar med min i5 750 i lilltjejens speldator ^^ funkar galant o spela fortnite o diverse spel hon spelar. Passivt kyld också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Klev upp till en i7-930 från en Q6600 då det begav sig, vilken jäkla skillnad det blev.
Snurrade på med bravur tillsammans med ett GTX 980 åt sönerna tills jag nyligen fixade varsina burkar åt dom.
Nästan lite synd att den ligger och samlar damm nu, får försöka hitta på nåt roligt projekt åt den

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Det känns lite som at x99 are typ, x58 v2. Funkar riktigt bra ännu idag, och det börjar bli allt mer rimligt i pris.
Cosmo 2an har jag aldrig sett irl, men ser ganska snyggt ut faktiskt! 800d'n är lite löjligt stor, jag använder min som skrivbords "ben" på ena sida hahaha. När det blir att uppgradera (inte inom nära framtiden ;p ) blir det nog itx för mig dock

Haha jag ångrar att jag inte skaffade de andra mellan X58 och X99 men shit happens, men priserna är ju helt ok på X99 av vad jag sett på marknaden
Cosmos 2 är dock större än 800D, lite därför den åkte ut i garaget , funderar på att ha det som en Server låda längre fram och hosta servrar till diverse spel igen men jag tvekar lite då de flesta spel släpps med Lobbys och liknande så det kvittar ):
Framtiden säger du, menar du när Cloud Streaming är standard och man prenumererar för att få spela ett streamat spel och det räcker en med en billig laptop eller telefon för att spela spelen då de streamas ?;)
Som det ser ut nu så kommer min X58 duga fint till det spelet jag spelar och lär fortsätta använda den istället för mina andra så märker man hur framtiden är vad gäller PC Gaming

Permalänk

Min gamla pärla (i5 750) blev utbytt nu i sommras i förmån för en Ryzen 5. Nu är hon pensionerad och njuter av lugnet i min sambos plåtburk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Haha jag ångrar att jag inte skaffade de andra mellan X58 och X99 men shit happens, men priserna är ju helt ok på X99 av vad jag sett på marknaden
Cosmos 2 är dock större än 800D, lite därför den åkte ut i garaget , funderar på att ha det som en Server låda längre fram och hosta servrar till diverse spel igen men jag tvekar lite då de flesta spel släpps med Lobbys och liknande så det kvittar ):
Framtiden säger du, menar du när Cloud Streaming är standard och man prenumererar för att få spela ett streamat spel och det räcker en med en billig laptop eller telefon för att spela spelen då de streamas ?;)
Som det ser ut nu så kommer min X58 duga fint till det spelet jag spelar och lär fortsätta använda den istället för mina andra så märker man hur framtiden är vad gäller PC Gaming

Framtiden, när vi äntligen inser att Cloud Streaming suger och att vi borde istället kors grejer lokalt som förut
Då kommer det kanske behövs lite mer kraft ;). Eller så kan jag bara slänga in ett bättre gpu och mer ram ;p

Permalänk
Medlem

Minns gott att detta var den första CPU:n jag valt och köpt själv efter att ha en allt mer strulande athlon 6000 nånting. Min i5-750 fick leva ända fram tills Skylake kom, då kände jag mig rätt så processorbunden.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Haha vad sjukt, min första dator var just en Acer Aspire 5742G. Spelade hur mycket spel som helst på den så fläktarna gick för fullt. Otroligt nog fungerar den perfekt än idag, och är nästan i nyskick. Riktigt bra dator!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Core i7-920 och 1090T från AMD står sig fortfarande bra än i dag beroende på vad du gör med datorn.
Förvånansvärt många som först nu tänker uppgradera för att spelen dom gillar inte längre hänger med.
Det är bang for the buck det.
För dom som inte spelar eller gör andra tunga grejer så lär dom rulla på i många år till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Min 860 rullar fortfarande. Min polare tog över den när jag byggde mini-ITX. Kanske inte stod sig lika väl som Sandy Bridge, men ändå ett jäkla hopp från gamla Core 2.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Men ingen fick så bra valuta för sina pengar som dom som köpte en 2600k med ok bräda. Än idag tuffar de på. Speciellt om man överklockar dem, vilket va lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Stämmer verkligen Cinebench 15 singelcore resultatet för i7-920? Är väldigt lågt och långt under i5-750. Frekvenserna skiljer sig inte så mycket dem åt.

Riktiga roliga artiklar för övrigt!

Permalänk
Medlem

Minns att jag köpte en E8400 året innan... Den blev snabbt värdelös. Andra tider, var det.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

https://valid.x86.fr/show_oc.php?id=2199821

Saknar min gamla pärla! Här någonstans tog det tvärstopp oavsett hur mycket man än höjde spänningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men ingen fick så bra valuta för sina pengar som dom som köpte en 2600k med ok bräda. Än idag tuffar de på. Speciellt om man överklockar dem, vilket va lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Entusiast

Jag gillade verkligen överklockning på P55 med Clarkdale, Lynnfield. Testade på senare tid en väns i5 760 som var riktigt vass:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calathea:

Jag gillade verkligen överklockning på P55 med Clarkdale, Lynnfield. Testade på senare tid en väns i5 760 som var riktigt vass:

http://valid.x86.fr/cache/screenshot/dxlj97.png

Skickades från m.sweclockers.com

Fenomenalt bra krets det där! Synd att det krävs spännande kyllösningar vid 1.6 V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Fenomenalt bra krets det där! Synd att det krävs spännande kyllösningar vid 1.6 V.

nån form av vatten, kan vara is i typ +8 grader. Minns inte riktigt, men inte extremare än så! Var ett väldigt svalt chip som kördes 4,4 gig med 5850 crossfire när det begav sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calathea:

nån form av vatten, kan vara is i typ +8 grader. Minns inte riktigt, men inte extremare än så! Var ett väldigt svalt chip som kördes 4,4 gig med 5850 crossfire när det begav sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag klassar allt som inte går att köra 24/7 som kyllösning är spännande. Jag är dock kluven på när det kommer till kompressorkylning. Rent tekniskt....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men ingen fick så bra valuta för sina pengar som dom som köpte en 2600k med ok bräda. Än idag tuffar de på. Speciellt om man överklockar dem, vilket va lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Går nog att argumentera för att en X58 plattform med en i7 920 som sedan uppgraderats till en billig X5650/X5660/X5670 osv var ett ännu bättre köp.

Permalänk
Medlem

Bytte min 950 mot en w3680 och tryckte in 48gb ram

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@4.0 @Fenix
Just X58 verkar ha fått ett uppsving och det går ju att köpa moderkort som är nyproducerade från Kina. Jag har en Gulftown hemma, och inte mindre än tre moderkort. Finns dock en hel del nackdelar. Inte minst börjar stödet för hårdvaran flacka efter och moderniteter kräver instickskort.

@Fenix är X58 något du sitter med än idag?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min C2Q Q9550 var sannolikt sista gången jag uppgraderade ett befintligt system med ny CPU. Det kändes väl värt uppgraderingen då eftersom den ersatte en tämligen svag Pentium (Wolfdale) E5200 för en liten peng, vilket gjorde att jag kunde behålla datorn i nästan två år till innan min brorsa fick ta över den för en symbolisk summa.

Hittade screenshots skapade 25/5 2010 på systemet från CPU-Z och HWMonitor:
https://imgur.com/a/4URorMz

Tror jag tackade nej till att få tillbaka den när han flyttade från stan för ett par år sedan, så den hamnade nog på tippen i fungerande skick vilket var lite synd. Det kunde blivit en najs retrodator med 8 GB DDR2 och GeForce GTX 260 Core 216 nu.

Jag tror dock att jag har ett fungerande GTX 275 i en låda någonstans, så då saknar jag bara datorn.

Permalänk

jag har en Clarkdale som går i 4,2 Ghz, en I5 650 då!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Ja jag kör med x58 fortfarande. har inte råd att uppgradera
Nackdelen med de kinesiska moderkorten är väl att de inte har trekanals minne

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

@DavidtheDoom: Ja jag kör med x58 fortfarande. har inte råd att uppgradera
Nackdelen med de kinesiska moderkorten är väl att de inte har trekanals minne

Sitter själv och driver min ena X58 än idag med ett 1080Ti...
Har lite nyare delar men kan inte dela mig från mina X58or

Permalänk
Medlem

Sitter också med X58 idag. 3 moderkort och 3 6-kärniga xeons! Säger att jag inte har råd att uppgradera men jag är egentligen bara för snål för att köpa nytt när detta fungerar.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Sitter själv och driver min ena X58 än idag med ett 1080Ti...
Har lite nyare delar men kan inte dela mig från mina X58or

Nice. Begagnatpriserna är lite för höga men hoppas snubbla över ett 10x0 kort på tradera eller ebay

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Nice. Begagnatpriserna är lite för höga men hoppas snubbla över ett 10x0 kort på tradera eller ebay

Hehe köpte kortet nytt men priset håller ju i sig rätt bra än
Jag var mycket förvånad att jag kan spela 4K med en gammal 920 och ett 1080Ti, testat BF5 och Destiny 2 endast än så länge och flyer på bättre än jag kunnat tänka mig även i 1080 och 1440p.
X58 Processorerna måste var det bästa intel någonsin skapat med tanke på att dem är från 2008+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hehe köpte kortet nytt men priset håller ju i sig rätt bra än
Jag var mycket förvånad att jag kan spela 4K med en gammal 920 och ett 1080Ti, testat BF5 och Destiny 2 endast än så länge och flyer på bättre än jag kunnat tänka mig även i 1080 och 1440p.
X58 Processorerna måste var det bästa intel någonsin skapat med tanke på att dem är från 2008+

hehe. jag sitter på ett 970 men det orkar inte riktigt med 1440p. Star Citizen funkar helt ok dock

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------