HTC Vive Cosmos lanseras 3 oktober – får prislapp på 9 590 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Hur mycket beräkningskraft kan man spara med Tobiis lösning? Det pratas ofta om foveated rendering som en "holy grail" för VR, men jag har också hört många utvecklare säga att man inte tjänar så mycket prestanda på det som man skulle kunna tro (och för den delen, att det inte finns bra drivrutiner för det än).

Jag länkar till deras press sida istället. https://www.tobii.com/group/news-media/press-releases/2019/7/...

Där står det "uppemot" 57% snabbare renderingstid. Men det brukar ligga kanske runt 40% snabbare renderingstid av vad jag sett än sålänge.

Men det krävs att GPU-tillverkarna exponerar funktioner direkt i drivrutinen, vilket inte du inte fått tillgång till utan direkt tillåtelse från tillverkarna. Kan vara därför dom utvecklare du hört säger att du har nästan inga prestandavinster, för dom har inte tillgång till det helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Det börjar närma sig mer intressanta upplösningar nu! Men än så länge är det inte riktigt där än för att jag ska känna att det är något jag verkligen verkligen vill ha.

När det börjar krypa upp mot 4K per öga så är det nog köp direkt! Jag jobbar för närvarande på Tobii och har testat foveated rendering flera gånger, det är garanterat framtiden för högupplöst VR och även lättaste vägen att nå dit.

Gula fläcken (eng. fovea) har en upplösning på 31.5 bågsekunder enligt wikipedia - då behövs det 12571 pixlar på 110 graders synfält för att man inte skall kunna se pixlarna! Sedan undrar jag varför det fortfarande är LCD och inte OLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Gula fläcken (eng. fovea) har en upplösning på 31.5 bågsekunder enligt wikipedia - då behövs det 12571 pixlar på 110 graders synfält för att man inte skall kunna se pixlarna! Sedan undrar jag varför det fortfarande är LCD och inte OLED?

Majoriteten av skärmar är väl AMOLED av vad jag vet? Och det är ju en variant av OLED där grannpixlar delar en subpixel

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Majoriteten av skärmar är väl AMOLED av vad jag vet? Och det är ju en variant av OLED där grannpixlar delar en subpixel

Nästan alla "nya" skärmar är LCD, i första generationen var de flesta OLED, valet att gå "tillbaka" till LCD har med matrisen att göra, i OLED paneler är pixlarna placerade i typ ett hönsnät mönster och avstånden mellan dem relativt stort vilket ledde till väldigt ögoninfallande screen door effect, hos LCD är de travade i raka rader, mindre SDE och skarpare bild vid samma upplösning. Nackdelen med LCD är som bekant mycket sämre svärta.