HTC Vive Cosmos lanseras 3 oktober – får prislapp på 9 590 kronor

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive Cosmos lanseras 3 oktober – får prislapp på 9 590 kronor

Nästa generations VR-headset från HTC heter Vive Cosmos som bestyckas med högre upplösning, ett nytt spårningssystem och stöd för utökad funktionalitet via utbytbara frontplattor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte väntade på denna och köpte en vanlig vive istället.

Varför skulle man vilja ha Cosmos istället för Valve Index när de kostar lika mycket?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Lego Master

HTC: "En applikationshubb kallad Origin."

EA: "I smell lawsuit."

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Varför skulle man vilja ha Cosmos istället för Valve Index när de kostar lika mycket?

Pja, om man inte redan har basstationer så kostar Valve Index ett par tusenlappar till. Och Cosmos hinner nog före Index med en trådlös lösning. (Fast själv köpte jag en Index och är glad att jag gjorde det, med allt vad det innebär av större synfält och bättre handkontroller, etc.)

Permalänk
Medlem

Väntar till PS5s virtual reality set istället:P (borde ju kosta mindre än 9000kr o bli bättre då? )

Permalänk
Medlem

Lite sugen men tror jag väntar ett tag.

Skrivet av Swedman18:

Väntar till PS5s virtual reality set istället:P (borde ju kosta mindre än 9000kr o bli bättre då? )

Billigare blir det säkert men bättre ska du nog inte räkna med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är supernöjd med min Rift S, och skulle jag spendera såhär mycket pengar på VR, då hade jag nog gått index istället.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på Sweclockers-test av denna produkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men den har ju inte raytracing!

Intressant att man själv tänker att detta headset kostar mycket.... men ändå kostar mindre än ett 2080ti.
Hellre en 5000kr ish grafikkort och detta headset än ett 2080ti om man vill maximera nöje per krona

Permalänk
Medlem

Det börjar närma sig mer intressanta upplösningar nu! Men än så länge är det inte riktigt där än för att jag ska känna att det är något jag verkligen verkligen vill ha.

När det börjar krypa upp mot 4K per öga så är det nog köp direkt! Jag jobbar för närvarande på Tobii och har testat foveated rendering flera gånger, det är garanterat framtiden för högupplöst VR och även lättaste vägen att nå dit.

Permalänk
Medlem

90Hz för 10k?
Näe då kör jag nog hellre PSVR eller Index istället, detta mellansteg är på tok för dyrt.

Det får bli PSVR2 eller Index(när det finns kabelfri version) istället.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nästan 10K..? Fortfarande för dyrt för medelsvensson.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag jobbar för närvarande på Tobii och har testat foveated rendering flera gånger, det är garanterat framtiden för högupplöst VR och även lättaste vägen att nå dit.

Hur mycket beräkningskraft kan man spara med Tobiis lösning? Det pratas ofta om foveated rendering som en "holy grail" för VR, men jag har också hört många utvecklare säga att man inte tjänar så mycket prestanda på det som man skulle kunna tro (och för den delen, att det inte finns bra drivrutiner för det än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det börjar närma sig mer intressanta upplösningar nu! Men än så länge är det inte riktigt där än för att jag ska känna att det är något jag verkligen verkligen vill ha.

När det börjar krypa upp mot 4K per öga så är det nog köp direkt! Jag jobbar för närvarande på Tobii och har testat foveated rendering flera gånger, det är garanterat framtiden för högupplöst VR och även lättaste vägen att nå dit.

Inte för att vara den som är den, men är inte pixeldensiteten det viktiga? Och inte upplösningen? Det är väldigt små skärmar på de här headseten.

Pixeldenisteten lär ju vara långt högre än en 4K tv eller till och med en 8K tv på säg 55 tum. Borde den därmed inte vara tillräckligt hög för att göra kunderna nöjda?

Eller är det mängden pixlar i förhållandet till synfältet som är det viktiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Men är inte pixeldensiteten det viktiga? Och inte upplösningen? Det är väldigt små skärmar på de här produkterna

För mig låter det som att du tänker lite bakvänt - gör man skärmarna mindre så ökar ju pixeldensiteten. (Och självklart är det viktigt både med synfält och upplösning/pixeldensitet, men det beror ju på vad man har headsetet till. För industriella tillämpningar verkar pixeldensitet vara viktigare än synfält, medan motsatsen kan gälla ifall man vill spela spel och leva sig in i en annan värld).

EDIT: Eller vänta - pratar du om screen door effect eller angular resolution?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Inte för att vara den som är den, men är inte pixeldensiteten det viktiga? Och inte upplösningen? Det är väldigt små skärmar på de här headseten.

Pixeldenisteten lär ju vara långt högre än en 4K tv eller till och med en 8K tv på säg 55 tum. Borde den därmed inte vara tillräckligt hög för att göra kunderna nöjda?

Eller är det mängden pixlar i förhållandet till synfältet som är det viktiga?

Fast om du inte ska ha en tratt framför ögonen så kommer skärmarna ha typ samma storlek som idag. Och samma storlek med högre upplösning torde väl ge större pixeltäthet? För inte är det en hel pixels mellanrum mellan pixlarna idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:
Skrivet av talonmas:

Jag undrade hur man tycker att 2 880 × 1 700 pixlar (1440 × 1700 pixlar per öga) är otillräckligt. Varför detta exceptionellt höga krav på upplösning?

Men sen kom jag på att pixlarna ska visas över 90% av användarens synfält. Då blir det självklart och däri ligger skillnaden som gör att man inte bara kan jämföra pixeldensitet som på en vanlig skärm eller en tv.

Permalänk

Helt ointressant i min mening. De borde vara 4k/144hz åtminstone innan det känns värt att investera. Idag är det nog inte realistiskt pga av att signalport utvecklingen går i snigelfart. DP 1.4 forever?
Asus har ju löst detta med sin 300hz skärm på något sätt, men jaja 10.000 för 1700 pixlar och 90hz, haha nä

Permalänk
Medlem
Skrivet av snyggmikael:

Helt ointressant i min mening. De borde vara 4k/144hz åtminstone innan det känns värt att investera. Idag är det nog inte realistiskt pga av att signalport utvecklingen går i snigelfart. DP 1.4 forever?
Asus har ju löst detta med sin 300hz skärm på något sätt, men jaja 10.000 för 1700 pixlar och 90hz, haha nä

Ja, du får fortsätta tejpa monitorer på huvudet tills de fått ut något vettigt minsann! #TapedMonitorToHeadVRMasterRace

De är billigare än ett grafikkort i alla fall.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Reagerar på den usla FoV... 110 grader. Riktigt uselt. Fullständigt ointressant produkt! Pimax 5K+ börjarse mer o mer intressant ut för min del. Där får man 200 graders FoV..
Bara priserna kommer ner till vettigare nivåer.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

@snyggmikael: Om 5-6 år är vi nog där med en prislapp så gemene svensk inte gråter av tom plånka.

Permalänk

Misstänker att jag kommer hålla kvar i min gamla vive ett par år till. Hade förväntat mig ett större teknologiskt steg än gen1½ och prisutvecklingen har ju inte heller varit direkt på allt man kunnat hoppas på, priserna är lite väl höga även om man räknar bort det nästan 50%iga prispåslag vi drabbas av här jämfört med USA.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Väntar till PS5s virtual reality set istället:P (borde ju kosta mindre än 9000kr o bli bättre då? )

Kostar mindre och presterar sämre.

Skrivet av Fearnox:

90Hz för 10k?
Näe då kör jag nog hellre PSVR eller Index istället, detta mellansteg är på tok för dyrt.

Det får bli PSVR2 eller Index(när det finns kabelfri version) istället.

Vänta på Index trådlös om du nu måste ha det, eller köp en Index och köp till trådlös lösning senare.
Du kommer ångra dig om du köper en PSVR eftersom det finns mindre spel, och de spel som finns går inte modda.

Kolla bara Beat Saber.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Kostar mindre och presterar sämre.

Vänta på Index trådlös om du nu måste ha det, eller köp en Index och köp till trådlös lösning senare.
Du kommer ångra dig om du köper en PSVR eftersom det finns mindre spel, och de spel som finns går inte modda.

Kolla bara Beat Saber.

Jag har inte så värst bråttom utan jag tänkte skaffa VR tidigast nästa sommar, men Index verkar ha tillräckligt hög kvalité för att det ska vara intressant att köpa in sig.
Mycket mindre risk för illamående, bra flyt i bilden och verkar ha ok screen-door effect bl.a. så jag är nästan såld, när den får trådlöshet eller när jag inte orkar vänta längre så blir det köp:p.

Jag håller med om moddarna, men jag trodde att PSVR hade exklusiva titlar som konkurrerar med PC och att Sony verkar sattsa hårdast på VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bah, jädra LCD. Jag älskar OLED och dess kolsvarta svarta. Vill inte ha grådassigt svart, framförallt inte om jag verkligen ska bli insugen i en VR värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Inte för att vara den som är den, men är inte pixeldensiteten det viktiga? Och inte upplösningen? Det är väldigt små skärmar på de här headseten.

Pixeldenisteten lär ju vara långt högre än en 4K tv eller till och med en 8K tv på säg 55 tum. Borde den därmed inte vara tillräckligt hög för att göra kunderna nöjda?

Eller är det mängden pixlar i förhållandet till synfältet som är det viktiga?

Ökar du upplösningen på en given skärmstorlek så ökar ju du även pixeldensiteten automatiskt. Att bara öka pixeldensiteten kan ju innebära att du helt enkelt tog en fysiskt mindre skärm, vilket även innebär att du tappar i field of view givet ett fixerat avstånd till ögonen.

Och nej, 4K på en TV, och dess pixeldensitet är en helt annan sak än pixeldensiteten i ett VR-headset. Egentligen är pixeldensitet i sig ganska ointressant begrepp om man inte talar om avståndet till skärmen också. Du kan inte urskilja små detaljer på 5 meters avstånd, men du kan urskilja dom på 5 cm's avstånd. Ett bättre mått är egentligen pixlar/grader (hur många pixlar ser jag om jag flyttar blicken 1 grad).

Permalänk
Medlem

Hatten av för alla dom som faktiskt köper VR nu så vi får en fortsatt utveckling till VR vi den stora massa både har råd/vill köpa och använda.

Om tio år har jag nog ett

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Men den har ju inte raytracing!

Intressant att man själv tänker att detta headset kostar mycket.... men ändå kostar mindre än ett 2080ti.
Hellre en 5000kr ish grafikkort och detta headset än ett 2080ti om man vill maximera nöje per krona

Du var ironisk nu eller? Det är ju inte VR kittet som renderar grafiken (förrutom Oculus Quest då) - har du RT i grafikkortet lär man väl kunna få det i VR skärmen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Du var ironisk nu eller? Det är ju inte VR kittet som renderar grafiken (förrutom Oculus Quest då) - har du RT i grafikkortet lär man väl kunna få det i VR skärmen också

Därav ---> <--- i slutet av meningen.

Permalänk
Medlem

Det kan det vara intressant men det saknas mycket information för direkt-köp. Bra upplösning, ser ut att ha sjysst komfort med halo-strap - jag tycker verkligen om Rift S då det inte trycker nåt på ansiktet. Avvaktar recensioner.

Sedan kan jag inte begripa att dom lagt resurser SteamVR tracking-sensorer? Är deras inside-out-tracking sämre än Rift S?