Permalänk
Medlem

Ok! Men hur upplever ni de videos jag spelat in? Är de av tillräckliig kvalité eller är det soptunnan som gäller?

Permalänk
Bildexpert 📺

@NickeP86: Jag ser inget flimmer eller liknande problem utan ser verkligen ut som pixliga 288p-retrospel.

De är ganska mörka filmer men jag har ingen referenspunkt för hur spelen verkligen ska se ut. Ifall du tänkte göra lite mer än för egen skull kan det vara värt att börja med redigering där du tittar på histogram/wave form monitor så att du ser fördelningen av ljuset i bilden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Ok! Men hur upplever ni de videos jag spelat in? Är de av tillräckliig kvalité eller är det soptunnan som gäller?

Bilden är "tidstypisk" det går möjligen att efterbehandla den i nån mjukvara om du vill förbättra den men nått jag inte gillar är att du på nått ställe bara körde ut monoljud i en kanal, jag tycker det är mycket trevligare om du lägger ljudet i både h och v kanal även om det är mono från orignalet, dessutom så låg ljudet i höger kanal och monoljud brukade läggas i vänster om man inte la det i båda kanalerna eller har olika monoljudspår i h och v kanal.
Jag tycker alltså du ska lägga in ljudet i mitten, dvs samma ljudspår i både h och v kanal när du redigerar ihop filmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Helt korrekt! Var när jag körde NES via composite som bara har en monokanal. Störde mig också i efterhand!Begrep inte hur jag skulle panorera ljudbilden innan export.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

@mrqaffe: Helt korrekt! Var när jag körde NES via composite som bara har en monokanal. Störde mig också i efterhand!Begrep inte hur jag skulle panorera ljudbilden innan export.

Förgrena ljudutgången bara så du får 2 utgångskontakter, jag vet inte om du behöver hona eller han men det finns båda versionerna.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Thanks mate!

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Har en gammal PS1 som kanske behöver en mod. Den kabel jag har till min CRT stöder inte RGB så jag kör S-Video till min scart 2 med en PS2 kabel. Den ska gå att modda den till RGB men då den fungerar bra med Komponent och S-video, så nej.

Till det viktiga.
Kollade lite på dina videos och jag tycker att de är lite oskärpa. Som om DVDn bara har spelat in komposit signal och inte RGB signal. Kan ha med youtube konverteringen att göra.
C64 tyckte jag såg bäst ut. Pixel mässigt då.
Angående linjen (det är två om jag inte ser fel) på C64 inspelningen har jag för mig att det är en synk signal som ska ligga utanför bild. Så du ska inte se den. Hittar inte artikeln men tror att Thomas @Laxpudding beskrev det i en av sinna videor då han förklarar varför man inte brukade använda hela upplösningen på vänster höger sida av skärmen. Kan ha vart i samma som pratade om HDR. Men som sagt minns inte exakt och misstänker att Thomas då han blir påmind och det inte är helg kan länka till artikeln som redan är skriven.

Edit:
Off:
Det var denna jag funderade på att göra till min PS1 men inte gjorde. Hjälper inte dig dessvärre.
https://www.youtube.com/watch?v=DB9z72atYzA

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.