En eller två m2 diskar

Permalänk
Medlem

En eller två m2 diskar

Hej,
tänkte beställa Samsung 970 EVO PLUS m2. Spelar endast på datorn, är det bättre att köpa en 500gb som systemdisk och en till för lagring av spel eller rentav köra en 1tb istället och ha system och spel på samma? Har ett ASUS maximus XI hero som moderkort.
MVH

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K Moderkort : Asus ROG MAXIMUS XI HERO Grafikkort : Asus GeForce GTX 1070 Ti ROG Strix Gaming Edition Minne : G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 4000MHz CL17 Trident Z RGB Kylning: Corsair H100i PRO RGB Chassi : Fractal Design Define r5 Nätdel : Corsair AX860 OS disk : Samsung 970 EVO PLUS 1 TB Övriga diskar : Samsung 860 500 GB SSD Skärm : HP Omen 27 G-SYNC 165hz

Permalänk

Är också intresserad av svar i frågan och då också om det finns några fördelar med två diskar av ovanstående modell vid fotoredigering!

Permalänk
Medlem

För spel lär det över lag vara bättre med en större SSD än två mindre. För spel är lagringen sällan särskilt kritisk för prestandan, så det lär inte spela någon större roll om OS:et råkar använda disken lite samtidigt. En större SSD har i regel också bättre prestanda och hållbarhet än en mindre av samma modell p.g.a. fler minneskapslar, och om du lämnar en M.2-port ledig så kan du enklare uppgradera datorn i framtiden.

På just ditt moderkort är du också begränsad av att båda M.2-portarna går via styrkretsen, som är begränsad till 4 GB/s till processorn (vilket även delas av nätverk, USB, etc.). 970 EVO Plus 1TB ligger på runt 3.5 GB/s läshastighet, så en sån kan ensam dra nästan all bandbredd som finns tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!
Då blir det att beställa en 1tb.
Men en fråga, är det 4GB/s totalt eller om jag köper två så delar de på bandbredden? dvs så kör de endast under 2GB/s då.

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K Moderkort : Asus ROG MAXIMUS XI HERO Grafikkort : Asus GeForce GTX 1070 Ti ROG Strix Gaming Edition Minne : G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 4000MHz CL17 Trident Z RGB Kylning: Corsair H100i PRO RGB Chassi : Fractal Design Define r5 Nätdel : Corsair AX860 OS disk : Samsung 970 EVO PLUS 1 TB Övriga diskar : Samsung 860 500 GB SSD Skärm : HP Omen 27 G-SYNC 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hornfalk:

Tack för bra svar!
Då blir det att beställa en 1tb.
Men en fråga, är det 4GB/s totalt eller om jag köper två så delar de på bandbredden? dvs så kör de endast under 2GB/s då.

4 GB/s totalt för allt på moderkortet förutom de två PCIe x16-portarna (d.v.s. grafikkortet) och RAM som är kopplade direkt till processorn (se blockdiagram för Z390). Du kan alltså ha två SSDer och maxa en i taget, men inte båda samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

På just ditt moderkort är du också begränsad av att båda M.2-portarna går via styrkretsen, som är begränsad till 4 GB/s till processorn (vilket även delas av nätverk, USB, etc.). 970 EVO Plus 1TB ligger på runt 3.5 GB/s läshastighet, så en sån kan ensam dra nästan all bandbredd som finns tillgänglig.

Nu har jag tappat bort vad funktionaliteten heter, men all data tar inte vägen via processorn om så inte behövs. Flyttar man exempelvis filer mellan två NVMe-diskar, båda kopplade till styrkretsen, kommer bandbredden mot processorn inte vara en begränsande faktor eftersom den inte nyttjas.

Skrivet av hornfalk:

Men en fråga, är det 4GB/s totalt eller om jag köper två så delar de på bandbredden? dvs så kör de endast under 2GB/s då.

Så länge du inte jobbar med mycket data som läses och skrivs (såsom videoredigering, tunga databaser, många användare på samma disk etc.) kommer du aldrig dra nytta av bandbredden i praktiken. Då du skriver att du enbart spelar på datorn bör du överväga om du vill lägga extra slantar på 970 EVO PLUS när du rent praktiskt sällan eller aldrig kommer nyttja den högre bandbredden jämfört med en ordinär SATA-disk.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu har jag tappat bort vad funktionaliteten heter, men all data tar inte vägen via processorn om så inte behövs. Flyttar man exempelvis filer mellan två NVMe-diskar, båda kopplade till styrkretsen, kommer bandbredden mot processorn inte vara en begränsande faktor eftersom den inte nyttjas.

Du tänker på DMA. Och ja, jag förenklade lite, det finns vissa fall där man kan låta bli att blanda in processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du tänker på DMA.

Ja just så heter det, tack

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jo jag har tänkt på att skaffa en vanlig SSD men när det "bara" skiljer ca 600kr mellan m2 varianten och en hederlig ssd så tycker jag det kan vara värt det.

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K Moderkort : Asus ROG MAXIMUS XI HERO Grafikkort : Asus GeForce GTX 1070 Ti ROG Strix Gaming Edition Minne : G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 4000MHz CL17 Trident Z RGB Kylning: Corsair H100i PRO RGB Chassi : Fractal Design Define r5 Nätdel : Corsair AX860 OS disk : Samsung 970 EVO PLUS 1 TB Övriga diskar : Samsung 860 500 GB SSD Skärm : HP Omen 27 G-SYNC 165hz

Permalänk

Hej,

jag är inne här på samma spår och undrar varför jag inte kan få upp min andra m2 disk?
Ser inte den i BIOS heller. Har 2 st 256GB M2 diskar installerade, en med windows, men kan inte få fram den andra och undrar om mitt system kanske inte stöder moderkortet?

Kör med följande system:
Ryzen 5 2600 Six-Core @ 3390 MHz
ROG STRIX B450-F GAMING

Permalänk
Medlem

@Robert1968: Är båda enheterna PCIe SSDer? Den andra M.2-porten har endast stöd för PCIe och inte SATA.

Den delar även bandbredd med PCIe-porten som grafikkortet normalt sitter i, men enligt manualen till moderkortet så verkar det inte finnas någon inställningar för att välja om M.2_2-porten ska vara aktiv eller inte. Moderkortet borde med andra ord halvera bandbredden till grafikkortet och aktivera M.2_2-porten automatiskt när man sätter i en M.2-enhet i den porten, så det borde fungera bara SSDn är PCIe och inte SATA.

Permalänk

@perost: Hmm ser nu att båda är SATA. Men om jag skaffar en PCIe så borde det fungera?

Permalänk

@perost: Läste "manualen" till moderkortet nu och såg att det stod att 2an stöder bara PCIe.. Problem solved

Permalänk

@Robert1968:

Jag gjorde exakt samma fel när jag hade köpt min nya moderbräda och installerade 2 likadana där den ena inte hittades.

såg även i Dagens Fynd tråden, att de just nu rear ut denna på webhallen, jag bara kopierar länken, kanske är den intressant
https://www.webhallen.com/se/product/305422-Kingston-A2000-M-...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

@Blacksheep: Tack för tipset, har redan beställt annan 500gb

Permalänk

För ungefär 6år sedan så hade jag två sata SSD I mitt dåvarande system. OS på den ena spel på den andra. Och i BF4 så kom jag alltid in först och kunde välja fordonet jag ville ha.
Om detta fortfarande gäller med nvme och senaste Moderkorten låter jag vara osagt.