Apple visar ny Ipad med 10,2-tumsskärm

Permalänk
Melding Plague

Apple visar ny Ipad med 10,2-tumsskärm

Det senaste tillskottet i Apples Ipad-familj får uppdaterad systemkrets och större skärm, som ska utnyttja operativsystemet Ipad OS bättre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hade faktiskt tankar på att skaffa en första appleprodukt ifall den verkade okej främst wftersom ipad är föehållandevis billiga nu när priset stuckit iväg och utbudet krympt på surfplattorna. Men a10 herrejösses är inte den typ 3 år gammal eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hade faktiskt tankar på att skaffa en första appleprodukt ifall den verkade okej främst wftersom ipad är föehållandevis billiga nu när priset stuckit iväg och utbudet krympt på surfplattorna. Men a10 herrejösses är inte den typ 3 år gammal eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Ipad 2018 använder A10 Fusion, så antagligen är det något misstag. Jag tittar inte på konferensen.

Edit: Det ska vara A10X Fusion som använts i tidgare Ipad Pro-modell.

Edit 2: Tydligen är det fortfarande A10 Fusion: https://www.apple.com/newsroom/2019/09/apple-introduces-new-v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hade faktiskt tankar på att skaffa en första appleprodukt ifall den verkade okej främst wftersom ipad är föehållandevis billiga nu när priset stuckit iväg och utbudet krympt på surfplattorna. Men a10 herrejösses är inte den typ 3 år gammal eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt deras webb så är det en A12 Bionic så det är nog ett typo...

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på en med 16:10 (el likn)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sludent:

Enligt deras webb så är det en A12 Bionic så det är nog ett typo...

Inte i den billigare Ipad-modellen väl? De brukar ligga minst ett par generationer efter toppmodellerna.

Permalänk
Medlem

Det enda jag är intresserad av är när de tänkt släppa ipados officiellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

@Fulci: Säkert så, tycker de vänt till iPad-linjen en del med nya modeller som ibland är ett steg tillbaka och vips återkommer modellnamn. Smått förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ipad 2018 använder A10 Fusion, så antagligen är det något misstag. Jag tittar inte på konferensen.

Edit: Det ska vara A10X Fusion som använts i tidgare Ipad Pro-modell.

Enligt Apples nyhetssida är det fortfarande A10 Fusion. Det vill säga samma chip som i Ipad 2018 årsmodell. Snacka om att mjölka.
https://www.apple.com/newsroom/2019/09/apple-introduces-new-v...

Permalänk
Medlem

Gammal soc va spännande. Och den ska vara dubbelt så snabb som bästsäljande laptop? Haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Gammal soc va spännande. Och den ska vara dubbelt så snabb som bästsäljande laptop? Haha!

Skickades från m.sweclockers.com

De nämnde väl aldrig vilket årtal de jämförde med

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Apple katastrof igen... iPad är väl deras bästa produkt tycker jag men detta är ju sämst.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv

Detta kan bli ett inköp av modellen för 4000+ kr, eventuellt tidigare generationen om skillnaderna är för små och priset känns omotiverat i förhållande för vad man får. Med lite tur kanske de äldre modellerna sjunka några hundralappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon242437:

Detta kan bli ett inköp av modellen för 4000+ kr, eventuellt tidigare generationen om skillnaderna är för små och priset känns omotiverat i förhållande för vad man får. Med lite tur kanske de äldre modellerna sjunka några hundralappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Så tänkte jag men har spanat in produkten nu. 4000kr vore för basmodellen med värdelösa 32gb lagring. De har inte ens utökat det. Så du måste upp till ~5000 spänn för att få en varriant med funktionell mängd minne. Och vill man ha LTE är det ytterliggare en tusenlapp på det .

Ja då är man plötsligt inte så långt ifrån samsungs topspeccade tab s6 eller en ordentlig laptop.

Apple dödar sig själv med sin smarta prissättning där man bara måste lägga till nån tusenlapp för att få en vettig produkt. När det blir en tusenlapp till när man redan är tveksam så blir det nej. Jag skippar den!

Permalänk
Medlem

Jag behöver en iPad med inbyggd GPS, men varför måste man köpa en iPad med simkort och betala massor med pengar för att få detta? Alla androidplattor har ju GPS... Dåligt tycker jag.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Så tänkte jag men har spanat in produkten nu. 4000kr vore för basmodellen med värdelösa 32gb lagring. De har inte ens utökat det. Så du måste upp till ~5000 spänn för att få en varriant med funktionell mängd minne. Och vill man ha LTE är det ytterliggare en tusenlapp på det .

Ja då är man plötsligt inte så långt ifrån samsungs topspeccade tab s6 eller en ordentlig laptop.

Apple dödar sig själv med sin smarta prissättning där man bara måste lägga till nån tusenlapp för att få en vettig produkt. När det blir en tusenlapp till när man redan är tveksam så blir det nej. Jag skippar den!

Fortfarande 32 GB minne i basmodellen är definitivt fattigt år 2019. Har sneglat på olika paddor ett tag nu men en nagel i ögat av det här slaget är sånt som får en att tappa lusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Gammal soc va spännande. Och den ska vara dubbelt så snabb som bästsäljande laptop? Haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Den bästsäljande laptopen är inte en så snabb dator, just sayin'. Bästsäljande brukar inte betyda det bästa av dom bästa utan den billigaste av den billigaste ... Rekommenderar dig att kolla in Amazons bästsäljande lista. Sen kan du se på Linus Tech Tips där dom har ett segment där dom recenserar just Amazons bästsäljande grejer. Deras bästsäljande gaming-skärm och TV är skrattretande dåliga, och dom är alltså bästsäljande så väldigt många har köpt dom. Så tro inte att bästsäljande betyder bästa kvalité och bästa prestanda, för så är det verkligen inte.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Så tänkte jag men har spanat in produkten nu. 4000kr vore för basmodellen med värdelösa 32gb lagring. De har inte ens utökat det. Så du måste upp till ~5000 spänn för att få en varriant med funktionell mängd minne. Och vill man ha LTE är det ytterliggare en tusenlapp på det .

Ja då är man plötsligt inte så långt ifrån samsungs topspeccade tab s6 eller en ordentlig laptop.

Apple dödar sig själv med sin smarta prissättning där man bara måste lägga till nån tusenlapp för att få en vettig produkt. När det blir en tusenlapp till när man redan är tveksam så blir det nej. Jag skippar den!

Uhm det är en rätt så bra bit till en S6 för 8000-11000kr... Och runt det priset har man snarare iPad Pro än iPad som alternativ.

Hursomhelst så är Apples lineup i år inte särskilt imponerande.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite roligt när de jämförde med den bästsäljande laptopen och sa att deras iPad med 3.5 miljoner pixlar har 3.3 gånger så många pixlar som laptopen. Den laptopen har alltså en upplösning på 1336x768 tolkar jag det som. Är det verkligen en vanlig upplösning 2019, även på de allra billigaste laptoparna? När jag kollar på Prisjakt hittar jag några bärbara datorer med 1080p under 3000 kr.
Känns som en ganska konstig jämförelse att göra..

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Så tänkte jag men har spanat in produkten nu. 4000kr vore för basmodellen med värdelösa 32gb lagring. De har inte ens utökat det. Så du måste upp till ~5000 spänn för att få en varriant med funktionell mängd minne. Och vill man ha LTE är det ytterliggare en tusenlapp på det .

Ja då är man plötsligt inte så långt ifrån samsungs topspeccade tab s6 eller en ordentlig laptop.

Apple dödar sig själv med sin smarta prissättning där man bara måste lägga till nån tusenlapp för att få en vettig produkt. När det blir en tusenlapp till när man redan är tveksam så blir det nej. Jag skippar den!

Ack o ve – håller med om att 32 GB lagring är futtigt trots att det är en instegsmodell. Apple Watch 5 erbjuder ju upp till 32 GB – en klocka?!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ack o ve – håller med om att 32 GB lagring är futtigt trots att det är en instegsmodell. Apple Watch 5 erbjuder ju upp till 32 GB – en klocka?!

Instegsmodellen är för låg, men addera då också att modellen med största lagringen är 128GB. Finns alltså bara 2 alternativ... 32GB är bedrövligt.. Telefonerna har väl 256 samt 512GB?

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Tyckte det var lite roligt när de jämförde med den bästsäljande laptopen och sa att deras iPad med 3.5 miljoner pixlar har 3.3 gånger så många pixlar som laptopen. Den laptopen har alltså en upplösning på 1336x768 tolkar jag det som. Är det verkligen en vanlig upplösning 2019, även på de allra billigaste laptoparna? När jag kollar på Prisjakt hittar jag några bärbara datorer med 1080p under 3000 kr.
Känns som en ganska konstig jämförelse att göra..

Kanske var det hela världens försäljning och inte enbart sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

https://www.apple.com/se/ipados/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Skrivet av MexxII:

Instegsmodellen är för låg, men addera då också att modellen med största lagringen är 128GB. Finns alltså bara 2 alternativ... 32GB är bedrövligt.. Telefonerna har väl 256 samt 512GB?

Ja, 256 och 512 GB på lurarna.
De kunde gott erbjudit 64 GB, 128 GB eller 256 GB på den nya 10,2" Ipad.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av MexxII:

Instegsmodellen är för låg, men addera då också att modellen med största lagringen är 128GB. Finns alltså bara 2 alternativ... 32GB är bedrövligt.. Telefonerna har väl 256 samt 512GB?

Kanske bättre att köra på iPad mini istället – då får man 64 GB med instegsmodellen och A12 istället för A10. Konstigt att den nya 10.5-tummaren fick A10. Fattar inte riktigt.

https://www.apple.com/se/shop/buy-ipad/ipad-mini

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Kanske var det hela världens försäljning och inte enbart sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Mer sannolikt att apple bara hittar på. 2x snabbare än mest sålda datorn t.ex vad tusan baserar de det på? Låter fint betyder absolut ingenting. Det sitter en 4generationer gammal chip (deras budgetvarriant) från 2016 som bygger på 16nm litografi.

Men det låter ju inte lika fint.