Rollspelet Greedfall – en återblick till Biowares glansdagar

Permalänk
Melding Plague

Rollspelet Greedfall – en återblick till Biowares glansdagar

Den franska utvecklaren Spiders nya rollspel Greedfall lyckas enligt recensenter med det som Bioware inte lyckats med på tio år – att skapa ett rollspel i gammal Bioware-anda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kul! Blir att hålla utkik om jag nån gång får lite fritid.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

En återblick till tiden då världen stod still, buskar och träd fastfrusna utan rörelser

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har precis städat hela huset.
Kaffet är klart.
Dags att börja.. Ser verkligen fram emot detta.

Jag hoppas på liknande upplevelse som jag fick med DAO (Dragon Age Origins)
Ett av de bästa spelen som jag har spelat.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Relik 📜

Lite sugen på det här! Verkar innehållsmässigt jättetrevligt, tekniskt.. brunt? Ska pumpa @Gustav Höglund på mer info.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag hade litet hoppats på att det här skulle vara smådåligt, då hade jag inte lockats att börja spela. Har saknat den gamla skolans Bioware-liknande rollspel, och jag vet att jag skulle lägga alldeles för många timmar på det om jag börjar spela. Huvaligen, backlogen är skoningslös just nu!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag hade litet hoppats på att det här skulle vara smådåligt, då hade jag inte lockats att börja spela. Har saknat den gamla skolans Bioware-liknande rollspel, och jag vet att jag skulle lägga alldeles för många timmar på det om jag börjar spela. Huvaligen, backlogen är skoningslös just nu!

Jag vet inte vad du ligger på, men jag har ett 20tal spel som jag har köpt och aldrig påbörjat. Oh wait, 21 med Greedfall.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Louwsy Shroom: jag tror att, om jag bara tittar på fysiska spel till konsoler, jag ligger någonstans på 60-70 ospelade titlar. Och då räknar jag inte med digitala titlar. På PC, med de olika butikerna, har jag fler än jag vågar erkänna (insåg igår att jag har tillgång till Gears 5 genom Xbox Game Pass för PC). Så min backlog är nog nog helt körd, jag får helt enkelt prioritera vilka titlar jag vill få avklarade i år och vilka jag sparar till nästa årtionde

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@iBurningMan: jag tror att, om jag bara tittar på fysiska spel till konsoler, jag ligger någonstans på 60-70 ospelade titlar. Och då räknar jag inte med digitala titlar. På PC, med de olika butikerna, har jag fler än jag vågar erkänna (insåg igår att jag har tillgång till Gears 5 genom Xbox Game Pass för PC). Så min backlog är nog nog helt körd, jag får helt enkelt prioritera vilka titlar jag vill få avklarade i år och vilka jag sparar till nästa årtionde

Åh jäklar, ja där ligger man något i lä XD
Man får väl se det som en investering i att lösa eventuella problem med vad man ska sysselsätta sig med på fritiden

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@loevet: ja den där backlogen är inte rolig.

Ontopic blir nog ett köp.

Permalänk
Raderar framsidor
Skrivet av emilakered:

Lite sugen på det här! Verkar innehållsmässigt jättetrevligt, tekniskt.. brunt? Ska pumpa @gh0glund på mer info.

Greedfall innehåller det mesta som "gör" ett bra rollspel. Moraliska dilemman, romans, karaktärsbygge, personliga uppdrag, gömda skatter, crafting, you name it.

Presentationen hållet som sagt inte världsklass. Förbered dig på att springa runt i samma grönbrungråa miljöer under 90% av tiden på Teer Fradee.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Greedfall innehåller det mesta som "gör" ett bra rollspel. Moraliska dilemman, romans, karaktärsbygge, personliga uppdrag, gömda skatter, crafting, you name it.

Presentationen hållet som sagt inte världsklass. Förbered dig på att springa runt i samma grönbrungråa miljöer under 90% av tiden på Teer Fradee.

Skickades från m.sweclockers.com

Har bara spelat introt än så länge, men jag är nog lite TW3 skadad och tycker att mekaniken / styrningen är lite mindre än intuiativ men det kanske behöver nötas in lite.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Säga vad man vill om spelet. Men dom har ju lyckats väldigt bra med tanke på hur liten studion är.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Raderar framsidor
Skrivet av HoboCop:

Har bara spelat introt än så länge, men jag är nog lite TW3 skadad och tycker att mekaniken / styrningen är lite mindre än intuiativ men det kanske behöver nötas in lite.

Jag håller med, men man vänjer sig vid kamera och kontroller efter ett tag. Trevligast upplevelse misstänker jag att man har på PC med sin handkontroll of choice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Postade det här i Greedfall-tråden i forumet, men här är mina åsikter hittils om spelet.

Hunnit köra ~7-8h hittils. Bortser man från lite clumpy movement och lite kassa lipsync-animations på karaktärerna så är dett ett rätt solid spel som liknar lite en blanding av Dragon Age/Assassin's Creed/Witcher. Då spiders som gjort spelet är en mindre studio så får man hålla förväntningarna därefter också.

Drog hem det för 39.99€ på humble bundle och är riktigt nöjd hittils om man bortser från bristerna. Men bedömer man det som ett AA-spel och inte ett AAA så blir man nog rätt nöjd med spelet. Bra voice acting, mycket cuztomisation/rpg-element vilket är nice. Finns också olika sätt att lösa många missions på, Stealth/charisma/combat etc.

Törstar man efter ett "Bioware-RPG" så är detta ett helt klart bra spel. 7/10 från mig, 8/10 om man tänker på det lägre priset än andra AAA-rpgs. Sägs vara 40-50h content om man gör alla side-quests/activities och ~20-25h om man rushar igenom main quests

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emomilol1213:

Hunnit köra ~7-8h hittils. Bortser man från lite clumpy movement och lite kassa lipsync-animations på karaktärerna så är dett ett rätt solid spel som liknar lite en blanding av Dragon Age/Assassin's Creed/Witcher. Då spiders som gjort spelet är en mindre studio så får man hålla förväntningarna därefter också.

Lipsyncen verkar vara pga språket. Såg ett tips om att ändra till franska så stämmer det bättre.. hmm.

Kameran är nog mitt största problem. Satte den till minsta under movement(smoothing eller något liknande) så blev det lite bättre. Camera reset är ingen höjdare heller.

Motion blur och dof hade jag gärna stängt av. Får hoppas att de lägger till det i options. Har inte orkar gräva i filerna ännu - kanske går där.

Förutom detta så verkar det vara en pärla! Särskilt med tanke på studions storlek.

Permalänk
Medlem

Helt klart en positiv överraskning! Visst spelet har sina brister men jag tycker dom positiva delarna väger klart över! Flera gånger har det varit svårt å göra val, vilket jag gillar. Är bara några timmar in så ser fram emot å spela mer i helgen!

Permalänk
Relik 📜

Nu har väl folk hunnit lira en hel del.. rekommenderas det? Jag är verkligen sugen!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S