Söker ideér för Material till Ben för hylla

Permalänk
Medlem

Söker ideér för Material till Ben för hylla

som rubriken lyder. Vet på ett ca hur jag vill bygga den, men problemet är vilket material man ska bygga den av ( benen till hyllorna ).
(hittade inte lämplig forumdel, får flyttas om det är fel )

scenario:
Har idag en 1600x780x30 mm bänkskiva som jag betsat och är nöjd med, dock så är det lite för mycket "bös" och saknar plats,
tänkte därför bygga en hylla ovanför skärmarna och ställa upp datorn m.m. där.
Tänkte köpa likadan skiva, fast inte lika bred ( 30mm tjock och sen betsa den )

Vad ska man använda för att bygga en stabil hylla? Höjden på benen kommer la behöva vara kanske 500-600mm.
Tycker det är grymt snyggt med "blårör" eller industrilook som man kan kalla det, men det verkar helt omöjligt att skaffa för en rimlig peng..

finns det några bra alternativ för att bygga en stabil hylla?

varning! Paintskills på jobbdatorn

Förtydligande
Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder: Du kan inte bara fästa hyllan med konsoler i väggen? Eller är du ute efter "looken"?

Permalänk
Hjälpsam

Man cruizar DH D-Hallen och lägger bud på bästa hylla att plocka hem

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Superolle: problemet där är att jag inte vill göra någon "fast installation" då det är hyresrätt och det är gipsskivor... *kräks*
sen e ju looken inte helt fel heller

@Fluf: Är väldigt sällan på DH tyvärr lyckas alltid krocka med andra saker i schemat

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Sätt en regel i bakkant så blir den mycket styvare, det svåraste är nog att få till ben om inte rör sig så allt gungar om du inte använder metall eller stagar dem på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: absolut, det fanns med i beräkningen, tänkte att kortsidorna skulle se ut som 2 st " H "

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Vad har du för skiva nu?
Byggvaruhus som bauhaus brukar ju ha som service att såga bänkskivor till önskad storlek.
Snyggt att betsa en ekskiva - om det är det du vill ha.

Planera något extra snitt så att spillbitarna blir rätt storlek/höjd för att ha som stödben,
och även den där regeln på 5-10 cm i bakkant som det tipsades om.

Permalänk
Medlem

@pacc: skivan har jag köpt på bauhaus och kapat till själv, och planerar göra likadant med hyllplanet, är mer vad man ska ha mellan dem som är problemet :/

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Farthinder:

@pacc: skivan har jag köpt på bauhaus och kapat till själv, och planerar göra likadant med hyllplanet, är mer vad man ska ha mellan dem som är problemet :/

Har du tänkt att skruva fast "hyllbenen" i båda ändar (i skivorna) kan du staga dem med ett vajerkors elelr kanskle kedjor om du vill ha nått mer udda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: precis, skrivbordskivan sitter just nu skruvad i hurtsarna, och tänkte skruva benen in i båda skivorna, om det nu blir t.ex. blårör/järnrör så kan man ju skruva i tvärstagen i andra rör med hjälp av T-kopplingar.
är la mest en fråga om hur ruskigt många säckar med pengar de ska ha för rören osv som gör att man får lite avsmak

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@mrqaffe: precis, skrivbordskivan sitter just nu skruvad i hurtsarna, och tänkte skruva benen in i båda skivorna, om det nu blir t.ex. blårör/järnrör så kan man ju skruva i tvärstagen i andra rör med hjälp av T-kopplingar.
är la mest en fråga om hur ruskigt många säckar med pengar de ska ha för rören osv som gör att man får lite avsmak

Bauhaus har massor olika metallrör, håller du dig kring ett par centimeter i diameter så blir det inte så dyrt. Bara kapa till och fästa på något bra sätt

Länk

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Metallrör eller gängstång och några muttrar. 🙂
Om inte gängstång blir för smalt och instabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Videoapan: ja precis, vill inte ha några jätterör heller blir så attans tungt, Gängsnitt har jag så man kan nog få dit ngt fint

@backlulund: Har en 2m hög hylla med 2 sektioner, 10 hyllplan.. ett jääääkla skruvande ( gängstång )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Kör en Ernst Kirchsteiger, rundstav for the win 😁

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Finns ganska grova.
Gängstång Biltema

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MCRJ: blir tyvärr väldigt rangligt om man ska ha den längden och inte har möjlighet att bulta mot vägg

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@backlulund: Har en 2m hög hylla med 2 sektioner, 10 hyllplan.. ett jääääkla skruvande ( gängstång )

Ja men nåt ska man väl ha att göra på lördagkvällarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@backlulund: tog bara ett par timmar det jobba kom sen när allt skulle mätas och passas in med vattenpass xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Finns säkert ngn som tröttnat på ett ikeaskrivbord som har deras metallben (jag har då skänkt bort ett gäng i mina dar). De är oftast lackade, men med lite färgborttagare och lite slipande så får du nog till naken-looken. Fördelen med dom är att de kommer ju färdiga med gängad m8/m10 i toppen, så lätta att skruva fast.

Edit: dessa kostade fan ingenting : https://www.ikea.com/se/sv/p/adils-ben-bla-20326291/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

@Broberg: det är ju ett alternativ, blir dock problem att fästa det i båda skivor, men gillar kreativiteten! luter mer åt att försöka få tag i en lokal rivnings firma och be lite snällt om skrotbitar just nu sen sätta sig med skruvdragare och stålborst

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Har använt en hel del sådana här https://www.keyclampsonline.co.uk/collections/26-9mm-key-clam...

Utbudet i Sverige är i stort sett obefintligt men bör gå att finna på eBay.co.uk för samma peng. Frakten kommer nog ligga runt 180kr men kan vara värt det.
Det går också fint att rengöra med TSP för att sedan lacka i valfri kulör. Har omålade i sovrummet och svartlackade till skrivbordet. Går även alldeles utmärkt att dra kabel i ifall man vill dölja USB, HDMI osv.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701