Koppla ihop Intel® Iris® Plus Graphics 655 GPU med en 4K skärm?

Permalänk
Medlem

Koppla ihop Intel® Iris® Plus Graphics 655 GPU med en 4K skärm?

Jag har en Intel® Core™ i3-8109U CPU @ 3.00GHz processor med inbyggd Intel® Iris® Plus Graphics 655 GPU.
Enligt specsen har så har den 4K support vid 60 Hz. Om man skaffar en en skärm med 4K, ställer datorn om frekvensen automatisk till 60 Hz om man koplar skärmen. Eller måste man göra det
manuellt och är det säkert?

Operativsystemet är Windows 10 64 bit.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet har stöd för 4K@60Hz, men det betyder inte att datorn nödvändigtvis har det. Om datorn har en DisplayPort-utgång så är det troligtvis bara att koppla in och köra. Har datorn endast HDMI så blir situationen direkt mycket tveksammare. Om du talar om vilken dator det rör sig om så kanske vi kan luska vidare, men tyvärr är tillverkarna oftast väldigt dåliga på att specificera vad bildutgångarna faktiskt har för kapacitet.

Permalänk
Medlem

Datorn är av modell Intel NUC8i3BEH. Tyvärr, så har den endast 1 HDMI utgång. Då lönar det sig väl inte att skaffa en TV med 4K?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ken76:

Datorn är av modell Intel NUC8i3BEH. Tyvärr, så har den endast 1 HDMI utgång. Då lönar det sig väl inte att skaffa en TV med 4K?

Vill du ha två skärmar eller varför är 1 HDMI en begränsning för 4k?

Har usel koll på bildskärmsstandarder, men din NUC har två utgångar för skärmar

HDMI: standard "HDMI 2.0a"
ThunderBolt/DP: standard "Displayport 1.2"

Den andra kan endera användas som DP eller som USB3.1 gen 2

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ken76:

Datorn är av modell Intel NUC8i3BEH. Tyvärr, så har den endast 1 HDMI utgång. Då lönar det sig väl inte att skaffa en TV med 4K?

NUC:en har både en HDMI 2.0a-utgång samt en USB-C med DisplayPort, så det är inga problem. Enligt Intel själva klarar den tre 4K@60Hz-skärmar samtidigt. Om det är en TV du vill ansluta så är det HDMI som gäller, DisplayPort är det som oftast gäller för datorskärmar men existerar knappt i TV-världen.

Permalänk
Medlem

Thunderbolt klarar också 4K i 60Hz med en enkel adapter till HDMI för ett par hundringar. Bara du ser till att adaptern faktiskt talar om att 4K i 60Hz funkar.

edit: Bara som ett FYI. Verkar som datorns HDMI-utgång redan klarar detta, så kör på det.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Detta hjälpte mig mycket.

Permalänk
Medlem

Jag försäkrar mig att dessa inställningar är ok angående Intel® Iris® Plus Graphics 655 GPU grafikkortet och denna tv modell, som
är Samsung 43" 4K UHD Smart TV UE43RU7105 under Windows 10.
Eller borde man ändra inställningarna? Finns det möjlighet att tv kan gå sönder om dessa inställningar är fel konfigurerade?

Tyvärr har jag inställningarna visade endast i 3 stycken bilder.
Finns det möjlighet att ladda upp bilder på detta forum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ken76:

Finns det möjlighet att tv kan gå sönder om dessa inställningar är fel konfigurerade?

Nej, du kan inte ha sönder TV:n genom att använda fel inställningar, en TV ger dig inte tillräckligt mycket kontroll över hårdvaran för att kunna göra någon skada. De är ganska idiotsäkra på det sättet, så du behöver inte vara orolig över att testa olika inställningar.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret.