Postnord eller Ica har tappat min skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Klart man har andra val, är väl bara att inte hämts ut den alls?
När dom bär fram kartongen och den är skadad är det bara att säga att man vägrar ta emot paketet, sen åker du hem och kontakat din återförsäljare och säger att du inte tänker hämta ut paketet för att det är för skadat, när dom då får tillbaka paketet efter 14 dagar så ser dom att så var fallet och du slipper förmodligen avgiften för outlöst paket! Enkelt! Har själv gjort så.

Okej, då ska du alltså se skadan innan du har fått kartongen till dig, alltså innan de har blippat den och gett den till dig. Om man lyckas med det, ja då går det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Klart man har andra val, är väl bara att inte hämts ut den alls?
När dom bär fram kartongen och den är skadad är det bara att säga att man vägrar ta emot paketet, sen åker du hem och kontakat din återförsäljare och säger att du inte tänker hämta ut paketet för att det är för skadat, när dom då får tillbaka paketet efter 14 dagar så ser dom att så var fallet och du slipper förmodligen avgiften för outlöst paket! Enkelt! Har själv gjort så.

Du behöver alltså be att få inspektera hela kartongen innan du låter ombudet skanna ditt körkort? Sedan ska du dra slutsatsen att eventuell skada på kartongen med oerhört stor sannolikhet även medfört skada på godset? Sist men inte minst, så ska du då vänta tills postombudet skickar varan i retur, för att sedan få ut en ny vara (så runt 3 veckor)?

Varför i hela friden skulle man inte ta hem och kontrollera varan, för att då kontakta återförsäljaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Okej, då ska du alltså se skadan innan du har fått kartongen till dig, alltså innan de har blippat den och gett den till dig. Om man lyckas med det, ja då går det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, dom kan blippa kartongen hur mycket och hur snabbt dom vill, det betyder inte att du hämtat den bara för det, men lämnar du fram legitimationen och låter dom blippa den också, då har du signerat att du hämtat ut paketet och innan man är vid det steget så har man haft god tid på sig att se eventuella skador.

Man har inte chans att upptäcka alla småskador men större skador är inga problem.

Jag hade nog själv inte reagerat på den lilla hörnskadan som TS kartong har då det är rätt vanligt att kartonger har sådana småskador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du behöver alltså be att få inspektera hela kartongen innan du låter ombudet skanna ditt körkort? Sedan ska du dra slutsatsen att eventuell skada på kartongen med oerhört stor sannolikhet även medfört skada på godset? Sist men inte minst, så ska du då vänta tills postombudet skickar varan i retur, för att sedan få ut en ny vara (så runt 3 veckor)?

Varför i hela friden skulle man inte ta hem och kontrollera varan, för att då kontakta återförsäljaren?

Se mitt svar ovan angående att upptäcka alla skador.

Sen sa jag inte vad som är rätt eller fel sätt att göra det på, jag gav bara ett alternativ på vad man kan göra, att det finns olika val att göra, man måste inte ta med paketet hem.

Någon skrev tidigare i tråden att paketet dom skulle hämta var helt trasigt och det som skulle vara i paketet var halvägs utanför paketet, hade du tagit emot det paketet för att sedan krångla med returfrakt och allt vad det innebär? Även det tar ju tid med returfrakt innan dom skickar den nya varan. Eller hade du vägrat hämta ut det, meddelat återförsäljaren och sedan beställt en ny pryl i väntan på att returen ska ske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Nej, dom kan blippa kartongen hur mycket och hur snabbt dom vill, det betyder inte att du hämtat den bara för det, men lämnar du fram legitimationen och låter dom blippa den också, då har du signerat att du hämtat ut paketet och innan man är vid det steget så har man haft god tid på sig att se eventuella skador.

Man har inte chans att upptäcka alla småskador men större skador är inga problem.

Jag hade nog själv inte reagerat på den lilla hörnskadan som TS kartong har då det är rätt vanligt att kartonger har sådana småskador.

Hos mitt ombud säger jag de fyra siffrorna i smset sen tar det mitt leg och går i på lagret. Sedan kommer de tillbaka med paketet, de blippar legget, de blippar paketet och sedan säger de varsågod. Det finns ingen tid att inspektera paketet och sedan välja att inte hämta ut det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hos mitt ombud säger jag de fyra siffrorna i smset sen tar det mitt leg och går i på lagret. Sedan kommer de tillbaka med paketet, de blippar legget, de blippar paketet och sedan säger de varsågod. Det finns ingen tid att inspektera paketet och sedan välja att inte hämta ut det.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan jag förstå om det inte är lika lätt.
Jag säger de fyra siffrorna, dom hämtar paketet, ställer det framför mig på disken, börjar knappa på datorn, sen blippar dom allt. Så jag har god tid på mig att se skicket på paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Hade jag jobbat på Kompletts skadeavdelning hade jag misstänkt att den tappats i golvet och att kunden lägligt hittade en skada på kartongen att skylla på. Eller råkade efterfabricera en egen fast på kartongens baksida istället för framsida...

Ok, tur att inte du jobbar på Kompletts skadeavdelning, du skulle få kicken snabbt.

Tvivlar på att Kompletts skadeavdelning kommer leka polis eller anlita polis för att reda ut detta, diverse konspirationsteorier, i så fall är de dumma. Även om det är fullt möjligt att göra på det sättet du beskriver så är det i det närmaste totalt omöjligt bevisa utan att anlita riktiga proffs (polis etc), lycka till i så fall säger jag till Komplett, de skulle bli totalt överkörda av Konsumentverket.

Klart som sjutton att ts kommer få till stånd ett byte av skärm i detta fall. Ja, det är en liten skada på lådan men ändå inte så mycket att man inte plockar upp innehållet alls. Egentligen kanske man inte skulle gjort det (packat upp), nej, men skadan på lådan anser jag inte är tillräckligt stor för att de ska kunna åberopa detta.

Ja, att den kom upp på väggen innan det hela upptäcktes är så klart udda men å andra sidan är det logiskt att man vill skydda skärmen under monteringen och inte tar bort skyddet innan man är klar.

TS fixar detta utan problem tror jag.

Permalänk
Medlem

Har pratat med komplett och de ska kontakta PostNord . Efter mer koll i emballaget så är frigoliten där skadan är skedd mycket krossad.

Så det jag tror hänt är att någonstans på transportväg till komplett eller från komplett har den tagit emot en rejäl stöt och knuffat in skärmen i frigoliten som i sin tur har skadat panelen.

Listen runt skärmen är väldigt tunn.

Skadan på ytter emballage är så liten så jag såg inte det när jag hämtade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Har pratat med komplett och de ska kontakta PostNord . Efter mer koll i emballaget så är frigoliten där skadan är skedd mycket krossad.

Så det jag tror hänt är att någonstans på transportväg till komplett eller från komplett har den tagit emot en rejäl stöt och knuffat in skärmen i frigoliten som i sin tur har skadat panelen.

Listen runt skärmen är väldigt tunn.

Skadan på ytter emballage är så liten så jag såg inte det när jag hämtade.

Skickades från m.sweclockers.com

Toppen, sluta läs här nu och slappna av, det här kommer ordna sig, du kommer bara bli nervös av konspirationsteorierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Nej, dom kan blippa kartongen hur mycket och hur snabbt dom vill, det betyder inte att du hämtat den bara för det, men lämnar du fram legitimationen och låter dom blippa den också, då har du signerat att du hämtat ut paketet och innan man är vid det steget så har man haft god tid på sig att se eventuella skador.

Man har inte chans att upptäcka alla småskador men större skador är inga problem.

Jag hade nog själv inte reagerat på den lilla hörnskadan som TS kartong har då det är rätt vanligt att kartonger har sådana småskador.

Skadan på TS kartong var inte så allvarlig att man kunde utgå från att skärmen var skadad. Du kan inte öppna paketet förrän du faktiskt hämtat ut det, och då måste du ju lämna in det för retur, oavsett hur nära disken på utlämningsstället du står. I det fall det är uppenbart att varan är skadad (eller tom saknas) är det såklart en annan femma, men i det här fallet hade jag nog inte heller misstänkt skadan. Att inte kontrollera skärmen när man packar upp den då emballaget var rejält krossat låter däremot lite konstigt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Du har inget annat val än att ta hem den. PostNord tar inte tillbaka den på plats, du behöver ta hem den, anmäla skadan, fixa retursedel etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag måste inte alls ta emot ett skadat paket. Då kan dom inte heller skylla på handhavandet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Skadan på TS kartong var inte så allvarlig att man kunde utgå från att skärmen var skadad. Du kan inte öppna paketet förrän du faktiskt hämtat ut det, och då måste du ju lämna in det för retur, oavsett hur nära disken på utlämningsstället du står. I det fall det är uppenbart att varan är skadad (eller tom saknas) är det såklart en annan femma, men i det här fallet hade jag nog inte heller misstänkt skadan. Att inte kontrollera skärmen när man packar upp den då emballaget var rejält krossat låter däremot lite konstigt.

Är det som med dom skärmarna jag har plockat upp på jobbet så är det en "huv" över skärmen av tunn cellplast som man i det sista momentet lyfter av för att undvika exempelvis repor vid montering eller fingeravtryck osv (om man nu följer instruktioner). Jag kan absolut se hur man missar att se en sådan skada om det är så. Man monterar, sätter i kablarna startar datorn och börjar dra av tejpen och plasten. Inget direkt jättemärkligt.

//edit - nu skrev du embalaget var krossat, det ger jag mig på iof. Sorry.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

https://i.ibb.co/GVh74st/IMG-20190909-195645.jpg

lådan såg ut såhär

https://i.ibb.co/vx3bgc5/IMG-20190909-195201.jpg

Från komplett, såg att tjejen på Icamaxi hade väldiga problem att bära lådan plus att hon tog lång tid på sig att hämta skärmen :/... så besviken.

Hur är komplett med detta? Blir jag utan skärm ett tag nu?

Kontakta Komplett?
När jag haft fraktskador har dom skickat ny skärm innan dom hämtat den gamla.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ska man skylla på någon så är det i mina ögon troligtvis företaget som producerar skärmen...

Det spelar ingen roll vilket fraktbolag som anlitas, paketet kommer mer eller mindre hanteras som en pinata och då måste produkten skyddas ordentligt. Tittar man på kartongen så verkar den inte överdrivet skadad. Det är förstås ingen garanti att den inte råkat ut för onödigt stora krafter men det tyder ändå på det.

Permalänk
Medlem

Nä luktar fisk, en sådan skada på skärmen kan bara ha uppstått av att man klivit på skärmen eller dylikt. Den lilla dingen i kartongen kan omöjligt ha orsakat den skadan.

Permalänk
Medlem

Om man ser att paketet är skadat vid utleverans har man två val.
1. Ej ta emot paketet vilket då returneras till avsändaren
2. Ta emot paketet ( går ej anmäla skada hos ombudet) sen öppna och se om något är skadat. Vid skada ska man anmäla till avsändaren.

Nu har vi dödat den diskussionen
Jag kör alltid alternativ 2 då jag inte har lust att vänta en evighet på nya grejer och sällan saker i paketet är trasiga även om emballaget är skadat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jompa79:

Om man ser att paketet är skadat vid utleverans har man två val.
1. Ej ta emot paketet vilket då returneras till avsändaren
2. Ta emot paketet ( går ej anmäla skada hos ombudet) sen öppna och se om något är skadat. Vid skada ska man anmäla till avsändaren.

Nu har vi dödat den diskussionen
Jag kör alltid alternativ 2 då jag inte har lust att vänta en evighet på nya grejer och sällan saker i paketet är trasiga även om emballaget är skadat.

Väljer man då Alt.2 kan även avsändaren börja strejka att man orsakat skadan själv.
Det har vi läst x antal gånger om här på Swec.

Och även om grejerna gått sönder senare och ska skickas på garanti om de ser någon skada.

Permalänk
Medlem

@SLARVA: Alla ställen jag hämtat från blippar id först sen går dom och hämtar paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@SLARVA: Alla ställen jag hämtat från blippar id först sen går dom och hämtar paketet.

Spelar ingen roll, ser du att emballaget är skadat kan du alltid välja att inte ta emot paketet vilket då returneras till avsändaren. Fick nyligen detta val men valde att ta hem paketet, inget skadat inuti som tur var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@SLARVA: Alla ställen jag hämtat från blippar id först sen går dom och hämtar paketet.

där jag hämtar paket har de visat mig paketet om det varit något skumt, för att se om jag vil lta emot ändå.
Har t.ex. vägrat ta emot en dyblöt kartong innehållandes en ny mobil och de har visat 2st paket med skador där jag fått bedöma om jag ville ta emot eller skicka tillbaks.
Vid fallet med mobilen var de högst tveksamma att ens visa paketet och de frågade även om jag ville ta emot det, eftersom det innehöll en mobil och jag bedömnde risken för vattenskada hög så sa jag att de skulle skicka tillbaks det direkt så det slapp ligga på hyllan efter att de frågat om de skulle det

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@SLARVA: Alla ställen jag hämtat från blippar id först sen går dom och hämtar paketet.

Har precis samma erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Nä luktar fisk, en sådan skada på skärmen kan bara ha uppstått av att man klivit på skärmen eller dylikt. Den lilla dingen i kartongen kan omöjligt ha orsakat den skadan.

Den enda som luktar här är du.

Du kan tro vilka elaka tankar du vill om ts, chansen att Komplett eller Postnord kommer göra en polisiär undersökning av detta är noll. Det verkar ha varit ett tryck mot lådan eftersom frigoliten var skadad också om jag förstår det korrekt.

Även om mot förmodan ts skulle orsakat skadan själv går det ej att bevisa, ts är totalt safe, Konsumentverket kör över Komplett eller Postnord totalt om de bråkar för mycket.

Permalänk
Medlem

Tycker Kompletss kundsupport är dåliga. Ingenting har hänt sedan måndags, har ringt och mailat. Allt de har gjort är att frysa fakturan.

Hade liknande problem med INET för många år sedan, de skickade ut en ny vara direkt och bad mig skicka tillbaka den trasiga när jag fått min nya. Komplett säger att de har många ärende nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Det är iofs på helt rätt ställe...
https://youtu.be/Sh26IxwnkbY

Tycker dock skadan på paketet kanske borde varit större, matchar inte skadan på skärmen.

Mest märkliga är att TS väggmonterat en skadad skärm..

Det framgår i inläggen innan ditt att han har följt instruktionerna/och att skärmen har varit täckt (enligt instruktioner) fram tills att den var väggmonterat.

Permalänk
Skrivet av downup:

https://i.ibb.co/GVh74st/IMG-20190909-195645.jpg

lådan såg ut såhär

https://i.ibb.co/vx3bgc5/IMG-20190909-195201.jpg

Från komplett, såg att tjejen på Icamaxi hade väldiga problem att bära lådan plus att hon tog lång tid på sig att hämta skärmen :/... så besviken.

Hur är komplett med detta? Blir jag utan skärm ett tag nu?

är det bara jag eller verkar det liste misstänkt att man äns brytt sig om att montera upp skärmen på väggen när det är så uppenbara skador på skärmen?

borde ju reagerat på bara du öppnade lådan om du nu inte noterat det tillmosade hörnet på kartongen.

luktar mer som att du har tappat den när du monterat dit väggfästet eller hängt upp den på väggen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är det bara jag eller verkar det liste misstänkt att man äns brytt sig om att montera upp skärmen på väggen när det är så uppenbara skador på skärmen?

borde ju reagerat på bara du öppnade lådan om du nu inte noterat det tillmosade hörnet på kartongen.

luktar mer som att du har tappat den när du monterat dit väggfästet eller hängt upp den på väggen.

Det framgår i inläggen innan ditt att han har följt instruktionerna/och att skärmen har varit täckt (enligt instruktioner) fram tills att den var väggmonterat.

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Om man följer instruktionerna för att montera skärmen ser man inte skärmen förrän den är uppsatt.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Jag hade knappt reagerat om kartongen såg ut sådär. Imo lite märkligt att skärmen är så pass skadad samtidigt som kartongen ser ut att vara *nästan* intakt.

Jag har hämtat ut och tagit emot sjukt många paket som har liknande skador på kanterna utan några skadade produkter. I detta fall verkar det ju som om det saknas invändigt dämpningsmaterial (frigolit eller dylikt) för jag har då aldrig sett en sådan rejäl skada på en skärmkant när kartongen bara ser lite repad ut.

EDIT: Torde röra sig om paket som legat i kläm under transport då skadorna på skärmkanten ser galna ut medan paketet i sig bara har en skråma eller två.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt lite skada på kartongen, jag skulle ta emot den också. Är det inte så att om du inte tar ut paketet för att kartongen är lite skadad och det visar sig att innehållet inte är skadat, behöver du då betala frakten? Jag har tagit emot paket med dammsugare som hade relativa stora hål på kartongen men den fungerar som den ska och hade inget fel. Jag skulle tro att det är snarare någon från komplett som har tappat skärmen och skickat den ändå eller så hade skärmen inget riktigt skydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka paket som helst kan se ut sådär (snackar om lådan) utan att ha skador inuti, så ja det är en ren chansning av att få en oskadad vara. Trist med krångel!