Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC

Partnertillverkarnas varianter av Radeon RX 5700 XT fortsätter strömma in till testlabbet. Näst på tur är Gigabytes Gaming OC, som kommer med både högre klockfrekvenser och fläskigare kylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara liknande ljudnivå som deras 2080 som är väldigt tyst - https://www.sweclockers.com/test/26325-gigabyte-geforce-rtx-2...

Väldans vad det skiftar sig i prestanda-testen dock. Ibland sämre än 1080, ibland jämlik till 1080, och ibland bättre än 2070 super.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt bra kort.

Detta kortet är också 1200 kr billigare än 2070 Super Gaming OC dvs samma kylare men Nvidia.

Känns som valet är ganska självklart...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Varför endast dx11? Brukar inte amd vara bättre i dx12?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Som alltid med grafikkort så är testen minst 8mån efter lansering mest intressanta.
Drivrutiner och spel är mer anpassade och det brukar ge en bättre bild av vad en köper.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av serverfel:

Varför endast dx11? Brukar inte amd vara bättre i dx12?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom poängen med testerna av partnerkorten främst är att visa hur kompetent kyllösningen är samt hur pass mycket prestandan skiljer mot ett oklockat referenskort med samma kretstyp, så skalar vi ner till färre upplösningar samt ett grafikgränssnitt (i det här fallet DX11 då det består av betydligt fler speltitlar än vår DX12-uppställning). Detta för att hinna med att testa fler kort och ändå lyfta fram de egenskaper som är relevanta.

Samtliga upplösningar och gränssnitt finns med när vi kör lanseringsrecensioner av nya grafikkort, som exempelvis AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi" och Nvidia Geforce RTX 2080 Super.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att se så gamla titlar dock.
Speciellt sådana där AMD har det kämpigt i medan nyare är allt bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dizzö:

Riktigt tråkigt att se så gamla titlar dock.
Speciellt sådana där AMD har det kämpigt i medan nyare är allt bättre.

Vi kommer att fräscha upp testsviten med nya titlar, det är något vi alltid har gjort kontinuerligt under alla år av grafikkortstestande. Det görs dock inte i en handvändning sett till hur många kort som behöver testas om, men vi arbetar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi kommer att fräscha upp testsviten med nya titlar, det är något vi alltid har gjort kontinuerligt under alla år av grafikkortstestande. Det görs dock inte i en handvändning sett till hur många kort som behöver testas om, men vi arbetar på det.

Okej yes tack för det.

Men måste fråga. Varför får inte detta kortet Utmärkt som Powercolor Red Devil fick?

Prestanda, temperatur och ljudnivå är väldigt lika.

Gaming OC är t.o.m ett par hundralappar billigare.

Är det bara pga inget silent bios?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av draanexle:

Verkar vara liknande ljudnivå som deras 2080 som är väldigt tyst - https://www.sweclockers.com/test/26325-gigabyte-geforce-rtx-2...

Väldans vad det skiftar sig i prestanda-testen dock. Ibland sämre än 1080, ibland jämlik till 1080, och ibland bättre än 2070 super.

Min bror har ett sådant kort..han säger att hans äldre 1070 Asus Dual var mycket tystare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Min bror har ett sådant kort..han säger att hans äldre 1070 Asus Dual var mycket tystare.

Hmm intressant.

Verkar dock vara en bra implementation av kylaren på 5700 XT iaf.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dizzö:

Okej yes tack för det.

Men måste fråga. Varför får inte detta kortet Utmärkt som Powercolor Red Devil fick?

Prestanda, temperatur och ljudnivå är väldigt lika.

Gaming OC är t.o.m ett par hundralappar billigare.

Är det bara pga inget silent bios?

Red Devil erbjuder lägre ljudnivå vid högre klockfrekvenser än Gigabyte-kortet, samt möjlighet till riktigt tyst drift via "silent"-läget om man kan tänka sig att köra kortet i referensfrekvenser. Gigabyte kostar några hundringar mindre, absolut, men vi tycker fortfarande Red Devil lägger sig ett snäpp upp på utmärkelsestegen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Red Devil erbjuder lägre ljudnivå vid högre klockfrekvenser än Gigabyte-kortet, samt möjlighet till riktigt tyst drift via "silent"-läget om man kan tänka sig att köra kortet i referensfrekvenser. Gigabyte kostar några hundringar mindre, absolut, men vi tycker fortfarande Red Devil lägger sig ett snäpp upp på utmärkelsestegen.

1 dB skillnad enligt statistiken?

Men sen är ju Gigabyte några grader lägre i temperatur vid full belastning?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dizzö:

1 dB skillnad enligt statistiken?

Men sen är ju Gigabyte några grader lägre i temperatur vid full belastning?

Decibelskalan är inte linjär, det är en hörbar skillnad mellan korten vid belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Men måste fråga. Varför får inte detta kortet Utmärkt som Powercolor Red Devil fick?
Prestanda, temperatur och ljudnivå är väldigt lika.
Gaming OC är t.o.m ett par hundralappar billigare.

Det är ju tydligt 2 olika klasser. Powercolor drar mindre ström och kommer upp i över 2100Mhz.
Skulle jag välja en av dessa kortså är valet självklart. 350kr mer för ett utmärtkt kort.

Lite synd att dvi verkar vara slut.

Skrivet av JonasT:

Decibelskalan är inte linjär, det är en hörbar skillnad mellan korten vid belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

6 decibel= 2x "högre ljud"
Spelar musik i 85-86 decibel är det allt lungt men 88-90 så blir grannarna tokiga.

EDIT: 6-10dB är en fördubbling.

En ökning av 6dB innebär en fördubbling av ljudtrycket men det krävs en större ökning för att örat skall uppleva det som väsentligt högre och en bra tumregel för “upplevd ljudnivå” är därför:

• 1 dB är den minsta skillnaden som de flesta kan uppfatta.
• 5 dB märkbar skillnad
• 10 dB upplevs av de flesta som en fördubbling eller halvering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Det är ju tydligt 2 olika klasser. Powercolor drar mindre ström och kommer upp i över 2100Mhz.
Skulle jag välja en av dessa kortså är valet självklart. 350kr mer för ett utmärtkt kort.

Lite synd att dvi verkar vara slut.

3,5 decibel= 2x "högre ljud"
Spelar musik i 85-86 decibel är det allt lungt men 88-90 så blir grannarna tokiga.

Fattar hur du tänker men de har ju samma prestanda. Det är visat o graferna just i detta test så inte värt extra pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Fattar hur du tänker men de har ju samma prestanda. Det är visat o graferna just i detta test så inte värt extra pengarna.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker om grejer som överklockar bättre
Annars sant. Beror ju på hur stor priskillnad det blir. Nog kommer det reor på båda i framtiden.

Permalänk
Medlem

Blev det inga renderingstider med testet denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Eftersom poängen med testerna av partnerkorten främst är att visa hur kompetent kyllösningen är samt hur pass mycket prestandan skiljer mot ett oklockat referenskort med samma kretstyp, så skalar vi ner till färre upplösningar samt ett grafikgränssnitt (i det här fallet DX11 då det består av betydligt fler speltitlar än vår DX12-uppställning). Detta för att hinna med att testa fler kort och ändå lyfta fram de egenskaper som är relevanta.

Samtliga upplösningar och gränssnitt finns med när vi kör lanseringsrecensioner av nya grafikkort, som exempelvis AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi" och Nvidia Geforce RTX 2080 Super.

Tack för förklaringen. Jag förstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag inte haft bra erfarenhet med gigabyte grafikkort, och vill minnas under en tid där de fick rätt dålig betyg då högljudda kylarlösning.
Däremot tycker jag detta ser mycket lovande ut!

Däremot är jag mer intresserad av att se tester på Sapphires Pulse modell, blir det någon sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Jag inte haft bra erfarenhet med gigabyte grafikkort, och vill minnas under en tid där de fick rätt dålig betyg då högljudda kylarlösning.
Däremot tycker jag detta ser mycket lovande ut!

Däremot är jag mer intresserad av att se tester på Sapphires Pulse modell, blir det någon sådan?

Enligt Steve på Gamers Nexus ligger Pulse och Gigabyte kortet på samma nivå. Ta det som är billigast.

Bra recension annars Jonas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Eftersom poängen med testerna av partnerkorten främst är att visa hur kompetent kyllösningen är samt hur pass mycket prestandan skiljer mot ett oklockat referenskort med samma kretstyp, så skalar vi ner till färre upplösningar samt ett grafikgränssnitt (i det här fallet DX11 då det består av betydligt fler speltitlar än vår DX12-uppställning). Detta för att hinna med att testa fler kort och ändå lyfta fram de egenskaper som är relevanta.

Samtliga upplösningar och gränssnitt finns med när vi kör lanseringsrecensioner av nya grafikkort, som exempelvis AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi" och Nvidia Geforce RTX 2080 Super.

Jag är snarare förvånad att ni orkar ha med så många titlar som 10 (9 spel + 3dmark), borde inte 3-4 st räcka? Jag tror inte jag är ensam om att efter läst inledning och detaljsidan om korten hoppa direkt till en snabbkoll på prestandaindex för att jämföra med referensvariant och andra partnerkort för att sedan mer detaljstudera temp/ljud/effekt och överklockning som är det intressanta när partnerkort testas.

Angående kortet, verkar vara ett hyffsat bra kort, Gigabyte brukar ha en del prissänkningar ibland så de kan vara något att hålla utkik efter på t.ex. Black Friday.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Tre spel i DX11
Tre spel i DX12
3Dmark

Det räcker tycker jag.
Byt spel en gång per år.

Väldigt lätt att installera dessa spel och annat som behövs i en default config, göra en clon, installera grafikkortet som ska testas, Testa, formatera och installera clonen för nästa grafikkort.

Ni gör ju ändå större tester med massa grafikkort och spel och program då o då. För ett enstaka grafikkort behövs inte det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har själv ett GIgabyte 2080Ti och om dom inte har förbättrat kylaren så är dom inte att rekommendera. Nästintill odugligt. Värmethrottlar på stock. Hjälper att undervolta, men i alla fall. Dessutom klarar dom aldrig att fixa buggen med fläktarna som aldrig är stilla. Dom smårycker lite så det medför ett hemskt ljud. Man måste helt enkelt ställa in manuell kurva så att fläktarna aldrig står stilla, så att dom alltid har varv, då går det bra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av HappyPie:

Blev det inga renderingstider med testet denna gång?

Grafer över renderingstider brukar vi reservera till lanseringar av nya grafikarkitekturer samt utrullningen av en ny testsvit av spel. I somras var vi dock tyvärr tvungna att prioritera bort detta med Navi för att hinna med Ryzen 3000.

Skrivet av obbeluff:

Jag inte haft bra erfarenhet med gigabyte grafikkort, och vill minnas under en tid där de fick rätt dålig betyg då högljudda kylarlösning.
Däremot tycker jag detta ser mycket lovande ut!

Däremot är jag mer intresserad av att se tester på Sapphires Pulse modell, blir det någon sådan?

Sapphires Pulse rullar just nu i testlabbet, bör ha en recension ute där i början av nästa vecka.

Skrivet av houze:

Jag är snarare förvånad att ni orkar ha med så många titlar som 10 (9 spel + 3dmark), borde inte 3-4 st räcka? Jag tror inte jag är ensam om att efter läst inledning och detaljsidan om korten hoppa direkt till en snabbkoll på prestandaindex för att jämföra med referensvariant och andra partnerkort för att sedan mer detaljstudera temp/ljud/effekt och överklockning som är det intressanta när partnerkort testas.

Angående kortet, verkar vara ett hyffsat bra kort, Gigabyte brukar ha en del prissänkningar ibland så de kan vara något att hålla utkik efter på t.ex. Black Friday.

Vi har haft en del interna diskussioner om att utarbeta en enklare testmodell för partnerkorten, och lägga fokusen där det verkligen betyder något (som kylaren exempelvis). Anledningen varför vi kör hela stacken med DX11-tester nu är just för att få ihop ett komplett prestandaindex för kortet vid den aktuella upplösningen och kunna dra en direkt jämförelse mot tidigare referenser.

Ska fnula vidare på detta och försöka hitta en metod ger oss möjlighet att bedöma kortet på ett fullgott vis utan att för den delen behöva testa 23 spel vid 18 olika upplösningar.

Permalänk
Medlem

Gillar Gigabytes design men hade så mycket problem med mitt 970 att jag förmodligen aldrig kommer köpa något från dem igen.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi kommer att fräscha upp testsviten med nya titlar, det är något vi alltid har gjort kontinuerligt under alla år av grafikkortstestande. Det görs dock inte i en handvändning sett till hur många kort som behöver testas om, men vi arbetar på det.

Förhoppningsvis kommer även Vulkan med då!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har själv ett GIgabyte 2080Ti och om dom inte har förbättrat kylaren så är dom inte att rekommendera. Nästintill odugligt. Värmethrottlar på stock. Hjälper att undervolta, men i alla fall. Dessutom klarar dom aldrig att fixa buggen med fläktarna som aldrig är stilla. Dom smårycker lite så det medför ett hemskt ljud. Man måste helt enkelt ställa in manuell kurva så att fläktarna aldrig står stilla, så att dom alltid har varv, då går det bra.

Släng på två 120mm så löser det sig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nya Gears(Of War) 5's benchmark borde ni verkligen prova för nästa grafikkorts tester och annat.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Grafer över renderingstider brukar vi reservera till lanseringar av nya grafikarkitekturer samt utrullningen av en ny testsvit av spel. I somras var vi dock tyvärr tvungna att prioritera bort detta med Navi för att hinna med Ryzen 3000.

Sapphires Pulse rullar just nu i testlabbet, bör ha en recension ute där i början av nästa vecka.

Vi har haft en del interna diskussioner om att utarbeta en enklare testmodell för partnerkorten, och lägga fokusen där det verkligen betyder något (som kylaren exempelvis). Anledningen varför vi kör hela stacken med DX11-tester nu är just för att få ihop ett komplett prestandaindex för kortet vid den aktuella upplösningen och kunna dra en direkt jämförelse mot tidigare referenser.

Ska fnula vidare på detta och försöka hitta en metod ger oss möjlighet att bedöma kortet på ett fullgott vis utan att för den delen behöva testa 23 spel vid 18 olika upplösningar.

Jonas, kolla gärna kvalite på montering av pads och sånt på korten. MSI's variant var helt katastrof rent kvalitetsmässigt med glödvarma minnen och VRM som resultat. GN hade precis en rätt kul grej om det. Totalt slakt. Det är sånt vi potentiella köpare vill veta.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz