Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Samsung Pay tappar magnetavläsning som betalalternativ i kortterminaler

Samsung Pay tappar magnetavläsning som betalalternativ i kortterminaler

Den särskiljande egenskapen med Samsung Pay är att den kan efterlikna magnetremsan i ett vanligt betalkort. Till följd av ett EU-direktiv försvinner det här stödet den 14 september.

Läs hela artikeln här

Använde det flyktigt överallt där de fortfarande inte hade NFC. Tråkigt.

Väldigt tråkigt. Man tappar hela poängen om det inte fungerar överallt. Då måste man ju ändå ha med sig kortet för att vara säker på att kunna betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite surt, ja.
Men samtidigt är drt för vår säkerhet.
Magnetremsorna på alla betalkort blir obrukbara samt att det inte kommer gå att genomföra signaturköp från o med den14:e September.
Så har ni kort ni inte kommer ihåg koden till eller aldrig haft någon är det dax o beställa ett nytt nu.

/Homer_S

Testade magnet-delen två gånger men det fungerade aldrig (antingen gjorde jag eller kassören fel) men det slutade med att jag gav upp.

Det var inte värt att bilda kö och stå som ett fån med mobilen (innan folk började förstå vad man styrde med) så jag håller mig till NFC-funktionen

Skrivet av Earthchill:

Väldigt tråkigt. Man tappar hela poängen om det inte fungerar överallt. Då måste man ju ändå ha med sig kortet för att vara säker på att kunna betala.

Fast nästan alla butiker i dagsläget stödjer ju Blip (nfc). Var nog över 2 månader sen jag betalade något med kort då det funkat perfekt med min apple watch.

Skrivet av Paontuus:

Fast nästan alla butiker i dagsläget stödjer ju Blip (nfc). Var nog över 2 månader sen jag betalade något med kort då det funkat perfekt med min apple watch.

Apple pay är också mycket mer pålitligt än samsungs variant, det är i alla fall min upplevelse. Det är ”smidigt när det funkar” vs ”funkar varje gång”.

Men det kan ju också vara för att de helt skippade fulhacket MST.

@Aphex: Jag föredrar dock att det kanske fungerar de gångerna det absolut inte skulle fungera för Apple, jag har då aldrig hört att en NFC läsare tar Apple men inte Samsung.

Min egna upplevelse är att jag ofta lyckas med MST, personerna bakom disken blir själva förvånade.

I samband med detta är det precis som Google Pay dvs med NFC på?

Btw älskar Google Pay men magnetremsan känns som det var just Samsung Pays grejj.

FYI så har inte vanliga Galaxy Watch MST heller. Så utfasningen har pågått under en ännu längre period.

En annan intressant grej är att det tydligen ska bli lagkrav med NFC i alla kortläsare 1 Januari 2020.

Skrivet av Paontuus:

Använder det oxå väldigt ofta, men det finns några som konsekvent vägrat införa NFC, OKQ8 t.ex, inte ofta jag handlar där men det är irriterande när det är enda macken man har i närheten när man är på semester och man måste föra in kortet i terminalen för att betala.

Annars har nog alla andra funktionen.

Kortterminalerna kunde kanske ha en liten oled-skärm istället, visa en QR-kod och så kunde man använda Swish istället för att enkelt betala?

Skrivet av orginallinus:

Kortterminalerna kunde kanske ha en liten oled-skärm istället, visa en QR-kod och så kunde man använda Swish istället för att enkelt betala?

Skulle det vara snabbt och smidigt (enkelt) menar du?

Skrivet av Granis_1980:

Skulle det vara snabbt och smidigt (enkelt) menar du?

Har du swish uppe går det snabbt att skanna av en QR ja. Sen ska du bara slå in din kod eller godkänna med touch.
Manuell inmatning i swish kan omöjligt tillåtas i en sån situation, det skulle ju gå felmpå varannan betalning för folk 😉

Skrivet av Paontuus:

Lunchrestauranger i Stockholm är inte early adopters direkt. Oftast då jag använt Samsung pay då jag brukar glömma plånboken på kontoret ganska ofta 😂

Men det är ju ett problem som går över, tillslut har alla NFC.

Skrivet av orginallinus:

Det finns redan,så både nr och belopp matas in automatiskt

https://www.kuarpay.se/products/kuardisplay

Riktigt dåligt. Primära anledningen till Samsung telefon och klocka tidigare.

Tycker fortfarande NFC känns opålitligt och struligt. Vissa saknar stöd för NFC fortfarande. Får väl packa på mig korten igen 24/7

Vad är det i direktivet som gör att man gör denna bedömning? Känns väl nästan säkrare, man får ju ett fejk-kortnummer etc. Eller är det alltså alla magnetremsor, även på kort som ska bort?

Skrivet av Dem8n:

Använder det oxå väldigt ofta, men det finns några som konsekvent vägrat införa NFC, OKQ8 t.ex, inte ofta jag handlar där men det är irriterande när det är enda macken man har i närheten när man är på semester och man måste föra in kortet i terminalen för att betala.

Ja, visst är det jobbigt... man kan ju lacka ur för mindre.

Årets I-landsproblem, någon?

Skrivet av nME:

Vad är det i direktivet som gör att man gör denna bedömning? Känns väl nästan säkrare, man får ju ett fejk-kortnummer etc. Eller är det alltså alla magnetremsor, även på kort som ska bort?

Ja, efter 14 september så går det inte betala via magnetremsa på nått kort, är vad jag tolkar det som, blip eller chip är vad som gäller.

Skrivet av Homer_S1:

Men samtidigt är drt för vår säkerhet.

Du har missförstått, det är för bankens säkerhet.

Skrivet av orginallinus:

Funkar hur smidigt som helst i Kina, antingen skannar du någons qr kod och så skriver du in summan eller så skannar dom din kod och drar det belöppet varan kostar.
Finns dock inte swish här, det är wechat eller alipay som gäller för det mesta.

Känner mig gammal och en smula teknikfientlig som strikt håller mig till kortbetalning med chip och inte är det minsta nyfiken på att göra något annat.

Tragiskt. Också tråkigt att de aldrig gjorde det möjligt att emulera medlemskort för tex coop eller kort för passerkort etc via MTS emulering.

Men va dåligt det är alltid så roligt att betala i vissa butiker som inte har "Blipp" funktionen och dom i kassan ba: Nej tyvärr, vi har inte blipp... och mitt svar blir, jodå det fungerar ändå

Det är verkligen på tiden att magnetkort förbjuds, allt utom chip borde förbjudas, även nfc om det inte kombineras med nått mer säkerhetssystem.

Skrivet av Cenorida:

En annan intressant grej är att det tydligen ska bli lagkrav med NFC i alla kortläsare 1 Januari 2020.

Alla kortterminaler som är ute i Sverige idag har NFC inbyggt i sig. och det har de haft, såvidare inte kortterminalen är äldre än 5 år. Men om den skulle vara det så skulle den ändå vara förbjuden att använda då den inte hade haft E2EE kryptering, vilket är ett krav från de svenska bankerna idag.

Problemet är snarare att butikerna inte orkat gå över, då det kräver att man konfigurerar om sin POS, då det finns vissa regler som krävs när du betalar med NFC - Exempelvis så måste det stå på kvittot att det är kontaktlös betalning etc.
Så felet ligger hos butikerna som bara är lata.

Senast redigerat 2019-09-10 09:45

Mycket tråkigt besked, Samsung tappar sitt ess i rockärmen utan mst. Jag har använt Samsung pay sedan start i Sverige och använder bara klockan eller mobilen som betalmedel. Försökte alltid med NFC först eftersom man slapp skriva kod i terminalen, men backup har alltid varit mst. Visst har det blivit bättre i affärer med NFC, men det är tyvärr fortfarande långt kvar, så ett lagkrav är verkligen på sin plats.