Gigabyte Aorus z390 master D4(04) felkod

Permalänk
Medlem

Gigabyte Aorus z390 master D4(04) felkod

Tjena!
Jag har ett aorus z390 master moderkort där jag får felkod 04 lr D4 svårt att riktigt se vilket av dom.
Startar jag om datorn så ändras den till AO dvs all okay om jag uppfattar rätt..

Har ni någon aning om varför jag får dom första felkoderna innan omstarten?

Allt verkar fungera normalt även med felkoderna men det är bara irriterande...

Permalänk
Medlem

Någon som kanske kan hjälpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Står ju i manualen till kortet.
Alternativt finns manual på Gigabytes hemsida i pdf format.

Permalänk
Medlem

Snabb sökning på google: "D4 PCI resource allocation error. Out of Resources."

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Snabb sökning på google: "D4 PCI resource allocation error. Out of Resources."

Ja jag har också läst det men jag förstår inte innebörden utav det.. det står något om led också och boot ja fattar 0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säker på att det är D4 och inte 04. Vad jag kan hitta på nätet så kan snabbstart (fast boot/fast start up) i bios vara en orsak, testa att stänga av om du har det aktiverat. Om ingen skillnad testa att därefter stänga av snabbstart i windows under avstängningsinställningar. Om du kör optimized default eller XMP testa att även stänga av dessa till att börja med. Även en fråga: Kör du dubbla monitorer?

Ps. Bios äldre än F7 är inte att rekommendera, uppdatera om så är fallet.

Permalänk
Gigabyte Aorus
Skrivet av Tiiii86:

Någon som kanske kan hjälpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Hey Tiiii86,

This is the official Gigabyte/Aorus account and your post made us want to create this account so that we can try and help people like you, so kudos to you for pushing us to take the right steps and to @Fiklm for pointing out the right steps there

We have looked into the issue you have encountered and would like to offer you a possible solution.

04 refers to South Bridge initialization before the microcode loads so it is not an error code.

D4: Please disable the fast startup to solve this issue.
Path: Control Panel > Hardware and Sound > Power Options > System Settings

A0: It is normal after booting up.

Please let us know if your problem persists.

PS: Oh and sorry about writing in English, we will get that fixed in the near future.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Säker på att det är D4 och inte 04. Vad jag kan hitta på nätet så kan snabbstart (fast boot/fast start up) i bios vara en orsak, testa att stänga av om du har det aktiverat. Om ingen skillnad testa att därefter stänga av snabbstart i windows under avstängningsinställningar. Om du kör optimized default eller XMP testa att även stänga av dessa till att börja med. Även en fråga: Kör du dubbla monitorer?

Ps. Bios äldre än F7 är inte att rekommendera, uppdatera om så är fallet.

Tjena!

Jag har senaste bios och det ser ut som att du löste mitt problem!! Jag tog bort fastboot i Windows energi inställningar och felkoden har inte dykt upp än.
Vilken kung du är!
Tack verkligen har stört mig på det riktigt länge nu.

Men vad är detta för skräp moderkort som inte klarar av fastboot? Ska fråga aorus nu, såg att dom har gjort ett konto... Faktiskt stabilt utav dom

Mvh
Taulant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AORUS:

Hey Tiiii86,

This is the official Gigabyte/Aorus account and your post made us want to create this account so that we can try and help people like you, so kudos to you for pushing us to take the right steps and to @Fiklm for pointing out the right steps there

We have looked into the issue you have encountered and would like to offer you a possible solution.

04 refers to South Bridge initialization before the microcode loads so it is not an error code.

D4: Please disable the fast startup to solve this issue.
Path: Control Panel > Hardware and Sound > Power Options > System Settings

A0: It is normal after booting up.

Please let us know if your problem persists.

PS: Oh and sorry about writing in English, we will get that fixed in the near future.

HI @aorus!
Thank you for your excellent support, making an account for helping consumers is very impressive!

I think my problems are solved and the solution was to inactiveate fastboot in windows energy.

My question is how can this problem occur on this expensive motherboard? So I can not use fastboot on a 3500kr motherboard ? That's is not impressive,! It's really bad actually.. Garbage!

And one more thing. I reinstalled my computer and now the turbo boost program on appcenter for mobile phones won't install?

BTW I have the latest bios.

Thx in advance

Regards
Taulant

Skickades från m.sweclockers.com