Nvidia smyghöjer Founders Edition-versioner av Geforce RTX Super i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margarin:

Är ju knappast Nvidias fel att den svenska kronan är patetiskt låg. Är vi själva som valt in rådande regering...typ.

Dock så ser man väldigt lite artiklar och fokus på att kronan är låg i media. Nästan så man tror att någon inte vill att massorna skall få reda på det.

Nog för att kronan inte är någon höjdare för tillfället, men samtidigt går även USD som tåget, det är inte bara vårt fall vi ser.

Sen vet jag inte vart du får din "media" ifrån, snack om kommande lågkonjuktur och svag krona överallt, Även tidigningar utan ekonomisk inriktning som t ex aftonbladet har ju kört artiklar om att utlandssemestrarna påverkats av den svaga kronan osv (vilket är sånt som dess läsare bryr sig om). Är väl bara att göra en googling på "svag krona" eller liknande för att se att det rapporterats flitigt.

Permalänk
Hjälpsam

Riksbanken smysänker kronan på uppdrag av våra politiker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@Ratatosk:

snart kommer trump och räddar kronan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej men här är ju momsen 25%.
Priser omräknat till svenska kronor handlar ju om just här.
Vad blir priserna i svenska butiker och med svenska kronor. Det är ju vad nyheten handlar om.
Så 25% moms blir ju helt centralt i sammanhanget.

Edit:
Eller nu förstår jag vad du menar kanske ;).
Efter momspåslag i respektive land så blir det kanske billigare i USA i slutändan ändå eftersom att de har lägre momssats.
Fair point.
Jag är lite långsam bara hehe.

Ja precis så jag menar

Jag glömde alltid bort att räkna med skatten när jag var där och blev lika förvånad när jag kom fram till kassan och skulle betala...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kommer säkert att sitta med 1080Ti i flera år till

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, kände när jag köpte det att jag la för mycket pengar på ett grafikkort, men verkar som att det kommer hålla i flera år till. Kanske till och med räcker tills man går över från 1440p till 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förutom det faktum att dollarpriserna på korten också får en skjuts. Men det har ju säkert med kronan också att göra.

Japp. För det är ju exakt varför folk kritiserar Nvidia? Inte för att de successivt ökat priset på sina kort och därigenom fullständigt förskjutit sina egna segment (rent prismässigt)?

Jag bara tittar på det hela och skrattar... lägger inte 8-12kkr på ett grafikkort bara för spel, det är en principsak.
Men mycket gråt och tandagnisslan skapar det på sina håll.

Den här lilla prisjusteringen är en icke-nyhet, typ.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Riksbanken smysänker kronan på uppdrag av våra politiker.

Njaa. Nä. Riksbanken har inget sådan reglage som bara styr kronkursen riktigt ;).
Och varken regering eller riksbank har något att vinna på att kronkursen fortsätter falla. Tvärt om finns önskan om att det inte fortsätter.
Det är snarare en trist konsekvens av minusräntan.
Problemet är att ingen axlar ansvaret att få upp kronkursen. Det är istället upp till den fria marknaden helt och hållet att avgöra.

Så låg reporänta som minusläge signalerar utåt indirekt att ekonomin inte riktigt går som den ska här. Alltså ja, danmark och england har säkert bra koll på att svenska ekonomin inte alls är kass just nu. Men länder som argentina och japan är inte direkt insatta i vardagsekonomin i Sverige. Där blir lättare indikatorer så som känteläge viktiga enkla punkter att följa när exempelvis större företag/stater placerar större summor pengar.

Så vi skickar ut en signal om att finanserna inte går så bra i Sverige. Men så är inte riktigt fallet. Tvärt om går ekonomin fint. Företagen växer till sig, tillväxten är inte kass, statsfinanserna är i ordning och vi har rekodlåg statsskuld.
Det finns alltid de som vill varna för varg och ropa att allt brinner. Visst är inte allt perfekt. Men i grunden går de bra i svensk ekonomi.

Det riksbanken vill åt när de kör så låg ränta är att hålla inflationen på 2%. De har själva satt upp detta mål och det är liksom det som blivit det enda de följer. Skit samma om kronan försvagas - vårt mål att att hålla inflationen på 2%. Ungefär så ser det ut. Och riksbanken är rädda för att vår konsumtion skulle bromsa in om räntorna stiger. Både boendekostnader och företagskostnader skulle öka om räntorna går upp. Med ökade kostnader för räntor blir det mindre pengar kvar till annat - alltså konsumtion. Minskad kosumtion leder till prispress och prispress förhindrar inflation. Det finns fler och mer komplexa samband kring det här också.

Men i mångt och mycket handlar alltså vår svaga kronkurs om att riksbanken ofrivilligt signalerar att svensk ekonomi går svagare än den egentligen gör. För de vill hålla uppe inflationen för det är deras egna självvalda uppdrag.
Det påverkar internationellt kapital att bli lite mindre sugna på att köpa svenska företag vilket drar ner inflödet till svenska kronmarknaden vilket försvagar vår krona.

Men exempelvis Danmark då? De ser ju inte alls samma kronkursfall trots minusränta och ekonomin har ju utvecklats ganska lika där.
Varför ser de inte så svag dansk krona?
Ja i Danmarks fall beror det främst på att de bundit sin krona till euron så deras valuta kan inte tappa mot euron. Går euron ner mot dollarn så går danska kronan ner mot dollarn. Men vi har inte det upplägget i Sverige. Ibland kan detta vara bra och ibland kan det vara dåligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av daskedennis:

Ja precis så jag menar

Jag glömde alltid bort att räkna med skatten när jag var där och blev lika förvånad när jag kom fram till kassan och skulle betala...

Ja herrejisses.
Jag har upplevt precis samma grej. Lika snopen i kassan blev man varje gång!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Köpa begagnad gpu är kung just nu imo. Billigare och typ samma prestanda. Hoppas på att Intel lyckas med sina gpu så det blir bättre för oss konsumenter när nvidia intel och amd slåss om marknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med på båda dina punkter hoppas på Intel och begagnat är bra!

Tyvärr är jag inte så sugen på de korten som finns just nu då jag gick EVGA 1070 -> Referens Vega 56 -> Gigabyte Vega 64 -> Asus Strix 1080 Ti -> EVGA 1070. Allt bara för att jag tyckte alltid att korten lät för mycket.
Så efter den lilla rundturen så är jag tillbaka på mitt 1070 som jag är väldigt nöjd med men hade gärna bytt ut mot något fräsigare såklart!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker mig se väldans massa nyhetsrapportering som handlar om den låga kronkursen.
Låter som en ordentlig konspirationsteori att det skulle vara illuminati (eller någon annan) som försöker hålla det här hemligt - när det verkligen inte är hemligt alls. Det är ju helt öppet.
Jag tror det hänger ihop närmre med vilka nyhetskällor man använder till vardags ;).

Sedan är det inte riktigt så att regeringen styr över penningpolitiken. De saknar styrmedel för det här.
Det ansvaret har istället riksbanken.
Du kan fräsa lite åt Stefan Ingves håll i så fall.
Senaste året har det väl inte varit så mycket riksbanken har kunnat göra åt läget med den försvagade kronan. Läser man deras rapporter så har de bra argument för att inte ha dragit på med ränteökning. Men för 2-3 år sedan borde de passat på att höja räntan så att den inte skulle vara på minus i toppen på högkonjukturen...
Nu sitter de där de sitter helt enkelt.
Sedan kan man fråga sig om deras inflationsmål på "2% kosta vad det kosta vill" kan vara direkt skadligt. Men det kan grena ut sig i en oändligt stor avstickare från grafikkortsprishöjningar som tråden handlar om ;).

Ja, inflationsmålet är ju väldigt intressant, dock en väldigt stor egen diskussion!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker mig se väldans massa nyhetsrapportering som handlar om den låga kronkursen.
Låter som en ordentlig konspirationsteori att det skulle vara illuminati (eller någon annan) som försöker hålla det här hemligt - när det verkligen inte är hemligt alls. Det är ju helt öppet.
Jag tror det hänger ihop närmre med vilka nyhetskällor man använder till vardags ;).

Sedan är det inte riktigt så att regeringen styr över penningpolitiken. De saknar styrmedel för det här.
Det ansvaret har istället riksbanken.
Du kan fräsa lite åt Stefan Ingves håll i så fall.
Senaste året har det väl inte varit så mycket riksbanken har kunnat göra åt läget med den försvagade kronan. Läser man deras rapporter så har de bra argument för att inte ha dragit på med ränteökning. Men för 2-3 år sedan borde de passat på att höja räntan så att den inte skulle vara på minus i toppen på högkonjukturen...
Nu sitter de där de sitter helt enkelt.
Sedan kan man fråga sig om deras inflationsmål på "2% kosta vad det kosta vill" kan vara direkt skadligt. Men det kan grena ut sig i en oändligt stor avstickare från grafikkortsprishöjningar som tråden handlar om ;).

Roligt är det ändå att denna pengapolitik varit gällande både under allians och vänsterregeringar. Ändå är det tydligen Löfvens fel..

Skrivet av Ratatosk:

Riksbanken smysänker kronan på uppdrag av våra politiker.

Nej. De sänker inte kronans värde för att det är riksdagens peningspolitik. Sure.. Riksbanken ligger marginellt under regeringen (eftersom de väljer VD och dess ledning) men i slutändan är det ledningen i riksbanken som ligger som grund för detta.. inte regeringen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Struntprat, om någon har vinstmarginaler så är det just Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Very sneaky sir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Klokt och smart av Nvidia. De pengarna kan de lägga på fortsatt utveckling av kommande generationers kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Samma här, kände när jag köpte det att jag la för mycket pengar på ett grafikkort, men verkar som att det kommer hålla i flera år till. Kanske till och med räcker tills man går över från 1440p till 4k.

Japp Ni gjorde helt rätt även om det var en hel del pengar då det begav sig.
Se bara på detta test på Techspot som gjordes nyligen:
https://www.techspot.com/review/1907-geforce-1080-ti-vs-rtx-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja herrejisses.
Jag har upplevt precis samma grej. Lika snopen i kassan blev man varje gång!

Och speciellt allra första gången jag skulle betala och jag inte fattar varför summan blev högre... Och personen i kassan förklarar... Och jag fattar ändå inte... Turister...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Alltså, AMD har 5700 XT som presterar helt okej och fungerar för 1440p gaming i de flesta titlar, är man inte nöjd med nvidias ockerpriser kan man ju köpa ett sådant istället och inte stödja monopolmarknaden nvidia har byggt upp?

Kommer själv ta steget över till AMD vid nästa uppgradering från 980 Ti men än så länge presterar mitt nuvarande kort mer än väl även om jag lirar 1440p 144hz.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Samma här, kände när jag köpte det att jag la för mycket pengar på ett grafikkort, men verkar som att det kommer hålla i flera år till. Kanske till och med räcker tills man går över från 1440p till 4k.

Köpte mitt 1080ti 26 Aug -19. Kande lite oro över att lägga de pengarna på något som är så pass moget. Men urvalet av G-sync kort i 1080ti prestanda är skit. Än värre om man vill ha garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker mig se väldans massa nyhetsrapportering som handlar om den låga kronkursen.
Låter som en konspirationsteori att det skulle vara någon som försöker hålla det här hemligt när det verkligen inte är hemligt alls. Det är ju helt öppet.
Jag tror det hänger ihop närmre med vilka nyhetskällor man använder till vardags ;).

Sedan är det inte riktigt så att regeringen styr över penningpolitiken. De saknar styrmedel för det här.
Det ansvaret har istället riksbanken.
Du kan fräsa lite åt Stefan Ingves håll i så fall.
Senaste året har det väl inte varit så mycket riksbanken har kunnat göra åt läget med den försvagade kronan. Läser man deras rapporter så har de bra argument för att inte ha dragit på med ränteökning. Men för 2-3 år sedan borde de passat på att höja räntan så att den inte skulle vara på minus i toppen på högkonjukturen...
Nu sitter de där de sitter helt enkelt.
Sedan kan man fråga sig om deras inflationsmål på "2% kosta vad det kosta vill" kan vara direkt skadligt. Men det kan grena ut sig i en oändligt stor avstickare från grafikkortsprishöjningar som tråden handlar om ;).

Skrivet av Xinpei:

Roligt är det ändå att denna pengapolitik varit gällande både under allians och vänsterregeringar. Ändå är det tydligen Löfvens fel..

Löfvens fel?

Söderbäck hävdar väl nånting helt annat?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Löfvens fel?

Söderbäck hävdar väl nånting helt annat?

Jag tror inte det påståendet var riktat till mig riktigt ;).
Jag tolkar det snarare som ett medhåll följt av en retorisk fråga som riktar sig till dem som bara kritiserar sittande statsminister för kronfallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@draanexle: kung, vete fan då man oftast skippar eventuella garantier beroende på tillverkare.
Jag blev nekad garanti trots att det va inom garantitiden pgr. att jag inte va första köpare.
Det stod första köparens namn på kvittot :/

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Köpa begagnad gpu är kung just nu imo. Billigare och typ samma prestanda. Hoppas på att Intel lyckas med sina gpu så det blir bättre för oss konsumenter när nvidia intel och amd slåss om marknaden

Skickades från m.sweclockers.com

5000+ för ett begagnat 1080Ti är väl ett ännu större skämt än Nvidias nuvarande prissättning, särskilt när man kan få liknande prestanda hos ett fabriksnytt kort av senaste generationen för 6000 spänn.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Känns inte oskäligt med tanke på att priset inkluderar irländsk skatt (ungefär lika hög som den svenska) och frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

5000+ för ett begagnat 1080Ti är väl ett ännu större skämt än Nvidias nuvarande prissättning, särskilt när man kan få liknande prestanda hos ett fabriksnytt kort av senaste generationen för 6000 spänn.

Fast du kan ju fixa en 1080ti för under 5000 utan för mycket möda. Jag köpte en evga 1080 för 2895 kr inklusive frakt med garanti till januari 2020, och då låg billigaste 2060 med vettig modell runt 3800-4200

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Nu lär ju ännu fler köpa sina kort via mindfactory då det redan innan var några hundra eller rentutav tusenlappar att spara ^^

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Bor i Norge sen en tid tillbaka å det är betydligt trevligare å handla för msrp här, gav 7500:- 2080 Super FE.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Fast du kan ju fixa en 1080ti för under 5000 utan för mycket möda. Jag köpte en evga 1080 för 2895 kr inklusive frakt med garanti till januari 2020, och då låg billigaste 2060 med vettig modell runt 3800-4200

Skickades från m.sweclockers.com

De annonser jag har sett här i marknaden på sistone har alla varit uppe och nosat på 5000kr och i vissa fall till och med gått över det (på Sweclockers som generellt håller en bra prisnivå) och vad får man för det? Visst, du sparar strax under tusenlappen jämfört med ett nytt 2070 Super och får i gengäld avsaknad av RT, extrem värdeminskning jämfört med 2000-serien om du vill sälja det vidare, ingen eller i de flesta fall väldigt kort garanti och ett kort som man inte har någon aning om hur tidigare ägare har behandlat.

Jag köpte ett begagnat 2080 för 5500kr tidigare i år och har sett flera kort ligga därikring prismässigt så jag tycker det är svårt att motivera 5000kr för ett begagnat 1080Ti. Säg att man hittar ett begagnat 1080Ti för 4500kr och ett begagnat 2080 för 5500kr, hur tror du att andrahandspriserna på dem kommer att se ut om något år? Köper man ett kort för att ha det i 3-4år så kan det kanske vara en OK affär om man hittar ett kort till riktigt bra pris (vilket är svårt med dagens prisläge) men varför inte gå upp ett steg när det skiljer så pass lite? Om man som jag gärna byter upp sig med jämna mellanrum får man igen mellanskillnaden i alla fall vid nästa uppgradering och har större trygghet i form av garanti osv.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

De annonser jag har sett här i marknaden på sistone har alla varit uppe och nosat på 5000kr och i vissa fall till och med gått över det (på Sweclockers som generellt håller en bra prisnivå) och vad får man för det? Visst, du sparar strax under tusenlappen jämfört med ett nytt 2070 Super och får i gengäld avsaknad av RT, extrem värdeminskning jämfört med 2000-serien om du vill sälja det vidare, ingen eller i de flesta fall väldigt kort garanti och ett kort som man inte har någon aning om hur tidigare ägare har behandlat.

Jag köpte ett begagnat 2080 för 5500kr tidigare i år och har sett flera kort ligga därikring prismässigt så jag tycker det är svårt att motivera 5000kr för ett begagnat 1080Ti. Säg att man hittar ett begagnat 1080Ti för 4500kr och ett begagnat 2080 för 5500kr, hur tror du att andrahandspriserna på dem kommer att se ut om något år? Köper man ett kort för att ha det i 3-4år så kan det kanske vara en OK affär om man hittar ett kort till riktigt bra pris (vilket är svårt med dagens prisläge) men varför inte gå upp ett steg när det skiljer så pass lite? Om man som jag gärna byter upp sig med jämna mellanrum får man igen mellanskillnaden i alla fall vid nästa uppgradering och har större trygghet i form av garanti osv.

Ska man köpa begagnat så är det oftast bra mycket bättre att köpa via eBay. Bättre villkor för köpare (säkrare) samt att då det finns mycket större utbud så är det mycket lättare att få tag på bra priser.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=1080+ti&_sacat...

Är man villig o ta sig lite tid så kan man fynda oerhört bra. Fullt fungerande 1080ti för 2000-4000kr är inte extremt ovanligt att hitta. Gäller bara o ta lite tid.

Vill man satsa på 2070 super som du nämnde så är fyndvaror rätt så bra, men då hamnar prislappen på över 5000.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ska man köpa begagnat så är det oftast bra mycket bättre att köpa via eBay. Bättre villkor för köpare (säkrare) samt att då det finns mycket större utbud så är det mycket lättare att få tag på bra priser.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=1080+ti&_sacat...

Är man villig o ta sig lite tid så kan man fynda oerhört bra. Fullt fungerande 1080ti för 2000-4000kr är inte extremt ovanligt att hitta. Gäller bara o ta lite tid.

Vill man satsa på 2070 super som du nämnde så är fyndvaror rätt så bra, men då hamnar prislappen på över 5000.

Nu kikade jag bara snabbt på de senaste annonserna men de ligger kring 4000-4500kr inkl. frakt och sen 25% moms på det så är vi uppe i 5000-5500kr. Det fanns några kort för runt 2000kr exkl. frakt och moms men om du läser beskrivningen så rör det sig om defekta kort som säljs som reservdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Alltså, AMD har 5700 XT som presterar helt okej och fungerar för 1440p gaming i de flesta titlar, är man inte nöjd med nvidias ockerpriser kan man ju köpa ett sådant istället och inte stödja monopolmarknaden nvidia har byggt upp?

Kommer själv ta steget över till AMD vid nästa uppgradering från 980 Ti men än så länge presterar mitt nuvarande kort mer än väl även om jag lirar 1440p 144hz.

2070 som presterar som 5700XT enligt prestandaindex för 1440p går att köpa för samma pris (vissa modeller drar iväg). Så varför är Nvidia ocker medan AMD anses någon frälsare när de erbjuder samma prestanda, ingen RayTracing och tar samma pris?