Tangentbord scrollar/skriver automatiskt i BIOS

Permalänk
Medlem

Tangentbord scrollar/skriver automatiskt i BIOS

Jag har ett MSI B450 PRO Carbon AC som fungerar fint bortsett från en liten detalj, att det inte går att använda tangentbordet i BIOS. Tangentbordet fungerar och har alltid fungerat felfritt väl inne i OS och har inte heller strulat tillsammans med andra moderkort så det känns ändå som att det är något fel på BIOSet eller någon inställning däri. Problemet innebär att tangentbordet tidvis inte svarar på knapptryck för att därefter bara börja scrolla hejvilt och om man lyckas klicka i ett textfält för att t.ex. fylla i siffror så fyller den i en massa siffror av sig själv.

Att navigera runt i BIOS med mus är inga problem så problemet är uppenbarligen tangentbordsspecifikt men jag har ingen aning var jag ska börja felsöka. Tangentbordet är ett Fnatic Gear Rush och jag har tyvärr inget annat tangentbord att testa med men jag tänkte vända mig hit innan jag åker och köper något billigt skräp bara för att felsöka och det känns dessutom långsökt att det skulle vara något fel på tangentbordet i sig då det aldrig strular annars. Jag har även testat alla USB-portar på både moderkortet och chassit (inkl. USB-C!) med samma resultat.

Är det någon annan som har varit med om något liknande? Vad berodde det i så fall på och hur löstes det? Jag har försökt att googla men hittar ingen med samma problem och har inte heller sett några indikationer på att det skulle bero på BIOS-versionen. Med tanke på de problem många upplever med diverse BIOS-versioner så är jag inte jättesugen på att dra in ett nytt BIOS bara för att testa när allting annat fungerar som det ska.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag var iväg till NetOnNet tidigare idag och köpte det billigaste tangentbordet jag kunde hitta vilket kostade 99kr av var av deras egna budgetmärke Andersson då MSIs support tyckte att jag i första hand skulle prova ett annat tangentbord och om det inte fungerade så rekommenderade man en BIOS-uppdatering vilket jag gärna undviker då allting fungerar perfekt i övrigt.

Till min stora lycka så fungerade det! Det räckte tydligen med att bara använda ett annat tangentbord och problemet är därmed löst, men frågan är om det är något problem med BIOS-mjukvaran och mekaniska tangentbord? Jag har som sagt aldrig haft några problem med mitt mekaniska tangentbord men oavsett vilken USB-port jag testade (både i moderkortet och genom chassit) så scrollade den hejvilt även om jag inte ens tryckte på några tangenter, som om BIOSet registrerade signaler för knapptryck per automatik.

Jag har tyvärr inget annat mekaniskt tangentbord att testa med för att utesluta att det faktiskt skulle vara något fel på mitt tangentbord men jag kan i alla fall slänga ut frågan och se om någon annan har upplevt liknande problem med mekaniskt tangentbord?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz