Tagit bort kylfläns - ska jag oroa mig?

Permalänk
Inaktiv

Tagit bort kylfläns - ska jag oroa mig?

Köpte ett Asus Z390-I häromdagen för att paras ihop med en Alpenföhn Black Ridge. Grejerna ska sitta i ett Louqe Ghost.
Modekortet har en stor kylfläns monterad mot I/O-plåten (se bild).

För att få plats med kylaren så var jag tvungen att ta bort kylflänsen. Jag har satt dit några små kylflänsar från en raspberry pi på VRM-delarna, men är ändå lite oroad givet storleken på kylflänsen jag plockade bort.

I övrigt har Alpenföhn Black Ridge en Noctua NF-A12x15 PWM monterad på sig + originalfläkten. Det sitter två tophats i chassit, en i toppen och en i botten, båda med 2st Noctua NF-A12x15 PWM. Så totalt i chassit är det 6 fläktar, 5st 120mm och 1st 92mm.

Räcker det för att kyla även VRM? Nu blåser luft neråt i chassit från toppen.

Jag är såklart okej med att testa för att få fram temps, men har inte vågat slå igång datorn mer än till BIOS för att se att allt rullar och sen stängt av

Permalänk
Kontot avslutas

Om du har luftflöde riktat direkt mot VRM-komponenterna är det fullt tänkbart att det skulle funka helt utan kylflänsar - ofta är processor-VRM löjligt överdimensionerade i gaming-moderkort. Så länge du inte övervoltar och kör 5GHz+ samtidigt på åtta kärnor så går det nog bra...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla