Värt att köra MacOs Server hemma?

Permalänk
Medlem

Värt att köra MacOs Server hemma?

Hej,

Jag har en Mac till övers här hemma, och jag funderar på att installera MacOs Server på den och använda den till något vettigt. Frågan är bara, är det värt det? Är det någon som kör server hemma och som kan bedyra fördelarna med att ha?

Jag har en Mac Pro som workstation för programmering och bildredigering, och min sambo använder iPhone både privat och i jobbet. Jag funderar även på att skaffa en iPad. Vet inte om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Apple har givit upp MacOS server så om du inte tänker leta upp en riktigt gammal version så kan du skippa det. Men finns många bra alternativ. Tråkigt dock att den fina översikten man förr fick med server är borta.

Permalänk
Medlem

@Cerb:

Senaste versionen släpptes 25 mars 2019, eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

@Cerb:

Senaste versionen släpptes 25 mars 2019, eller hur menar du?

Det jag menar är att den blivit extremt ombyggs från det man minns om man körde mjukvaran innan 2018. Borta är alla web-, mail-servrar etc.

Så kolla upp vad ”server” som nu mera bara är en ”app” (men det kanske du visst), faktisk innehåller så att du veta att den motsvarar dina förväntningar.

Permalänk
Medlem

Jag har en mac mini som rullar med en gammal version av mac os server. Det var väl skoj att smidigt sätta upp vpn, dns server och fil server. Men ärligt talat så är det inte skitspännande.