Huawei avtäcker Kirin 990 – först ut med integrerat 5G-modem

Permalänk
Melding Plague

Huawei avtäcker Kirin 990 – först ut med integrerat 5G-modem

Under IFA-mässan i Berlin introducerar Huawei företagets senaste systemkrets. Utöver moderna 7 nanometer Plus med EUV blir den först med att integrera ett 5G-modem i systemkretsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte illa jobbat men för mig en fråga vad ska en mobil ha 5g ?
mobilrouter är ok där kan man behöva snabb och hög fart

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

Inte illa jobbat men för mig en fråga vad ska en mobil ha 5g ?
mobilrouter är ok där kan man behöva snabb och hög fart

5G har lägre latens, samt bättre täckning och den dra mindre ström om jag har förstått det rätt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Inte illa jobbat men för mig en fråga vad ska en mobil ha 5g ?
mobilrouter är ok där kan man behöva snabb och hög fart

Kineserna ser snabbare var du befinner dig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

5G har lägre latens, samt bättre täckning och den dra mindre ström om jag har förstått det rätt.

Knappast bättre täckning. Desto högre frekvens desto kortare räckvidd vid samma effekt.
Om dom skall sända på 24 GHz bandet så har det väl talats om antenner med 300 m mellanrum?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

5G har lägre latens, samt bättre täckning och den dra mindre ström om jag har förstått det rätt.

5G har definitivt inte bättre täckning, de banden som används är extremt lätt att störa, räcker med att gå bakom ett träd så kan du tappa 5G kopplingen enligt alla tester jag sett. Vilket innebär att du måste ha master precis överallt på alla husväggar, gärna så du är inom räckhåll av 3-4st samtidigt.
Nuvarande implementation drar också mer ström än 4G, men det kan ha att göra med att dagens telefoner får jobba stenhårt för att orka hänga med i gigabit hastigheter, eller har dåliga 5G chip, vem vet.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Ser bra ut på pappret, verkligheten är att den kör Android så den kommer ändå vara seg emellanåt och ha långa laddningstider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kineserna ser snabbare var du befinner dig!

Den argumentet köper jag inte lol med dagens teknik kan man spåra i realtid redan
de argumentet var dåligt sen håller dom andra aktörerna att ta fram 5g med
ska Kina spåra i dom med ??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Överlag låter det som att 5g bara är problem. Master varje 300m. Vilket meck! Känns lite som gör om gör rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

5G har lägre latens, samt bättre täckning och den dra mindre ström om jag har förstått det rätt.

Drar MER ström. Lite lägre lantens och högre maxfart är fördelarna men jag skulle hellre ha batteritiden från 4g då skillnaden läe var svår att märka.

Dessutom ökar 5g exponeringen av EMR betydligt. Om det spelar någon roll låter jag vara osagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Den argumentet köper jag inte lol med dagens teknik kan man spåra i realtid redan
de argumentet var dåligt sen håller dom andra aktörerna att ta fram 5g med
ska Kina spåra i dom med ??

Det var nog lite tounge in cheek, vad det gäller 5G, med syftet att framhäva kinas spioneri.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Den argumentet köper jag inte lol med dagens teknik kan man spåra i realtid redan
de argumentet var dåligt sen håller dom andra aktörerna att ta fram 5g med
ska Kina spåra i dom med ??

Grabben, jag skämtade med dig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Huawei , ett grymt bra företag!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

5G har definitivt inte bättre täckning, de banden som används är extremt lätt att störa, räcker med att gå bakom ett träd så kan du tappa 5G kopplingen enligt alla tester jag sett. Vilket innebär att du måste ha master precis överallt på alla husväggar, gärna så du är inom räckhåll av 3-4st samtidigt.
Nuvarande implementation drar också mer ström än 4G, men det kan ha att göra med att dagens telefoner får jobba stenhårt för att orka hänga med i gigabit hastigheter, eller har dåliga 5G chip, vem vet.

Täckningen har väl halverats för varje ny generation. NMT gick svinlångt men lite brusig linje, sen kom GSM och vi fick trycka ner master mellan dom gamla masterna för att ha täckning. Sen kom 3g och åter igen fick det sättas upp master mellan masterna för att nåt sånär täckning. Samma visa för 4g. Jag tror jag vet vad som kommer hända då 5g ska introduceras. Jag spår en ljus framtid för de som ska jobba med att hålla igång radiomaster i sverige ialla fall 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

5G har definitivt inte bättre täckning, de banden som används är extremt lätt att störa, räcker med att gå bakom ett träd så kan du tappa 5G kopplingen enligt alla tester jag sett. Vilket innebär att du måste ha master precis överallt på alla husväggar, gärna så du är inom räckhåll av 3-4st samtidigt.
Nuvarande implementation drar också mer ström än 4G, men det kan ha att göra med att dagens telefoner får jobba stenhårt för att orka hänga med i gigabit hastigheter, eller har dåliga 5G chip, vem vet.

När 5G började testas hade det svårt att penetrera bara ett löv, så har man gått till ett träd nu har man iaf gjort framsteg sen dess
edit: Den höga strömförbrukningen kanske har med den dåliga penetrationsförmågan att göra skulle jag gissa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Knappast bättre täckning. Desto högre frekvens desto kortare räckvidd vid samma effekt.
Om dom skall sända på 24 GHz bandet så har det väl talats om antenner med 300 m mellanrum?

Jag har för mig att den skulle även sändas på 700 MHz eller 800 MHz var några år sen jag läste om 5G.

Skrivet av Dr0st:

5G har definitivt inte bättre täckning, de banden som används är extremt lätt att störa, räcker med att gå bakom ett träd så kan du tappa 5G kopplingen enligt alla tester jag sett. Vilket innebär att du måste ha master precis överallt på alla husväggar, gärna så du är inom räckhåll av 3-4st samtidigt.
Nuvarande implementation drar också mer ström än 4G, men det kan ha att göra med att dagens telefoner får jobba stenhårt för att orka hänga med i gigabit hastigheter, eller har dåliga 5G chip, vem vet.

Även vid 700 MHz?

Citat:

FREKVENSBANDEN
Alla frekvensband idag är tilldelade utan krav på en viss teknik, så operatörerna kan börja varva både 3G och 5G på sina frekvenser. Samtidigt behövs fler frekvenser frigöras för högre hastigheter. Radio Spectrum Policy Group (RSPG), är rådgivande till EU-kommissionen i spektrumfrågor, och de föreslår tre pionjärband för att möjliggöra 5G.

700 MHz för där stor yttäckning skall nås
3,4-3,8 GHz för kapacitetskrävande tjänster i stad och tätort
26 GHz för extremt höga datahastigheter

De två undre av dessa band används för tester från och med 2017 men är inte ännu i skarp drift.

//källa https://www.induo.com/5g-fakta/

Skrivet av anon56869:

Drar MER ström. Lite lägre lantens och högre maxfart är fördelarna men jag skulle hellre ha batteritiden från 4g då skillnaden läe var svår att märka.

Dessutom ökar 5g exponeringen av EMR betydligt. Om det spelar någon roll låter jag vara osagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skärmen dra ändå mest ström, tror inte 5G dra överdrivit mycket ström om man jämför mot andra saker i mobilen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Inte illa jobbat men för mig en fråga vad ska en mobil ha 5g ?
mobilrouter är ok där kan man behöva snabb och hög fart

Med tanke på att man vid ultimata förhållanden kan få lattenser i klass med fiber så kan detta tillsammans med obegränsad mängd data va en kraftig konkurrent och billigare alternativ till höghastighetsfiber! Självklart beroende på vart man bor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har för mig att den skulle även sändas på 700 MHz eller 800 MHz var några år sen jag läste om 5G.

Även vid 700 MHz?

//källa https://www.induo.com/5g-fakta/

Skärmen dra ändå mest ström, tror inte 5G dra överdrivit mycket ström om man jämför mot andra saker i mobilen.

Det hade jag glömt.
Ja det borde ge bättre täckning men frekvensbandet i sig med den bättre täckningen det ger är ju egentligen inte något som 5G specifikt möjliggör.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

5G i nallen = nej tack!

Med 5G räcker det inte med foliehatt:

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kräver att få se en rapport om dom långsiktiga hälsoaspekterna av 5g..... va?...ingen?.....så tack men nej tack!

Visa signatur

DaWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaWolf:

Jag kräver att få se en rapport om dom långsiktiga hälsoaspekterna av 5g..... va?...ingen?.....så tack men nej tack!

Finns det ens någon rapport för 3G eller 4G? Känns som att inte ens NMT har studerats tillräckligt för att kunna se långsiktiga effekter på vår hälsa.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Mycket killgissande här. 5G är inte synonymt med enbart millimetervågskommunikation (tex 30GHz), 5G kan även användas på frekvensen liknande de som tex 4G amvänder sig av. Långsiktigt kan 5G rentav ta över 4G/3G band. 5G har många funktioner som förbättrar prestanda och kan utnyttja frekvensbsnd mer effektivt än 4G. För en given frekvens kan täckning också bli bättre, i samband med 5G introduceras i större skala basststioner med antennmatriser som mer effektivt kan rikta effekt dit det är svårt att nå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5G som teknik har jag inget emot men jag är lite skeptisk till de band som sänder på höga frekvenser då det inte klarlagt hur de påverkar levande organismer. Jag har en vän som arbetar med utbyggnad och ombyggnad av basstationer, master och antenner i Norge. Han har sagt att han kommer sluta den dagen det börjar bli dags att montera och driftsätta de delar i 5G-nätet som sänder med höga frekvenser/millimetervåg.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

När 5G började testas hade det svårt att penetrera bara ett löv, så har man gått till ett träd nu har man iaf gjort framsteg sen dess
edit: Den höga strömförbrukningen kanske har med den dåliga penetrationsförmågan att göra skulle jag gissa

Återigen, du refererar till fallet när man använder millimetervågskommunikation, som bevisligen har svårare att ta sig fram än lägre frekvenser men 5G är inte bara millimetervåg utan faktiskt huvudsakligen ungefär samma frekvenser som 4G/3G.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

5G som teknik har jag inget emot men jag är lite skeptisk till de band som sänder på höga frekvenser då det inte klarlagt hur de påverkar levande organismer. Jag har en vän som arbetar med utbyggnad och ombyggnad av basstationer, master och antenner i Norge. Han har sagt att han kommer sluta den dagen det börjar bli dags att montera och driftsätta de delar i 5G-nätet som sänder med höga frekvenser/millimetervåg.

Din vän har redan nu säkerhetsförskrifter att förhålla sig till även vid installation av basststioner för de lägre frekvenserna. Dessa sänder med ganska hög effekt, kanske runt 30-40 watt för en macro basstation men med ganska stor spridning. En basstation för millimetervåg sänder bara några watt men riktar strålen mer koncentrerat. Det finna redan mycket forskning på dessa frekvenser eftersom de redan används i stor skala av både militär och för sensorer, tex i bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Din vän har redan nu säkerhetsförskrifter att förhålla sig till även vid installation av basststioner för de lägre frekvenserna. Dessa sänder med ganska hög effekt, kanske runt 30-40 watt för en macro basstation men med ganska stor spridning. En basstation för millimetervåg sänder bara några watt men riktar strålen mer koncentrerat. Det finna redan mycket forskning på dessa frekvenser eftersom de redan används i stor skala av både militär och för sensorer, tex i bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Han är nojig redan idag då han arbetat i många år både i Försvaret och på den civila marknaden och fått hälsoproblem som läkarna inte kan förklara. Han har även flera tidigare kollegor som många dött relativt tidigt. Det har inte kunnat fastslås att det är denna exponering som är orsaken men den enda gemensamma nämnaren han kommit fram till är just deras arbete och av den anledningen har han blivit lite nojig.
För egen del är jag inte särskilt orolig utan jag tänker mer på de som föds idag. Mig veterligen har det inte klarlagts hur ett helt livs exponering påverkar kroppen. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag är som sagt inte mer än lekman på området.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

5G som teknik har jag inget emot men jag är lite skeptisk till de band som sänder på höga frekvenser då det inte klarlagt hur de påverkar levande organismer. Jag har en vän som arbetar med utbyggnad och ombyggnad av basstationer, master och antenner i Norge. Han har sagt att han kommer sluta den dagen det börjar bli dags att montera och driftsätta de delar i 5G-nätet som sänder med höga frekvenser/millimetervåg.

Finns redan radiolänkar på 26 GHz i Sverige och de har högre effekt än basstationerna, så inget nytt för de som arbetar uppe i master. Basstationerna som kommer sitta närmare användarna kommer också ha ännu lägre effekt. Många länkar idag är för den delen på ännu högre frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Han är nojig redan idag då han arbetat i många år både i Försvaret och på den civila marknaden och fått hälsoproblem som läkarna inte kan förklara. Han har även flera tidigare kollegor som många dött relativt tidigt. Det har inte kunnat fastslås att det är denna exponering som är orsaken men den enda gemensamma nämnaren han kommit fram till är just deras arbete och av den anledningen har han blivit lite nojig.
För egen del är jag inte särskilt orolig utan jag tänker mer på de som föds idag. Mig veterligen har det inte klarlagts hur ett helt livs exponering påverkar kroppen. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag är som sagt inte mer än lekman på området.

Ok, förstår om han är nojig och det finns säkerligen inga experiment som på kort tid kan klarlägga riskerna över en livstid. Däremot är jag inte så bekymrad över att där skulle finnas skillnader mellan de högre och lägre frekvenserna och då tänker jag på de som började använda NMT redan på 80-talet. Om det funnits ett starkt samband borde det ha synts vid det här laget tycker jag. Möjligt att det finns där men det är i bruset av allt annat vi utsätts för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ok, förstår om han är nojig och det finns säkerligen inga experiment som på kort tid kan klarlägga riskerna över en livstid. Däremot är jag inte så bekymrad över att där skulle finnas skillnader mellan de högre och lägre frekvenserna och då tänker jag på de som började använda NMT redan på 80-talet. Om det funnits ett starkt samband borde det ha synts vid det här laget tycker jag. Möjligt att det finns där men det är i bruset av allt annat vi utsätts för.

Dåvarande Televerket började använda MINI-LINK 1980 i telenätet redan. Första halvan av 80-talet använde de MINI-LINK 10 och MINI-LINK 15, alltså 10 och 15 GHz. Ericsson gick upp i högre frekvenser (mer än 18) ganska snart efter det, så det har använts civilt länge.

Att börja installera utrustning som har lägre effekt än alla radiolänkar som sitter i masterna är knappast något att oroa sig för. Banden används redan, och ökningen av antal siter kommer ju till stor del ske med små celler med system ner mot så lite som samma effekt som wifi.

Permalänk
Medlem

Tänk om vi kunde få ta oss igenom en 5G-nyhet utan att foliehattarna ska spåra ur med sina anektoder och febriga mardrömmar, kan vi inte hellre diskutera effekten av videovåldet på våra ungdomar som sitter i gillestugorna och tittar på Kurt Russell på VHS? Den känns ungefär lika fräsch.